همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

علائم بيماري هاي دهان و دندان

مطالعات نشان مي‌دهد كه افراد مبتلا به بيماري لثه، نسبت به افراد با لثه سالم، بيشتر احتمال ابتلا به بيماري قلبي دارند. اين كه بيماري‌هاي لثه باعث بيماري‌هاي ديگر مي‌شود، هنوز ثابت نشده است. اما منطقي است كه از دهان مانند ساير قسمت‌هاي بدن خود مراقبت كنيد.

در اين مقالات رابطه‌ي بين سلامت دهان و ساير بيماري‌ها را بررسي خواهيم كرد.

بيماري‌هاي لثه و ديابت

بيماري هاي دهان و دندان,بيماري دهان و ديابت

ديابت مي‌تواند مقاومت بدن نسبت به عفونت را كاهش دهد. قند خون بالا خطر ابتلا به بيماري لثه را افزايش مي‌دهد.، بيماري‌هاي لثه مي‌تواند حفظ سطح قند خون را سخت‌تر كند.

با نگه داشتن سطح قند خون نزديك به مقدار نرمال، از لثه خود محافظت كنيد. بعد از هر وعده غذا مسواك بزنيد و روزانه از نخ دندان استفاده كنيد. دندانپزشك خود را حداقل يك بار در سال ببينيد.

خشكي دهان و زبان باعث پوسيدگي دندان مي‌شود

بيماري هاي دهان و دندان,خشكي دهان و زبان

افراد مبتلا به سندرم شوگرن، بيشتر مستعد ابتلا به مشكلات بهداشت دهان و دندان هستند. سوپرازورب c شوگرن باعث مي‌شود سيستم ايمني بدن به اشتباه به مجاري اشكي و غدد بزاقي حمله كند، كه منجر به خشكي مزمن چشم و خشكي دهان مي‌شود.

بزاق كمك مي‌كند تا دندان‌ها و لثه‌ها در مقابل باكتري‌ها كه باعث حفره و التهاب لثه مي‌شوند، محافظت كند . پس دهان دائما خشك بيشتر مستعد ابتلا به پوسيدگي دندان و بيماري لثه است.

داروهايي كه باعث خشكي دهان مي‌شوند

بيماري هاي دهان و دندان,خشكي دهان

با توجه به اين كه دهان خشك، خطر ابتلا به حفره‌ها و بيماري‌هاي لثه را افزايش مي‌دهد، ممكن است بخواهيد ليست داروهاي خود را بررسي كنيد.

آنتي هيستامين‌ها، ضد احتقان‌ها، ضد دردها و داروهاي ضد افسردگي از داروهايي هستند كه مي‌تواند موجب خشكي دهان شود. با دكتر يا دندانپزشك خود براي پيدا كردن رژيم دارويي موثر بر سلامت دهان و دندان خود حرف بزنيد.

استرس و دندان هاي آسياب

بيماري هاي دهان و دندان,استرس و دندان‌هاي آسياب

اگر شما تحت استرس، اضطراب و افسردگي هستيد، ممكن است در معرض خطر بالاتري براي مشكلات بهداشت دهان و دندان باشيد. افراد تحت استرس، سطح بالايي از هورمون كورتيزول توليد مي‌كنند، كه در لثه‌ها و بدن خرابي به بار مي‌آورد.

استرس همچنين منجر به ضعف دهان و دندان جراحي پوست مي‌شود. بيش از ۵۰ درصد از مردمي كه استرس دارند به طور منظم مسواك نمي‌زنند. ديگر عادت‌هاي مرتبط با استرس عبارتند از سيگار كشيدن، نوشيدن الكل، و فشار دادن دندان‌ها و دندان قروچه.

پوكي استخوان و از دست دادن دندان

بيماري هاي دهان و دندان,پوكي استخوان

بيماري پوكي استخوان بر تمام استخوان‌ها در بدن از جمله استخوان فك تاثير مي‌گذارد، كه مي‌تواند باعث از دست دادن دندان‌ها شود. باكتري پريودنتيت، كه از بيماري‌هاي شديد لثه است، مي تواند استخوان فك را خورد كند.

بيس فسفونات كه يك نوع از داروهاي پوكي استخوان است ممكن است خطر ابتلا به يك بيماري نادر به نام استئونكروز، كه باعث مرگ استخوان فك مي‌شود را افزايش دهد. اگر شما داروي بيس فسفونات را استفاده مي‌كنيد به دندانپزشك خود بگوييد.

لثه رنگ پريده و كم‌خوني

بيماري هاي دهان و دندان,لثه رنگ پريده و كم‌خوني

اگر كم‌خوني داريد، دهان شما ممكن است رنگ پريده و درد داشته باشد و زبان شما مي‌تواند متورم و ملتهب شود . وقتي كم‌خوني داريد، بدن شما به اندازه كافي گلبول‌هاي قرمز خون ندارد و يا سلول‌هاي قرمز خون شما حاوي هموگلوبين كافي نيست.

در نتيجه، بدن اكسيژن كافي دريافت نمي‌كند. انواع مختلفي از كم خوني وجود دارد، لوهمن روشه و درمان‌ها متفاوت است. با دكتر خود را براي پيدا كردن نوع و چگونگي درمان آن گفتگو كنيد.

برفك زبان و اچ آي وي

بيماري هاي دهان و دندان,برفك زبان و اچ آي وي

افراد مبتلا به اچ آي وي و ايدز ممكن است به برفك دهان، زگيل دهان، تب خال، زخم‌هاي شانكر و لكوپلاكياي مودار مبتلا شوند، كه به شكل تكه هاي سفيد يا خاكستري بر روي زبان يا داخل گونه مشاهده مي‌شود.

ضعف سيستم ايمني بدن و عدم توانايي براي مقابله با عفونت مقصر اصلي اين مشكل شناخته مي شود. افراد مبتلا به اچ آي وي و ايدز همچنين ممكن است خشكي دهان، كه خطر پوسيدگي دندان را افزايش مي دهد و مي‌تواند جويدن، غذا خوردن، بلع، يا صحبت كردن را مشكل سازد را تجربه كنند.

درمان بيماري لثه ممكن است به RA كمك كند

بيماري هاي دهان و دندان,آرتريت روماتوئيد

افرادي كه مبتلا به آرتريت روماتوئيد (RA) هستند، هشت برابر بيشتر احتمال ابتلا به بيماري لثه دارند. التهاب وجه مشترك ميان بيماري لثه و آرتريت روماتوئيد است.

چيزي كه اوضاع را بدتر ميكند اين است كه افراد مبتلا به RA مي‌توانند مشكل مسواك زدن و نخ دندان را به دليل صدمه به مفاصل انگشت داشته باشند. خبر خوب اين است كه براي التهاب و عفونت لثه درمان وجود دارد، كه پانسمان phmb مي‌تواند درد مفاصل و التهاب را كاهش دهد.

از دست دادن دندان و بيماري‌هاي كليه

بيماري هاي دهان و دندان,بيماري‌هاي كليه

بزرگسالان بدون دندان ممكن است احتمال بيشتري به ابتلا به بيماري مزمن كليه داشته باشند.

كاملا مشخص نشده است كه دقيقا چه ارتباطي بين بيماري كليوي و بيماري‌هاي پريودنتال وجود دارد، اما محققان نشان مي‌دهند كه التهاب مزمن ممكن است وجه مشترك بين آن‌ها باشد. بنابراين مراقبت از دندانها و لثه‌ها ممكن است خطر ابتلا به مشكلات مزمن كليوي را كاهش دهد.

بيماري لثه و تولد زودرس

اگر حامله هستيد و بيماري‌هاي لثه داريد، شما به احتمال زياد يك نوزاد زودرس و بيش از حد كوچك به دنيا بياوريد. دقيقا چه ارتباطي بين اين دو مورد وجود دارد، كمتر شناخته شده است، اما التهاب يا عفونت ممكن است مقصر باشد.

بارداري و تغييرات هورموني مرتبط با آن نيز به نظر مي‌رسد بيماري‌هاي لثه را بدتر كند. با متخصص زنان يا دندانپزشك خود را براي پيدا كردن چگونگي محافظت از خود و كودكتان صحبت كنيد.

همچنين بخوانيد: مزاياي ايمپلنت هاي‌ دنداني

لثه‌هاي سالم چگونه به نظر مي‌رسد؟

بيماري هاي دهان و دندان,لثه‌هاي سالم

لثه سوپرازورب h سالم بايد صورتي رنگ و سفت باشد و قرمز و متورم نباشد. براي سالم نگه داشتن لثه‌ها، بهداشت كامل دهان را رعايت كنيد. دندان‌هاي خود را حداقل دو بار در روز مسواك بزنيد، از نخ دندان حداقل يك بار در روز استفاده كنيد، دندانپزشك خود را به طور منظم ببينيد و از سيگار كشيدن و يا جويدن تنباكو و نوشيدن المل اجتناب كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده