همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روشي طبيعي براي از بين بردن چين و چروك‌هاي پوستي

رفع چين و چروك پوستي در موش‌ها آزمايش كردند كه ممكن است در آينده نزديك به درمان طبيعي چين و چروك پوست انسان، كمك كند.

به گزارش به نقل از ايرنا دانشمندان معتقدند كه در آينده مي‌توان سلول‌هاي سالم پوست را ذخيره و در زمان ظاهر شدن آثار پيري از آن‌ها استفاده كرد. در آزمايش اين روش بر روي موش‌ها، چين و چروك‌هاي آن‌ها طي سه هفته از بين رفت.

به گفته تيم تحقيقاتي دانشگاه ايالتي كاروليناي اسپري linovera شمالي، اين روش ۳۰ درصد نسبت به يكي از پيشرفته‌ترين روش‌هاي ضدپيري كه در آن از سلول‌هاي بنيادي استفاده مي‌شود، موثرتر است.

محققان اميد دارند تا اين روش بر روي انسان نيز جواب داده و راه را براي رفع چروك‌ها بدون استفاده از سوزن هموار كند. اگر تاثير اين درمان طبيعي جديد اثبات شود، تزريق بوتاكس و فيلرهاي پوستي به خاطره‌ها مي‌پيوندد.

چين و چروك‌ها نتيجه اجتناب‌ناپذير افزايش سن هستند زيرا طي اين فرآيند سلول‌ها قابليت خود را براي تكثير و توليد كلاژن از دست مي‌دهند. كلاژن يكي از پروتئين‌هاي موجود در بدن است كه تركيب اصلي سازنده پوست، مو و ناخن‌ها محسوب چشم درد مي‌شود. فرآيند كاهش سطوح اين پروتئين از حدود سن ۲۵ سالگي آغاز شده و در اثر استعمال سيگار يا قرارگرفتن در معرض نور خورشيد تسريع مي‌شود.

اگرچه هيچ راهي براي متوقف كردن اين فرآيند وجود ندارد اما دانشمندان همواره به دنبال يافتن راهي براي پوشاندن چين و چروك‌هاي برجاي مانده از آن بوده‌اند.

در اين روش جديد، محققان توجه خود را به اگزوزوم‌ها كه نقش يك راه ارتباطي را براي سلول‌هاي بدن ايفا مي‌كنند، معطوف كردند. اگزوزوم‌ها مي‌توانند اطلاعاتي چون دي.ان.اي، آر.ان.اي يا پروتئين‌ها را كه قادرند بر عملكرد سلول گيرنده اثر بگذارند، بين سلول‌ها منتقل كنند.

«كِه بي براوون چنگ» و همكارانش مي‌خواستند ببينند كه آيا دُزي از اگزوزوم سلول‌هاي پوست انسان مي‌تواند چين و چروك‌هاي پوست موش‌ها را كاهش دهد يا نه.

چنگ مي‌گويد: «يك اگزوزوم را چون يك پاكت نامه‌ كه حاوي دستورالعمل‌هايي است در نظر بگيريد. گويي كه يك سلول به سلول ديگر نامه نوشته و به او فرمان‌هايي مي‌دهد. در اين مورد خاص، اين پاكت نامه حاوي ريز آر.ان.اي‌هايي است كه به سلول گيرنده دستور توليد كلاژن بيشتر را مي‌دهند.»

محققان در اين مطالعه موش‌ها را به مدت هشت هفته در معرض اشعه UVB قرار دادند كه نمايندگي b braun فرآيند پيري را تسريع كرده و باعث ايجاد چين و چروك مي‌شود.

با اتمام اين دوره، پژوهشگران اگزوزوم‌هاي سلول‌هاي پوست انسان را در برخي از اين موش‌ها مورد استفاده قرار دادند. آن‌ها براي پرهيز از تزريق اگزوزوم‌ها با سوزن، دستگاهي را به كار گرفتند كه از جريان سريع هوا براي رساندن داروها به عمق پوست استفاده مي‌كند.

سه هفته بعد، موش‌هايي كه تحت اين درمان قرار گرفته بودند، نسبت به گروه‌هاي ديگر به دليل افزايش توليد كلاژن، چين و چروك‌هايي كمتري داشتند. پوست اين موش‌ها همچنين نسبت به موش‌هايي كه هيچ درماني دريافت نكرده بودند، حدود ۲۰ درصد و در مقايسه با ژل زخم پرونتوسان موش‌هايي كه تحت درمان سلول‌هاي بنيادي گرفته شده از مغز استخوان قرار گرفته بودند، ۵ درصد ضخيم‌تر بود.

يافته‌هاي اين مطالعه در مجله American Chemical Society Nano منتشر شده است.



منبع

تظرات ارسال شده