همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چه كنيم سردمان نشود؟

شناخت علت، درماني متفاوت در هر فرد دارد.

به گزارش سمانه رمضاني گيوي متخصص طب سنتي درباره علل احساس سردي در بدن، گفت: شايع‌ترين علت احساس سردي در بدن، سوء مزاج سرد است؛ افرادي كه مبتلا به سوء مزاج سرد هستند، مي‌توانند با استفاده صحيح از تدابير گرمابخش مشكل خود را برطرف كنند.

وي درباره درمان اين عارضه اظهار كرد: براي رفع اين مشكل افراد بايد لباس‌هاي گرم بيشتري پوشيده و كمتر درمعرض سرما قرار بگيرند زيرا مقدار زيادي از حرارت بدن از طريق دست‌و پا‌ هدر پزشكي كودكان مي‌رود بنابراين لازم است اين افراد بيشتر از جوراب و دستكش و ساق استفاده‌كنند.

متخصص طب سنتي ادامه داد: بهتر است محل خواب اين افراد نزديك رادياتور يا بخاري باشد و به‌خصوص سرشان در معرض جريان هواي سرد قرار‌ نگيرد. در سفر‌هاي زمستاني نيز بهتر است وسايل گرمايشي كافي مانند پتو، كيسه آب‌جوش، هيتر برقي و... به همراه داشته باشند.

رمضاني توصيه كرد: ضروري است افراد دچار سوء مزاج سرد بي تحركي را كنار گذاشته و روزانه چند نوبت حتي كوتاه حركات ورزشي انجام دهند؛ ورزش كردن عاملي بسيار مهم و موثر در گرمابخشي به بدن است و به برطرف شدن سردي بدن كمكي شايان مي‌كند.

وي درباره رژيم غذايي چسب بخيه اين افراد توضيح داد: اين افراد بايد تا حد امكان از مصرف سردي‌ها مانند ماست و دوغ و ترشيجات و ميوه‌هاي ترش و خيار و گوجه ... و غذا‌هاي سرد مانند سالاد‌ و الويه اجتناب كرده و با استفاده از غذا‌هاي با طبع گرم مانند نخودآب، فسنجان، و مصرف غذا با زيره و دارچين و پياز پخته شده باشد و سبزيجاتي شامل نعناع، تره، ترخون، مرزه، و ترب به گرم شدن طبع بدن خود كمك كنند، همچنين بهتر است صبحانه شامل ارده و شيره، عسل و گردو باشد و كمتر از پنير استفاده شود.

متخصص طب سنتي ادامه داد: افراد سرد مزاج، مي‌توانند متناسب با فصلي كه در آن هستند طي روز از ميوه‌هاي گرم مزاج مانند موز، نارگيل، پسته، انجير، انگور، خربزه، خرما و ساير ميوه‌هاي شيرين استفاده كنند. علاوه بر اين استفاده از دمنوش‌هاي گرم مانند زنجبيل، دارچين، آويشن، زنيان، نعناع، زعفران، بابونه، قطره فروزومال مرزنجوش و حتي نبات داغ مي‌تواند به رفع سردي مزاج اين افراد كمك كند.

اقدامات موثر براي رفع سردي بدن

وي ادامه داد: يكي از اقدامات موثر براي رفع احساس لرز و سردي در بدن به‌خصوص در روز‌هاي سرد زمستان، فرو دادن يك حبه كوچك سيرخام در ميان صبحانه است. استفاده از سير و فرآورده‌هاي آن مانند سير داغ يا پودر سير در غذا در گرم كردن بدن نيز بسيار كمك خواهد كرد.

رمضاني درباه علل ديگر اين بيماري تصريح كرد: غير از سوء مزاج ضعف بدن نيز مي‌توانند موجب احساس لرز يا سردي در بدن شود؛ در افرادي كه دچار ضعف هستند استفاده افراطي از گرمي‌ها توصيه نمي‌شود و بهتر است درمان سوختگي با آب جوش اين افراد به رفع علت اين مشكل بپردازند، استفاده كافي از غذا‌ها و خوراكي‌هاي مقوي و تقويت بدن بهترين درمان در اين افراد است، همچنين در اين موارد بايستي فعاليت‌ها و شرايطي كه باعث اتلاف انرژي و توان فرد مي‌شود و بدن را ضعيف مي‌كند شناسايي شده و متوقف شود.

وي اظهار كرد: علت ديگر احساس سردي در بدن غلظت خون است كه خود يك بيماري محسوب مي‌شود و مي‌تواند سرمنشاء بيماري‌هاي بسيار ديگر مانند چربي خون، تصلب شرائين، چاقي و كبد چرب باشد. گردش خون و توزيع حرارت در بدن افراد دچار غلظت خون معمولا به خوبي صورت نمي‌گيرد و ممكن است اين افراد دچار علائمي متناقض مانند گرمي دست‌ها و سردي پا‌ها و يا احساس حرارت و كلافگي از درون و در عين حال سردي دست و پا‌ها باشند. بهترين اقدام در اين افراد قيمت پماد زخم بستر مراجعه به متخصص طب سنتي است تا با درمان غلظت خون و دريافت توصيه‌ها و رژيم غذايي مناسب، هم علائم سردي بدن برطرف شود و هم احتمال ابتلا به بيماري‌هاي بسياري در آينده كاهش يابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده