همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بيماري هاي بيضه مردان

بيماري هاي بيضه مردان كه شامل : تورشن يا پيچش بيضه ، التهاب بيضه و اريون ، سندرم كلاين فلتر ، اپيديديميت ، هماتوسل ، هيدروسل ، كيست طناب بيضه ، بيضه پايين نيامده ، درد بيضه با منشا رواني و انواع سرطان آن مي باشد ، مردان زيادي را در دنيا رنج مي دهد . در اين فرصت ، به طور خلاصه آنها را بررسي خواهيم كرد .

بيماري هاي بيضه مردان چگونه ايجاد مي شوند ؟

درحقيقت هرگونه ضربه شديد به بيضه هاي مردان منجر به تورم شديد ، درد و كبودي مي شود كه با خونريزي در بيضه ها ، پارگي بيضه را ايجاد مي كند و معمولا با نشت خون ، به داخل كيسه بيضه روان مي شود . به جمع شدن خون در داخل بيضه هماتوسل گفته مي شود . پيچش بيضه ها يا بيضه پيچ خورده هم يكي ديگر از صدمه هاي بيضه در نوجوانان و جوانان است كه طناب اسپرماتيك به خاطر صدمه و ضربه سخت به بيضه ها ، با پيچ خوردگي همراه مي شود .

نكته : هر دو بيماري فوق ، پارگي بيضه و بيضه پيچ خورده يا تورشن ، به جراحي نياز دارند .

نهفتگي بيضه ها : نام علمي آن كريپتوركيديسم مي باشد و يكي يا هر دو بيضه ، در داخل حفره ي شكمي باقي مي ماند و در داخل كيسه ي بيضه رها نمي شود و ممكن است منجر به ناباوري شود .

سرطان بيضه : در جوانان ، گاهي رشد غير طبيعي سلول هايي در بيضه هايشان اين وضعيت را بوجود مي آورد كه به آن سرطان بيضه مي گويند و نيازمند درمان فوري پزشك است . علائم آن ، سفت شدن و احساس بزرگي بيضه است . پرتو درماني ، بيماري واريكوسل كه چندي پيش به شرح آن پرداختيم و شيمي درماني ، براي درمان سرطان بيضه كاربرد دارند .



درد بيضه با منشا رواني و عصبي : در حقيقت اين درد ها با گرم نگه داشتن محل ، سونوگرافي و مصرف دارو قابل درمان اند .

اپيديديميت : وقتي در اثر عفونت عمومي و يا بيماري هاي آميزشي كلاميديا سوزاك ، اپيديديميت دچار عفونت شود ، مي توان با كمك پزشك و مصرف آنتي بيوتيك به درمان آن پرداخت . ترشحات غليظ و چركي زرد ، به همراه درد و ورم سخت بيضه از علائم اوليه ي آن است .

سندرم كلاين فلتر : پزشكان مجله سلامتي راستينه ، آن را يك بيماري ژنتيكي مي خوانند كه سطح هورمون تستوسترون كاهش پيدا مي كند و رشد عادي بيضه ها متوقف شده است .

نكته : برخي عوامل ژنتيكي ، جلوي باروري مردان را مي گيرد و با اينكه ظاهر بيضه ها طبيعي است و آقايان در بزرگ كردن آلت تناسلي در هنگام نعوظ هيچ مشكلي ندارند ، با ناباروري ، كاهش اسپرم و يا توليد اسپرم غير طبيعي روبرو هستند .

هيپوگناديسم اوليه و ثانويه : مي توان گفت ايجاد تستوسترون بيضه ها كاهش مي يابد و عوارض هيپوگناديسم ؛ كاهش باروري ، ريزش مو هاي بدن مردان ، كاهش عضلات و كاهش ميل جنسي است .

همانطور كه مي دانيم هورمون اصلي ترشح شده توسط بيضه هاي مردان ، تستوسترون مي باشد كه براي حفظ ويژگي هاي مردانه بسيار لازم مي باشد .

پس از دوران بلوغ ، تستوسترون محرك مهم و اصلي ايجاد و توليد اسپرم است كه در هيپوگناديسم ، بيضه با مخاطراتي روبرو مي شود .

در هيپوگناديسم اوليه ، اختلال به بيضه ها برگشته و در هيپوگناديسم ثانويه ، اختلال به غده ي هيپوفيز برمي گردد و به طور غير مستقيم ، ايجاد تستوسترون كاهش مي يابد . با افزايش سن و مصرف داروها ، در عملكرد بيضه ها اختلال ايجاد مي شود كه منجر به تغييراتي در سطح تستوسترون مي شود .

سخن پاياني

كارشناسان مجله سلامتي راستينه عقيده دارند كه عوامل زيادي مي توانند به بيضه هاي آقايان صدمه بزنند و ضروري ست با ديدن هرگونه ترشح چركي پس از رابطه آميزشي بدون كاندوم با شريك جنسي ، ورم يا احساس ناراحتي بيضه ، سفتي بيضه ها يا زگيل تناسلي سريعا به مراكز درماني مراجعه كنيم .

منبع :

rastineh

تظرات ارسال شده