همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا درمان سرطان تيروئيد با شيمي درماني امكان‌پذير است؟

شيمي درماني يكي از غيرمعمول‌ترين روش‌هاي درمان سرطان تيروئيد، اما در عين حال از مهم‌ترين راهكارها براي درمان بيماران مبتلا به سرطان پيشرفته تيروئيد است.

سرطان تيروئيد و شيمي درماني؛ احتمال بهبودي سرطان تيروئيد با شيمي درماني چقدر است؟

دكتر زخم|
دكتر زخم -
شيمي درماني، تزريق يا مصرف داروهاي ضد سرطان براي كشتن سلول‌هاي سرطاني است؛ به طوري كه دارو وارد جريان خون شده و براي يافتن سلول‌هاي سرطاني در بدن حركت مي‌كند. به طور معمول شيمي درماني براي درمان سرطان تيروئيد مورد استفاده قرار نمي گيرد؛ اما ممكن است براي برخي از بيماران كه به ساير روش‌هاي درماني پاسخ نمي‌دهند، تنها راه چاره باشد. در اين مقاله با شما هستيم تا روش درمان سرطان تيروئيد با شيمي درماني و عوارض پس از درمان را باهم مرور كنيم. با ما همراه باشيد.


نحوه درمان سرطان تيروئيد با شيمي درماني

درمان سرطان تيروئيد با شيمي درماني چندان رايج نيست، اما در برخي موارد تنها راه چاره است و براي برخي از انواع خاص سرطان تيروئيد مثل سرطان آناپلاستيك با پرتودرماني تركيب مي شود. در مواردي هيدروژل كه سرطان پيشرفت زيادي داشته و بيمار به ساير روش‌هاي درماني پاسخ نمي‌دهد نيز از شيمي درماني استفاده مي‌شود.

سرطان تيروئيد و شيمي درماني؛ احتمال بهبودي سرطان تيروئيد با شيمي درماني چقدر است؟

در روز شيمي درماني بيمار به كلينيك مورد نظر مراجعه مي‌كند و همان روز داروي ضد سرطان به جريان خون او تزريق مي‌شود. پروسه‌ي تزريق دارو چند ساعت طول مي‌كشد؛ از اين رو به بيماران پيشنهاد مي‌شود تا كتاب يا روزنامه‌اي به همراه داشته باشند يا كسي را با خود به كلينيك ببرند تا زمان برايشان زودتر سپري شود.

طي چند روز درمان، چندين نوع داروي مختلف طي فرايند شيمي درماني وارد بدن بيمار مي‌شود و ممكن است بتواند مقداري از دارو را درون يك تلمبه‌ي قابل حمل با خود به خانه ببرد. براي برخي از انواع شيمي درماني، بيمار بايد يك شب يا حتي چند روز را در بيمارستان بستري باشد.
بيشتر بخوانيد: علائم كم كاري تيروئيد چيست و چگونه درمان مي‌شود؟


انواع داروهاي ضد سرطاني براي سرطان تيروئيد

داروهاي شيمي درماني كه اكثراً براي درمان سرطان مدولاري تيروئيد و سرطان آنپلاستيك تيروئيد استفاده مي‌شوند عبارت‌اند از:
  • داكاربازين
  • وين كريستين
  • سيكلوفسفاميد
  • دوكسوروبيسين
  • استرپتوزوسين
  • فلوئورواوراسيل
  • پاكليتاكسل
  • دوستاكسل
  • كربوپلاتين

سرطان تيروئيد و شيمي درماني؛ احتمال بهبودي سرطان تيروئيد با شيمي درماني چقدر است؟
عوارض لوزالمعده جانبي احتمالي

داروهاي ضد سرطاني به سلول‌هايي حمله مي‌كنند كه سرعت توليد تقسيم آن‌ها بالا است؛ اما برخي از سلول‌هاي ديگر مانند سلول‌هاي مغز استخوان، سقف دهان، روده و فوليكول‌هاي مو نيز سرعت تقسيم بالايي دارند. شيمي درماني به احتمال زياد بر اين امر تأثير گذاشته و عوارضي به دنبال خواهد داشت. عوارض جانبي شيمي درماني به نوع و دوز داروهاي تجويزي و مدت زمان مصرف آن‌ها بستگي دارد. شايع‌ترين عوارض جانبي شيمي درماني عبارت‌اند از:
  • ريزش مو
  • زخم دهان
  • بي‌اشتهايي
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • احتمال افزايش عفونت (ناشي از سطح پايين گلبول سفيد خون)
  • احتمال بالاي كبودي و خونريزي (ناشي از سطح پايين پلاكت خون)
  • خستگي (ناشي از سطح پايين گلبول قرمز خون)

همه‌ي اين عوارض جانبي عموماً گذرا بوده و پس از پايان دوره درمان از بين خواهند رفت؛ اما در كل راه‌هايي براي كاهش اين عوارض جانبي وجود دارد. به عنوان مثال داروهايي كه مي توانند تهوع و استفراغ را كاهش داده يا به طور كلي از آن‌ها جلوگيري كنند.
برخي از داروهاي شيمي درماني ممكن است عوارض جانبي خاصي داشته باشند كه حتما بايد تحت نظارت مصرف شوند. به عنوان مثال دوكسوروبيسين (يكي از رايج ترين داروهاي شيميايي مورد استفاده كرم رژودرم در سرطان تيروئيد) مي‌تواند بر عملكرد قلب تأثير بگذارد. در صورت استفاده از اين دارو، پزشك قلب بيمار را با تست‌هايي مانند اكوكارديوگرام به طور مرتب تحت نظر دارد.

سرطان تيروئيد و شيمي درماني؛ احتمال بهبودي سرطان تيروئيد با شيمي درماني چقدر است؟
آيا شيمي درماني براي سرطان تيروئيد يك درمان موثر است؟

به طور كلي اين نوع سرطان بيشتر با جراحي يا پرتودرماني درمان مي‌شود و در مواقع نادر كه بيماري پيشرفت زيادي داشته، پزشك معالج به سراغ داروهاي ضد سرطاني (شيمي درماني) مي‌رود.
به نقل از نشريه Lancet Oncology، دنيس كروس مدير مركز تومور مغزي و گردن بيمارستان لينوكس هيل واقع در شهر نيويورك آمريكا اذعان داشته كه سرطان تيروئيد ديگر بيماري مرگباري نيست و تعداد بسيار كمي از بيماران در اثر آن جان خود را از دست مي‌دهند. اين پزشك ادعا مي‌كند كه حتي در صورت پيشرفت اين سرطان، يك نوع داروي ضدسرطاني به نام وندتانيب "vandetanib" سلول‌هاي سرطاني را به سرعت ريشه كن كرده و طول عمر بيمار را افزايش مي‌دهد. همچنين مارتين شلم برگر از انستيوي گوستاو روسي در فرانسه ادعا داشته كه اين دارو در بيماران مبتلا به سرطان پيشرفته تيروئيد مانع از گسترش بيماري مي‌شود و آن را به خوبي مهار مي‌كند.


طول عمر بيمار پس از شيمي درماني چقدر است؟

امروزه سرطان تيروئيد يكي از ساده‌ترين انواع سرطان است پماد سوختگي كه به راحتي در مراحل اوليه تشخيص داده شده و سريعاً درمان مي‌شود و بيمار به روال عادي زندگي خود بازمي‌گردد. اما براي پاسخ به اين سوال بايد نوع سرطان و شدت پيشرفت آن در بيمار را در نظر گرفت. به طور كلي سرطان‌هاي پاپيلاري كارسينوما و فوليكولار كارسينوما اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شوند، كشنده نخواهند بود و طول عمر بيمار پس از درمان مي‌تواند مشابه ساير افراد باشد؛ اما درصد مرگ بيماران مبتلا به سرطان كانسر آناپلاستيك بسيار بالا و پيش آگاهي اين بيماري بسيار پايين است. طول عمر بيماران مبتلا به لنفوم و مدولاري كارسينوما نيز با توجه به زمان تشخيص بيماري متغير خواهد بود.

بيشتر بخوانيد: علائم پركاري تيروئيد چيست؟ + علت و عوارض


كلام آخر

امروزه با توجه به پيشرفت علم پزشكي و وجود داروهاي ضد سرطان گوناگون، ديگر درمان سرطان تيروئيد كار مشكلي نيست. بسياري از اين بيماران پس از پايان دوره درمان به زندگي خود بازگشته و درست به اندازه‌ي انسان‌هاي سالم عمر مي‌كنند. پزشك شما به ندرت براي درمان اين بيماري به شيمي درماني متوسل مي‌شود؛ اما اگر ناچار به انتخاب اين راه شد، مهم است روحيه خود را حفظ كنيد و با كسب اطلاعات كافي در رابطه با روند درمان و عوارض احتمالي داروهاي ضد سرطاني، با روحيه خوب و جنگنده شيمي درماني را آغاز كنيد. تجربه شما در رابطه با اين بيماري چيست؟ آيا كسي را مي‌شناسيد كه با اين بيماري مبارزه كرده و پيروز شده باشد؟ نظرات و تجربيات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد. در پايان، اگر آزمايش تيروئيد خريد قطره فروزومال داده ايد و به دنبال روشي براي درك بهتر نتيجه آزمايشتان هستيد، تفسير آزمايش تيروئيد را در ديگر بخش‌هاي سلامت دكتر زخممطالعه كنيد

تظرات ارسال شده