همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تست SGPT يا ALT در آزمايش خون و بررسي اختلالات كبدي

تست

SGPT يا ALT در آزمايش خون معمولا به منظور بررسي و يا غربالگري اختلالات كبدي و اغلب همراه با تست SGOT يا AST درخواست مي‌شود. اين آنزيم بيشتر در سلول‌هاي كبد و كليه و به مقدار كمتر در سلول‌هاي بافت قلب و عضله وجود دارد.

تست SGPT يا ALT در آزمايش خون

ستاره
|دكتر زخم -
آنزيم آلانين آمينو ترانسفراز كه به اختصار ALT ناميده مي شود و SGPT، بيشتر در سلول‌هاي كبد و كليه يافت مي‌شوند. در افراد سالم سطح آن در خون پايين است؛ اما در هنگام آسيب به كبد، قبل از ظاهر شدن علائمي مثل زردي، ALT به درون جريان خون آزاد مي‌شود. در اين مقاله با ما همراه باشيد تا اسپري براي زخم با تست SGPT يا ALT در آزمايش خون به طور كامل آشنا شويد.

علت درخواست تست SGPT يا ALT در آزمايش خون

معمولا هنگامي كه پزشك در معاينه باليني بيمار با علائمي مثل يرقان يا زردي و همچنين خستگي، از دست دادن اشتها، ضعف، تهوع و استفراغ، تورم و درد شكم، ادرار تيره و مدفوع روشن روبرو مي‌شود تست SGPT يا ALT در آزمايش خون را درخواست مي‌دهد.

كاربرد‌هاي باليني تست SGPT يا ALT در آزمايش خون عبارتند از:

  • تشخيص بيماري‌هاي كبدي
  • پيگيري بهبودي يا وخامت بيماري‌هاي كبدي
  • ارزيابي هپاتوتوكسيك بودن برخي دارو‌ها
وجود ALT غير طبيعي در بيماران مبتلا به يرقان بيشتر نشانه يرقان با منشأ كبدي است تا آن كه هموليز خارج كبدي گلبول‌هاي قرمز را به عنوان منبع يرقان معرفي كند. از تست SGPT يا ALT در آزمايش خون براي بررسي عوارض دارو‌ها بر كبد نيز استفاده مي‌شود.

تست SGPT يا ALT در آزمايش خون


شرايط مشكل عروقي و ملاحظات نمونه گيري براي تست SGPT يا ALT

  • براي انجام اين تست نيازي به ناشتا بودن نيست.
  • فعاليت بدني شديد موجب افزايش ALT مي‌شود.
  • مصرف هر گونه داروي مؤثر بر نتيجه آزمايش بايد توسط بيمار به تكنسين آزمايشگاه اطلاع داده شود تا او نام دارو‌ها را بر روي برگه ثبت كند.
از جمله دارو‌هايي كه با تست SGPT يا ALT در آزمايش خون تداخل دارند مي‌توان به مسكن‌هايي مثل ناپروكسن و استامينوفن، دارو‌هاي ضد صرع مثل كاربامازپين، دارو‌هاي ضد افسردگي مثل نياسين ها، دارو‌هاي ضد چربي و كلسترول بالا مثل استاتين ها، آنتي بيوتيك‌هايي مثل تتراسايكلين، آمپي سيلين، سولفاناميد‌ها و سفالوسپورين‌ها و همچنين دارو‌هاي ضد بارداري خوراكي اشاره كرد.
نمونه خون كامل به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پايدار است؛ اما پس از اين زمان به علت آزاد شدن آنزيم از گلبول‌هاي قرمز، سطح ALT به تدريج افزايش مي‌يابد؛ بنابراين پس شركت وارد كننده بي بران از نمونه گيري بهتر است هرچه سريع‌تر نسبت به انجام تست اقدام شود و يا اينكه با جداسازي سرم از ساير اجزاي خون زمان بيشتري براي نگهداري آن به صورت پايدار به دست آورده شود.

تفسير نتايج تست SGPT يا ALT در آزمايش خون

افزايش سطح ALT و AST و نسبت اين دو آنزيم در تشخيص بيماري‌هاي كبدي از ساير بيماري‌ها مثل سكته قلبي، الكليسم و انسداد مجاري صفراوي كاربرد دارد. غالبا در بيماري‌هاي كبدي، سطح ALT بالاتر از AST بوده و در نتيجه نسبت AST به ALT پايين است؛ به جز در موارد هپاتيت الكلي، سيروز و جراحت ماهيچه اي. مقادير نرمال ALT در مردان يك ساله و بالاتر ۹ تا ۴۵، در زنان يك ساله و بالاتر ۹ تا ۴۰ و در كودكان زير يك سال ۱۳ تا ۴۰ مي‌باشد. تشخيص زودهنگام افزايش ALT اهميت زيادي در پروسه درمان دارد.
تست SGPT يا ALT در آزمايش خون
بيشتر ژل ايكس پرونتوسان بخوانيد: بيماري كبد چرب چيست؟ (انواع، راه هاي درمان و رژيم غذايي مناسب)


در چه شرايطي تست SGPT يا ALT در آزمايش خون افزايش مي‌يابد؟

  • سيروز و تومور كبد
  • يرقان انسدادي و پانكراتيت
  • انفاركتوس ميوكارد و مونونوكلئوز عفوني

نكته مهم

گاهي ممكن است بيماري‌هاي تيروئيد نيز موجب بالا رفتن تست SGPT يا ALT در آزمايش خون بشود. از طرف ديگر نارسايي كليه مي‌تواند موجب كاهش ميزان SGPT يا ALT در سطح خون به صورت كاذب گردد. در اين صورت اگر اختلال كبدي با نارسايي كليوي همراه شود ممكن است از طريق اين تست تشخيص داده نشود.

سخن آخر

نكته مهم در مورد تست SGPT يا ALT در آزمايش خون اين است كه معمولا همراه با نتايج تست‌هاي ديگري مثل تست SGOT يا AST، آلكالن فسفاتاز (ALP)، لاكتات دهيدروژناز (LDH)، پروتئين تام و بيلي روبين ارزش تشخيصي دارد. توصيه مي كنيم حتما مقاله تست محلول پرونتوسان چيست SGOT يا AST در آزمايش خون را نيز مطالعه كنيد و هر گونه سوال، نظر و يا پيشنهادي كه داريد را در قسمت نظرات و پرسش‌ها، با ما و ديگر خوانندگان دكتر زخمدرميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده