همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مزاياي تغذيه با مغز استخوان + طرز تهيه سوپ قلم

نمي شود، بلكه به عنوان يك غذاي داغ در رستوران هاي محبوب سراسر ايالات متحده، صرف مي شود. مغز استخوان مغذي، خوشمزه و مشتري پسند است. شما براي لذت بردن از مغز استخوان و تمام مزاياي سلامتي آن، مي توانيد سوپي با آن تهيه كرده و يا به همراه شام خود مصرف كنيد.

به گزارش

مغز استخوان چيست؟

مغز استخوان ، بافت چربي موجود در مركز استخوان است و به دليل لذيذ بودنش، به تازگي در منوي غذاهاي سنتي تمامي رستوران هاي ايالات متحده به چشم مي خورد. سرآشپزها، مغز استخوان را به خاطر كم چرب بودن، عطر و طعم و همچنين قيمت آن دوست دارند. مغز استخوان، بسيار ارزان تر از برش گوشت است در حالي كه فوايد بي شماري دارد.

مغز استخوان

مغز استخوان در همه جانداران يافت مي شود

مغز استخوان مي تواند از هر جانداري تهيه شود و در بيشتر موارد در استخوان پا (مخصوصا استخوان ران) يافت مي شود. هنگامي كه حيواني زنده باشد، مغز استخوانش حاوي سلول هاي بنيادي است.

وقتي مطلع مي شويد كه فردي مجبور به پيوند مغز استخوان است، اين بدان معناست كه وي به سلول هاي بنيادي سالم احتياج دارد. سلول هاي بنيادي، به نوبه خود، گلبول هاي سفيد، گلبول هاي قرمز و پلاكت ها را توليد مي كنند. اين سه سلول نيز به ترتيب به حمل اكسيژن بدن، مبارزه آن با عفونت ها و لخته شدن خون كمك مي كنند.

تاريخچۀ پخت استخوان و استفاده از آب قلم

مردم مغز استخوان را قبل از اينكه جاي خود را مري انسان در غذاهاي مدرن آمريكايي، به ويژه در اروپا و آسيا، پيدا كند؛ مصرف مي كردند. برخي شواهد حاكي از آن است كه برخي از انسان هاي اوليه به طور خاص، استخوان هاي حيواني را براي مغز استخوانشان جمع آوري مي كردند. بوميان آمريكا و كانادا از مغز استخوان به سبب مواد مغذي آن و توانايي اش در كمك به گوارش، استفاده مي كردند.

سرآشپزها به روش هاي مختلفي مغز استخوان را مصرف مي كنند. مي توان آن را به صورت كباب بر روي نان تست ماليد (مانند كره ماليدن) يا به صورت سوپ و تاس كباب مصرف كرد. ايتاليايي ها مغز استخوان را به همراه غذاهاي سنتي مصرف مي كنند. بسياري از مردم- به سبب افزايش اهميت سلامت نسل- به دنبال تامين مواد مغذي بدن خود از مغز استخوان هستند- و عطر و طعم آن به عنوان يك مزيت مضاف تلقي مي شود.

مغز استخوان

مزايا و فوايد آن براي سلامتي

از نقطه نظر درشت مغذي ها، مغز استخوان از 97 درصد چربي و مقدار كمي پروتئين تشكيل شده است و حاوي كربوهيدرات نمي باشد. از دهه 1970 تا 1990، مغز استخوان به دليل محتواي بالاي چربي مورد انتقاد قرار گرفته بود. امروزه با توجه به اصل ارزش غذايي و فراگير شدن علاقه به سلامتي، تحقيقات محدود ولي گسترده اي در رابطه با مزاياي ويژه سلامت مغز استخوان، در حال انجام است.

مردم مغز استخوان را به سبب چربي هاي سالم، اسيدهاي آمينه، ويتامين ها و مواد معدني موجود در آن مصرف مي كنند (مانند آب قلم). مزاياي آب قلم و مغز استخوان در تمامي موارد متفاوت از هم نيستند، هر دو به تقويت سيستم ايمني بدن، كاهش التهاب توام با درد و كاهش وزن كمك مي كنند. اما گفته مي شود مزاياي سلامتي قابل توجهي- منحصرا- براي مغز استخوان وجود دارد.

مغز استخوان مي تواند به باز گرداندن سلول هاي سفيد خون كمك كند

آستريد برهولت، متخصص انكولوژيست سوئدي، مدتي براي بيماران مبتلا به لوسمي، به منظور پماد آلفا براي جوش صورت كمك به بازگشت عملكرد طبيعي مغز استخوان شان سوپ مغز استخوان تجويز كرد. در حالي كه نتايج ناسازگار بود، برخي از بيماران بهبود قابل ملاحظه اي داشتند و شمار گلبول هاي سفيد آنها، همراه با افزايش انرژي، افزايش يافته بود.

يك دهه بعد، وي گزارش كرد كه عنصر مسئول توليد سلول هاي سفيد خون را كشف كرده است. مغز استخوان شامل گروهي از تركيباتي به نام آلكي گليسرول (AKGs)- چربي هاي تقويت كننده سيستم ايمني بدن- است كه در شير مادر نيز يافت مي شوند.

مي تواند به التيام دستگاه گوارش كمك كند

دكتر آئور، متخصص پزشكي كاربردي، آب قلم تهيه شده با مغز استخوان را براي معالجه دستگاه گوارش تزريق كرد. او به كساني كه از سندرم عدم تحمل گلوتن، بيماري سلياك، فتق روده يا IBS (سندرم روده تحريك پذير) رنج مي بردند، مغز استخوان تجويز كرد و شاهد كاهش نشانه هاي بيماري در آن ها شد. مغز استخوان به كاهش التهاب، درد و پوشش انعطاف پذير معده كمك مي كند و سلامت كلي روده را بهبود مي بخشد.

مغز استخوان

مغز استخوان مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف را كاهش دهد

مطالعه دانشگاه ميشيگان نشان مي دهد كه بافت چربي مغز استخوان حاوي مقادير قابل توجهي از هورمون آديپونكتين حساس به انسولين است كه باعث تجزيه چربي و كاهش خطر بيماري هاي مرتبط با مرض چاقي از جمله بيماري هاي قلبي عروقي، ديابت و سرطان مي شود. افرادي كه چاق هستند، پايين ترين سطح آديپونكتين را دارند و اعتقاد بر اين است كه فردي كه لاغر مي شود، سطح هورمون آدپيونكتين وي بيشتر مي شود.

ويتامين و مواد معدني بيشتري از گوشت دارد

مغز استخوان، غني از مواد مغذي است و گاهي اوقات ويتامين و مواد معدني بيشتري از گوشت دارد. در يك تحقيق، پماد زخم بستر مقدار ويتامين E مغز استخوان نسبت به گوشت واقعي چهار برابر بود و مقدار ويتامين B1 و A آن دو برابر گوشت بود. نهايتا، بيشترين غلظت كلسيم- نسبت به ساير نقاط جاندار، از جمله گوشت، چربي و كبد- در مغز استخوان آن يافت مي شود.

مغز استخوان

مغز استخوان از كجا تهيه مي شود

مغز استخوان به راحتي مي تواند از يك كشاورز محلي، بازار كشاورزان و فروشگاه هاي بهداشتي مختلف، به صورت دست نخورده، خريداري شود. استخوان هر حيواني حاوي استخوان است اما مغز استخوان گاو و گوسفند- با توجه به هزينه اي كه متقبل مي شويد و به دليل اندازه استخوان، بهترين گزينه براي انتخاب است.

قيمت مغز استخوان بستگي به كيفيت خريد شما دارد. استخوان حيوانات سالم پرورش يافته با علف براي سلامتي شما بهتر است.

نحوه مصرف آن

بسياري از مردم از صرف مغز استخوان بصورت كبابي در فر و سرو چربي مغز استخوان با نوعي مارمالاد لذت مي برند. برخي ديگر، آن را از طريق كراكر يا نان تست مصرف مي كنند. شما همچنين مي توانيد با آب قلم، سوپ درست كنيد و از مصرف آن لذت ببريد.

يكي از ساده ترين راه براي مصرف بيشتر آب قلم در رژيم غذايي تان، خوردن آب قلم است. در زير، شما طرز تهيه بروس استخوان از مغز آن را خواهيد آموخت. اگر تاكنون سوپ مرغ تهيه كرده ايد، بدانيد كه فرايند تهيه سوپ با آب قلم به طور قابل توجهي شبيه آن است.

مغز استخوان

دستور العمل پخت سوپ قلم در آرام پز

اين خريد قطره آهن فروزومال دستورالعمل پخت سوپ قلم ما است كه مي توانيد در خانه تهيه كنيد! كالري آن معادل 13 كيلو كالري است.

مواد لازم:

  • 5 كيلوگرم مخلوط استخوان گاو و مغز استخوان، يك بند انگشت استخوان پنجه و دنده و …
  • 2 عدد پياز متوسط
  • 2 عدد هويج متوسط
  • 3 ساقه كرفس
  • 2 قاشق غذاخوري سركه سيب

دستورالعمل ها

  1. حرارت اجاق را به 400 درجه فارنهايت برسانيد.
  2. مخلوط استخوان ها را به صورت تك لايه؛ روي سيني پخت قرار دهيد و آن را داخل فر كنيد و به مدت 30 دقيقه سرخ كنيد. به استخوان ها ضربه (تلنگر) بزنيد و 30 دقيقه ديگر آن را برشته كنيد.
  3. در حالي كه استخوان ها پخته شده اند، هويج، پياز و كرفس را خرد كنيد (شما خرد شده ها را بعدا دور مي ريزيد چرا كه درشت تر ها بيشتر به كارتان مي آيد!).
  4. استخوان هاي برشته شده، سبزيجات خرد شده و سركه سيب را داخل قابلمه 6 پيمانه اي بريزيد و به طور كامل با آب سرد تصفيه شده پوشش دهيد. (تمام مواد تشكيل دهنده بايد در حدود 1 اينچ آب غوطه ور شوند.)
  5. 24 ساعت به پخت خود ادامه دهيد. آب مورد نياز براي غوطه ور ساختن تمام مواد تشكيل دهنده در آن را اضافه كنيد و به طور دوره اي، كف روي آب را برداريد.
  6. پس از 24 ساعت، سوپ بايد به رنگ قهوه اي تيره باشد. سوپ را از صافي مناسبي رد كنيد و استخوان ها، سبزيجات آن را جدا كنيد.

7 . قبل از نگهداري، آن را در ظروف جداگانه اي بريزيد تا در دماي اتاق سرد شود. پس از سرد شدن، سوپ تهيه شده را سوختگي با آب جوش به مدت 1-2 ساعت در يخچال قرار دهيد تا خنك شود. در صورت امكان، چربي انباشته شده در بالاي ظرف را دور بريزيد. مدت زمان ماندگاري اين آب قلم؛ يك هفته در يخچال و 3 ماه در فريزر مي باشد.

منبع: دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده