همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكارهايي براي ترغيب كودكان به غذا خوردن

توجه نشود، كودك در آينده دچار مشكلات گوارشي و سوءتغذيه خواهد شد. يكي از مشكلات كودك در حدود 2 الي 3 سالگي، مشكل تغذيه و بي‌اشتهايي اوست. همين امر باعث نگراني والدين و مراجعه آنها به مشاور تغذيه است. اما راهكارهاي ساده‌اي براي حل اين مشكل وجود دارد.

به گزارش : اگر رژيم غذايي مناسب نباشد علاوه بر سوءتغذيه، روابط شما با كودك نيز بد خواهد شد و شاهد خشونت در رفتارهاي او هستيم.
به همين خاطر در اين خريد قطره فروزومال سن بايد از راهكارهايي استفاده كنيم كه كودك به غذا خوردن در كنار خانواده عادت كند. در همين خصوص چند روش ساده را آموزش مي‌دهيم تا كودك 2 ساله شما از غذا خوردن لذت ببرد.
خودم غذا بخورم!
در سن 2 سالگي كودك تلاش مي‌كند خود را مستقل نشان دهد و وابستگي خود را از والدين كم كند. به همين خاطر سعي مي‌كند از دستورات شما سرپيچي كند. از جمله اين موارد به‌ تنهايي غذا خوردن است.
سعي كنيد بشقاب كوچكي تهيه كنيد كه مخصوص كودك دلبندتان باشد و اطراف آن لبه‌دار باشد تا كودك بتواند غذا را وارد قاشق كند. غذا را در آن ظرف بريزيد تا خودش غذا بخورد. همچنين ليوان كرم رژودرم سبك و نَشكن براي آب خوردن او تهيه كنيد، ظروف پلاستيكي توصيه نمي‌شود.(1)
وقتي كودك خودش غذا مي‌خورد، او را تشويق كنيد و حتي اگر كثيف‌كاري كرد او را سرزنش نكنيد. رفتار عادي شما اعتماد به نفس كودك را زياد مي‌كند و تنها تذكري كوچك، او را نسبت به اشتباهش آگاه مي‌كند و به مرور آن عمل را تكرار نمي‌كند.
گاهي علت ريختن آب يا غذا توسط كودك، جلب توجه نگاه والدين است تا كمبود محبت خود را جبران كنند.
تنوع غذايي كودك
سعي كنيد در برنامه غذايي خانواده و كودك تنوع ايجاد كنيد تا بدن كودك مواد معدني مورد نياز خود را تامين كند. تنوع غذايي باعث مي‌شود كودك تنها به چند پانسمان زخم غذاي خاص عادت نكرده و در سنين بالاتر نسبت به غذاهاي ديگر (كه از نظر او بد مزه است) لجبازي نكند.(2)
همچنين با تزئين خلاقانه بشقاب كودك اشتهاي او را باز كنيد و براي او تجربه‌اي لذت‌بخش از غذا خوردن در كنار خانواده ايجاد كنيد.
سعي كنيد هنگام غذا خوردن چند اسباب‌بازي مورد علاقه او را كنارش قرار دهيد يا در هنگام غذا خوردن برايش قصه بگوييد تا زمان غذا خوردن، زمان شادي براي كودك باشد.
چيپس و پفك سَم است
يكي از دلايل بي‌اشتهايي كودكان به غذاهاي مفيد، تفاوت مزه آنها نسبت به تنقلات است. به همين خاطر سعي كنيد در طول هفته كمتر چيپس و پفك بخريد و به جاي آن از ميوه يا هيدروژل خشكبار استفاده كنيد.
طبق تحقيقات انجمن پزشكان قلب آمريكا ميزان دريافتي كلسترل و شيريني در كودكان نبايد از حد مجاز فراتر رود. استفاده زياد از تنقلات باعث مشكلات گوارشي و سوءتغذيه در كودك مي‌شود. حتي در برخي كشورهاي توسعه‌يافته مصرف تنقلات براي كودكان زير 3 سال ممنوع است.(3)
فقر آهن را جدي بگيريد
از مواردي كه باعث كم اشتهايي كودك است، فقر آهن و كم خوني است. كم خوني از رشد طبيعي كودك جلوگيري مي‌كند و باعث پرخاشگري و كم حوصلگي او مي‌شود و به همين خاطر كودك غذا نمي‌خورد.
اين بيماري در سال‌هاي اخير شايع‌ترين مشكل كودكان بوده و به همين خاطر قطره آهن از بدو پماد سوختگي تولد براي اكثر نوزادان تجويز مي‌شود.(4)
بنابراين علاوه بر انجام دستورات بالا، حتما از كودك آزمايش خون گرفته تا اگر دچار كمبود ويتاميني در بدن هست با دستور پزشك اين ويتامين‌ها در كنار غذا به كودك داده شود و رشد طبيعي كودك دچار اختلال نشود.


منبع

تظرات ارسال شده