همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خواص دارچين و مضرات مصرف بيش از حد آن!

دارچين خواص

بي‌شماري دارد، از جمله خواص دارچين مي‌توان به كمك به درمان بيماري‌هايي نظير ديابت، بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي تنفسي و... اشاره كرد.البته مصرف بيش از حد آن نيز مشكل ساز است.

خواص دارچين و مضرات مصرف بيش از حد آن!
دكتر زخم|دكتر زخم - پودر دارچين از پوست درختان گرمسيري هميشه سبز بدست مي‌آيد. براي برداشت دارچين، قسمتي از داخل پوست اين درختان گرفته مي‌شود. دو نوع اصلي از دارچين به نام دارچين سيلان و كاسيا در بازار موجود است. اكثر دارچين‌هايي كه در بازار پيدا مي‌شود، از نوع كاسيا هستند. سيلان به صورت بومي در سريلانكا رشد مي‌كند و به اندازه نوع ديگر دارچين رايج نيست. گاهي دارچين سيلان را «دارچين واقعي» مي‌دانند، اما در اين رابطه اختلاف نظر‌هايي وجود دارد، در حقيقت سيلان و كاسيا هر دو دارچين هستند، اما هر يك از نقاط مختلف جهان و از درختاني با كمي تفاوت بدست آمده‌اند. شما احتمالا از دارچين براي طعم دادن به نوشيدني‌ها و غذاها استفاده مي‌كنيد، اما اين ادويه خوش عطر مزاياي بسياري براي سلامتي دارد. در اين مقاله به بررسي خواص دارچين براي سلامتي و عوارض جانبي ناشي از مصرف بي رويه دارچين مي‌پردازيم.

در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • خواص دارچين چيست؟
  • خواص دارچين و عسل براي سلامتي چيست؟
  • كدام دارچين بهتر است؛ سيلان يا كاسيا؟
  • مصرف بيش از حد دارچين چه عوارضي دارد؟

خواص دارچين چيست؟

استفاده‌ دارويي دارچين به دوران باستان باز مي‌گردد. در گذشته براي كمك به معالجه برخي شرايط پزشكي از جمله موارد زير، از دارچين استفاده مي‌شده:
  • بيماري‌هاي تنفسي
  • مشكلات مربوط به زنان و زايمان
  • مشكلات گوارشي
اما در دهه‌هاي اخير و در برخي مطالعات، مشخص گرديده كه دارچين خواص ضد التهابي نيز دارد و مي‌تواند به بهبود عملكرد شناختي كمك كند. هنوز تحقيقات علمي كافي در اين مقطع زماني انجام نشده است تا مشخص شود چه مقدار دارچين براي كمك به هر بيماري يا شرايط پزشكي لازم است.

۱. ديابت و دارچين

برخي مطالعات كوچك مقياس نشان داده‌اند كه دارچين روي قند خون افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ تاثير دارد. جالب است كه به نظر مي‌رسد براساس نوع دارچين مورد استفاده، اين اثر متفاوت خواهد بود، اما از آنجا كه دارچين سيلان سخت‌تر بدست مي‌آيد تحقيقات كمتري بر روي آن انجام شده خريد قطره فروزومال است. تا اينجا، دارچين كسيا بيشترين تاثير را در كنترل قند خون داشته است.
يك مطالعه در چين كه در مجله‌ «Nutrition Research» منتشر شد، شواهدي مبني بر خواص دارچين در كاهش قند خون بدست آمد. همچنين در اين مطالعه نشان داده شده كه دارچين مي‌تواند سطح كلسترول خون بيماران مبتلا به ديابت را پايين بياورد.
بيشتر بخوانيد: راه‌هاي پيشگيري از ديابت به روش طبيعي
خواص دارچين و ديابت

۲. كاهش وزن

نشان داده شده است كه دارچين برخي اثرات منفي ناشي از خوردن غذا‌هاي چرب را كاهش مي‌دهد. اين خاصيت دارچين مي‌تواند در يك برنامه كلي كاهش وزن كمك كننده باشد. تاثير آن بر روي سطح قند خون نيز مي‌تواند در كاهش وزن بدن موثر باشد. خواص ضد التهابي و ضد باكتريايي دارچين مي‌توانند به بهبود سلامت بدن كمك كند تا غذا در بدن بهتر هضم شود و افراد سريع‌تر وزن كم كنند.
توجه به اين نكته ضروري است كه دارچين به تنهايي منجر به كاهش وزن بلند مدت نخواهد شد، اما اينكه دارچين را به رژيم غذايي سالم و برنامه ورزشي خود اضافه كنيد تا به شما در رسيدن به هدف كاهش وزن كمك كند، مي‌تواند مفيد باشد. يك قاشق چايخوري دارچين حاوي ۱/۶ گرم فيبر است و مي‌تواند به شما در مصرف مقدار فيبر مورد نياز در هر روز كمك كند و احساس سيري در وعده‌هاي غذايي را افزايش دهد.
بيشتر بخوانيد: دارچين و لاغري + فوايد رژيم شير، عسل و دارچين در كاهش وزن

۳. دارچين سرشار از آنتي اكسيدان

آنتي اكسيدان‌ها بدن شما را از آسيب اكسيداتيو ناشي از فعاليت راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كنند و دارچين سرشار از آنتي اكسيدان‌هاي قدرتمندي مثل «پلي‌فنول‌ها» است. در مطالعه‌اي كه فعاليت آنتي اكسيداني ۲۶ ادويه را با يكديگر مقايسه كرده است، دارچين به عنوان برنده‌ي اين رقابت شناخته شد و حتي غذا‌هاي عالي مثل سير و پونه كوهي را نيز شكست داد! در حقيقت، دارچين آنقدر قدرتمند است كه مي‌توان از آن به عنوان يك ماده نگهدارنده‌ طبيعي استفاده كرد.

۴. خواص ضد التهابي دارچين

دارچين به بدن در مبارزه با عفونت‌ها وترميم آسيب‌هاي بافت كمك مي‌كند. با اين حال، التهاب هنگامي كه مزمن باشد و در مقابل بافت بدن شما قرار بگيرد، مي‌تواند به يك مشكل جدي تبديل شود. دارچين ممكن است در اين زمينه كمك كننده باشد. مطالعات نشان مي‌دهند كه اين ادويه و آنتي اكسيدان‌هاي آن داراي خواص ضد التهابي قوي هستند.

۵. كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي

دارچين با كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي (شايع‌ترين علت مرگ زودرس در جهان) مرتبط است. ثابت شده كه مصرف يك گرم يا تقريبا لوزالمعده نصف قاشق چايخوري دارچين در روز در افراد مبتلا به ديابت نوع ۲، اثرات مفيدي بر نشانگر‌هاي خون دارد. دارچين ميزان كلسترول كلي، كلسترول LGL (كلسترول بد) و تري‌گليسيريد‌ها را، درحالي‌كه كلسترول HDL (كلسترول خوب) ثابت است، كاهش مي‌دهد.
اخيرا در يك مطالعه مروري بزرگ، نتيجه گرفته شد كه تنها يك دوز ۱۲۰ ميلي‌گرمي دارچين در روز مي‌تواند اين تاثيرات را داشته باشد. در اين مطالعه، دارچين همچنين سطح كلسترول خوب در خون را افزايش داده است. در برخي مطالعات حيواني نيز، اين ادويه فشار خون را كاهش داده است. زماني كه تمام اين خواص دارچين در كنار هم قرار بگيرند، در واقع تمام مواردي كه ممكن است به بيماري قلبي منجر شود به شدت كاهش مي‌يابند.
خواص دارچين براي قلب

۶. افزايش حساسيت به هورمون انسولين

انسولين يكي از مهمترين هورمون‌هاي تنظيم كننده سوخت و ساز و مصرف انرژي در بدن است. اين هورمون همچنين براي انتقال قند خون از جريان خون به سلول‌هاي شما اهميت بسياري دارد. مشكل اين است كه بسياري از افراد در برابر اثرات انسولين مقاوم هستند. اين شرايط به مقاومت انسولين، مشخصه بارز شرايط جدي مانند سندروم متابوليك و ديابت نوع ۲، معوف است.
خبر خوب اين است كه دارچين مي‌تواند مقاومت به انسولين را به طرز چشمگيري كاهش دهد و به اين هورمون مهم كمك كند تا وظيفه‌ خود را به درستي انجام دهد. با افزايش حساسيت به انسولين، دارچين مي‌تواند همانطور كه گفته شد، قند خون را كاهش دهد.

۷. خواص دارچين بر بيماري‌هاي عصبي

مشخصه‌ بيماري‌هاي عصبي از بين رفتن تدريجي ساختار يا عملكرد سلول‌هاي مغزي است. بيماري آلزايمر و پاكينسون دو نوع شايع از اين شرايط هستند. به نظر مي‌سد دو تركيب موجوددر دارچين، مانع از توليد پروتئيني به نام «تاو» در مغز مي‌شوند؛ چيزي كه يكي از ويژگي‌هاي بارز بيماري آلزايمر است. در مطالعه‌اي بر روي موش‌هاي مبتلا به بيماري پاركينسون، دارچين به محافظت از نورون‌ها، بهبود سطح انتقال دهند‌ه‌هاي عصبي و عملكرد حركتي آن‌ها كمك كرد. اگرچه اين تاثيرات بايد براي تائيد بر روي انسان نيز مورد بررسي قرار گيرند.

۸. مبارزه با سرطان

سرطان يك بيماري جدي است كه با رشد كنترل نشده سلولي شناخته مي‌شود. دارچين به طور گستره در پيشگيري و درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته است. به طور كلي، شواهد و مدارك محدود به آزمايشات آزمايشگي و حيواني هستند، كه نشان مي‌هند عصاره دارچين ممكن است در محافظت در برابر سرطان مفيد باشد. اين عصاره با كاهش رشد سلول‌هاي سرطاني و جلوگيري از تشكيل رگ‌هاي خوني در تومور‌ها عمل مي‌كند و به نظر مي‌رسد براي سلول‌هاي سرطاني سمي است و باعث مرگ آن‌ها مي‌گردد.
يك مطالعه در موش‌هاي مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان داد كه دارچين يك فعال‌كننده بالقوه هيدروژل آنزيم‌هاي سم‌زدا در روده بزرگ است و از رشد بيشتر سرطان جلوگيري به عمل مي‌آورد. اين يافته‌ها توسط آزمايش‌هاي آزمايشگاهي كه نشان دادند دارچين واكنش‌هاي آنتي اكسيداني محافظتي را در سلول‌هاي روده بزرگ انسان فعال مي‌كند، پشتيباني مي‌شود.

۹. دارچين مبارز عفونت‌هاي باكتريايي و قارچي

«سينامالدئيد»، يكي از مولفه‌هاي اصلي دارچين، ممكن است به مبارزه با انواع عفونت كمك كند. نشان داده شده‌است كه روغن دارچين به طور موثر عفونت‌هاي قارچي دستگاه تنفسي درمان مي‌كند. اين ماده همچنين مي‌تواند از رشد برخي باكتري‌ها از جمله ليستريا و سالمونلا جلوگيري نمايد. با اين حال شواهد تاكنون ثابت نشده است كه دارچين باعث كاهش عفونت در ساير نقاط بدن گردد. اثرات ضد ميكروبي دارچين همچنين ممكن است به جلوگيري از پوسيدگي دندان و كاهش بوي بد دهان كمك كند.
خواص دارچين

۱۰. مبارزه با ويروس HIV

HIV ويروسي است كه به تدريج سيستم ايمني بدن را تجزيه مي‌كند و در صورت عدم درمان در نهايت منجر به ايدز مي‌شود. تصور مي‌شود كه دارچين بدست آمده از گونه‌ كاسيا به مبارزه با ويروس HIV-۱، رايج‌ترين گونه‌ ويروس ايدز در انسان، كمك مي‌كند. يك مطالعه آزمايشگاهي با بررسي سلول‌هاي آلوده به ويروس HIV نشان داد كه دارچين موثرترين درمان از بين ۶۹ گياه دارويي است كه مورد مطالعه قرار گرفته‌اسند. اگرچه براي تائيد تمامي اين نتايج به آزمايشات انساني احتياج است.

۱۱. بهبود سلامت پوست

از آنجا كه دارچين باعث افزايش توليد كلاژن مي‌شود، مي‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشيد و باعث رفع جوش و چين و چروك شود.
بيشتر بخوانيد: خواص دارچين براي پوست و مو

خواص دارچين و عسل براي سلامتي چيست؟

موضوع از اين قرار است كه اگر دارچين و عسل هر يك خواص بي‌شماري به تنهايي براي بدن دارند، پس تركيب آن‌ها مي‌تواند تاثير بهتري داشته باشد. شباهت‌هاي بسياري ميان خواص دارچين و عسل وجود دارد، بنابراين تركيب آن‌ها مي‌تواند در برخي موارد موثرتر باشد، اين شرايط عبارتند از:
۱. كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي
۲. درمان و بهبود زخم‌ها و آسيب‌هاي پوستي
۳. درمان ديابت
۴. سرشار از آنتي اكسيدان
بيشتر بخوانيد: خواص عسل و مشخصات عسل طبيعي
خواص دارچين و عسل

نحوه مصرف عسل و دراچين

بهترين راه استفاده از عسل در رژيم غذايي اين است كه آن پماد سوختگي را جايگزين قند و شكر كنيد. حتما عسل تصفيه نشده خريداري نماييد چرا كه بيشتر عسل‌هاي فرآوري شده در سوپرماركت‌ها مزايايي براي سلامتي ندارند. البته در مصرف عسل نيز نبايد زياده روي كرد، چرا كه قند زيادي دارد.
همچنين دارچين حاوي تركيبي به نام كومارين است كه در دوز‌هاي زياد مي‌تواند سمي باشد. همانطور كه در ادامه توضيح خواهيم داد، بهتر است از دارچين سيلان استفاده كنيد، اما اگر از نوع كاسيا مصرف مي‌كنيد ميزان مصرف روزانه خود را به ۱/۲ قاشق چايخوري محدود كنيد. دوز ايمن براي دارچين سيلان روزانه يك قاشق چايخوري است.
با خيال راحت مي‌توانيد روزانه يك قاشق چايخوري دارچين سيلان مصرف كنيد. براي استفاده از عسل و دارچين براي درمان عفونت‌هاي پوستي، عسل را با مقدار كمي روغن دارچين مخلوط كرده و مستقيما آن را روي پوست آلوده بماليد.

كدام دارچين بهتر است؛ سيلان يا كاسيا؟

نوع كاسيا دارچين حاوي مقادير قابل توجهي از تركيبي به نام «كومرين» است كه به نظر مي‌رسد در دوز‌هاي بالا مضر باشد. تمام دارچين‌ها به احتمال زياد از خواص سلامتي گفته شده برخوردار هستند، اما كاسيا به دليل محتواي كومارين ممكن است در دوز‌هاي بالا مشكل ايجاد كند.
سيلان (دارچين واقعي) از اين نظر بهتر است و مطالعات نشان مي‌دهند كه كومارين در آن بسيار كمتر حضور دارد، اما متاسفانه همانطور كه قبلا هم گفته شد، بيشتر دارچين‌هاي موجود در بازار از نوع كاسيا هستند. اما شما مي‌توانيد از برخي فروشگاه‌هاي آنلاين اقدام به خريد دارچين سيلان كنيد.

مصرف بيش از حد دارچين چه عوارضي دارد؟

مطالعات نشان مي‌دهند كه خوردن زياد كومارين، كه در دارچين كاسيا بسيار زياد وجود دارد، مي‌تواند باعث آسيب كبدي شود. به عنوان مثال، يك زن ۷۳ ساله بعد از مصرف يك هفته مكمل دارچين دچار يك عفونت ناگهاني كبد شد. با اين حال، اين مورد شامل مكمل‌هايي بود كه دوز بالايي داشتند. به هر صورت، مصرف بيش از حد دارچين مي‌تواند منجر به مشكلات سلامتي زير شود:
۱. افزايش خطر ابتلا به سرطان
۲. زخم‌هاي دهاني
۳. آسيب كبدي
۴. كاهش قند خون
۵. مشكلات تنفسي
۶. تداخل با برخي دارو‌هاي مربوط به ديابت، قلب، كبد

سخن پاياني

دارچين نه تنها طعم خوبي دارد، بلكه افزودن آن به رژيم غذايي ممكن است براي سلامتي شما مفيد باشد، يكي از بارزترين خواص دارچين كمك به درمان مشكلات گوارشي است. همچنين در گذشته دارچين يك داروي محبوب براي مبارزه با سرماخوردگي محسوب مي‌شد. درحالي‌كه شما نبايد دارچين را به مقدار زياد مصرف كنيد، مي‌توانيد آن را به ميوه، نان، دسر و ساير مواد غذايي اضافه نماييد. علاوه بر آن مي‌توانيد از دمنوش دارچين نيز استفاده كنيد، چگونگي تهيه اين دمنوش در مطلب طرز تهيه دمنوش دارچين به طور كامل شرح داده شده است.
شما چگونه دارچين را به رژيم غذايي خود اضافه مي‌كنيد؟ چه خواص ديگري براي دارچين مي‌شناسيد؟ كرم رژودرم فراموش نكنيد نظرات و پيشنهادات خود را با ما و ساير همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: healthline ،webmd

تظرات ارسال شده