همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

انواع هپاتيت و ۴ درمان خانگي هپاتيت كه حتما بايد بدانيد

هپاتيت يك بيماري است كه در آن كبد ملتهب مي‌شود. انواع هپاتيت شامل هپاتيت A، B، C و غيره مي شود كه ممكن است با يكديگر متفاوت باشند، اما همه‌ي آنها باعث تورم و التهاب سلول هاي كبدي مي‌شوند. در مورد هپاتيت ويروسي بايد بگوييم كه، به علت حملات ويروس ايجاد مي‌شود. اگر چه، هپاتيت A، هپاتيت B و هپاتيت C شايع‌ترين نوع هپاتيت ويروسي هستند كه در ميان آنها كم خطرترين نوع، هپاتيت A است. در اين نوشتار با ما همراه باشيد تا انواع هپاتيت و ۴ درمان خانگي هپاتيت را بدانيد.

هر بار كه علائم‌هپاتيت را تشخيص مي‌دهيد، بايد بلافاصله برخي از داروهاي خانگي را استعمال كنيد. اين علائم عبارتند از احساس سنگيني در سمت راست شكم، از دست دادن اشتها، خارش، خستگي، مدفوع بي‌رنگ و خاكستري و همچنين زردي. يادتان باشد كه اين هپاتيت عمدتا ناشي از مصرف الكل و مواد شيميايي مضر، سوء مصرف مواد، ضعيف بودن سيستم ايمني بدن، اختلال ژنتيكي و غيره رخ مي‌دهد. اما اين را نيز فراموش نكنيد كه پس از يك يا دو روز اگر نتوانستيد اين بيماري كبد را كنترل كنيد با پزشك‌تان مشورت كنيد تا هم كبدتان را و هم سلامت كلي بدن‌تان را دوباره به‌دست بياوريد.

هپاتيت A:

هپاتيت A يك بيماري بسيار مسري است و به علت ويروس هپاتيت A (HAV) ايجاد مي‌شود كه يكي از انواع مختلف ويروس‌هاي هپاتيت است كه سبب التهاب مي‌شود و بنابراين توانايي كبد را براي انجام عملكرد مناسب خود، تحت تاثير قرار مي‌دهد. شما اين نوع هپاتيت را اغلب از غذا يا آب آلوده يا تماس نزديك با افرادي است كه مبتلا به آن هستند، دريافت مي‌كنيد. به ياد داشته باشيد كه موارد خفيف هپاتيتA نيازي به درمان ندارند، زيرا بيشتر افرادي كه آلوده شده‌اند به طور كامل و بدون اين‌كه آسيب دائمي به كبد و عملكرد آن وارد شود، بهبود مي‌يابند.

براي خلاص شدن از اين مشكل، بايد بهداشت را به خوبي رعايت كنيد مثلا به طور مرتب دست‌هاي‌تان را بشوييد تا از خود در برابر هپاتيتA محافظ كنيد. اما براي افرادي كه بيش‌تر در معرض خطر هستند نيز واكسن‌هايي وجود دارد. برخي از علائم و نشانه‌هايي كه بروز هپاتيت نوع A را نشان مي‌دهند عبارتند از: خستگي، مدفوع به رنگ خاك رس، تهوع، استفراغ، احساس درد يا ناراحتي در شكم، از دست دادن اشتها، درد مفاصل، ادرار تيره، تب خفيف، زردي همراه با ناخوشي خفيف و غيره.

مطلب مرتبط: سيروز كبدي چيست: ۷ درمان خانگي سيروز كبدي

هپاتيت A را مي‌تواند به راحتي و به شيوه‌هاي مختلفي منتقل شود مانند غذا خوردن بدون شستن دست‌ها پس از استفاده از توالت، آشاميدن آب آلوده، داشتن رابطه‌ي جنسي با كسي كه اين ويروس را دارد يا تماس نزديك با فردي كه آلوده شده‌است، خوردن حلزون صدف‌دار خام كه در آب آلوده بوده‌است و غيره. به ياد داشته باشيد كه هپاتيتA باعث آسيب كبدي طولاني مدت نخواهد شد و اما در موارد نادر، ممكن است به طور ناگهاني باعث مختل شدن عملكرد كبدي شود به ويژه در افراد سالخورده يا كساني كه بيماري‌هاي مزمن كبدي دارند.

برخي از اقدامات پيشگيرانه براي هپاتيت A عبارتند از اجتناب از تمام فعاليت‌هاي جنسي اگر شما يا شريك زندگي‌تان مبتلا به اين هپاتيت‌هستيد (حتي كاندوم مانع مناسبي در برابر گسترش اين مشكل نيست)، عادت به شستن روزانه‌ي دست‌هاي‌تان بعد از استفاده از توالت (دست كم به مدت ۲۰ ثانيه، دست‌هاي‌تان را به هم بسابيد و آنها را خوب بشوييد و سپس آنها را با يك حوله‌ي يك بار مصرف خشك كنيد) يا عوض كردن پوشك، و اين‌كه اگر آلوده به ويروس هپاتيت A هستيد هرگز براي كسي در خانه غذا آماده نكنيد.

هپاتيت B:

هپاتيتB يكي ديگر از عفونت‌هاي جدي كبدي است كه به علت ويروس هپاتيت B (HBV) ايجاد مي‌شود. در موارد خاص، عفونت كبدي هپاتيت B مزمن مي‌شود و به اين ترتيب بيش از ۶ تا ۸ ماه طول مي‌كشد كه به نوبهي خود خطر ابتلا به نارسايي كبدي، سيروز يا سرطان كبد را افزايش مي‌دهد.

تقريبا در همه‌ي افرادي كه مبتلا به هپاتيت B هستند، بزرگسالان خيلي زود و به طور كامل بهبود مي‌يابند، و كودكان يا نوزادان بيش‌ترين احتمال ابتلا به عفونت مزمن هپاتيت B را دارند. دريافت واكسن قطعا به شما براي جلوگيري از هپاتيتB كمك خواهد كرد اما اگر شما درحال‌حاضر مبتلا به آن شده شده‌ايد، اقدامات احتياطي خاصي براي جلوگيري از انتشار HBV به ديگران كمك‌كننده و ضروري خواهد بود.

برخي از علائم و نشانه‌هاي هپاتيتB عبارتند از ادرار تيره، تب، درد شكم، درد مفاصل، از دست دادن اشتها، ضعف و خستگي، استفراغ، حالت تهوع و زردي، و غيره. اين ويروس مي‌تواند از فردي به فرد ديگر از طريق خون، اسپرم يا ساير مايعات بدن منتقل شود.

مطلب مرتبط: درمان كبد چرب:۱۴ درمان خانگي كبد چرب كه واقعا موثر است

برخي از راه‌هاي شايع انتقال HBV از يك فرد به فرد ديگر عبارتند از: تماس جنسي با يك شريك آلوده كه در آن خون، اسپرم، بزاق يا ترشحات واژينال به داخل بدن وارد مي‌شود، استفاده‌ي مشترك سوزن‌ها و سرنگ‌هاي آلوده به خون داراي ويروس، استفاده از نيدل‌استيك تصادفي، انتقال از مادر به كودك در زمان تولد.

برخي از اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از هپاتيت B عبارتند از: داشتن رابطه‌ي جنسي بدون خطر با شريك جنسي‌تان (يا اصلا نداشتن رابطه) – استفاده از كاندوم جديد لاتكس خطر را كاهش مي‌دهد اما به طور كامل خطر را از بين نمي‌برد، قبل از رابطه‌ي جنسي با همسرتان، هم خود و هم او را براي جلوگيري از اين مشكل تست كنيد، هرگز سوزن و سرنگ خود را در صورت استفاده از مواد مخدر IV به صورت مشترك مصرف نكنيد و همچنين تيغ و مسواك و غيره را كه ممكن است آلوده باشند را به طور مشترك استفاده نكنيد.

به غير از اين موارد اطمينان حاصل كنيد كه در مورد هپاتيت B اطلاعاتي كسب كنيد، هميشه با دوستان و خانواده‌تان در ارتباط باشيد، ار خودتان مراقبت كنيد به ويژه براي مراقبت از كبد نبايد الكل و داروهاي بدون نسخه را بدون مشورت با پزشك مصرف كنيد. افرادي كه از اين مشكل رنج مي‌برند، بايد واكسن هپاتيت B بزنند.

هپاتيت C:

هپاتيت C عفونتي كبدي است كه توسط ويروس ايجاد مي‌شود و منجر به التهاب مي‌شود. بيشتر مردم معمولا مبتلا به ويروس هپاتيت سي (HCV) مي‌شوند. اين بيماري علائمي از خود بروز نمي‌دهد، بنابراين بيشتر مردم نمي‌دانند كه مبتلا به عفونت كبدي هپاتيت C هستند تا زماني كه كبد آسيب ببيند. اين مشكل يكي از چندين ويروس هپاتيت است و به عنوان جدي‌ترينِ انواع ويروس‌ها محسوب مي‌شود.

هپاتيت C به طور كلي از طريق تماس با خون آلوده منتقل مي‌شود (از طريق سوزن‌هايي كه معمولا براي استعمال مواد مخدر به صورت مشترك مصرف مي‌شوند). اين بيماري هيچ علامتي ندارد، اما زماني كه فرد در مراحل اوليه‌ي اين بيماري يعني حدود ۲ تا ۴ ماه پس از قرار گرفتن در معرض ويروس است، علائم و نشانه‌هايي در نسبت پايين در فرد مبتلا رخ مي‌دهد. اين علائم عبارتند از حالت تهوع، بي‌اشتهايي، ضعف، خستگي، درد در ناحيه‌ي شكم، تب، درد عضلاني و مفصلي، ادرار تيره، زردي و غيره.

مطلب مرتبط: درمان كبد: ۳۸ روش پيشگيري و درمان خانگي بيماري هاي كبدي

برخي از اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از وقوع هپاتيت‌C عبارتند از: اجتناب از مصرف الكل، اجتناب از مصرف داروهاي بدون نسخه كه سبب آسيب به كبدي، جلوگيري از تماس افراد ديگر با خون شما (اگر مبتلا به اين ويروس هستيد) عدم استفاده از يك مسواك يا تيغ به طور مشترك، عدم اهداي خون، ديگر ارگان‌هاي بدن يا اسپرم به ديگران، توقف استفاده از مواد مخدر، هوشيار بودن در زمان سوراخ كردن بدن و خالكوبي با سوال كردن از آنها در مورد ميزان تميزي تجهيزات و ابزار كارشان (همچنين بررسي كنيد كه آيا كاركنان اينكز مرا خدمات زيبايي از سوزن‌هاي استريل استفاده مي‌كنند يا خير و اگر پاسخ لازم را دريافت نكرديد، به سادگي به مركز ديگري مراجعه كنيد)، عدم برقراري رابطه‌ي جنسي با همسرتان اگر كه مبتلا به اين ويروس است.

درمان‌هاي خانگي براي هپاتيت:

در اين قسمت از مقاله روش‌هاي خانگي و طبيعي را براي درمان هر گونه هپاتيتي مي‌بينيد. به طور مرتب اين روش‌هاي درماني را دنبال كنيد تا به طور كامل هپاتيت را درخورد درمان كنيد.

۱. زنيان رومي – زيره‌ي سبز:

زنيان رومي داراي تيمول است كه يك ضدعفوني‌كننده و ميكروب‌كش است و به جلوگيري از ويروس هپاتيت (هر نوع) كمك مي‌كند. زيره‌ي سبز كمك مي‌كند تا از درد خلاصي بيابيد، و به هضم مناسب غذا و خلاص شدن از كرم روده كمك مي‌كند. اين فرآيند تركيبي از طريق جلوگيري از ويروس ايجادكننده‌ي بيماري و همچنين با تسكين نشانه‌هاي آن، كمك‌تان مي‌كند به طور كامل از شر هپاتيت رها شويد.

مواد لازم:

– دانه‌هاي زنيان رومي ۱ قاشق چايخوري

– زيره‌ي سبز ۱ قاشق چايخوري

– سنگ نمك – مقدار اندكي

– آب (اختياري)

– تابه

روش انجام كار:

– تابه را آماده كنيد و دانه‌هاي زيره‌ي سبز و دانه‌هاي زنيان رومي را در آن بريزيد.
– آنها را خوب تفت بدهيد و سپس آسياب‌شان كنيد تا تبديل به پودر شوند.
– شما مي‌توانيد آنها را به صورت جداگانه تفت بدهيد و همين‌طور به صورت جداگانه پودر كنيد و سپس هر دو را با هم در يك كاسه مخلوط كنيد.
– در مرحله‌ي بعد نمك يا كمي نمك سنگ را به آن دو اضافه كنيد و خوب هم بزنيد.
– اين مخلوط ادويه را به شكل پودري همراه با يك فنجان آب مصرف كنيد.
– مصرف اين مخلوط را به صورت دو بار در روز ادامه دهيد تا بتوانيد هپاتيت را به طور كامل در خودتان از بين ببريد.

۲. شيرين‌بيان و عسل:

شيرين‌بيان حاوي تركيب فعال گليسيريزين است كه به درمان هپاتيت و همچنين عوارض آن كمك مي‌كند. اين تركيب فعال، سطوح آنزيم‌هاي كبدي مانند ALT را براي تسكين مشكل كاهش مي‌دهد، اما ابدا بدون مشاوره با پزشك خود آن را مصرف نكنيد. عسل داراي خواص ضد باكتري و ضد التهابي است كه كمك مي‌كند تا از ناراحتي ناشي از اين نوع هپاتيت خلاص شويد.

مواد لازم:

– پودر شيرين‌بيان – ۱ قاشق غذاخوري
– عسل – ۲ قاشق چايخوري

روش انجام كار:

– يك كاسه‌ي كوچك برداريد و پودر شيرين‌بيان و عسل را داخل آن بريزيد.
– خوب مواد را با هم مخلوط كنيد و تركيب حاصل را براي از بين بردن هپاتيت بنوشيد.
– اين مخلوط را يك بار در روز مصرف كنيد تا از شر هپاتيت‌رهايي پيدا كنيد.

۳. سير:

سير به عنوان يك ابرخوراكي طبيعي محسوب مي‌شود كه به طور موثري به پاكسازي خون و همچنين حذف مواد زائد سمي از بدن كمك مي‌كند و به اين ترتيب سبب بهبود عملكرد كبد مي‌شود.

مواد لازم:

– سير ۱ تا ۳ حبه

روش انجام كار:

– حبه‌هاي سير را برداريد و پوست آنها را جدا كنيد.
– سيرها را صبح با معده‌ي خالي بجويد.
– هر روز صبح اين روش را براي درمان هپاتيت ادامه دهيد.
– روش ديگر اين است كه مي‌توانيد سير خردشده را در تهيه‌ي غذاها استفاده كنيد و آنها را در رژيم غذايي روزانه‌تان بگنجانيد.

۴. زردچوبه:

زردچوبه حاوي خواص آنتي‌اكسيداني، ضد ويروسي و ضدعفوني‌كننده است كه به طور قابل‌توجهي به ارتقاء سلامت كبد كمك مي‌كنند. زردچوبه با عملكرد ضد ويروسي كه دارد به جلوگيري از تكثير ويروس‌هايي كه هپاتيت B و C را ايجاد مي‌كنند كمك مي‌كند و از اين طريق سبب مي‌شود كه كبد از مشكلات زيادي رهايي بيابد و همچنين به عملكرد مناسب آن كمك مي‌كند.

روش – ۱:

مواد لازم:

زردچوبه نصف قاشق چايخوري
– شير ۱ ليوان

روش انجام كار:

– شير ولرم را برداريد و پودر زردچوبه را به آن اضافه كنيد.
– شير و زردچوبه را خوب با هم مخلوط كنيد و تركيب حاصل را براي خلاص شدن از شر اين مشكل مصرف كنيد.
– مصرف نوشيدني شير زردچوبه‌ي گرم را به طور روزانه (ترجيحا شب‌ها) ادامه بدهيد تا زماني كه هپاتيت را به طور كلي از بين ببريد.

روش – ۲:

مواد لازم:

زردچوبه نصف قاشق چايخوري
– عسل ۱ قاشق چايخوري

روش انجام كار:

– يك كاسه‌ي كوچك برداريد و زردچوبه و عسل را داخل آن بريزيد.
– خوب مواد را با هم مخلوط كنيد و تركيب حاصل را براي درمان هپاتيت مصرف كنيد.
– مصرف اين تركيب به طور روزانه مطمئنا هپاتيت را از بين مي‌برد.
– روش ديگر اين است كه مي‌توانيد پودر زردچوبه را در آشپزي روزانه خود مصرف كنيد.


منبع:

homeremediesforlife

تظرات ارسال شده