همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درمان شكاف پاشنه پا

حتي درد در پاشنه فرد شود. علت اين مشكل، خشكي بيش از حد پوست است كه با ضخيم شدن پوست، پينه‌هاي زرد يا قهوه‌اي در اطراف پاشنه و لبه‌ي آن همراه مي‌شود.

به گزارش : اغلب تنها علت ناراحتي فرد، ظاهر ناخوشايند ترك پاشنه است. اگرچه در برخي موارد، شرايط ممكن است حادتر و جدي‌تر باشد؛ به اين معنا كه پاشنه فرد دچار عفونت شود و مانع زندگي طبيعي فرد شود.

آمارهاي ارزيابي «بهداشت پا» در سال ۲۰۱۲ نشان مي‌دهد كه بيست درصد از بزرگسالان در ايالات متحده‌ي آمريكا ترك پوست در ناحيه‌ي پاشنه‌ي پا را تجربه كرده‌اند. اين مشكل پنجاه درصد در زنان بيش از مردان رخ مي‌دهد. اگر ترك پاشنه عميق شود، احتمال دردناك بودن آن بيشتر مي‌شود و هنگامي كه شخص مي‌ايستد آزاردهنده خواهد بود و احتمال خون‌ريزي نيز وجود دارد. بنابراين توصيه مي‌كنيم اگر دچار اين مشكل شديد و چند روز، قرمزي، ورم، يا درد بسيار شديد را در ناحيه‌ي پاشنه تجربه كرديد حتماً به پزشك مراجعه كنيد؛ اما در موارد غيرحاد آن مي‌توان از درمان‌هاي ساده‌ي خانگي استفاده كرد. در اين مقاله، چند راهكار درمان خانگي ترك پاشنه‌ي معمولي و غيرحاد را بيان كنيم:

درمان‌هاي خانگي ترك پاشنه‌ي پا

مرطوب كردن و چرب كردن پاشنه با انواع كرم‌ها، لوسيون ها، و روغن‌ها مي‌تواند پماد آلفا براي جوش صورت باعث حفظ رطوبت و نرمي پوست شود. اين كار مانع خشكي پوست شده و به اين شكل از ترك خوردن پاشنه جلوگيري مي‌كند. همچنين چرب كردن و مرطوب نگه داشتن پاشنه‌ي ترك خورده نيز به بهبود آن كمك مي‌كند.

در ترك‌ خوردگي‌ هاي متوسط، مرطوب كردن به تعداد دو يا سه بار در هر روز ممكن است مشكل را كاملاً برطرف كند. سنگ پا كشيدن آرام و بعد از آن ماليدن كرم به بهبود ترك‌ها كمك شاياني مي‌كند. دقت كنيد كه استفاده‌ي بيش از حد از سنگ پا نيز ممكن است ترك‌ها را بدتر كند.

يك – استفاده از نرم‌كننده‌ها و مرطوب كننده‌ها

نرم‌كننده‌ها به پوست نفوذ مي‌كنند و باعث كاهش از دست دادن رطوبت از سطح پوست مي‌شوند. آن‌ها شكاف‌هاي بين پوسته‌ها را پر كرده و باعث حس نرمي، لطافت، انعطاف و مانع كاهش رطوبت پوست مي‌شوند.

مرطوب كننده‌ها بر لايه بيروني پوست نفوذ كرده، رطوبت را از هوا جذب مي‌كنند و پوست را مرطوب نگه مي‌دارند؛ پس به افزايش رطوبت پوست كمك مي‌كنند.

در شرايط خشكي هوا، مرطوب كننده‌ها ممكن است رطوبت را از لايه‌ي پاييني پوست جذب كنند تا از هوا. اين مسئله ممكن است به صورت كلي باعث خشكي بيشتر پوست شود. پس تركيبي از يك نرم كننده و پوششي از پانسمان احتمالاً پوست را مرطوب نگه مي‌دارد.

دو- استفاده از پانسمان مرطوب‌كننده بر روي زخم پاشنه

پس از استفاده از مرطوب كننده يا نرم كننده و جذب آن، مي‌توانيد از لايه‌ي ضخيم پانسمان مرطوب كننده بر روي آن بهره ببريد تا در هنگام پماد زخم بستر خواب مانع از دست دادن رطوبت پوست شويد.

پانسمان‌هاي مرطوب كننده، پوششي بر روي پوست مي‌شوند تا از تبخير رطوبت از لايه‌ي بيروني پوست جلوگيري كنند.

نمونه‌هايي از پانسمان‌هاي مرطوب كننده:

* وازلين

* لانولين

* روغن معدني

* سيليكون‌ها مانند ديمتيكون

به نظر مي‌رسد كه وازلين مؤثرترين كرمي است كه مي‌تواند به عنوان پانسمان مرطوب كننده استفاده شده و مانع از دست دادن رطوبت سطح بيروني پوست در بيش از نود و هشت درصد موارد شود.

سه- در هنگام خواب، جوراب صد در صد پنبه‌اي بپوشيد

اگر وازلين زده‌ايد و سپس جوراب صد در صد پنبه‌اي پوشيده‌ايد به پاشنه‌ي پايتان كمك كرده‌ايد تا:

رطوبت خود را حفظ كند؛

به پوست پاشنه‌ي پا اجازه داده‌ايد تا نفس بكشد؛

و مانع نخ كش شدن ملحفه‌هايتان شده‌ايد.

اگر اين كار را چند روز انجام دهيد آرام آرام پوست پاشنه‌ي پا فرصت بهبود خواهد يافت و به تدريج به حالت طبيعي و سالم خود مي‌رسد.

بهتر است پيش از خريد جوراب، از پنبه‌اي بودن آن اطمينان حاصل كنيد.

چهار- استفاده از كراتوليتيك بر روي پوست ضخيم شده

هنگامي كه پوست پاشنه‌ي پا ضخيم مي‌شود، استفاده از كراتوليتيك در كنار ساير درمان‌ها به بهبود آن كمك مي‌كند.

كراتوليتيك ها موادي هستند كه پوست ضخيم را نازك مي‌كنند و باعث مي‌شوند كه لايه‌ي خارجي پوست شل شود و به جدا شدن سلول‌هاي مرده پوست كمك مي‌كند. اين فرايند به پوست كمك كرم اسكار رژودرم مي‌كند كه مرطوب‌تر بماند.

نمونه‌هايي از كراتوليتيك ها:

* اسيدهاي آلفا هيدروكسي مانند اسيدلاكتيك و گليكوليك اسيد؛

* ساليسيليك اسيد؛

* اوره

محصولاتي كه هم كراتوليتيك و هم مرطوب كننده دارند ممكن است مفيدتر باشند. مثلاً اوره هم كراتوليتيك است و هم مرطوب كننده پس هم پوست را مرطوب مي‌كند و در ضمن، خشكي و ترك پوست ضخيم را از بين مي‌برد.

پنج- به آرامي سنگ پا بكشيد

سنگ پا زدن آرام و نرم به پاشنه‌ي پا، آن هم هنگامي كه مرطوب است ممكن است از ضخامت پوست كاسته و ترك‌ها را از بين ببرد. توصيه مي‌كنيم از به كار بردن قيچي و ابزارهاي تيزي همچون ناخن‌گير بپرهيزيد. افراد ديابتي و نوروپاتي نبايد از سنگ پا استفاده كنند و بهتر است به پزشك پوست يا پزشك عمومي مراجعه كنند.

شش- از بانداژ مايع استفاده كنيد

باندهاي مايع، ژل يا اسپري مي‌تواند براي پوشش دادن به پاشنه‌ي پاي ترك خورده مناسب باشند. اين پوشش، لايه‌اي حفاظتي بر روي پاشنه مي‌كشد و از درد آن مي‌كاهد، همچنين جلوي رسيدن خاك و آلودگي را به زخم‌ها مي‌گيرد و به اين شكل به بهبود زخم كمك مي‌كند.

اگر پس از گذشت يك هفته از به كار بردن اين درمان‌هاي خانگي، بهبودي در ترك پا مشاهده نكرديد توصيه مي‌كنيم به پزشك پوست يا پزشك عمومي مراجعه كنيد و مشورت بگيريد.

در چنين مواردي ممكن است پزشك برحسب شرايط جسمي و بيماري‌هاي احتمالي، درمان‌هاي دارويي را توصيه كند.

درمان‌هاي دارويي بيماري سوختگي با آب جوش ترك پاشنه‌ي پا

در مواردي كه ترك پاشنه‌ي پا حاد شود، يا درمان دارويي مورد نياز باشد، ممكن است پزشك اين اقدامات را انجام دهد:

* برداشتن پوست مرده؛

* تجويز نرم‌كننده‌ها يا محصولات لايه‌بردار قوي؛

* استفاده از چسب دارويي يا پانسمان‌هاي خاص؛

* تجويز آنتي‌بيوتيك در صورت مشاهده‌ي عفونت؛

* بستن پاشنه‌ي پا با پانسمان؛

* تجويز پدهاي پاشنه، يا كاپ پاشنه يا كفي‌هاي پاشنه براي داخل كفش؛

* كمك به بيمار براي تغيير شيوه‌ي راه رفتن وي.

همان‌طور كه مشاهده كرديد ممكن است شيوه‌ي راه رفتن فرد، يكي از دلايل ترك‌خوردگي پاشنه‌ي پا باشد. بهتر است ساير دلايل ايجاد اين مشكل را نيز بشناسيم.

علل ترك‌خوردگي پاشنه‌ي پا

خشكي پوست معمولاً عامل ترك‌خوردگي پاشنه‌ي پاست. هنگامي كه وزن و فشار نيز بر روي پاشنه باشد، پوست به اطراف گسترش مي‌يابد. در چنين شرايطي اگر پوست دچار كمبود رطوبت باشد، سفت شده و حالت الاستيكي و انعطاف خود را از دست مي‌دهد و آماده‌ي ترك خوردن مي‌شود.

ساير دلايل ترك‌خوردگي:

* ايستادن به مدت طولاني به خصوص بر روي زمين سفت

* چاقي

* كفش‌هايي كه پشت آن‌ها باز است

* كفش‌هاي نامناسب و غير اندازه‌ي پا

* ماليده شدن و اصطكاك با پشت كفش

* راه رفتن نادرست

* هواي خشك و سرد

عواملي كه احتمال ترك‌خوردگي پاشنه‌ي پا را افزايش مي‌دهند

شرايط خاصي وجود دارد خريد قطره آهن فروزومال كه احتمال دارد پوست فرد، خشك شده و مستعد ترك شود. اين شرايط شامل:

* چاقي

* ديابت

* پسوريازيس

* اگزما

* كف پاي صاف

* سندرم پاي ورزشكار

* عفونت‌هاي قارچي

* خار پاشنه‌ي پا

* كم كاري تيروئيد

* سندرم شوگرن

* درماتوز جوانان

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده