همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

۵ نكته براي پيشگيري از ديابت



ديابت,پيشگيري از ديابت,بيماري قند,درمان بيماري قند

۵ نكته براي پيشگيري از ديابت
تغيير سبك زندگي مي‌تواند يك قدم بزرگ به سمت پيشگيري از diabeteباشد و هيچوقت براي شروع دير نيست. اين نكات را در نظر داشته باشيد.
وقتي صحبت از ديابت نوع ۲ مي‌شود--كه متداول‌ترين نوع ديابت است--پيشگيري بهترين راهكار است. همچنين اگر در معرض خطر بالايي از ابتلا به ديابت هستيد، مثلاً اگر اضافه وزن زيادي داريد يا سابقه خانوادگي ديابت داريد، خيلي مهم است كه پيشگيري از ديابت را به اولويت زندگيتان تبديل كنيد.
پيشگيري از ديابت درست مثل سالم غذا خوردن، بالا بردن فعاليت بدني و كم كردن اضافه وزن، جزء اصول اوليه است و هيچوقت براي شروع دير نيست. با ايجاد چند تغيير كوچك در سبك زندگي‌تان مي‌توانيد از بروز مشكلات جدي ديابت مثل تخريب اعصاب، كليه‌ها و قلب، جلوگيري كنيد.
نكته ۱: فعاليت بدني‌ بيشتري داشته باشيد.
فعاليت بدني روزمره فوايد بسيار زيادي دارد. ورزش كمكتان مي‌كند تا:
- وزنتان را پايين بياوريد.
- قندخونتان را پايين بياوريد.
- حساسيت شما به انسولين را بالا مي‌برد--كه كمك مي‌كند قندخونتان در يك محدوده نرمال بماند.
تحقيقات نشان مي‌دهد كه هم ورزش‌هاي هوازي و هم قدرتي مي‌تواند به كنترل ديابت كمك كند اما بهترين نتيجه از برنامه تناسب‌اندامي حاصل مي‌شود كه از هر دوي اين تمرينات استفاده مي‌كند.

نكته ۲: فيبر فراوان بخوريد.
فيبر كمك‌هاي زيادي به شما مي‌كند:
- با بالا بردن كنترل قندخونتان، احتمال بروز ديابت را كاهش مي‌دهد.
- احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد.
- با كمك به احساس سيري، به كاهش وزن كمك مي‌كند.
موادغذايي سرشار از فيبر شامل ميوه‌ها، سبزيجات، حبوبات، غلات كامل، آجيل و دانه‌ها مي‌شود.
نكته ۳: تا مي‌توانيد غلات كامل مصرف كنيد.
بااينكه دليل آن چندان مشخص نيست اما غلات كامل مي‌توانند احتمال بروز ديابت را پايين آورده و به حفظ سطح قندخون كمك كنند. سعي كنيد حداقل نيمي از غلات مصرفي‌تان كامل باشد. بسياري موادغذايي كه از غلات كامل درست مي‌شوند آماده خوردن هستند مثل نان‌هاي مختلف، پاستا و بسياري سيريال‌ها.
نكته ۴: اضافه‌وزنتان را كم كنيد.
اگر اضافه‌وزن داريد، پيشگيري از ديابت مي‌تواند به كم كردن وزنتان بستگي داشته باشد. هر يك كيلويي كه كم مي‌كنيد، سلامتي‌تان را بهبود مي‌بخشد. در يك تحقيق مشخص شد كه افراديكه اضافه‌وزن دارند، با كم كردن هر يك كيلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به ديابت را ۱۶ درصد در خود كاهش دادند. هچنين آنهايي كه وزن نسبتاً كمي پايين آورده--حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اوليه خود--و به طور مرتب ورزش كردند، تا ۶۰ درصد احتمال ابتلا به ديابت را در خود كاهش دادند.
نكته ۵: از رژيم‌هاي غذايي جديد پرهيز كرده و انتخاب‌هاي سالمتري داشته باشيد.
رژيم‌هاي كم‌كربوهيدرات، رژيم شاخص گليسمي و ساير رژيم‌هاي جديد شايد در ابتدا به شما كمك كند وزنتان را پايين بياوريد اما تاثير آنها در پيشگيري از ديابت شناخته شده نيست و اثر طولاني‌مدتي نيز نخواهند داشت. و با خارج كردن يا محدود كردن يك گروه غذايي خاص از برنامه روزانه، رسيدن موادمغذي لازم را به بدنتان محدود مي‌كنيد. درعوض اين، براي داشتن يك برنامه‌غذايي سالم كه به كاهش‌وزنتان كمك كند، بيشتر بر حجم وعده‌هاي غذايي و سالم بودن موادي كه مي‌خوريد تمركز كنيد.
چه زمان نزد پزشك برويد؟
اگر سنتان بالاتر از ۴۵ سال است و وزن نرمالي داريد، از پزشكتان بپرسيد كه لازم است تست ديابت انجام دهيد يا خير. انجمن ديابت امريكا در موارد زير آزمايش گلوكز خون را توصيه مي‌كند:
- بالاتر از ۴۵ سال باشيد و اضافه وزن داشته باشيد.
- كمتر از ۴۵ سال باشيد و اضافه وزن را در كنار يك يا دو مورد عامل خطرزاي ديگر براي ديابت نوع ۲ داشته باشيد.

- مثل سبك زندگي نشسته و ساكن يا سابقه خانوادگي ديابت.
نگراني‌هاي خود درمورد پيشگيري از ديابت را با پزشكتان مطرح كنيد. او به شما كمك مي‌كند از بروز ديابت پيشگيري كنيد و برحسب سابقه پزشكي و ساير عوامل، توصيه‌هاي بيشتري به شما ارائه خواهد كرد.

منبع

تظرات ارسال شده