همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

هيارولونيك اسيد چيست و چكار ميكند؟

نقش هيالورونيك اسيد در ترميم زخم

زخم واژه‌اي ساده ولي به گستردگي درد و با ظاهري دلخراش كه محدوديت‌هاي زيادي را براي بيمار ايجاد مي‌كند.

پروسه طولاني ترميم زخم با گستردگي در تنوع محصولات زخم و روش‌هاي درماني وسيع و طاقت‌فرسا براي بيمار و درمانگر، متخصصين شركت امريكا را بر آن داشت تا با مطالعه دقيق و علمي با فن‌آوري روز دنيا دست به طراحي و ساخت 4 محصول متفاوت براي احياء كليه زخم‌ها با هر آنچه تاكنون در حيطه ترميم زخم به بازار دنيا عرضه شده بزنند تا مشكلاتي نظير

  1. تنوع دردسرساز محصولات زخم رايج
  2. طول درمان‌هاي بسيار زياد
  3. تعدد پانسمان‌هاي متوالي و تحميل هزينه‌هاي مضاعف
  4. محدوديت‌هاي اجرايي پانسمان و بعضا جراحي
  5. عدم پاسخ‌دهي صد درصدي به درمان
  6. واكنش‌هاي بعضا آلرژيك نسبت به محصولات زخم
  7. روش‌هاي غير علمي و دردسرساز غيراصولي

راه مرتفع سازد و با ساده‌ترين روش ممكن و اكثراً فقط با يك پانسمان پاسخ قطعي درمان را در كوتاهترين زمان، كه براي بسياري از پزشكان و درمانگران خارج از تصور است ايجاد كرده و سلامتي و آرامش از دست رفته بيماران را تامين كند.

يكي از اجزاي اصلي ماتريكس خارج سلولي، هيالورونيك اسيد (HA) مي‌باشد كه به طور طبيعي در بدن ساخته مي‌شود و در بسياري از اندام‌ها و بافت‌هاي بدن انسان از جمله پوست، مفاصل و چشم يافت مي‌شود.

محققان كمپاني آنيكا آمريكا با اخذ پتنت 15 ساله HYAFF كه روش توليد اسيد هيالورونيك Anika با منشا انساني به روش Recombinant مي‌باشد و عمليات استريفاي كردن آن در چندين مرحله جهت ايجاد خاصيت ترميم‌كنندگي بافتي و دست يافتن به 12 تاييديه بين‌المللي من‌جمله FDA آمريكا و CE اروپا توانسته‌اند تنها پانسمان بيولوژيك نسل چهارم در دنيا را طراحي و توليد نمايد.

نقش اسيد هيالورونيك در ترميم انواع زخم‌ها:

1) عملكرد مديريتي: ايجاد يك ماتريكس پروتئوگليكاني در ارتباط با رشته‌هاي فيبرين و كلاژن موجود در موضع

2) افزايش مهاجرت سلولي به موضع آسيب ديده، Fibroblasts, Keratinocytes Platelets

3) خواص آنتي بيوتيكي طبيعي فوق قوي موضعي با تحريك ترشح B Defencine 2 و آزادسازي رشته‌هاي پپتيدي HABP 42, HABP52, HABP 35 كه منجر به اثربخشي 10 برابر بيشتر از قوي‌ترين آنتي‌بيونيك‌هاي رايج موجود در بازار مي‌شود

4) عملكرد نئوآنژئوژنزيس جهت ايجاد يك شبكه مويرگي جديد براي ترميم كامل بافتي و برقراري خون‌رساني حتي در مواضعي كه انسداد عروقي توسط سونوگرافي و آنژيوگرافي تاييد شده است.

5) آنتي راديكال آزاد: مهار كننده سيكل آزاد پروتئين‌ها، محافظت در برابر آسيب‌هاي ناشي از اكسيداسيون، محافظت در برابر آنزيم‌هاي پروتئوليتيك

6) تنظيم توليد كلاژن: جهت عدم ايجاد كانتركچرهاي ناموزوي پوستي و عدم تشكيل بافت كلوئيدي

7) بازسازي كليه نسوج: به عنوان تنها پانسماني كه توانايي بازسازي كليه بافت‌هاي از دست رفته در هر ضخامت و در هر ابعادي دارد، بسيار حائز اهميت مي‌باشد.

8) حفظ تعادل رطوبت در بستر زخم: از آنجايي كه اسيد هيالورونيك به عنوان يك ماده هوشمند در مواجهه در زخم عمل مي‌كند، بالانس رطوبت زخم را حفظ كرده و موضع را جهت فراخواني هرچه بيشتر سلولي براي احياء بافتي مساعد مي‌كند.

تظرات ارسال شده