همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا خوردن كرفس در بارداري مضر است؟

مصرف كرفس در بارداري

و به خصوص در سه ماهه اول بارداري مي‌تواند منجر به سقط جنين شود؛ اما مصرف آن در بعد از سه ماه اول بارداري و تحت نظارت پزشك با فوايد بي‌شماري همراه است.

كرفس در بارداري


دكتر زخم|
سرويس مادر و كودك -
آيا مي‌دانيد مصرف بعضي از سبزي‌ها در دوران بارداري مضر است و باعث آسيب رسيدن به مادر و جنين مي‌شود؟ كرفس از جمله اين سبزي‌ها است. مصرف كرفس در بارداري و به خصوص در اوايل بارداري سبب سقط جنين يا ايجاد نقص عضو در جنين خواهد شد. با ما همراه باشيد تا شما را با اين موضوع بيشتر آشنا كنيم.


كرفس چيست؟

كرفس نوعي سبزي است كه بيشتر در مناطق شمال آفريقا و مناطق مديترانه‌اي يافت مي‌شود. بيشتر افراد از كرفس براي تهيه خورشت، سالاد و حتي به عنوان يك آبميوه مفيد در روند لاغري و كاهش عسل پزشكي چربي استفاده مي‌كنند؛ اما كرفس با همه خواصي كه دارد گاهي عوارض اندكي به خصوص در زنان باردار و شيرده از خود نشان مي‌دهد كه در ادامه به اين موضوع مي‌پردازيم.

كرفس در بارداري
مصرف كرفس در بارداري

بسياري از مادران باردار اين تصور غلط را دارند كه خوردن همه سبزيجات در دوران بارداري مفيد است، اما بايد بدانند مصرف بيش از حد كرفس چه در دوران لقاح و چه در دوران بارداري (سه ماه اول) مضر است. مصرف اين نوع از سبزي در هنگام بارداري باعث بروز عوارض جانبي در بدن مادر و فرزند مي‌شود و ممكن است فرزند را در آينده به انواع بيماري‌ها از جمله بيماري صرع و تشنج‌هاي شديد مبتلا كند. خوردن كرفس در دوران شيردهي نيز توصيه نمي‌شود و بهتر است از خوردن آن در اين دوران پرهيز شود. لازم به ذكر است كه بسياري از متخصصان زنان و زايمان بر اين موضوع تأكيد دارند كه خوردن كرفس در سه ماه اول بارداري مضر است و احتمال سقط را افزايش مي‌دهد؛ اما مادران در ماه‌هاي بعدي بارداري خود مي‌توانند با مشورت پزشك متخصص، اين سبزي را در مقدار مناسب مصرف كنند. همان گونه كه مصرف كرفس در بارداري مضر است ژل مدي هاني مصرف به اندازه آن بعد از سه ماه اول بارداري فوايدي را به دنبال دارد.

بيشتر بخوانيد: خوردن شليل در بارداري چه مزايايي دارد؟


فوايد مصرف كرفس در دوران بارداري (بعد از سه ماه اول بارداري)

از مهم‌ترين فوايد مصرف كرفس بعد از سه ماه اول بارداري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

۱. تنظيم فشار خون در بارداري

مصرف به اندازه كرفس در دوران بارداري باعث كاهش ترشح هورمون استرس، گشادشدن عروق خوني، بهبود گردش خون در بدن و در نتيجه تنظيم فشار خون بدن مادران باردار مي‌شود.

۲. تقويت سيستم ايمني بدن

به علت ويتامين ث زيادي كه در گياه كرفس وجود دارد اين گياه، سبب تقويت سيستم ايمني بدن زنان باردار شده و سبب مي‌شود مادر و فرزند از ابتلا به بيماري‌هايي همچون سرماخوردگي در امان باشند.

۳. افزايش سلامت مفاصل زنان باردار

كرفس به علت خاصيت ضدالتهابي كه دارد مانع از تورم بدن زنان باردار مي‌شود. همچنين وجود كلسيم بالا در اين گياه سبب تقويت استخوان و افزايش قدرت ترميم و بازسازي بافت‌هاي بدن و همچنين تسكين دردهاي عصبي دوران بارداري خواهد شد.

۴. جلوگيري از بروز سرطان در بارداري

كرفس به دليل مدي هاني 405 داشتن مواد فلاونوئيدي، به عنوان يك سم‌زدا عمل كرده و مواد سرطان‌زا را از بدن زنان باردار خارج كرده و فرد را از خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها حفظ مي‌كند.


مصرف آب كرفس در بارداري

نوشيدن مقدار كمي آب كرفس در بارداري قبل از هر وعده غذايي به مادران باردار كمك مي‌كند تا وزن اضافي بدن خود را از دست بدهند و دچار اضافه‌وزن در دوران بارداري نشوند همچنين مانع از پرخوري در زنان باردار مي‌شود و تناسب اندام را در پي دارد. خوردن آب كرفس مانع از ايجاد يبوست در زنان باردار مي‌شود و براي بهبود عملكرد معده آن‌ها مناسب است.

كرفس در بارداري
آيا خوردن خورشت كرفس در بارداري ضرر دارد؟

گاهي خيلي از مادران باردار در طول دوران بارداري خود هوس خوردن خورشت كرفس مي‌كنند. توصيه مي‌شود كه اين مادران در سه ماهه اول بارداري از خوردن خورشت كرفس خودداري كنند؛ اما از ماه سوم به بعد مي‌توانند با مشورت پزشك، خورشت كرفس را در مقدار مناسب و كم مصرف كنند و اين اطمينان را داشته باشند كه خوردن اين خورشت با مشورت پزشك مشكلي به وجود نمي‌آورد.

كرفس در بارداري

بيشتر مدي هاني بخوانيد: فوايد خوردن زيتون در بارداري + روغن زيتون در بارداري


سخن پاياني

دوران بارداري خصوصا سه ماهه اول آن دوران پرخطري هم براي مادر هم براي جنين محسوب مي‌شود. يك خانم باردار بايد به مواد غذايي و نوع سبزيجاتي كه در اين زمان مصرف مي‌كند آگاهي كافي داشته باشد و با اين كار سلامت خود و جنين خود را افزايش دهد. بدين منظور گاهي بعضي از سبزيجات وجود دارند كه مصرف آن‌ها در اوايل بارداري مضر است و نياز به مشورت با پزشك متخصص را دارد؛ پس بهتر است قبل از خوردن مواد غذايي و سبزيجات در اين دوران حساس مشورت كافي داشته باشيد تا بعدها دچار مشكل نشويد و بتوانيد اين دوره از بارداري را با موفقيت به پايان برسانيد. همچنين در ابتداي اين مقاله ذكر اين موضوع بيان شد كه مصرف به اندازه كرفس در دوران بارداري اگر در زمان مناسب و به درستي مصرف شود فوايد زيادي به دنبال دارد.

يكي ديگر از مواد غذايي كه خانم‌ها به شدت آن را دوست دارند، لواشك است. اگر در دوران بارداري به سر مي‌بريد و تمايل به خوردن لواشك داريد، نگاهي محصولات مدي هاني به مزايا و مضرات خوردن لواشك در بارداري نيز بياندازيد. مشتاقانه منتظر دريافت ديدگاه‌ها و تجربيات شما در خصوص اين موضوع هستيم. از اينكه تا پايان همراه ما بوديد از شما سپاسگزاريم.

تظرات ارسال شده