همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مقاومت به درد در چه كساني بيشتر است؟

تاثير فاكتورهاي فيزيولوژيكي شگفت انگيز و همچنين فاكتورهاي روانشناسي قرار دارد

به گزارش : چرا كمر درد يا آسيب زانو براي يك نفر تنها باعث درد خفيف و براي ديگري همراه با درد شديد و طاقت فرساست؟ مقاومت هر كس نسبت به درد منحصر به خودش است و با ديگران فرق مي كند و تحت تاثير فاكتورهاي فيزيولوژيكي شگفت انگيز و همچنين فاكتورهاي روانشناسي قرار دارد كه انسان مي تواند تلاش كند آنها را تحت كنترل خود در آورد.
احساس درد
براي احساس درد دو مرحله وجود دارد. مرحله اول بيولوژيكي است؛ بعنوان مثال سر درد بتدريج شروع مي شود. اين احساس به مغز علامت مي دهد كه بدن دچار مشكل شده است. در مرحله دوم، مغز درد را درك مي كند. آيا اين احساسات را ناديده مي گيريم و به فعاليت هايمان ادامه مي دهيم يا همه كارها را متوقف كرده و بر آنچه به ما آسيب رسانده تمركز مي كنيم؟
تجربيات گذشته هارتمن و ناخوشي هاي روحي بر احساس شخصي درد در افراد تاثير مي گذارد.

مديريت درد و ادراك افراد از علايم، چالشي بزرگ در كشوري است كه ميليونها نفر با شروع صبح اظهار مي كنند كه در طول شب گذشته، نوعي از درد را تجربه كرده اند. در پژوهشي كه در آمريكا صورت گرفت 30 درصد بزرگسالان 45 تا 64 ساله، 25 درصد از بزرگسالان 20 تا 44 ساله و 21 درصد از بزرگسالان 65 سال و مسن تر گفته بودند درد مداوم و پايداري را تجربه كرده اند.
در اين مطالعه، زنان بيشتري نسبت به مردان گزارش درد داشتند (27/1 درصد در مقايسه با 24/4 درصد)، اگرچه مقاومت بيشتر به درد در زنان نسبت به مردان همچنان مورد بحث علمي است.

افزايش درد
درد، بار احساسي، فيزيكي و اقتصادي سنگيني بر يك كشور وارد مي كند. درد مزمن، هزينه هاي مراقبت سلامت را افزايش داده و درآمد و توليد را كاهش مي دهد.
احساس درد در كشور ما نيز رو به افزايش است. جمعيت كشور مسن تر شده و بيشتر مردم جامعه گرفتار اضافه وزن هستند و اين هر دو عاملي است كه دردهاي مزمن را تشديد مي كند.

عامل مقاومت به درد
مقاومت به درد تحت تاثير احساسات، بدن و سبك زندگي افراد است. از عواملي كه بر مقاومت به درد تاثير پماد هارتمن دارد مي توان به موارد زير اشاره كرد:

افسردگي و اضطراب مي تواند حساسيت فرد را به درد بيشتر كند
ورزشكاران نسبت به كساني كه ورزش نمي كنند مي توانند درد بيشتري احساس كنند.
كساني كه سيگار مي كشند يا اضافه وزن دارند، درد بيشتري احساس مي كنند.

فاكتورهاي بيولوژيكي مثل ژنتيك، آسيب هايي چون آسيب نخاعي و همچنين بيماري هاي مزمن مثل ديابت كه باعث آسيب عصبي مي گردد نيز بر ميزان مقاومت ما به درد تاثير مي گذارند.
از عوامل بيولوژيكي موثر بر مقاومت به درد مي توان به موارد ديگري نيز اشاره كرد. بعنوان مثال، مطالعات اخير نشان داده است كه يك طرف بدن شما ممكن است نسبت به طرف ديگر، درد متفاوت تري احساس كند.

در مطالعه اي كه در دسامبر 2009 در مجله Neuroscience Letters منتشر شد مشخص گرديد كه آن دسته از شركت كنندگان در مطالعه كه راست دست بودند، قادر بودند درد بيشتري را در دست راستشان نسبت به دست چپ، تحمل كنند. اين مطالعه همچنين نشان داد كه زنان نسبت به مردان حساسيت بيشتري نسبت به درد دارند؛ اما زنان و مردان در توانايي مقاومت در برابر شدت درد برابر بودند.

دست غالب هر فرد؛ مثلا دست چسب هارتمن راست در افراد راست دست، درد را با سرعت و دقت بيشتري نسبت به دست غير غالب تفسير مي كند و اين مي توان توضيحي باشد بر اينكه چرا طرف غالب بدن مي تواند درد را بيشتر تحمل كند. همچنين غلبه دست ممكن است با طرفي از مغز كه درد را تفسير مي كند، در ارتباط باشد.

قرمزي مو و حساسيت به درد
يكي ديگر از عوامل شگفت انگيز موثر بر مقاومت به درد اين است كه رنگ مو ممكن است انعكاسي از مقاومت به درد باشد. در سال 2009، محققان در مجله American Dental Association نشان دادند كه افراد مو قرمز حساسيت بيشتري به درد دارند و ممكن است در اعمال دندانپزشكي نياز به بيهوشي بيشتري داشته باشند.

چرا موقرمزها خاصند؟ محققان بر اين باورند كه موقرمزها در ژني به نام گيرنده ملانوكورتين-1 يا melanocortin-1 receptor كه عامل قرمزي مو است، جهش دارند. اين ژن متعلق به گروهي از گيرنده ها است كه گيرنده هاي درد در مغز هستند. محققان مي گويند كه به نظر مي رسد جهش در اين ژن خاص بر حساسيت به درد، تاثير گذاشته است.
به گفته كارشناسان در بدن ما گيرنده هاي مختلفي براي درد وجود دارد و اين گيرنده ها به درد پاسخ متفاوتي مي دهند؛ خواه استامينوفن مصرف كنيد يا آسپرين.
قيمت پانسمان هارتمن
در مديريت درد كوشا باشيد
ساختار بيولوژيكي يك فرد بر افزايش مقاومت او به درمان درد موثر است؛ به اين معنا كه درماني كه يك بار موثر بوده، ديگر در تسكين درد آنچان كارگر نخواهد بود. اين مي تواند يك چرخه غلط ايجاد كند. شما در مواجهه با درد داروي بيشتري مصرف مي كنيد و مقاوم تر مي شويد و فعاليتتان كمتر شده و دوباره درد بيشتري خواهيد داشت.
ما نمي توانيم گيرنده هاي ژنتيكي مان را تغيير دهيم، يا حتي رنگ مو يا دست غالبي كه با آن مي نويسيد و بر حساسيت به درد تاثير گذار است. با اينحال، روش هاي كنار آمدن با درد وجود دارد كه مي تواند بر ادراك مغز از درد تاثير بگذارد.

محققان در تلاشند تا تفسير فيزيولوژيكي از درد را با آموزش و تربيت دوباره ذهن، تغيير دهند. شما مي توانيد درك درد را در مغز تغيير دهيد. البته نمي توان درك درد در اعصاب را تغيير داد.
درمانهاي جايگزين مثل تكنيك هاي ريلكسيشن و بيوفيدبك به مردم آموزش مي دهد چگونه ذهن را از توجه به درد منحرف كنند.
كساني كه از درد رنج مي برند مي توانند با يادگيري تكنيك هاي ريلكسيشن مثل تنفس عميق به هنگام تولد نوزاد، به خود قدرت بيشتري اكتيكوت دهند. وقتي درد شروع مي شود، فكر كردن وراي مسائل بسيار كمك كننده است. مديتيشن، پرت كردن حواس و تفكر مثبت روشهايي هستند كه افراد به كار مي برند تا درد را كمتر كنند.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده