همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

چاقي از جمله معضلاتي است كه افراد بسياري از آن رنج مي برند. امروزه اغلب افراد به دنبال يافتن راهي براي دست يابي به تناسب اندام هستند. رژيم غذايي كتو يكي از سالم ترين رژيم هاي غذايي است كه متخصصان تغذيه براي كاهش وزن به شما توصيه خواهند كرد. در ادامه با دكتر زخم همراه باشيد.

يكي از رژيم هاي مهم چربي سوزي و تناسب اندام رژيم كتوژنيك Ketogenic يا به اختصار كتو Keto است. به دليل ميزان چربي بسيار كم در اين رژيم فرصت كاهش وزن فوري براي شخص فراهم مي شود. شخص به سرعت به تناسب اندام مي رسد و تقريبا اين كاهش وزن حفظ مي شود. در اين رژيم شخص احساس گرسنگي نمي كند و تقريبا تمام غذاهايي را كه دوست دارد مي تواند بخورد. محدوديت كالري هم در اين رژيم وجود ندارد و نيازي به ورزش هاي سنگين نيست. تنها كاري كه شخص انجام مي دهد كاليبره كردن يا تنظيم كردن بدنش است تا به يك ماشين چربي سوزي تبديل شود.

اساس اين رژيم از نظر علم و متخصصان بر كارآيي موثر سوخت و ساز سلولي، سلامت عمومي بدن، چربي سوزي و از بين بردن بيماري ها است. در نت نوشت امروز بخوانيد.

رژيم استاندارد بدون زحمت

اساس اين رژيم بر پايه دريافت مواد غذايي است تا چربي هاي انباشته شده كه بخش زيادي ناشي از گلوكز يا همان شكر معروف است از بين ببرد. گلوكز منبع انرژي بدن است و به سرعت جذب و به سرعت هم مي سوزد و تبديل به انرژي مي شود. ولي مشكل اين جاست كه باعث توليد راديكال هاي آزاد يعني منشا سرطان، التهاب و پيري زودرس هم مي شود. حتي اگرسعي كنيم رژيم غذايي مان حاوي راديكال هاي آزاد نباشد يا حداقل خيلي كم باشد به هر حال از طريق آب و هوا عسل پزشكي و نور خورشيد راديكال هاي آزاد را جذب مي كنيم.

ولي خودمان مي توانيم با حذف انواع دود، الكل و غذاهاي حاوي كربوهيدرات از يك طرف و ورزش و سبك زندگي سالم از طرف ديگر تا حد زيادي مانع از بروز استرس و در نتيجه كاهش راديكال هاي آزاد بدن شويم. از طرف ديگر تغذيه سالم باعث مي شود تا راديكال هاي آزاد جذب شده به ميزان زيادي از بدن دفع شود.

رژيم كتو كه امروز با آن آشنا مي شويد روش خوبي براي از بين بردن چربي هاي انباشته شده و رسيدن به تناسب اندام است.

انعطاف در سوخت و سازسلولي

در رژيم كتو بايد مرحله به مرحله كاري كنيم كه انرژي هاي ذخيره شده به شكل چربي شروع به سوختن كند. يادمان نرود حتي وقتي شكر و غذاهاي شيرين مي خوريم كالري زيادي جذب مي كنيم و بدن ناچار است آن ها را به صورت چربي ذخيره كند.

در رژيم كتو متابوليسم يا سوخت و ساز سلولي را بدون آن كه اذيت شويد به صورت انعطاف پذيري در مي آوريد تا چربي هاي انباشته شده بدن به سرعت از بين برود.

فقط در ۲۱ روز و مرحله به مرحله

در طي هفته اول بايد غذاهاي شيرين، غلات، چربي هاي اشباع شده، غذاهاي پركالري و پرچربي را شناسايي كنيد و ميزان مصرف آن ها را كم كنيد. روزي ۵۰ گرم از كربوهيدرات و انواع غذاهاي شيرين را از برنامه غذايي تان كم كنيد. ما ايراني ها نان و برنج منبع عمده كربوهيدرات در رژيم غذايي مان است. با حذف روزي ۵۰ گرم از ميزان مصرفي كربوهيدرات هاي برنج و نان بايد آن را به ميزاني برسانيم كه مورد ژل medihoney نياز بدن است. به همين دليل رژيم كتو براي حذف كربوهيدرات ها يكي از موفق ترين رژيم ها است. مصرف كربوهيدارت در طي هفته اول تا آخر رژيم بايد به ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز برسد.

در هفته دوم سبك زندگي تان را بايد عوض كنيد كه شامل نحوه فعاليت بدني، خواب و مديريت استرس است. مي توانيد از روزي ۱۰ دقيقه پياده روي شروع كنيد و آن را تا آخر هفته به ۳۰ دقيقه برسانيد. يا در خانه از ۱۰ دقيقه نرمش هاش كششي استفاده كنيد و باز هم آن را به ۳۰ دقيقه در روز برسانيد. يا يك روز پياده روي يك روز انجام حركات كششي تا تنوع داشته باشد. در مورد خواب هم بارها در نت نوشت براي تان گفته ايم كه مي توانيد با مراجعه به سايت و جست و جو مطالب مربوط به كم خوابي و بدخوابي را پيدا و مطالعه كنيد. مهم اين است كه بتوانيد يك خواب شبانه خوب ۷ تا ۹ ساعته داشته باشيد.

در هفته آخر يك باره كربوهيدرات را حذف مي كنيد و خود را با دنياي جديد غذاهاي كم چربي، بدون شكر و كربوهيدرات وقف دهيد. دقت كنيد فقط يك هفته از كربوهيدرات و انواع شيريني ها استفاده نمي كنيد. اگر براي تان سخت است و گرسنه مي شويد مي توانيد بين ۱۰ تا ۲۰ گرم كربوهيدرات را به طور روزانه مصرف كنيد. به جاي شكر سفيد مي توانيد از كمي شكر قهوه اي يا بهتر از آن عسل استفاده كنيد. شيريني به هيچ وجه ميل نكنيد.

آشاميدن آب بين ۸ تا ۱۰ ليوان را فراموش نكنيد.

برنامه ريزي براي رژيم

براي شروع رژيم غذايي كتو پيشنهاد مي كنيم از اول ماه شروع كنيد تا دقيقا بتوانيد براي كرم محافظ مدي هاني ۳ هفته يا ۲۱ روز برنامه ريزي كنيد. البته اگر در ابتداي كار روش ۶ هفته اي را انتخاب كنيد بهتر است.

توضيحاتي را كه در قسمت قبل داده ايم روي يك برگه يادداشت و روي در يخچال بچسبانيد. يعني دقيقا بنويسيد در هفته اول، دوم و سوم چه تغييراتي بايد ايجادكنيد.

براي ميان وعده ها و تامين كالري مورد نياز يا وقت هايي كه دل تان مي خواهد چيزي بخوريد از انواع آجيل، تخمه و ميوه استفاده كنيد.

از روغن زيتون براي چاشني سالاد و آماده كردن غذاهاي تان استفاده كنيد.

بعد از اين مدت ( حالا به انتخاب خودتان ۳ يا ۶ هفته اي) به اندازه كافي وزن كم كرده ايد. حالا مي توانيد به مدت يك هفته به روش قبلي غذا خوردن تان برگرديد. مثلا بعد از ۲۱ روز رژيم مي توانيد جمعه يك كيك شكلاتي خامه اي ميل كنيد يا ميان وعده هايي مثل پفك و چيپس بخوريد. ولي تعادل را رعايت كنيد.

به محض اين كه احساس كرديد دوباره داريد اضافه وزن پيدا مي كنيد يا دوباره سرو كله التهابات پيدا شد دوباره رژيم كتو را شروع كنيد. به اين ترتيب هميشه يك روش انعطاف پذير براي سوخت و ساز سلولي داريد و پس از كاهش وزن هميشه تناسب اندام داريد و دوباره چاق نمي شويد.

رژيم كتو خيلي ساده تر از چيزي است كه فكر مي كنيد. در طول سه هفته يعني در پايان روز ۲۱ چنان تغييري در بدتان احساس مي كنيد كه ديگر حاضر نيستيد سراغ غذاهاي غير سالم برويد. با اين رژيم در طي سه هفته بين ۵ تا ۷ كيلو وزن كم مي كنيد.

خوشحال مي شويم پس از رژيم نظرات تان را با درميان بگذاريد.

اميدواريم با تنوع مطالبي كه در زمينه رژيم هاي غذايي براي تندرستي و سلامتي شما در نت نوشت مي گذاريم بهترين روش را براي خودتان پيدا كنيد.

منبع: دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده