همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علت عفونت پوست در كودكان

اما چنانچه عفونت پوست عميق بوده و به جريان خون برسد، بدن گرفتار تب شده و ساير اعضاي بدن ازجمله استخوان‌ها و كليه‌ها را آلوده مي‌سازد. به همين جهت بايد در مراحل نخستين مشاهدۀ عفونت به درمان آن اقدام كرد.

به گزارش : پوست بدن مانند سدي است كه مانع از نفوذ آسيب‌ها به درون بدن انسان مي‌شود، بنابراين مراقبت صحيح از پوست كودك اقدامي اساسي و مهم در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها است. بسياري از باكتري‌ها، بدون آنكه لطمه‌اي به بدن وارد آورند، به‌طور طبيعي روي پوست بدن ما زندگي مي‌كنند، اما به‌محض ايجاد بريدگي در پوست، به نواحي زيرين واردشده و موجب عفونت مي‌شوند.

بسياري از عفونت‌هاي پوستي، خطرناك نيستند و در صورت توجه به‌موقع، به‌راحتي درمان مي‌شوند، اما چنانچه عفونت پوست عميق كرم محافظ مدي هاني بوده و به جريان خون برسد، بدن گرفتار تب شده و ساير اعضاي بدن ازجمله استخوان‌ها و كليه‌ها را آلوده مي‌سازد. به همين جهت بايد در مراحل نخستين مشاهدۀ عفونت به درمان آن اقدام كرد.

شدت عفونت پوست و انتشار آن به عواملي بستگي دارد. مانند:

- باكتري ايجادكنندۀ عفونت تا چه حد عفونت‌زاست؟

- مقدار باكتري عفونت‌زا چقدر است؟

- سيستم دفاعي بدن كودك براي مبارزه با باكتري چقدر نيرو دارد؟

- آيا درمان عفونت با تأخير صورت گرفته است؟

بسياري از عفونت‌هاي پوستي با استفاده از محلول‌هاي ضد ميكروبي و پمادهاي آنتي‌بيوتيك سريع و راحت درمان مي‌شوند. در مورد نگهداري اين داروها در منزل با پزشك خود مشورت كنيد. چنانچه زخم عميق باشد، پزشك داروهاي حاوي آنتي‌بيوتيك تجويز خواهد كرد. در صورت وجود عفونت، نمونه‌برداري به‌منظور تشخيص نوع باكتري انجام خواهد گرفت. علاوه بر باكتري‌ها، عوامل ديگري چون قارچ‌ها، انگل‌ها و ويروس‌ها ژل medihoney نيز مي‌توانند باعث ايجاد عفونت در پوست شوند.

در زير به شرح مهم‌ترين و شايع‌ترين عفونت‌هاي پوست كه در دوران كودكي روي مي‌دهد، مي‌پردازيم.

• زرد زخم

زرد زخم بيماري التهابي و ميكروبي پوست است كه به دنبال خارش آن در عارضه‌هايي همچون گري، نيش حشرات، و يا حساسيت‌هاي پوستي ايجاد مي‌شود. اين بيماري به‌طورمعمول در ناحيۀ صورت پديد مي‌آيد ولي امكان دارد به ديگر نقاط بدن نيز سرايت كند. دو نوع باكتري كه موجب اين بيماري مي‌شوند عبارت‌اند از: استافيلوكوك و استرپتوكوك. هر يك از اين ميكروب‌ها علت بيماري باشند، نشانه و روش درماني آن يكسان خواهد بود.

زرد زخم موجب پولكي شدن پوست مي‌شود كه گاه با تاول‌هايي كوچك نيز همراه است. پوست ناحيۀ زيرين كبره‌ها قرمز و خشك به نظر مي‌رسد. چرك زخم در صورت تماس با ساير نقاط بدن، به‌ويژه نواحي خراشيده شده، به گسترش عفونت كمك مي‌كند، بنابراين به‌محض مشاهدۀ بيماري بايد به پزشك مراجعه كرد تا از پيشرفت قيمت كرم مدي هاني آن جلوگيري شود.

بيماري زرد زخم قابل‌انتقال است بنابراين بايد در مورد آن اقدامات پيشگيري‌كننده به عمل آورد. همواره بايد اطمينان پيدا كنيد كه كودك شما دست‌هايش را به‌طور مرتب مي‌شويد و با حولۀ شخصي خود خشك مي‌كند. ناخن‌هاي او را تميز و كوتاه نگه‌داريد و پس از حمام دادن او، دست‌هاي خود را به‌دقت بشوييد. كودكتان را از استفاده از غذا و وسايل ديگران بازداريد و تا هنگام رسيدن به بهبود كامل زخم‌ها، از تماس او با ساير كودكان جلوگيري كنيد. در صورت مصرف آنتي‌بيوتيك، بيماري طي دو روز از ميان خواهد رفت.

• گري

اين بيماري با توجه به جراحت حلقه‌اي شكل كه روي پوست ايجاد مي‌كند، بدين نام خوانده‌شده است. اين جراحات داراي تاول‌هاي ريز و قرمز و كبرۀ پوستي در اطراف خود هستند. قطر حلقۀ يادشده به‌تدريج افزايش مي‌يابد و مركز آن صاف مي‌شود. اين عارضه را مي‌توان درروي صورت، ناحيۀ تناسلي و پاها مشاهده كرد. نشانۀ ديگر بيماري، خارش در ناحيۀ مجروح مدي هاني است.

مبتلا شدن ناخن‌ها به اين زخم، شكنندگي و ضخيم شدن آن‌ها را سبب مي‌شود. شايد شما با عفونتي كه سوزش و خارش شديدي دارد و در اصطلاح به آن پاي ورزشكار مي‌گويند، آشنا باشيد. بروز اين زخم در پاهاي افراد بالغ به‌طورمعمول بيش از كودكان است.

گري به‌وسيلۀ گونه‌هاي مختلفي از قارچ‌ها به نام متافيت ها نيز ايجاد مي‌شود. گسترش عفونت از طريق تماس مستقيم با زخم و يا تماس با وسايل و لباس‌هاي شخص آلوده انجام مي‌گيرد. اين وسايل عبارت‌اند از شانه، كلاه و تل سر كه رشته‌هايي از موي فرد آلوده را به همراه دارند. كف حمام نيز مي‌تواند در صورت قدم زدن فرد بيمار با پاي‌برهنه آلوده گردد.

اگر در منزل حيوانات خانوادگي داريد و آن‌ها دچار گري هستند، براي جلوگيري از انتقال بيماري به كودك خود، حيوان بيمار را هرچه زودتر به نزد دامپزشك ببريد و او را درمان كنيد. اين بيماري از حيوان به انسان قابل‌سرايت است.

بهترين راه پيشگيري عبارت است از رعايت بهداشت فردي و خودداري محصولات مدي هاني از تماس با فرد آلوده. پس از استحمام، پاي كودك را به‌دقت خشك‌كنيد زيرا قارچ گري قادر است به‌راحتي در ناحيۀ مرطوب رشد كند. به‌محض مشاهدۀ علائم، كودك را نزد پزشك ببرد. طي دورۀ درمان بيماري، از رفتن كودك به استخر جلوگيري كرده و شانه و كلاه و تمام وسايل آلودۀ او را دور بريزيد.

منبع: عصر ايران



منبع

تظرات ارسال شده