همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 خواص نان سنگك

عطر، مغذي بودن و قابليت سيركنندگي آن است.

به گزارش هر كاري كه هوشمندانه و براي رضاي خدا و خدمت به خلق انجام شود، دوام و ماندگاري خواهد داشت از جمله اين كارهاي عام المنفعه چگونگي تهيه و پخت نان سنگك است كه داستان آن به زمان شيخ بهايي برمي گردد.

اعجوبه اي كه نه تنها در زمينه رياضيات ، فلسفه، منطق و... سرآمد بود بلكه هميشه براي رفع مشكلات مردم پيشقدم مي شد.اختراع نان سنگك به قدري با دقت عملي شده كه پس ازگذشت چند صد سال هنوز به همان صورت اوليه پخته مي شود و محبوب‌ترين نان ايراني هاست.در كتاب سال ‌نماي كميته ‌نانوايان تهران، درباره‌ تاريخچه و چگونگي پيدايش نانوايي و نان سنگك آمده است:

شاه سوپرازورب c عباس براي رفاه حال لشكريان خود كه غالباً در سفر احتياج به نان و خورش داشتند و لازم بود به هرشهري مي‌رسند، نانواهايي باشند كه بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهيه كنند ، درصدد چاره برآمد و حل اين مشكل را از «شيخ بهايي» خواست كه يكي از دانشمندان ايران بود.چون در سفر، لشكريان مجبور به تهيه آرد ازشهرهاي مختلف بودند و آرد هر شهر با شهر ديگر تفاوت داشت، بايد طوري اين نان پخته مي‌شد كه از هم وا نرود و قابل استفاده باشد.پس آرد آن مخلوطي از انواع آردها بود و همچنين بايد با سبوس گندم نيز براي سهولت در هضم مخلوط مي‌شد. رنگ اين نان تيره و به دليل وجود انواع آرد، قدرت چسبندگي آن كم است و بايد حتما روي سنگ پهن شود تا نريزد.

تنور نان سنگك

به دليل نرمي خمير نان سنگك، شيخ بهايي تنور سنگكي را ابداع كرد. نان سنگك از نظر مزه، طعم، هضم، بهداشت و سلامت يكي از بهترين نان هاي ايراني است كه مورد توجه خانواده لوهمن روشه ها مخصوصا در ماه مبارك رمضان قرار دارد. ويژگي اين نان پخت آن روي سنگ ريزه هاي داغ است كه به كيفيت آن مي افزايد.

ويژگي هاي نان سنگك

نان سنگك حاوي ويتامين ها، كلسيم، پروتئين و آهن است.نان سنگك ازآرد سبوس دار درست مي شود. ازويژگي هاي خوب اين نان طعم، عطر، مغذي بودن و قابليت سيركنندگي آن است. شيوه پخت سنتي اين نان و شكل و طعم متمايز آن از ساير نان ها باعث شده در فرهنگ و سفره ايراني ارزش بالايي داشته باشد و به خصوص براي صبحانه، وجود نان سنگك در اولويت قرار گيرد.

نان سنگك براي كودكان نيز بسيار مفيد است، مخصوصاً در دوراني كه سلول هاي عصبي در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس دار سبب باهوشي و رفتار خوب كودكان مي شود.از طرفي چون براي نان سنگك، بيشتر از آرد كامل استفاده مي شود و آرد كامل، ويتامين ها و املاح آن حفظ شده است، مصرف اين نوع نان سوپرازورب h بيشتر توصيه مي شود.نان سنگك به دليل اين كه فيبر زيادي دارد، هضم آن آسان و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.

سنگك؛ از قديمي ترين نان هاي ايراني

نان سنگك يكي از قديمي ترين نان هاي ايراني است؛ به طوري كه برخي قدمت اين نان را پيش از ورود اسلام به ايران و برخي نيز عهد شاهان صفوي مي دانند. در ميان نان هاي سنتي و ملي ايران شامل نان لواش، تافتون و بربري، نان سنگك از نظر كارشناسان تغذيه، بهترين نوع نان است و حتي برخي با اغراق آن را بهترين نوع نان در دنيا مي دانند. (برخي نقل ها نيز قدمت نان سنگك را قبل از ورود اسلام به ايران و در زمان پادشاهان ساساني مي دانند.)

سبوس؛ عامل خوشمزگي نان سنگك

نان سنگك كه از نظر مزه، طعم، هضم، بهداشت و سلامت بهترين نان سوپرازورب p ايراني است از تركيب آرد مرغوب و سالم، آب خالص و كمي نمك پخته مي شود. به اعتقاد كارشناسان، آن چه بيش از همه موجب شده نان سنگك در صدر نان هاي سنتي ايران قرار گيرد؛ آرد اين نان است. آرد اين نان بايد از گندم مرغوب و سالم و بدون هيچ نوع آرد ديگري مانند آرد جو يا حبوبات باشد.ميزان سبوس گيري آرد سنگك، بايد 7 درصد باشد اما برخي نانواها از آرد تافتون يا لواش كه ميزان سبوس گيري آن ۱۳ درصد است، استفاده مي كنند. هر چند سبوس گيري بالا موجب مي شود نان قدري شفاف تر شود اما كيفيت لازم را ندارد.

نان فقط يك غذاي سيركننده نيست. منبعي از كربوهيدرات، فيبر، روغن، املاح و برخي ويتامين‌هاست. يعني بخش زيادي از آن چه بدن ما براي سوخت و ساز نياز دارد، در نان وجود دارد.

۱ـ نان سالم بايد كاملاً پخته و برشته باشد اما سطح آن نبايد نشانه‌اي از سوختگي داشته باشد.‏

‏2ـ پانسمان phmb يك نان خوب، بافت نرم و يكنواختي دارد، به راحتي بريده مي‌شود و زود بيات نمي‌شود. اين ويژگي‌ها نشان مي‌دهد در پخت آن از خمير مايه استفاده شده است نه جوش شيرين.‏

منبع: روزنامه خراسان



منبع

تظرات ارسال شده