همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اگزماي هواي سرد چه كنيم؟

شده و دردسرهايي ايجاد كند. اگزما يا درماتيت آتوپيك يك بيماري مزمن پوستي است.

به گزارش : اگر دچار اگزما باشيد احتمالا با علائمي چون خارش‌هاي شديد (مخصوصا شب‌ها)، خشكي و پوسته شدن پوست و قرمزي رنگ پوست و برآمدگي‌هاي كوچكي كه ممكن است ترشحاتي داشته باشند و با خاراندن زخم مي‌شوند روبرو هستيد. اين علائم در زمستان تشديد مي‌شوند.

اگزما مي‌تواند قسمت‌هاي مختلف بدن را مبتلا كند شامل پشت زانوها و داخل آرنج و يا ساعد دست، صورت، گردن، مچ‌ها، پوست سر، بازوها، پاها، سينه و كمر.

هواي خشك زمستان با سيستم‌هاي گرمايشي داخل مي‌توانند پوست را واقعا خشك كنند و علائم اگزما را برانگيزانند. ساير علت‌ها شامل پوشيدن چند لايه لباس، حمام داغ و يا استفاده از پتوهاي بسيار گرم مي‌شود. اگزما مي‌تواند به دليل تحريك‌هاي پوستي، عفونت‌ها، استرس و قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هايي خاص مانند گرد و خاك يا موي حيوانات نيز ايجاد شود. با افت دما بسياري از افراد به دنبال راههايي براي درمان اگزما هستند. خوشبختانه راهكارهاي ساده‌ي زيادي وجود دارد كه در كنار تغييراتي در سبك زندگي مي‌تواند به شما كمك كند علائم اگزما را تخفيف داده و از فصل زمستان خاطره‌اي بد به حافظه نسپاريد.

1. دماي محيط را يكنواخت نگه داريد

پوست نسبت به تغييرات ناگهاني دما واكنش نشان مي‌دهد، مخصوصا در فصل زمستان. مثلا وقتي در يك روز بسيار سرد زمستاني، وارد خانه‌اي بسيار گرم مي‌شويد يا برعكس، پوست نمي‌تواند اين تغيير دماي ناگهاني را تاب بياورد. در واقع تغييرات ناگهاني دما منجر به خشكي و خارش پوست مي‌شود كه مي‌تواند علائم اگزما را تشديد كند.

سعي كنيد تا جايي كه امكان دارد دما را ثابت نگه داريد و تغييرات دما را تدريجا ايجاد كنيد. بهتر است تمام قسمت‌هاي خانه‌تان دمايي يكنواخت داشته باشد. به جاي اينكه يك خريد قطره فروزومال پتوي بسيار گرم روي خودتان بيندازيد، از چند لايه روانداز استفاده كنيد تا بسته به گرمايي كه احساس مي‌كنيد بتوانيد يكي يكي آنها را برداريد. همين مورد براي لباس‌هاي‌تان نيز صدق مي‌كند. پوشيدن چند لايه لباس به جاي يك لباس ضخيم و خيلي گرم به شما اين امكان را مي‌دهد كه هر وقت لازم بود، لايه‌اي از لباس خود كم كنيد تا پوست‌تان خيلي گرم نشود و مجبور هم نباشيد با برداشتن يك پوشش، پوست‌تان را ناگهان خنك كنيد.

2. از دستگاه رطوبت ساز استفاده كنيد

رطوبت در زمستان كم است. با افت دما، رطوبت هوا نيز كم مي‌شود. سيستم‌هاي گرمايشي هم مي‌توانند هواي داخل را خشك‌تر كرده و علائم اگزما را تشديد كنند.

دماي خانه را بايد جوري تنظيم كنيد كه نه خيلي گرم باشد و نه خيلي سرد، و رطوبتي بين 45 تا 55 درصد تا از خشكي پوست‌تان جلوگيري شود. اگر رطوبت داخل خانه خيلي كم است مي‌توانيد از دستگاه رطوبت ساز استفاده كنيد. بهتر است يك دستگاه رطوبت ساز بخريد يا در هر اتاق، يك كاسه آب بگذاريد تا رطوبت هوا بيشتر شود. فرقي نمي‌كند كدام را انتخاب مي‌كنيد، در هر صورت آن را تميز نگه داريد تا از رشد كپك پيشگيري كنيد.

3. بيشتر مرطوب كننده بزنيد

استفاده از مرطوب كننده در هر زماني از سال ضروري است، اما در فصل زمستان بايد از لايه‌اي ضخيم‌تر از مرطوب كننده استفاده كنيد و مكررتر آن را روي پوست بزنيد. مرطوب كننده‌اي را انتخاب كنيد كه مناسب پوست شما باشد.

بهتر است در فصل زمستان از مرطوب كننده‌هاي قوي‌تر و ترجيحا به صورت پماد و نه به شكل كِرِم استفاده كنيد. يك راه ديگر هم استفاده از روغن بادام است كه غليظ‌ تر بوده و تا ساعت‌ها رطوبت پوست‌تان را حفظ مي‌كند. هنگام استفاده از مرطوب كننده، صورت و دست‌ها را فراموش نكنيد، چون اين قسمت‌ها بيشتر اوقات در معرض هواي سرد و خشك هستند. بهتر است بعد از دوش گرفتن، فورا مرطوب كننده بزنيد تا رطوبتي كه روي پوست است، حفظ است. ممكن است لازم شود چند بار در روز از مرطوب كننده استفاده كنيد، اين بستگي به پوست شما و شرايط‌ درمان خانگي سوختگي با آب جوش تان دارد.

4. لباس مناسب بپوشيد

با كاهش دما دوست داريم لباس‌هاي بيشتر و گرم‌تر بپوشيم. كلاه و شال گردن و دستكش و ژاكت و جوراب‌هاي ضخيم براي محافظت از بدن در برابر سرما ضروري مي‌شوند، اما آنهايي كه دچار اگزما هستند بايد از پوشيدن لباس‌هاي پشمي خودداري كنند.

پشم مي‌تواند پوست را خشك كند و خارش و التهاب آن تشديد شود. ضمنا هر لباسي كه سطح يا درز و شكاف‌هاي زبر و ناهموار دارد مي‌تواند همين تاثير را روي پوست داشته باشد. سعي كنيد به جاي پوشيدن يك لباس ضخيم از پشم، چند لايه لباس نخي بپوشيد تا بهتر بتوانيد در طول روز، دماي بدن‌تان را تنظيم كنيد. آنهايي كه به كرومات حساسيت دارند نيز نبايد كلاه و دستكش چرمي استفاده كنند. اگر دستكش پشمي يا چرمي داريد، مي‌توانيد زير آنها يك جفت دستكش ابريشمي به دست كنيد تا پوست‌تان تحريك نشود.

يك نكته‌ي مهم ديگر اين است كه شما بايد لباس‌ و كفش مرطوب را فورا از تن خارج كنيد چون مي‌توانند پوست‌تان را تحريك كنند و موجب تشديد علائم اگزما شوند.

5. حمام داغ نگيريد

درست است كه يك حمام داغ و طولاني بعد از يك روز كاري بسيار دلچسب است، اما حمام داغ در زمستان چيزي است كه بايد از آن پرهيز كنيد، چون مي‌تواند دليل برانگيختگي علائم اگزماي‌تان باشد. گرماي ناشي از حمام داغ مي‌تواند باعث افزايش خشكي پوست شود كه خارش و التهاب را به دنبال دارد. به جاي آب داغ از آب ولرم استفاده كنيد و كمتر دوش بگيرد، ضمنا زماني را كه در حمام هستيد محدود كنيد.

از صابون‌هاي تند استفاده نكنيد چون چربي طبيعي پوست را از بين مي‌برند و آن را بيشتر مستعد خشكي مي‌كنند. بعد از دوش گرفتن يا حمام كردن، پوست‌تان را با حوله نسابيد، از روغن زيتون يا روغن بادام وقتي كه هنوز مرطوب هستيد استفاده كنيد.

6. در وان جو دوسر دراز بكشيد

دراز كشيدن در واني كه جو دوسر دارد در روزهاي سرد زمستاني، لذت بخش است و مي‌تواند خارش پوست را تسكين داده و آن را نرم كند. اين راهكار براي مبارزه با خشكي پماد مديكال هاني پوست نيز مفيد است زيرا سلول‌هاي مرده را از پوست جدا كرده و مانع از دست رفتن رطوبت پوست مي‌شود. بهتر است از جو دسر كلوئيدي (خُرد شده) استفاده كنيد كه داراي خواص ضد التهابي و ضد خارش بوده و احساس ناراحتي‌تان را كاهش مي‌دهد. يك وان آب گرم آماده كنيد و يك فنجام جو دوسر كلوئيدي در آن بريزيد، 15 دقيقه در اين وان غوطه ور شويد. به محض بيرون آمدن از وان، مرطوب كننده بزنيد. مي‌توانيد از اين راهكار هفته‌اي يك يا دو بار استفاده كنيد.

7. از پوست‌تان در برابر آفتاب محافظت كنيد

طي ماههاي زمستان، گرماي آفتاب مي‌تواند حس خوبي به ما بدهد، اما صرفا به اين دليل كه دما پايين است نمي‌توانيد ضد آفتاب را كنار بگذاريد. حتي در روزهاي ابري هم اگر مدتي طولاني بيرون باشيد، ممكن است دچار آفتاب سوختگي شويد كه مي‌تواند علائم اگزما را تشديد كند.

پس قبل از بيرون رفتن از خانه، حتما روي پوست‌تان ضد آفتابي با SPF 30 يا بالاتر بزنيد. هنگام خريد ضد آفتاب، تركيبات آن را بررسي كنيد و نوعي را انتخاب كنيد كه حاوي عنصري كه حساسيت برانگيز است نباشد. همچنين يادتان باشد كه كمي نور آفتاب براي توليد ويتامين D‌ در بدن ضروري است. اگر قرار گرفتن در معرض آفتاب براي‌تان مقدور نيست، با پزشك‌تان در مورد مصرف مكمل ويتامين D مشورت كنيد.

8. از سركه سيب استفاده كنيد

سركه سيب را مي‌توانيد هم به صورت خوراكي و هم استعمال خارجي براي تسكين اگزما بكار ببريد. سركه سيب به تعديل سطح pH بدن كمك كرده و خواص قابض، ضد قارچ و ضد ميكروبي دارد كه مي‌تواند اگزما را تسكين بدهد.

ضمنا سركه سيب به بدن كمك مي‌كند تا از سموم رها شود كه نكته‌ي مهمي براي سلامت پوست است. مقدار مساوي سركه سيب خالص و آب را با هم تركيب كنيد و آن را به قسمتي كه دچار اگزما است بزنيد، بگذاريد خشك شود. سپس با آب ولرم آبكشي كرده و خشك كنيد و لايه‌اي ضخيم از مرطوب كننده روي آن بزنيد. اين كار را روزي دو بار انجام دهيد. همچنين، دو قاشق چايخوري از سركه سيب خالص را با دو قاشق چايخوري عسل خام و يك ليوان پزشكي كودكان آب تركيب كرده و روزي دو بار بنوشيد.

9. تغذيه‌ي سالم داشته باشيد

براي كنترل خشكي و اگزماي پوست در زمستان بايد رژيم غذايي سالم و مغذي داشته باشيد.

غذاهاي سرشار از امگا 3 مانند سالمون، روغن ماهي و بذر كتان براي سلامت پوست مفيد هستند. اين اسيدهاي چرب مي‌توانند به پوست كمك كنند رطوبتش را حفظ كرده و هيدراته بماند. همچنين پروتئين و غذاهاي غني از ويتامين E و C نيز براي پوست سودمندند. براي پخت و پز از روغن زيتون يا روغن نارگيل بكر استفاده كنيد. غذاهاي تخمير شده مانند كفير و ماست هم براي پوست مفيدند. گياهاني چون بابونه، زردچوبه، بارهنگ، كالاندولا، كامفري و بابا آدم نيز براي اگزما مفيدند. از مصرف مركبات و شيرهاي هموژنيزه اجتناب كنيد چون مي‌توانند علائم اگزما را بدتر كنند. همچنين بايد مصرف غذاهاي فرآوري شده، آرد سفيد، قند و شيرين كننده‌هاي مصنوعي را به حداقل برسانيد.

10. زياد آب بنوشيد

هيدراته نگه داشتن بدن، پوست‌تان را هم هيدراته نگه مي‌دارد. در نتيجه طي ماههاي فصل زمستان علائم اگزما تشديد نمي‌شوند.

روزانه حداقل 8 تا 10 ليوان آب بنوشيد. اگر ادرارتان شفاف باشد مي توانيد مطمئن شويد كه بدن‌تان هيدراته است. براي اينكه آب بيشتري بنوشيد، مجبور نيستيد فقط آب خالي بنوشيد. مي‌توانيد چند برش ليمو يا خيار به آب اضافه كنيد تا طعم ملايمي بگيرد. ضمنا ميوه‌ها و سبزي‌ها محتواي آب زيادي دارند كه به هيدارته نگه داشتن پوست كمك مي‌كند. نوشيدن چاي سبز، شير و نوشيدني‌هاي گرم زمستاني مانند هات چاكلت هم راههاي خوبي هستند.

چند نكته

. اگر لازم شد مي‌توانيد از داروهاي آلرژي كه روي پيشخوان داروخانه‌ها هستند استفاده كنيد اما بهتر است هميشه اول با پزشك مشورت كنيد.

. براي تسكين خارش مي‌توانيد از كرم موضعي مانند كالامين استفاده كنيد.

. كمپرس سرد هم مي‌تواند خارش و التهاب پوست را كاهش بدهد.

. پوست خود را نخارانيد چون تنها آن قسمت را حساس‌تر كرده و مي‌تواند به پوست آسيب بزند.

. روي اگزما آب نمك بزنيد تا باكتري‌هايي انواع پانسمان نقره كه ممكن است در آن قسمت رشد كنند نابود شوند.

. لباس‌هاي‌تان را با شوينده‌اي بشوييد كه مخصوصا براي پوست‌هاي حساس تهيه شده و بدون عطر باشد.

. خوب بخوابيد و استرس‌تان را كنترل كنيد تا توليد كورتيزول در بدن‌تان محدود شود. بالا بودن سطح كورتيزول در بدن مي‌تواند منجر به التهاب بيشتر شده و اگزما را تشديد كند.

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده