همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فريب نمك دريا را نخوريد

رسوبات باقي‌مانده آلودگي آب درياها، درياچه‌ها، رودخانه و يا اقيانوس‌ها بوده و مي تواند موجب بروز عوارض و بيماري هاي خطرناكي شود.

به گزارش : مدير گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در اين خصوص گفت: استفاده از نمك دريا در درازمدت موجب كمبود يد، ايجاد سنگ كليه، بروز مشكلات كبدي، بيماري‌هاي گوارشي، كم‌كاري تيروئيد، مسموميت و افزايش خطر ابتلا به سرطان مي‌شود.

فريده نظري عنوان كرد: به دليل اينكه نمك دريا غني شده با يد نيست، موجب شيوع كمبود يد و بيماري گواتر و اين دست بيماري ها را در جامعه مي شود.

همچنين نمك دريا به دليل عدم تصفيه، به فلزات سنگين و سمي چون سرب و جيوه آلوده شده و مصرف كننده را دچار اسپري براي زخم مسموميت با اين عناصر مي كند.

وي افزود: مسئله ديگر اينكه عدم تصفيه و وجود عناصر فلزات سنگين علاوه بر ايجاد مسموميت مي تواند باعث جلوي جذب عناصر دوظرفيتي مثل كلسيم، آهن و روي را گرفته و به نوعي موجب كمبود اين ريزمغذي ها در بدن شود.

اين كارشناس تاكيد كرد: مصرف اين نمك ها مورد تاييد وزارت بهداشت نيست، و تبليغات طب سنتي براي استفاده از نمك دريا مردود است. با روند استفاده از اين محصول انتظار داريم كمبود يد در به راحتي جامعه ما بيشتر شده باشد. پوشش مصرف نمك يددار يكي از شاخص هاي ارزيابي وضعيت بهداشت و سلامت است و بوشهر از نظر مصرف نمك يددار داراي رتبه دهم است به اين معنا كه درصدي از مردم نمك يددار تصفيه شده استفاده نمي كنند.

از سقط جنين تا عقب افتادگي هاي ذهني

مدير گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر خاطرنشان كرد: اگر زنان باردار از اين دسته باشند –عدم مصرف نمك يددار- محلول پرونتوسان چيست مي تواند تاثيرات بدتري و شديدتري داشته باشد و مشكلات كمبود يد با عوارض بدتري داشته باشد. در واقع مصرف نمك فاقد يد در همه گروه هاي سني داراي عوارض است اما در زنان باردار عوارض و خطراتي چون سقط جنين، و يا بروز عقب افتادگي هاي ذهني را در پي دارد.

نظري با اشاره به گسترش تبليغات طب سنتي در سال‌هاي اخير افزود: اخيرا در طب سنتي رايج در جامعه توصيه شده است كه به ‌جاي نمك‌هاي معمولي (نمك‌هاي يد دار تصفيه و شستشو شده) از نمك دريا براي طبخ غذاها استفاده كنيد. با وجود حجم بالاي اطلاعات منتشر شده در رسانه ها كه گاها همديگر را نقض مي‌كنند، حتما مردم دچار ترديد مي‌شوند كه كدام‌ يك براي مصرف مناسب‌تر است.

وي با بيان اينكه نمك دريا از تبخير آب درياها و درياچه‌ها توليد مي‌شود، گفت: در مكاني نزديك به دريا يا درياچه‌ها آب به داخل حوضچه‌هايي هدايت مي شود تا اين آب‌ها در برابر تابش نور ژل ايكس پرونتوسان خورشيد و وزش باد تبخير شده و رسوبات حاصل از آن نمك دريا را تشكيل دهد.

مدير گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر اظهار كرد: اين در حالي است كه ضايعات كارخانه‌ها نيز به درياها ريخته مي‌شود و ممكن است آب دريا حاوي مواد شيميايي و فلزات سنگيني مانند سرب، آرسنيك و جيوه باشد كه اين رسوبات پس از تبخير، در نمك دريا باقي مي‌ماند. فلزات سنگين مي‌توانند بسيار خطرناك بوده و در درازمدت منجر به بيماري‌هاي مختلفي مثل سرطان شود.

نمك دريا فاقد مواد معدني مانند يد است

فريده نظري با اشاره به مشكلات بهداشتي و سلامتي زيادي كه نمك دريا (در صورت عدم تصفيه) ايجاد مي‌كند، افزود: نمك دريا فاقد برخي مواد معدني مانند يد بوده اين در حالي است كه يد براي عملكرد فيزيولوژيك بدن كاملا ضروري است. از سوي ديگر نمك دريا حاوي انواع ناخالصي‌ها از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، اسپري پرونتوسان خاك، گچ و مواد آلوده كننده و نيز فلزات سنگين از قبيل سرب، جيوه، آرسنيك و كادميوم بوده كه مي‌تواند عوارض نامطلوبي در دستگاه گوارش، كبد، كليه‌ها و ريه ها ايجاد كند و منجر به بروز مسموميت شود.

وي بيان كرد: از عوارض كمبود يد مي‌توان به كم‌كاري تيروئيد، عقب‌افتادگي ذهني و جسمي در كودكان، اختلال در توليدمثل و كاهش ضريب هوشي اشاره كرد، همچنين اختلال در جذب ريزمغذي‌هايي مانند آهن و روي از مضرات ديگر ناخالصي‌هاي نمك دريا است.

مدير گروه بهبود تغذيه جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر عنوان كرد: شرايط نگهداري نمك براي حفظ خواص يد موجود در آن بسيار مهم است. بايد نمك را در ظرف درب دار، ‌دوراز نور، رطوبت و حرارت نگهداري كرده و زمان افزودن آن به غذا در هنگام طبخ انتهاي پخت است تا يد موجود در آن در حداكثر مقدار خود باقي بماند.

نظري با بيان اينكه مقدار مصرف روزانه نمك بايد مشكل عروقي كم باشد اما همان ميزان نيز از نوع نمك يددار تصفيه و شستشو شده باشد، يادآور شد: نمك بايد در بسته‌بندي‌هاي بهداشتي داراي تاريخ توليد، انقضا، پروانه ساخت و پروانه بهره‌برداري عرضه شود و بر روي بسته بندي نمك نيز عنوان نمك يد دار شستشو شده و تصفيه شده با خلوص ۹۹.۲ درصد درج شده و آدرس دقيق كارخانه نيز بر روي بسته بندي نمك موجود باشد.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده