همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
توصيه‌هاي طب سنتي براي خواب آرام و راحت

مي‌گوييد، خوب معلوم است براي رفع خستگي و تجديد قوا! بله حق با شماست اما اين تنها فايده خواب نيست.

به گزارش بلكه خواب تمام اعمال طبيعي بدن از جمله هضم، متابوليسم مواد و دفع مواد زايد بدن را هم تقويت مي‌كند و علاوه بر تجديد قواي مغز و اندام‌هاي ديگر، نقش مهمي در تنظيم فعاليت اعضاي بدن دارد.

تحقيقات نشان داده‏‌اند در زمان خواب عميق بدون رؤيا، در بدن هورمون رشد انساني ترشح مي‏‌شود. اين هورمون موجب تحريك در بازسازي بافت‏‌ها و تجديد ساخت كبد و تقويت سيستم ايمني بدن مي‌‏شود و به تبديل چربي به قند كمك مي‏‌كند.

خواب شب مهم است

خواب شب‏ هنگام و خواب در طول روز تفاوت بسيار دارند. در خواب شبانه فوايد عظيمي نهفته است كه در خواب روز وجود ندارد. غدّۀ پينه‏آل ملاتونين را ترشح مي‏‌كند كه تأثير مستقيمي بر خواب دارد. ترشح اين مادّه در تاريكي بيش از ترشح آن در روشنايي است.

به همين علت است كه امروزه محققان معتقدند خواب شبانه ناكافي، علاوه بر خواب‌آلودگي در طول روز مي‌تواند موجب بيماري‌هايي چون چاقي، سندرم متابوليك، كبد چرب، ديابت، افسردگي و حتي سرطان شود.

كيفيت و تعادل در خواب

تنها كم خوابي نيست كه مي‌تواند موجب بيماري شود، بلكه چسب هارتمن زمان، مدت و كيفيت خواب همگي در اين قضيه نقش دارند. به طوري كه متخصصان معتقدند، لازم است تعادل در خواب و بيداري بر قرار باشد تا فرد سالم بماند.

متاسفانه امروزه كمتر به اين مساله توجه مي‌شود، بخصوص در تعطيلات اغلب مردم تا دير وقت بيدارند، مهماني مي‌روند، در خيابان، رستوران‌ها و مغازه‌ها مي‌چرخند و گاهي كودكان هم تا چندين ساعت بعد از نيمه شب همراه بزرگترها بيدار مي‌نشينند و تلويزيون تماشا مي‌كنند. غافل از اينكه با اين سبك زندگي زمينه بيماري‌ خود و فرزندانشان را فراهم مي‌كنند.

طب سنتي ايران نه تنها براي مدت و زمان خواب بلكه براي شرايط خوابيدن، محيط آن و وضعيت بدن در زمان خواب هم توصيه‌هايي دارد كه مختصري از آن را برايتان بازگو مي‌كنيم:

بهترين زمان خواب بر اساس دانش كرونوبيولوژي انساني هنگام دوره تاريكي طبيعت، يعني از ساعت 10 شب تا سحر( كمي قبل از اذان صبح) است، زيرا چندساعت مانده به نيمه شب، سطح كورتيزول خون افت پيدا مي‌كند و اگر در اين ساعت به خواب برويد، صبح راحت‌تر و با هوشياري و نشاط بيشتر از خواب بيدار مي‌شويد. ديدن طلوع آفتاب به قدري نشاط آور است كه به عنوان روشي براي درمان افسردگي‌ها مطرح شده است. بنابر اين سعي كنيد شب‌ها قبل از نيمه شب بخوابيد و سحرخيز باشيد تا كامروا شويد.

طول مدت خواب به طور متوسط بين 6 تا 10 ساعت بايد باشد، كه البته براي افراد مختلف بسته به سن و مزاج و فصل متفاوت است. اما خواب كمتر يا بيشتر از اين حد براي اغلب افراد مضر است. اگر كسي بيش از اندازه بخوابد كم كم بعضي از اعمالش دچار ضعف و اختلال مي‌شود. حافظه‌اش افت مي‌كند، مزاجش سرد و بيماري‌هاي مفصلي و بلغمي در او زياد مي‌شود.

لازم است قيمت پانسمان هارتمن يكي دوساعت بعد از خوردن غذا به رختخواب برويد نه بلافاصله بعد از غذا خوردن، به خصوص اگر ريفلاكس داريد و معده‌تان ترش مي‌كند. البته خواب با شكم خالي هم توصيه نمي‌شود، زيرا موجب ضعف و لاغري است.

بهتر است ابتدا براي مدتي به پهلوي راست و سپس به پهلوي چپ بخوابيد، سپس دوباره به پهلوي راست برگرديد. يادتان باشد خوابيدن به شكم اگر چه به هضم كمك مي‌كند اما به علت عوارض ديگر، توصيه نمي‌شود، بهترين وضعيت خوابيدن، خواب به پهلوي راست و چپ به طور متناوب است. به پشت خوابيدن هم اگرچه براي انبيا و اوليا توصيه شده اما براي افراد عادي مضر بوده و مي‌تواند موجب ايجاد خلط پشت حلق و درد در ناحيه كمر شود.

در آفتاب و زير نور مهتاب يا چراغ نخوابيد. اين كار نه تنها موجب سردرد است؛ بلكه تحقيقات تازه نشان داده خوابيدن زير نور چراغ مي‌تواند باعث اختلال هورموني و چاق شدن خانم‌ها شود.

تا جايي كه مي‌توانيد از خوابيدن در روز خودداري كنيد، به خصوص خواب نزديك غروب و بين الطلوعين (از طلوع فجر صادق تا طلوع آفتاب)، زيرا در اين ساعات هورمون‌هاي استرس زياد مي‌شوند. متخصصان طب سنتي معتقدند خواب روز براي بيماران مفصلي با سوء مزاج سرد وتر موجب شدت بيماري، افزايش وزن و احساس كسالت مي‌شود.

محل خواب بايد تميز و نرم باشد؛ بوي بدي نداشته باشد؛ امن باشد؛ عاري از حيوانات موذي باشد؛ محل خواب هر شخص بايد بر حسب مزاج وي، دماي مناسبي داشته باشد؛ فرش يا تخت و لباس خواب بايد بر حسب مزاج شخص و فصل تنظيم شود؛ مثلاً، در گرما و گرم‏مزاجان از كتان و در سرما و افراد سرد مزاج از پنبه و حرير حلاجي‏شده باشد. خواب بر زمين سرد و نمناك مناسب نيست و موجب بي‏حسي بدن، سستي و درد كمر مي‌‏شود.

اتاق عفونت بدن خواب بايد داراي تهويۀ مناسب و رطوبت كافي باشد؛ خشكي بيش از حد هواي اتاق مانع خواب مناسب مي‌شود.

بهتر است رختخواب فقط محل خواب و استراحت باشد بنابراين از مطالعه، تماشاي تلويزيون يا غذا خوردن در آن پرهيز كنيد.

در هنگام خواب حتماً از روانداز استفاده كنيد؛ زيرا نياز به پوشش در هنگام خواب در هر فصلي كه باشد، از هنگام بيداري بيشتر است.

غذاهاي مفيد براي بي‌خوابي

10-12 عدد بادام را خيس كنيد و سپس پوست كنده و رنده كنيد و با شير بز به شكل حريره بادام درست كنيد و چندبار در روز ميل كنيد. اين غذا حتي مي‌تواند شام خوبي براي شما باشد. روزي 21-30 عدد مويز به عنوان ميان وعده نوش جان كنيد. عصرها فالوده سيب بخوريد. يكي دو عدد سيب را رنده كرده و با كمي گلاب يا بيد مشك و يك قاشق عسل يا شكر مخلوط كنيد. فالوده سيب خواص زيادي دارد كه يكي از آنها كمك به ايجاد آرامش و رفع بي‌خوابي است. كاهوي تازه با سكنجبين شيرين و كمي دارچين هم از خوراكي‌هاي خوب است كه از قديم براي رفع بي‌خوابي توصيه شده است. غذاي ديگري كه مناسب شام است سوپ جو با گشنيز و اسفناج و شويد تازه است. بهتر است در اين سوپ از گوشت پرندگان كوچك استفاده كنيد.

درمان‌هاي گياهي براي خواب خوب

براي اينكه شب خواب راحتي داشته باشيد، دست كم روزي 15 دقيقه ورزش يا پياده‌روي تند داشته باشيد. شب‌ها با آب نيم گرم دوش بگيريد سپس نيم تا يك ساعت استراحت كنيد و شام سبك ميل كنيد و قبل از خواب همسرتان خواهش كنيد بدن و پشت شما را آرام و ملايم ماساژ پماد هارتمن دهد. اگر همسرتان خسته است يا حوصله ندارد، مي‌توانيد روغن بنفشه، نيلوفر، بادام، كدو و گل سرخ تازه را روي پيشاني و پشت گوش و داخل پره‌هاي بيني بماليد. پاشويه با جوشانده بنفشه، گل سرخ ، تخم كاهوي كوبيده و گشنيز به مدت 20 دقيقه تا زانو به شما كمك مي‌كند راحت‌تر به خواب برويد. يادتان باشد كه اتاق خواب شما بايد كاملا تاريك و بي‌صدا و رختخوابتان نرم و راحت باشد. از چراغ خواب استفاده نكنيد و دماي اتاق را معتدل نگه داريد.

نوشيدني‌هاي مفيد براي بي خوابي

يك سوم ليوان آب كاهو را با دو سوم ليوان آب سيب و يك قاشق مربا خوري آب ليموي ترش تازه مخلوط كنيد و روزي 3 بار ميل كنيد.

ماءالشعير طبي درست كنيد. يك پيمانه جو را در 14 ليوان آب بجوشانيد و كف آن را بعد از چند جوش خالي كنيد و دوباره تا 14 برابر آب بريزيد و بگذاريد آرام با حرارت ملايم بجوشد تا جوها شكفته شوند. قبل از سرد شدن آن را صاف كنيد و آب آن را در يخچال نگه داريد و روزي 3 ليوان ميل كنيد.

آب انار شيرين با گلاب و شربت گلاب در طول روز به رفع بي خوابي كمك مي كنند. به جاي چاي به خصوص در ساعات آخر شب از شربت گلاب و بهار نارنج و بيد مشك با شكر يا عسل ميل كنيد.

جوشانده مخلوط يك قاشق چاي‌خوري گل گاو زبان، بادرنجبويه، سنبل الطيب با كمي ليمو عماني و نبات براي بي‌خوابي مفيد است؛ اما زياده‌روي در مصرف اين دم نوش‌ها براي خانم‎هاي باردار ممكن است مضر باشد و بهتر است تنها با توصيه پزشك و در حد كم مصرف شود. در عوض مي‌توانيد از بوييدن گلاب، بيد مشك و ريحان و نيلوفر يا تركيب آنها كمك بگيريد كه براي بارداري شما خطري ايجاد نكند. اين عطرها را كنار تخت خود بگذاريد تا بوي هارتمن آن به مشام شما برسد. بوييدن اين عطرها در طول روز هم به آرامش شما و بهبود خواب شب شما كمك مي‌كند.

منبع: ني ني سايت



منبع

تظرات ارسال شده