همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تشويق و تمرين براي ايستادن نوزاد براي اولين بار با ۱۲ راهكار مفيد!

ايستادن نوزاد براي اولين بار يكي از مهم‌ترين تلاش‌هاي اوست و تشويق و تمرين براي ايستادن نوزاد، با راهكارهايي مانند حمايت كردن از او با تمرين‌هاي مختلف، موثرتر خواهد بود.

تمرين براي ايستادن نوزاد
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - يكي از زيباترين صحنه‌هاي زندگي وقتي است كه مي‌بينيد كودك دلبند شما همه تلاش خود را بكار مي‌گيرد تا براي اولين بار بايستد. مانند نشستن و گردن گرفتن نوزاد، ايستادن براي اولين بار نيز يك نقطه عطف مهم در زندگي كودك شماست؛ چراكه در اين هنگام كودك به يك باره تمام عضلات خود را هماهنگ كرده و مي‌ايستد. در اين مطلب به چند تمرين براي ايستادن نوزاد مي‌پردازيم؛ با ما همراه باشيد.
براي دسترسي سريع به مطلب مورد نظر خود، از فهرست موضوعي زير استفاده كنيد.
  • زمان نرمال ايستادن
  • اهميت تشويق به ايستادن
  • راهكارهاي تشويقي موثر

زمان نرمال ايستادن نوزاد

هرچند كه به طور دقيق نمي‌توانيم زمان ايستادن را تعيين كنيم، چراكه همه نوزادان شبيه به هم نيستند، اما اغلب يك نوزاد در بازه ۹ الي ۱۲ ماه براي اولين بار مي‌ايستد. نوزاد از هر چيزي، از صندلي و ميز گرفته تا پاي شما، براي ايستادن كمك مي‌گيرد. اما توجه كنيد كه نبايد از تاخير در ايستادن نوزاد احساس نگراني كنيد؛ در عوض فرصت‌هاي سرگرم‌كننده، ايمن و حمايت‌كننده براي تمرين دادن او فراهم كنيد. نگران نباشيد، نوزاد شما بلاخره اين كار را انجام خواهد داد و ديگر هيچ چيز نمي‌تواند او را متوقف كند!

اهميت خريد قطره فروزومال تشويق به ايستادن و راه رفتن نوزاد

تشويق كودك خود براي ايستادن چيزي بيش از آن است كه فقط به عنوان يك تغيير فيزيكي جديد به آن نگاه كنيد. آموزش ايستادن مغز او را نيز تحريك مي‌كند. به عبارت بهتر تشويق به ايستادن تحريك ذهني او را نيز بالا مي‌برد.


تشويق و تمرين براي ايستادن نوزاد با راهكارهاي موثر

براي اينكه نوزاد شما بتواند بايستد، بايد از قدرت عضلاني كافي برخوردار باشد. اين قدرت از غلتيدن، نشستن و سينه‌خيز رفتن و چهار دست و پا رفتن او حاصل خواهد شد؛ بنابراين سعي كنيد او را هرچه بيشتر در انجام اين فعاليت‌ها تشويق كنيد و موارد زير را در نظر بگيرد.

۱. زود شروع كنيد

اكثر نوزادان از سن ۴ تا ۵ ماهگي، وقتي كه آن‌ها را به صورت ايستاده مي‌گيريد، پاهاي خود را به زمين مي‌زنند و براي ايستادن تلاش مي‌كنند. بيشتر آن‌ها زانوهاي خود را خم مي‌كنند و بالا و پايين مي‌روند. اين فعاليت كودك شما را به ايستادن روي پا‌هاي خود عادت مي‌دهد و مي‌تواند براي قوي كردن عضله در پا‌ها و باسن شروع خوبي باشد.
تمرين براي ايستادن نوزاد
بيشتر بخوانيد: مراحل و جدول رشد حركتي نوزاد از شش تا ۱۲ ماهگي

۲. او را به ايستادن بيشتر تشويق كنيد

زماني كه كودك با كشيدن خودش به سمت بالا براي ايستادن آشناست، شروع به حركت به سمت شما خواهد كرد. شما مي‌توانيد با قرار دادن اسباب بازي‌ها در مسير، او را به اين حركت بيشتر تشويق كنيد. اين حركات استقامت كودك را تقويت كرده و باعث مي‌شود عضلات پا و ران او نيز قوي‌تر شوند.
تمرين براي ايستادن نوزاد

۳. به روش "صحيح" او را حمايت كنيد

اگر با دست‌هاي خود، براي حمايت از نوزاد، مراقب پا‌هاي او هستيد و پاهاي او را مي‌گيريد، كاملا در اشتباه هستيد! بيشتر والدين معتقد هستند كه اين روش خوبي براي ارائه پشتيباني هنگام يادگيري ايستادن است. اما متأسفانه، اين حمايت نادرست شما باعث مي‌شود كه نوزاد شما بدن خود را به سمت جلو خم كند. دليل اين امر اين است كه او خارج از تعادل است و در تلاش است تا به مركز ثقل خود برسد. به جاي اين كار، حمايت خود را روي بدن او متمركز كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه پا‌هاي او به جاي كج شدن، روي زمين محكم بماند همچنين اين كار به تقويت قدرت عضلات و استخوان‌ها نيز كمك مي‌كند.

۴. اجازه دهيد نوزاد پابرهنه بايستد

پزشكان اطفال به‌طور كلي توصيه مي‌كنند كه تا جايي كه ممكن است نوزاد را پابرهنه نگه داريد. كودكان با احساس كردن زمين، مي‌توانند تعادل ايستادن خود را تنظيم كنند. همچنين توجه داشته باشيد كه سطوح مختلف به استفاده متفاوتي از مفاصل، ماهيچه و حالت بدني نياز دارند؛ پس زماني كه كودك شما كفش داشته باشد نمي‌تواند اين سطوح را احساس كرده و در نتيجه اين كفش‌ها مانع فرآيند يادگيري مي‌شود.

تمرين براي ايستادن نوزاد

۵. نوزاد را به چمباتمه زدن تشويق كنيد

چمباتمه زدن يك مهارت بسيار مهم است كه كودك شما را در ايستادن روي پاي خود به شدت پشتيباني خواهد كرد. هنگامي كه كودك با گرفتن مبل توانسته است كه بايستد، يكي از اسباب بازي‌هاي او را برداريد و كنار پاي او بگذاريد؛ در همين حال او را تشويق كنيد كه خم شده و اسباب بازي خود را بردارد. در واقع اين حركت ايستادن و خم شدن، عضلات مفصل ران و پا‌هاي او را به خوبي تقويت خواهد كرد.

بيشتر پماد مديكال هاني بدانيد: ۱۴ اسباب بازي براي كودكان زير يك سال

۶. اسباب‌بازي‌ها را روي سطوح در دسترس بگذاريد

تمرين براي ايستادن نوزاد با اين روش، بسيار موثر است؛ اسباب‌بازي‌هاي كودك را از محل معمولي خود برداشته و آن‌ها را روي سطحوح قابل‌ دسترس قرار دهيد تا كودك را به بالا و پايين رفتن تشويق كند. اگر او در تلاش است تا خود را بالا بكشد، با قرار دادن دست خود زير باسن او، به او كمك كنيد.

۷. وسايل متحرك و سبك را از اطراف نوزاد دور كنيد

اگر صندلي‌هاي شما سبك هستند و به راحتي جابه‌جا مي‌شوند، آن‌ها را از كودك خود دور كرده و وسايل محكم و غيرمتحرك را جايگزين آن‌ها كنيد. چراكه اگر صندلي به سمت او پرت شود، موجب ترس او شده و از تلاش دوباره او براي ايستادن جلوگيري مي‌كند.

تشويق و تمرين براي ايستادن نوزاد

۸. از محافظ استفاده كنيد

در همه خانه‌ها قسمت‌هاي خطرناكي است كه كودك مي‌تواند به آنجا سرك بكشد. اما شما با بكارگيري محافظ، از آسيب ديدن دلبند خود پيشگيري كنيد. پريز برق و لبه‌هاي تيز ميز از جمله جا‌هايي هستند كه نوزاد را در معرض آسيب قرار مي‌دهد. با پوشاندن اين قسمت‌ها به وسيله محافظ‌هاي مخصوص، از هر آسيب احتمالي پيشگيري كنيد. همچنين اگر براي گرم نگه داشتن پا‌هاي نوزاد، به پاي او جوراب پوشانده‌ايد، جوراب ضد لغزش را انتخاب كنيد تا از سر خوردن او جلوگيري شود.

تشويق و تمرين ايستادن نوزاد

۹. موسيقي پخش كنيد

تاثير موسيقي بر نوزادان غير قابل انكار است؛ آن‌ها عاشق موسيقي هستند. در هنگام پخش شدن موسيقي، پزشكي كودكان با تكان دادن پا‌ها به حالت رقص، عضلات پاهاي آن‌ها تقويت خواهد شد. بنابراين موسيقي شادي را پخش كرده و از هيجان و حركات دلبند خود لذت ببريد.

تشويق و تمرين ايستادن نوزاد

بيشتر بخوانيد : آيا عكس العمل نوزاد شما به صداهاي اطراف طبيعي است؟

۱۰. نوزاد را به كاوش بيشتر تشويق كنيد

هرچه كودك بيشتر در صدد كشف دنياي اطراف خود برآيد، با سرعت بيشتري براي قدم برداشتن تلاش خواهد كرد. بنابراين در اين تلاش و پشتكار، با او همراه شويد و او را تشويق كنيد.

۱۱. نوزادان ديگر را در معرض ديد او قرار دهيد

كودكان به راحتي تحت‌تاثير قرار گرفته و در واقع از تماشاي ديگران، مسائل را بهتر ياد مي‌گيرند. وقتي كودك شما ببيند كه نوزاد ديگري در حال تلاش براي ايستادن است او هم به تقليد از آن نوزاد، شروع به تلاش براي ايستادن خواهد كرد.

تشويق و تمرين براي ايستادن نوزاد

۱۲. خوشحالي خود را با كف زدن به او نشان دهيد

وقتي نوزاد در حال تلاش براي ايستادن است، با خوشحالي و كف زدن به او انگيزه بيشتري دهيد. شك نكنيد كه او بعد از ديدن دست زدن شما، ذوق زده مي‌شود و انگيزه‌اش دو چندان مي‌شود.

سخن پاياني

در اين مقاله چند راهكار و تمرين براي ايستادن نوزاد ارائه شد؛ توصيه مي‌كنيم با انجام دادن اين راهكارها، نوزاد دلبند خود را در رسيدن به اين هدف همراهي كرده و از تك تك اين لحظات زيبا لذت ببريد. به ياد داشته باشيد كه مقايسه كردن فرزند خود با كودكان ديگر، اشتباه بزرگي است. همچنين شما مي‌توانيد با كمك مطلب مفيد ستاره، در يك هفته توالت رفتن را به كودك خود آموزش دهيد!

نوزاد شما انواع پانسمان نقره چه زماني براي اولين بار ايستاد؟ شما از چه روش‌هايي براي تمرين دادن او استفاده كرديد؟ لطفا تجربيات خود در اين مورد را، با ما و ساير كاربران دكتر زخمدر ميان بگذاريد.

برگرفته از : bellamysorganic

تظرات ارسال شده