همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ۱۶ درمان خانگي ميگرن و پيشگيري از سردردهاي ميگرني

دارويي و برخي مراقبت‌ها ممكن است. اما توصيه مي‌شود با كنترل رژيم غذايي و سبك زندگي سالم از حمله‌هاي ميگرن پيشگيري نماييد.

به گزارش : اگر شما تجربه انواع سردرد از جمله ميگرن با هر سطحي يا درجه‌اي داريد، حتما با علائمي مثل سردرد، تهوع، تاري ديد، حساسيت به نور و صدا و يا لمس كردن، آشنا هستيد و حاضريد هركاري بكنيد تا از اين‌ مشكلات خلاص شويد. در حاليكه تجويز‌هاي دارويي زيادي براي درمان ميگرن وجود دارند، شما مي‌توانيد هم از حمله‌هاي ميگرن پيشگيري كنيد و هم از راه‌هاي درمان خانگي ميگرن كه در اين مقاله آمده است بهره ببريد.

روش‌هاي درمان خانگي ميگرن
۱. كمپرس يخ
براي كاهش درد، مقداري يخ بر روي پيشاني، سر يا گردن خود قرار دهيد. كاشناسان هنوز دقيقا نمي‌دانند كه چرا اين كار تاثيرگذار است، شايد به علت كاهش گردش خون باشد. شما همچنين مي‌توانيد از يك بسته ژل يخ زده يا پارچه‌ي خيس سرد استفاده كنيد.
۲. طب سوزني
يك بررسي گسترده در سال ۲۰۱۲ انجام شد كه اثربخشي طب سوزني را در درمان ميگرن و ساير شرايط مشابه مورد مطالعه قرار داد. نويسندگان اين مطالعه، دريافتند كه، هارتمن طبي سوزني يك راهكار مناسب براي درمان سردرد‌هاي ميگرني است. اگرچه آن‌ها خاطر نشان كردند كه عوامل ديگري نيز در اين اثربخشي دخيل هستند.
افرادي كه علاقه‌مند به استفاده از طب سوزني براي درمان ميگرن هستند، بايد مطمئن شوند كه يك متخصص مجاز و حرفه‌اي اين كار را انجام مي‌دهد.
۳. سياه دانه

مواد معدني و ويتامين‌هاي موجود در سياه دانه در درمان سردردهاي ميگرني بسيار مفيد است. طبع سياه دانه گرم و خشك است و با رفع سردي بدن از سردرد پيشگيري مي‌كند.
۴. مصرف كافئين
كافئين يكي از عناصر موجود در قهوه و چاي و برخي خوراكي هاست. كافئين همچنين به بدن كمك مي‌كند كه دارو‌هاي مسكن را زودتر جذب كند. اما زياده روي نكنيد، چرا كه در صورت وابستگي، تاثير خود را از دست مي‌دهد و خود نبود آن خود باعث سردرد و خستگي مي‌گردد.
۵. اتاق تاريك و ساكت
نور زياد و صدا‌هاي بلند مي‌تواند سردرد‌هاي ميگرني را افزايش دهد. براي درمان خانگي ميگرن، نقطه‌اي آرام كه به دور از سروصدا و فعاليت‌ها باشد پيدا كنيد، پرده‌ها را بكشيد و اتاق را تاريك كنيد. اين كار سرعت بهبودتان را افزايش مي‌دهد.
۶. ورزش كنيد
اين كار را زماني كه حمله‌ي ميگرني شروع شده است امتحان نكنيد، چرا كه آسيب‌زا است. اما زماني كه حالتان خوب است، تمرينات ورزش منظم مي‌تواند از ميگرن جلوگيري كند. ورزش كردن باعث آزاد شدن اندروفين مي‌شود كه خود يك مسكن طبيعي در بدن است. همچنين قيمت پانسمان هارتمن ورزش با كاهش استرس، به شما كمك مي‌كند بهتر بخوابيد.

ورزش كردن يكي از روش‌هاي درمان خانگي ميگرن

۷. مصرف مگنزيوم
مگنزيوم ماده معدني است كه در سبزيجات تيره برگ، دانه‌هاي كامل و آجيل‌ها يافت مي‌شود. مصرف آن در طول حمله، كمك كننده نيست، اما برخي تحقيقات نشان داده اند كه مصرف مداوم آن مي‌تواند از سردرد‌هاي ميگرني پيشگيري كند. شما همچنين مي‌توانيد مگنزيوم را از قرص‌هاي مكمل دريافت كنيد، اما قبل از مصرف با پزشك مشورت نماييد.
۸.خوب بخوابيد
از مهمترين مولفه‌هاي درمان خانگي ميگرن، خواب منظم و كافي براي جلوگيري از وقوع حمله است. خواب بسيار كم يا بسيار زياد، مي‌تواند سردرد ايجاد كند و آستانه تحمل شما را نيز كاهش دهد. سعي كنيد در هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابيد و سعي كنيد هر روز در يك ساعت مشخص به خواب برويد و بيدار شويد. بيشتر بدانيد: ۸ علت بي خوابي شبانه
۹. يوگا
تمريناتي كه پمپاژ خون توسط قلب را افزايش مي‌دهند مي‌توانند از ميگرن پيشگيري كنند، اما براي برخي افراد نيز مي‌تواند محرك حمله ميگرن باشد. يوگا اما، با حركات آهسته يك جايگزين كاملا ايمن است. مطالعات نشان مي‌دهند كه جلسات تمريني منظم يوگا، تعداد حملات ميگرن را كاهش مي‌دهد و زماني كه حمله رخ مي‌دهد، شدت كمتري دارد.بيشتر بدانيد: آموزش تصويري 8 حركت ساده يوگا
تمرين يوگا

۱۰. مصرف ويتامين B۲
اين ماده اكتيكوت همچنين به نام ريبوفلاوين نيز شناخته مي‌شود و در شير، پنير، ماهي و مرغ يافت مي‌شود. شما همچنين مي‌توانيد آن را به صورت قرص نيز مصرف كنيد. طبق مطالعات، اين ماده مي‌تواند به پيشگيري از حمله ميگرني كمك كند.
۱۱. مديريت تحريكات ميگرن
ميگرن شما گاهي با غذا‌هايي كه مي‌خوريد يا شرايطي كه در اطرافتان وجود دارد تحريك مي‌شود. ببينيد كه چه چيز‌هايي درد شما را آغاز مي‌كنند و از آن‌ها اجتناب كنيد. برخي از محرك‌هاي رايج شامل پنير كپك زده، شراب قرمز و گوشت فرآوري شده است. نور زياد، در ارتفاع بالا بودن و بو‌هاي قوي نيز مي‌توانند مشكل ساز باشند.
۱۲. گياه سايبان Butterbur
مردم سالهاست كه از اين گياه براي درمان خانگي ميگرن و ساير درد‌ها استفاده مي‌كنند. محققان دريافتند كه مصرف عصاره اين گياه، براي كاهش تعداد دفعات حمله و شدت درد در زمان حمله را كاهش مي‌دهد.
۱۳. طب فشاري
طب فشاري شامل استفاده از فشار در قسمت‌هاي خاصي از بدن به منظور تحريك نقاط خاصي است كه فشار عضلاني و درد را كاهش مي‌دهد. يكي از اين نقاط، محل اتصال انگشت شست و انگشت اشاره در دست چپ است. ايجاد فشاري دوراني و قوي؛ اما نه دردناك، در اين نقطه با استفاده از دست مخالف، به مدت ۵ دقيقه، مي‌تواند درد را كاهش دهد. در رابطه با كنترل سردرد با طب فشاري بيشتر بخوانيد.

طب فشاري براي درمان ميگرن

در سال ۲۰۱۲، يك تحقيق چسب هارتمن ۴۰ نفر را كه درد ميگرن داشتند مورد مطالعه قرار داد. اين تحقيق نشان داد كه ايجاد فشار در نقطه‌ي PC۶ طب فشاري (در قسمت داخلي دست، از مچ به اندازه‌ي سه انگشت به سمت بالا حركت كنيد)، در كاهش علائم تهوع مرتبط با ميگرن و درد ناشي از آن در سر مثمرثمر است.

طب فشاري

۱۴. استفاده از برخي روغن‌ها
برخي روغن‌ها به عنوان درمان خانگي و خواص ضد باكتريايي در خانه مصرف مي‌شوند. روغن اسطوخودوس، يكي از اين روغن‌هاست كه براي كاهش استرس، پريشاني و سردرد مفيد است. يك بررسي ديگر نشان داده است كه استشمام عميق روغن اسطوخدوس براي درمان خانگي ميگرن و كاش شدت درد آن در برخي افراد مفيد بوده است. اين تحقيق، بر جامعه آماري كوچكي انجام شده است، و نتايج دلگرم كننده‌اي دارد، اما تحقيقات بيشتري در اين خصوص نياز است.بيشتر بخوانيد: درمان سردرد شديد بدون نياز به درمان پزشكي
۱۵. مصرف زنجبيل
در سال ۲۰۱۴، بر روي ۱۰۰ نفر، ميزان اثربخشي پودر زنجبيل و قرص سميتريپتان (يك داروي درمان ميگرن) با يكديگر مقايسه شدند. محققان دريافتند كه اثربخشي زنجبيل از لحاظ آماري با داروي سميتريپتان قابل مقايسه بود، و كاربران براي استفاده از هر دو نمونه تمايل خوبي داشتند.
يكي از مزاياي مصرف زنجبيل براي افراد مبتلا به ميگرن اين است كه علاوه بر بهره مندي از خواص زنجبيل، نه تنها هيچ حساسيتي نسبت به آن وجود ندارد بلكه عارضه‌اي هم در مصرف زنجبيل نيست.
۱۶. عفونت بدن مصرف مسكن
مصرف دارو‌هاي مسكني مثل استامينوفن، بروفن يا ناپروكسن نياز به نسخه ندارد. شما مي‌توانيد اين دارو‌ها را همواره در خانه داشته باشيد و در زمان حمله ميگرني مصرف كنيد. اما دقت كنيد كه زياده روي نكنيد.

مسكن ميگرن

دكتر زخمسلامت



منبع

تظرات ارسال شده