همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكارهاي طلايي براي از بين بردن لكه هاي پوستي بارداري

دچار تغييرات هورموني و ظاهري بدن مي شوند، بعلاوه ساير تغييراتي كه در بدن آن ها رخ مي دهد.

به گزارش : زنان باردار در دوره حاملگي خود دچار تغييرات هورموني و ظاهري بدن مي شوند، بعلاوه ساير تغييراتي كه در بدن آن ها رخ مي دهد، احتمال بروز لك هاي پوستي از جمله خطوط كششي، آكنه و لكه هاي قهوه اي و تيره را افزايش خواهند داد.

لكه هاي صورت در بارداري كه به نام ماسك بارداري يا ملاسما نيز شناخته شده از مشكلات پوستي شايع اين دوران است كه حدود۵۰ تا ۷۰ درصد زنان پماد زخم بستر باردار به آن دچار هستند و به دليل افزايش ملانين در بدن رخ مي دهد اما علت دقيق اين مسئله هنوز مشخص نشده است اما افراد مي توانند به كمك روش هاي خانگي اين نوع لك ها را از بين ببرند.

آب ليمو يكي از روشن كننده هاي طبيعي پوست است كه طبيعت اسيدي آن به لايه برداري لايه خارجي پوست كمك خواهد كرد. افراد براي درمان لك هاي صورت در دوران حاملگي مي توانند هر روز چند قطره آب ليمو به لك صورت ماليده و به مدت ۲ تا ۳ دقيقه ماساژ دهند. كوركومين موجود در زردچوبه داراي خاصيت آنتي اكسيداني و روشن كنندگي است كه ملانين پوست را كاهش داده و با ملاسما مقابله مي كند. براي از بين بردن لك صورت در دوران بارداري ۵ قاشق غذاخوري پودر زردچوبه را با ۱۰ قاشق غذاخوري چسب زخم بستر شير مخلوط كرده و روي ناحيه بماليد، بعد از خشك شدن صورت را با آب ولرم بشوييد. استفاده منظم از اين روش اثر خوبي در روشن شدن پوست دارد و پوست را ضد عفوني مي كند.

همچنين مي توانيد زردچوبه را با شير نارگيل، گلاب و آب ليمو مخلوط كرده و يك ماسك صورت بارداري درست كنيد. تركيبات گوگردي موجود در آب پياز به رفع لكه هاي پوستي كمك مي كند و باعث ترميم رنگ طبيعي و تغذيه سلول هاي پوست خواهند شد. براي اين كار مقدار مساوي آب پياز و سركه سيب را مخلوط كرده و روي نواحي بماليد.

آلوئه ورا به عنوان يكي از موثرترين مواد طبيعي براي درمان مشكلات پوستي است. ژل تازه اين گياه را استخراج كرده و روي لكه هاي پوست خود بماليد، بگذاريد ۱۵ تا ۲۰ دقيقه بماند و سپس با آب كرم رژودرم براي گوشت اضافه گرم بشوييد تا سلول هاي مرده پوست از بين برود. جو دوسر از لايه بردارهاي شگفت انگيز طبيعي است و به خصوص زماني كه با شير و عسل تركيب شود سلول هاي مرده پوست را از بين برده و به درمان لك هاي صورت دوران بارداري و روشن شدن پوست كمك مي كند.

پروتئين و ويتامين E از مواد مغذي ضروري براي حفظ سلامت و تقويت پوست هستند كه به مقدار فراوان در بادام يافت مي شوند. براي از بين لك هاي پوستي توصيه مي شود مقداري بادام را با شير و عسل مخلوط كرده و روي پوست بماليد. هيدراتاسيون پوست براي از بين رفتن لك هاي پوست اهميت زيادي دارد و خيار از مواد غذايي حاوي آب فراوان است كه با آب رساني پوست رنگدانه ها و لكه هاي پوست درمان تاول سوختگي با آب جوش را از بين برده و علاوه بر درمان ملاسما به بهبود ساير مشكلات پوستي از جمله آكنه كمك مي كند. اسيد استيك موجود در سركه سيب به آن خاصيت سفيد كنندگي بخشيده و استفاده موضعي از آن به محو شدن لك صورت و درخشندگي پوست كمك مي كند.

زنان باردار مي توانند قبل از اين كه دچار لكه هاي صورت شوند پيشگيري كنند. قبل از قرار گرفتن در مقابل نور خورشيد از ضد آفتاب استفاده كنند. حتي در خانه هم بهتر است از ضد آفتاب استفاده كنند، زيرا احتمال وارد شدن اشعه ماورا بنفش به داخل خانه نيز وجود دارد. از پاك كننده و كرم هاي صورت كه از فرمول هاي شيميايي قوي در ساخت آن ها استفاده شده خودداري كنند و آن هايي را انتخاب كنند كه تركيبات پماد آلفا ملايم و اثر خفيف دارند.

از صابون و ژل هاي حمام با رايحه شديد يا حاوي مواد شيميايي قوي استفاده نكنند. از شرايط استرس زا تا حد امكان دوري كرده و با تكنيك هايي همچون يوگا، ورزش و غيره استرس خود را كنترل كنند. داروهاي هورموني از عوامل بروز ملاسما در دوران بارداري هستند، در اين باره با پزشك مشورت كنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده