همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

دندان درد و سكته قلبي؛ آيا عفونت دندان به قلب ميزند؟

ارتباط دندان درد و سكته قلبي چيست؟ باكتري‌ها و ساير ميكروب‌هاي ناشي از دندان و لثه‌ي عفوني راه خود را به دل عروق خوني باز مي‌كنند و خود را به قلب مي‌رسانند.

دندان درد و سكته قلبي؛ آيا عفونت دندان به قلب ميزند؟
دكتر زخم|
دكتر زخم -
به كررات شنيده‌ايم كه سلامت دندان براي سلامت عمومي بدن ضروري است. بنابر شواهدي كه اخيراً در مورد ارتباط مابين سلامت دهان و دندان و بيماري‌هاي قلبي به دست آمده؛ بيمار با لثه‌ي عفوني (در مرحله متوسط يا پيشرفته) بيشتر از فردي با لثه‌ و دندان‌هاي كاملاً هيدروژل سالم در معرض بيماري‌هاي قلبي و سكته خواهد بود. افراد زيادي تمام طول عمر خود را با بيماري‌هاي مربوط به دندان يا لثه زندگي مي‌كنند كه غالباً تشخيص داده نمي‌شود، زيرا فرد هيچ‌گونه دردي در محل دندان‌هاي خود احساس نمي‌كند؛ از اين رو از مراجعه به دندان‌پزشك سر باز مي‌زند. بايد بدانيم كه نبود درد لزوماً به معناي سلامت دندان نيست و نياز به چكاپ را نقض نمي‌كند. در اين مطلب به بررسي ارتباط دندان درد و سكته قلبي مي‌پردازيم.

ارتباط دندان درد و سكته‌ي قلبي

باكتري‌ها و ساير ميكروب‌ها از طريق جريان خون از دهان به ساير نقاط بدن از جمله قلب منتقل مي‌شوند. زماني كه راه اين باكتري‌ها به قلب باز مي‌شود، خود را به مناطق آسيب ديده متصل مي‌كنند و سبب التهاب مي‌شوند.

اين مسئله به بيماري‌هايي مانند اندوكارديت و عفونت لايه داخلي قلب منجر مي‌شود. به گفته انجمن قلب آمريكا، ساير بيماري‌هاي قلبي عروقي مانند آترواسكلروز (گرفتگي عروق) و فشارخون بالا و سكته مغزي نيز با التهاب ناشي خريد قطره فروزومال از باكتري‌هاي دهان مرتبط است. انتقال باكتري‌ها و عوامل عفوني از ريشه دندان به قلب، نقطه آغاز اختلال در سلامت قلب خواهد بود.

دندان درد و سكته قلبي؛ آيا عفونت دندان به قلب ميزند؟


چه افرادي بيشتر در معرض خطر هستند؟

بيماران مبتلا به بيماري لثه مزمن مانند ورم لثه (اماس و التهاب لثه دندان) يا بيماري پريودنتال پيشرفته بالاترين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ناشي از عفونت دهان را دارند، به خصوص اگر اين عفونت و درد ناديده گرفته شده و كنترل نشود؛ زيرا با ورود ضايعات مزمن در اطراف ريشه دندان كه در اصطلاح عاميانه به آن كيست گفته مي‌شود به جريان خون، رگ‌هاي خوني آلوده مي‌شود و با افزايش آزادسازي پروتيئن واكنش سي، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و حتي سكته قلبي افزايش مي‌يابد.

پانسمان زخم

دندان درد حاكي از سكته قلبي

نه تنها دندان درد يكي از دلايل سكته‌ي قلبي است؛ بلكه گاهي اين مسئله از اولين نشانه‌هاي سكته قلبي خصوصاً در افراد مسن به شمار مي‌رود. درد دندان نشان دهنده آسيب مغز دندان، رگ‌ها و اعصاب درون مغز دندان است. گاهي درد حاكي از سكته قلبي خود به صورت درد دندان فك پايين سمت چپ (سمت قلب) بروز مي‌كند. توجه داشته باشيد كه درد بي‌دليل دندان در اين ناحيه مي‌تواند از سكته قلبي خبر دهد.

بيشتر بخوانيد: از بين بردن پلاك دندان با ۱۵ روش ساده و كاربردي

پيشگيري از درد دندان

رعايت بهداشت دهان و دندان و معاينات منظم بهترين راه محافظت از خود در برابر بيماري‌هاي مربوط به لثه و پوسيدگي دندان است. روزي دو مرتبه مسواك بزنيد تا پلاك‌هاي روي دندان را بزداييد و از خمير دندان مناسب استفاده كنيد. نخ دندان بكشيد و گهگاه براي پاكسازي و جرم‌گيري به دندان‌پزشك خود مراجعه كنيد. با تلاش در جهت حفظ سلامت كرم رژودرم دهان و دندان‌هاي خود، ضمن كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي (از جانب دندان)، لبخندي زيبا و سالم خواهيد داشت.

دندان درد و سكته قلبي؛ آيا عفونت دندان به قلب ميزند؟


كلام آخر

بيش از ۳۰ درصد آمار مرگ‌ و مير جهان مربوط به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است كه مي‌توان با رژيم غذايي سالم، كنترل وزن، ورزش و ترك سيگار از آن‌ها جلوگيري كرد. همچنين از ديگر راه‌هاي حفظ سلامت قلب، اقدامات لازم براي جلوگيري يا درمان عفونت‌هاي دهان و دندان است. هرگز نسبت به درد و عفونت دندان بي‌تفاوت نباشيد و از خود تجويزي پرهيز كنيد، علت اين درد به ويژه در افرادي كه در سنين پس از ۴۵ سالگي هستند، بايد با مراجعه به موقع به دندان‌پزشك يا متخصص بيماري‌هاي دهان و دندان سريعاً تشخيص داده شود. نظرات و پيشنهادات خود را با ما و همراهان ستاره پماد سوختگي به اشتراك بگذاريد. در پايان پيشنهاد مي‌كنيم به منظور كسب اطلاعات بيشتر راجع به اين موضوع، با ديگر عوارض دندان پوسيده نيز آشنا شويد.

تظرات ارسال شده