همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رژيم غذايي سالم,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي

يك

رژيم غذايي سالم از اركان اصلي دستيابي به هدف وزن سالم است. با اين وجود، اشتياق ما براي كسب بهترين نتايج، گاهي اوقات موجب مي‌شود تا اشتباهاتي را مرتكب شويم كه نه تنها وزن كم نكنيم، بلكه با افزايش آن نيز مواجه شويم. به واسطه رژيم‌هاي كه شبيه معجزه به‌نظر مي‌رسند و باورهايي اشتباه كه درباره رژيم‌هاي غذايي وجود دارد، افراد بسياري در مسير كاهش وزن بارها و بارها شكست مي‌خورند.

 

از اين‌رو، اگر براي كاهش وزن خود را برنامه‌ريزي مي‌كنيد، آگاهي از مواردي كه بايد از آنها پرهيز كنيد نيز اهميت دارد.در شرايطي كه ممكن است بي‌ضرر و موثر به‌نظر برسند، اشتباهات رژيم غذايي با گذشت زمان مي‌توانند اترومن اثر مخرب خود را نشان داده و بي‌نتيجه شدن تلاش‌هاي فرد را به‌همراه داشته باشند. افزون بر اين، برخي از اين اشتباهات حتي مي‌توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند زيرا بدن مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت نمي‌كند.

 

به اندازه كافي آب نمي‌نوشيد

تامين آب مورد نياز بدن جزئي اساسي از هر برنامه غذايي سالم محسوب مي‌شود، به ويژه اگر كاهش وزن را هدفگذاري كرده باشيد. اگر به ميزان كافي آب مصرف نكنيد، آهنگ سوخت و ساز بدن و ديگر فرآيندهاي مهم كند مي‌شود و در دفع سموم و چربي سوزي با دشواري بيشتري مواجه مي‌شويد.از اين‌رو، تامين آب مورد نياز بدن از طريق مصرف نوشيدني‌هاي سالم در طول روز توصيه شده است. البته نبايد در اين زمينه زياده‌روي كنيد و از مرز سه ليتر يا ۱۲ ليوان در روز عبور كنيد. مصرف بيش از حد آب مي‌تواند فشار مضاعفي به كليه‌ها وارد كرده و سلامت شما را تحت تاثير قرار دهد.

 

به اندازه كافي غذا ژل هيدروسرب نمي‌خوريد

شايد فكر كنيد كه گرسنگي كشيدن روشي موثر براي صرفه جويي در كالري‌هاي مصرفي است، اما اين اشتباه ديگري است كه هنگام رژيم گرفتن مرتكب مي‌شويد. در شرايطي كه پرهيز از مصرف كالري اضافه به منظور تحقق هدف كاهش وزن ضروريست، اما رنج كشيدن از گرسنگي اقدامي نادرست است.اين شرايط تنها به احساس قوي اضطراب و در ادامه پرخوري منجر مي‌شود. در حقيقت، گرسنگي كشيدن مي‌تواند موجب خستگي و ضعف شود زيرا مغز اين گونه احساس مي‌كند كه هيچ انرژي ندارد.در عوض، بهتر است مواد غذايي سالم را به منظور كاهش احساس گرسنگي مصرف كنيد، بدون اينكه آسيبي به رژيم غذايي شما وارد شود.

 

رژيم غذايي به شدت محدود را دنبال مي‌كنيد

مراقب باشيد! دنبال كردن يك رژيم غذايي محدود كننده نه تنها از اشتباهاتي است كه مي‌تواند به افزايش وزن منجر شود، بلكه سلامت شما را نيز در معرض خطر قرار مي‌دهد. اين قبيل برنامه‌هاي كاهش وزن بسيار محدود بيماري پوستي كننده، ناسالم، و اغلب موجب اثر نوساني ناخواسته مي‌شوند.اگرچه در ابتدا ممكن است گزينه‌اي موثر به‌نظر برسند، اما با گذشت زمان، وزن كاهش يافته بار ديگر بازگشته و حتي ممكن است با افزايش وزن بيشتر نيز مواجه شويد. افزون بر اين، رژيم‌هاي غذايي محدود كننده موجب كمبودهاي تغذيه‌اي مي‌شوند كه مي‌توانند ابتلا به اختلالات متابوليك را در پي داشته باشد.

 

رژيم نامناسب را انتخاب كرده‌ايد

انتخاب يك برنامه غذايي نامناسب كه شايد يك دوست يا يكي از اعضاي خانواده ما آن را دنبال مي‌كند، يكي از بزرگترين اشتباهاتي است كه در تلاش براي كاهش وزن انجام مي‌دهيم.اگرچه آن فرد ممكن است به نتايج مطلوب دست يافته باشد، اما اين به معناي تحقق نتايجي مشابه براي شما نيست. شرايط بدن هر فرد با فرد ديگر متفاوت است و هر كدام نيازهاي خاص خود را دارند.اگر به نتايج مورد انتظار خود دست نمي‌يابيد، احتمالا رژيم غذايي انتخابي مناسب شما نيست. مراجعه پانسمان هارتمن به يك متخصص تغذيه بهترين كاري است كه مي‌توانيد انجام دهيد. وي مي‌تواند يك برنامه غذايي بر اساس نيازها و با در نظر گرفتن وزن، وضعيت سلامت و عادات روزانه شما تنظيم كند.

 

سالادهاي سالم انتخاب نمي‌كنيد

به طور معمول با شنيدن واژه «سالاد»، غذايي سبك و كم كالري در ذهن ما نقش مي‌بندد. اما بايد توجه داشت كه همواره اينگونه نيست. اگرچه دستورالعمل‌هاي مختلفي وجود دارند كه به كاهش وزن كمك مي‌كنند، اما برخي سالادها حاوي كالري بيش از حد و ناسالم هستند.زماني كه يك سالاد تهيه مي‌كنيد بايد از چاشني‌هاي تجاري، پنيرهاي چرب و گوشت‌هاي فرآوري شده مانند سوسيس پرهيز كنيد.

 

مواد مصرفي شما متنوع نيستند

در هر برنامه غذايي سالم پرهيز از منابع قندها، آردها و مواد غذايي فرآوري شده توصيه شده است. اما اين به معناي آن نيست كه نمي‌توانيد در وعده‌هاي غذايي سالم خود تنوع مواد غذايي داشته باشيد.محدود تندروت پلاس كردن مواد غذايي مصرفي اشتباه بزرگي است كه مي‌تواند شما را از كسب نتايج دلخواه دور كند.همچنين، پرهيز از كربوهيدارت‌ها يا مواد غذايي حاوي چربي شايد انتخابي منطقي براي كاهش وزن باشد، اما در واقعيت، اين گونه نيست.

 

arman​daily.‎​ir


منبع

تظرات ارسال شده