همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

شايد شما هم دوست داشته باشيد كه مراقبت از همستر را ياد بگيريد تا بتوانيد چند همستر در خانه تان، پرورش دهيد. حفظ بهداشت و احساس امنيت براي همسترها از اهميت زيادي برخوردار است و بايد بازي هاي نشاط آوري را برايشان مهيا سازيد. در اين مقاله از بخش حيوانات خانگي دكتر سلام، درباره اينكه چگونه همستر جديد خود را سالم و شاد نگه داريد، نكاتي را خواهيد آموخت و همچنين نحوه تميز كردن قفس و در دست گرفتن آن را آموزش خواهيم داد.

نحوه مراقبت از همستر

همسترها به دليل ظاهر زيبا، اندازه كوچك و طبيعت خجالتي كه دارند، از محبوب ترين حيوانات كوچك خانگي به شمار مي روند. مي دانيد نحوه مراقبت از همستر چگونه است؟ به خاطر تنوع زياد، از  نوع خرس عروسكي مو بلند تا كوتوله هاي خيلي كوچولو را مي توانيد به راحتي در يك فروشگاه حيوانات خانگي پيدا كنيد و يا از پرورش دهندگان همسترها خريداري كنيد. به دليل قيمت پايين و طول عمر كوتاه، همسترها براي افرادي كه براي اولين بار قصد دارند كه حيوان خانگي داشته باشند، انتخاب خوبي است، مخصوصا براي بچه ها.

مراقبت از همستر

مراقبت از همستر با تهيه لوازم و  تجهيزاتي براي حيوان خانگي

قفسي را براي همستر انتخاب كنيد كه نتواند فرار كند

 همسترها كوچك هستند و به راحتي در بين ميله هاي قفس گير مي كنند. مهم اين است كه قفسي انتخاب كنيد كه خروجي هاي باريكي داشته باشد تا همستر نتواند در بين آنها گير كند.

 قفس بايد فضاي كافي داشته باشد. اگرچه همسترها كوچك هستند، اما به يك فضاي زياد براي اينكه وانمود كنند به دنبال غذا هستند و يا به فعاليت هاي روزانه خود برسند، نياز دارند. توجه داشته باشيد كه از قفس هاي چند طبقه استفاده نكنيد زيرا فضاي كافي براي  سياحت و گشت و گذار ندارند. بعضي از قفس هاي دو طبقه، اين فرصت را به همستر ميدهد تا بدون خراب كردن لوازم جانبي قفس، مانند ظرف غذا، به گشت و گذار خود بپردازد، چون لوازم جانبي را ميتوان در طبقه دوم قفس نيز قرار بدهيد.

يك مكان امن را در خانه، براي قرار دادن قفس، پيدا كنيد

 همسترها اگر خيلي سرد يا گرم شوند، ممكن است بيمار شوند. حيوانات خانگي ديگر مانند سگ ها و گربه ها ممكن است در صورت قابل دسترس بودن قفس، همستر را بخورند يا با او بازي كنند.خانه خود را بررسي كنيد تا جايي امن و راحت را براي همستر پيدا كنيد.

مراقبت از همستر با انتخاب تخت خواب و ملافه

 تخت خواب و ملافه ادرار را جذب مي كند و بستري راحت براي همستر ايجاد مي كند. بعضي از متخصصان همستر هشدار مي دهند كه نبايد از تراشه هاي چوب درخت كاج يا  سدر، به عنوان تخت خواب و ملافه استفاده كرد، زيرا چوب مي تواند باعث شكستگي و صدمه به همستر شود. در عوض، بايد از تخت خواب هاي كاغذي، فيبر سلولز يا تراشه صنوبر استفاده كنيد. توجه كنيد كه هر نوع تخت خواب و ملافه اي كه مي خريد، بدون رنگ باشد، در غير اين صورت بدون اينكه اطلاعي داشته باشيد، باعث بيماري همستر خود مي شويد.

مراقبت از همستر

براي قيمت پانسمان هارتمن مخفي شدن همستر، فضاي كافي درست كنيد

در زنجيره غذايي طبيعي، همسترها موجواتي هستند كه شكار مي شوند. مخفي شدن يك راه غريزي است كه همسترها مي توانند از خود محافظت كنند. آنها به مكاني نياز دارند تا در صورت عصبي شدن يا خوابيدن، در آن مخفي شوند. وجود يك مخفيگاه براي همستر، به راحتي و آرامش همستر شما، كمك مي كند.

يك چرخ يا يك توپ براي همستر خود تهيه كنيد

 همسترها به ورزش نياز دارند. در بسياري از قفس ها، چرخ وجود دارد اما ممكن است بخواهيد آن را ارتقا داده و يا يك توپ همستر خريداري كنيد كه بر روي زمين بگذاريد و شاهد بازي كردن همستر باشيد.

بطري آب براي مراقبت از همستر

 يكي از مهمترين مراحل در تجهيز  قفس همستر، قرار دادن يك بطري آب مي باشد به طوري كه همستر بتواند به آن دسترسي داشته باشد. از اينكه بطري آب چكه نمي كند و با با تخت خواب تماس ندارد، مطمئن شويد.

مراقبت از همستر

ظرف غذا را پر كنيد يا غذا را در اطراف تخت خواب همستر پخش كنيد

 از دو روش براي تغذيه همستر خود مي توانيد استفاده كنيد. روش اول اينكه يك بار در روز، ظرف غذا را پر كنيد و روش دوم اينكه مواد غذايي را در اطراف قفس پراكنده كنيد تا همستر بتواند از مهارت هاي طبيعي يافتن غذا استفاده كند. اگر از روش دوم استفاده مي كنيد، بايد قفس همستر را بيشتر از قبل تميز كنيد.

پتو يا روكش هايي را از جنس موادي كه براي لانه سازي استفاده مي شود، به منظور راحتي همستر خود تهيه كنيد

 علاوه بر لوازم خوابي كه در پايين قفس قرار مي دهيد، ممكن است بخواهيد از موادي براي همستر استفاده كنيد كه احساس راحتي كند. مي توانيد از دستمال كاغذي خرد شده يا مواد مخصوص لانه سازي همستر استفاده كنيد.

اسباب بازي هاي ايمن و متنوع براي مراقبت از همستر

 به عنوان يك جانور جونده، همسترها نياز دارند تا  به طور منظم، چيزهايي را بجوند تا دندان هايشان سالم بماند. اسباب بازي هاي بدون رنگ و طبيعي انتخاب كنيد تا هميشه، همستر خود را در شرايط امني نگه داري كنيد.

يك بار در هفته را به انجام كارهاي مشكل اختصاص دهيد

همسترها نياز به جويدن اسباب بازي هاي چوبي يا انجام كارهاي مشكل، مثلا جويدن اسباب بازي ها دارند. يك بار در هفته، همستر خود را به انجام كارهاي مشكل وادار كنيد تا دندان هايشان را در شرايط خوبي نگه دارند و از خستگي و بي حوصلگي آنها جلوگيري شود.

مراقبت از همستر

چطور عفونت بدن حيوان خانگي خود را بلند كنيد

دست هاي خود را گود كرده و همستر را به آرامي بلند كنيد

اگر همستر خريديد، بايد بدانيد كه عصبي شدن و ترسيدن آنها، طبيعي مي باشد. به آرامي، به همستر نزديك شويد تا بتوانيد به كاهش برخي از اين ترس ها كمك كنيد. همسترها گاهي اوقات كه مي ترسند، گاز مي گيرند. اگر همستر شما عادت گاز گرفتن را شروع كرده، در اينجا چند روش عالي براي متوقف كردن اين رفتار همستر را ارائه مي دهيم.

اجازه دهيد همستر، دستان شما را بو كند

همانند بسياري از حيوانات ديگر، همستر ها نيز با تكيه بر حس بويايي خويش، محيط اطرافشان را شناسايي مي كنند. به همستر خود فرصت دهيد تا با بوئيدن دستانتان، شما را بشناسد. در ابتدا، فقط كافي است كه اجازه دهيد تا همستر بفهمد كه شما شكارچي نيستيد.

همستر را در دستان خود جمع كنيد

دستانتان را به زير بدن همستر برده و او را در دستانتان جمع كنيد. بهتر است همستر را با مقداري از وسايل خوابش، بلند كنيد.

مراقبت از همستر

مراقبت از همستر با بردن او به بيرون قفس براي هواخوري

هر چه مدت زمان بيشتري، همستر از قفس بيرون باشد، ترس و اضطرابش كمتر خواهد شد. استفاده از توپ همستر، روشي جالب براي تماشاي همستر مي باشد كه در حال كشف خانه شماست. فقط زماني را كه با توپ وقت مي گذراند را محدود كنيد، زيرا همستر در طول اين زمان به غذا و آب دسترسي نخواهد داشت.

بعضي افراد تمايل به استفاده از تونل ها و لوله هايي كه به يكديگر متصل مي شوند، دارند تا فرصت بيشتري را به همسترها بدهند تا محيط پيرامونشان را بيشتر كشف كنند. اگر تصميم به استفاده از تونل ها داريد، آنها را بايد به طور مرتب تميز كنيد و قطعات جويده شده آنها را  بازرسي كنيد. لبه هاي زبر، ممكن است باعث صدمه به همستر شما شوند.

چطور  همستر خود را تميز كنيد

قفس همستر خود را تميز كنيد

 اگر همستر كثيف باشد، فرصت خوبي است كه قفس تميز شود. همسترها تمام روز در قفس راه مي روند و مي نشينند. اگر قفس همستر را تميز نگه داريد، همستر نيز تميزتر خواهد شد.

فرصتي را در اختيار همستر بگذاريد تا خودش را تميز كند

 در اغلب موارد، همسترها خود را تمييز مي كنند. اگر متوجه شويد كه كثيف است، به او فرصتي بدهيد تا خودش را در قفس تميز كند.

در صورت لزوم از حمام خاك استفاده كنيد

گذاشتن همستر در آب مي تواند باعث شود كه همستر خيلي سردش شده و احتمالا بيمار شود. در صورت لزوم، مي توانيد براي همستر از  حمام خاك، به روش سنجاب، استفاده كنيد (فقط مطمئن شويد كه از يك شن و ماسه مناسب استفاده كنيد). همستر در حمام خاك مي تواند بغلتد تا رطوبت و چربي پماد هارتمن را از بدنش پاك كند.

مراقبت از همستر

مراقبت از همستر با تميز كردن قفس او

همستر را در يك كانتينر مسافرتي مطمئن قرار دهيد

 اين قفس قابل حمل همستر يك گزينه خوب است، زيرا زماني كه قفس را تميز مي كنيد، به دليل وجود يك بطري كوچك آب، همستر به آب دسترسي دارد. زماني كه همستر در قفس مي باشد، قفس را تميز نكنيد زيرا باعث مي شود كه همستر فرار كند. در عوض، از يك ساك مسافرتي يا يك توپ همستر براي نگه داشتن همستر استفاده كنيد.

تخت خواب و ملافه هاي مرطوب را در كيسه زباله بيندازيد

ساده ترين راه براي تميز كردن قفس و مراقبت از همستر اين است كه تخت خواب و ملافه هاي مرطوب را در كيسه زباله بيندازيد. بايد سعي كنيد حداقل يك بار در هفته براي كاهش بو، تخت خواب و ملافه ها را تميز كنيد.

ضد عفوني كردن قفس و لوازم جانبي همستر

 از يك ضد عفوني كننده مخصوص حيوان خانگي، مانند تميز كننده قفس معجزه طبيعت براي حيوانات كوچك، استفاده كنيد. كف قفس و تمام لوازم جانبي پلاستيكي و فلزي كه همستر به آنها دسترسي دارد را تميز كنيد. اگر از محلول هاي سفيد كننده مي خواهيد استفاده كنيد، مطمئن شويد كه پس از استفاده، كاملا محيط را بشوييد. نظافت با موادشيميايي براي همسترها خطرناك است، بنابراين مهم است كه مواد شيميايي را به طور كامل از قفس خارج كنيد.

قفس و تمام لوازم جانبي را خشك كنيد

با استفاده از يك پارچه يا حوله كاغذي، آب اضافي را از قفس و لوازم جانبي، خشك كنيد. رطوبت تخت خواب همستر مي تواند باعث بيماري شود.

وسايل رفاهي، غذا، آب و بستر، همستر را بازسازي كنيد

با هر بار تميز كردن قفس، مي توانيد تخت خواب و ملافه ها را نيز تغيير دهيد كه هم باعث راحتي بيشتر همستر مي شود و هم سبب كاهش بوي بد در قفس مي شود. هنگامي كه همستر را به قفس خود برگردانيد، به خاطر غذاهاي تازه و وسايل رفاهي از شما ممنون خواهد بود.

مراقبت از همستر

چطور مي توان گفت كه همستر شما خوشحال و سالم است

با دست زدن به بيني همستر، درجه حرارت بدنش را بررسي كنيد

همستر شما بايد بدني گرم داشته باشد نه سرد. اگر به بيني همستر خود دست زديد و خيلي سرد بود، احتمال دارد كه همستر بيمار باشد. سعي كنيد يك مكان گرم براي همستر پيدا كنيد تا راحت تر باشد.

علاوه بر اين، اقدامات پيشگيرانه اي را براي جلوگيري از بيمار نشدن همستر مي توانيد انجام دهيد. از مولتي ويتامين هايي كه مخصوص  همسترها ساخته شده است مي توانيد استفاده كنيد تا مواد هارتمن تقويتي مورد نيازش را فراهم كند. اگرچه مصرف يك مكمل غذايي نمي تواند تضمين كننده اين باشد كه همستر هرگز بيمار نخواهد شد، اما باعث بهبود سيستم ايمني بدن همستر شده و  بهتر مي تواند با عفونت ها مقابله كند.

مراقبت از همستر با دقت بر ترشحات دم يا چشم ها

دم مرطوب و يا وجود ترشحاتي در اطراف چشم، مي تواند علامت عفونت باشد. اگر متوجه اين علائم شده ايد، با يك دامپزشك كه در مورد حيوانات خانگي كوچك تخصص دارد تماس بگيريد. دامپزشك، بسته به نوع علائم، ممكن است داروهاي بدون نسخه را براي همستر تجويز كند. به عنوان مثال، قطره OASIS را به آب آشاميدني همستر اضافه كنيد. اين قطره به درمان اسهال كمك مي  كند.

به سطح فعاليت همستر توجه داشته باشيد

پس از اينكه همستر با زندگي كردن در خانه، خودش را وفق داد، با سطح انرژي همستر خود آشنا شويد. همسترهاي شاد و سالم، در قفس مي دوند و قفس خود را مورد بررسي و كنكاش قرار مي دهند. اگر همستر خودش را در مخفيگاهش پنهان مي كند و يا از خوردن غذا اجتناب مي كند، مي تواند نشانه اي از ترس، ناراحتي يا بيماري باشد.

داشتن يك همستر تجربه اي جالب و سرگرم كننده مي باشد. همسترها بين دو تا سه سال مي توانند زندگي كنند. با مراقبت هاي مناسب، دليلي براي نداشتن يك زندگي كامل و مفيد و شاد، وجود ندارد.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده