همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مهم‌ترين علائم پاركينسون را بدانيد

در مغز معرفي كرد كه به كمك برخي راهكار‌هاي طب سنتي مي‌توان اين عارضه را كنترل كرد.

به گزارش : حيدر عظمايي محقق و پژوهشگر طب سنتي درباره بيماري پاركينسون اظهار كرد: پاركينسون كه به آن فلج لرزان، لقوه و رعشه هم مي‌گويند بر اثر ترشح ناكافي دوپامين در مغز به وجود مي‌آيد، اين عارضه در سيستم حركتي بدن اختلال ايجاد مي‌كند؛ دوپامين ماده‌اي شيميايي در مغز است كه به ارتباط بين سلول‌هاي عصبي كمك مي‌كند.

او بيان كرد: پاركينسون بر اثر تخريب سيستم عصبي بدن به وجود مي‌آيد؛ درون ساقه مغز قسمتي به نام جسم سياه وجود دارد كه اين قسمت در تنظيم حركات بدن نقشي مؤثر دارد؛ اين بيماري زماني ايجاد مي‌شود كه سلول‌ها در جسم پيچش بيضه سياه دوپاميني كمتر از مقدار نياز توليد يا ساخت دوپامين را متوقف مي‌كنند، بنابراين دوپامين به مقدار كافي ترشح نمي‌شود و با از بين رفتن سلول‌هايي كه ترشح دوپامين را بر عهده دارند مغز پيام لازم را براي چگونگي و زمان حركت دريافت نمي‌كند، در نتيجه كنترل عضلات به تدريج از دست مي‌رود. اين بيماري از حالت كند آغاز مي‌شود و به تدريج به حالت پيش رونده مي‌رسد و علائمي را از خود به جا مي‌گذارد.

مهم‌ترين علائم پاركينسون

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي افزود: از مهم‌ترين علائم پاركينسون مي‌توان به لرزش در دست، پاها، بازو‌ها و سر اشاره كرد؛ از نشانه‌هاي ديگر پاركينسون، سفتي و خشكي اندام‌ها، تعادل نداشتن و اختلال در راه رفتن، لكنت زبان، بي‎قراري در خواب، اشكال در بلع و حافظه، حالت گيجي و زوال عقل هستند؛ مبتلايان به اين عارضه فعاليت‌هايي مانند پلك زدن، صحبت كردن، نوشتن و پوشيدن لباس را به كندي پيكو اسميت اند نفيو انجام مي‌دهند.

عظمايي تأكيد كرد: پاركينسون در سنين بالا بروز پيدا مي‌كند به طوري كه اين بيماري در افراد بالاي ۵۰ تا ۶۰ سال ديده مي‌شود؛ از علل ابتلا به اين بيماري مي‌توان به عوامل ارثي، ابتلا به يبوست‌هاي مزمن، عفونت‌ها و ديابت مزمن، در تماس بودن با برخي سموم و حشره‌كش‌ها، رژيم غذايي نامناسب، مصرف زياد غذا‌هاي آماده وساندويچ ها و تنقلات مصنوعي، استعمال دخانيات مانند سيگار و قليان، مصرف مشروبات الكلي و غذا‌هاي كنسرو شده، كمبود برخي ويتامين‌ها مانند ويتامين‌هاي B و E اشاره كرد.

او تصريح كرد: مصرف لبنيات به تنهايي علائم پاركينسون را تشديد مي‌كند، بنابراين لبنياتي مانند ماست، دوغ و پنير بايد به همراه مصلحات آنها مانند زيره، زنيان، پونه، شويد، نعناع و آويشن مصرف شوند.

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي گفت: مصرف زيتون و روغن آن، گياه جينكو پانسمان لوهمن روشه و اسكوتلاريا و قارچ گانودرما براي مبتلايان به پاركينسون مفيد است، از ميوه‌هاي مناسب براي اين افراد مي‌توان به سيب، پرتقال، ليموشيرين، كيوي، انگور، گريپ‌فروت، زردآلو، موز و ميوه‌هاي قرمز رنگ مانند توت‌فرنگي، شاه توت، تمشك، زغال اخته و قره‌قات اشاره كرد؛ ميوه‌هاي قرمز رنگ به علت داشتن فلاونوئيد‌ها و آنتي اكسيدان‌ها به درمان پاركينسون كمك مي‌كنند.

او اظهار كرد: مبتلايان به پاركينسون براي رفع مشكلشان بايد روزانه ۱۴ عدد مغز بادام درختي را به مدت ۴۰ روز مصرف كنند؛ ماهي قزل آلا، اسيد چرب امگا ۳، گل مغربي، غلات، جوانه‌هاي گندم و جو و حبوبات مانند نخود و لوبيا براي افراد دچار پاركينسون سودمند هستند؛ مبتلايان به اين عارضه مي‌توانند گوشت گوسفند جوان بدون چربي را به مقدار خيلي كم مصرف كنند.

عظمايي بيان كرد: نوشيدن روزانه حدود ۶ ليوان آب و مايعات به مقدار لازم به قيمت ورق سيليكوني براي زخم مبتلايان به پاركينسون پيشنهاد مي‌شود؛ مصرف آلو و انجير خيس شده با آب جوش و لبو (چغندر) هم براي اين افراد مفيد هستند؛ افراد دچار پاركينسون براي كنترل علائمشان مي‌توانند تخم كدو تنبل را مصرف كنند، استفاده از ادويه‌هايي مانند گلپر، زيره و آويشن همراه غذا براي اين اشخاص مفيد است.

دمنوشي مفيد براي مبتلايان به پاركينسون

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي بيان كرد: مبتلايان به پاركينسون براي رفع مشكلشان بايد هر يك از گياهان گل‌گاوزبان، سنبل‌الطيب، اسطوخودوس، مرزنجوش، بادرنجبويه، گل راعي و عناب را به مقدار مساوي با هم تركيب و سپس اين مخلوط را نيم‌كوب و يك قاشق غذاخوري از تركيب نيم‌كوب شده را به همراه چهار تا پنج ليوان آب در قوري دَم كنند؛ اين دمنوش بايد در طول روز به همراه كمي عسل ميل شود.

عظمايي يادآوري كرد: مبتلايان به پاركينسون براي رفع يبوست بايد گاز عسل ۳۵ گرم برگ سنا، ۱۵ گرم گل ختمي، ۱۰ گرم تخم گشنيز، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم انيسون را با هم تركيب و اين مخلوط را پودر و سپس يك قاشق مرباخوري از تركيب پودر شده را به همراه سه ليوان آب در قوري دَم كنند؛ اشخاص بايد قبل از هر وعده غذايي يك ليوان از اين تركيب دَم‌كرده را بنوشند تا يبوست آنها برطرف شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده