همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا كندن موي گوش و بيني ضرورت دارد؟ فوايد و مضرات آن چيست؟

كوتاه كردن موي گوش و بيني براي رعايت بهداشت ضروري است؛ اما كندن موي گوش و بيني و به‌ نوعي ريشه‌كن كردن آن‌ها به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود؛ زيرا ممكن است با عوارضي همراه باشد.

كندن موي گوش و بيني

دكتر زخم| سرويس آرايش و زيبايي - بلند شدن موي گوش و بيني ظاهر بدي داشته و براي رعايت بهداشت نيز بايد آن‌ها را كوتاه كرد؛ اما كندن موي گوش و بيني توصيه نمي‌شود و حتي اختلال كندن مو نيز در اين مواقع بايد درمان شود. از اين‌رو در اين مطلب از سايت ستاره، شما را با عوارض اين كار، روش‌هاي صحيح و ...، آشنا مي‌سازيم.


در اين مقاله خواهيد خواند:

  • كندن موي گوش و بيني
  • روش‌هاي صحيح
  • مراقبت‌هاي لازم
  • عوارض

كندن اعصاب موي گوش و بيني

وجود مو در گوش و بيني ضروري است؛ زيرا يكي از اولين خطوط دفاعي بدن در برابر پاتوژن‌هاي مضر (=بيماري‌زا) مانند ميكروب، قارچ و اسپور است. هنگامي كه فرد هواي فيلتر نشده را از راه بيني تنفس مي‌كند، همه ذرات جامدي كه در هوا وجود دارند نيز وارد بيني مي‌شوند. موهاي درون بيني به گير انداختن ذرات بزرگ در لايه‌ي مخاطي و چسبنده‌ بيني كمك مي‌كنند. به همين دليل متخصصين بهداشت، مردم را از كندن همه‌ موهاي بيني منع مي‌كنند.

موهاي گوش و بيني بعضي از افراد بلندتر از ميزان طبيعي است و ظاهر ناپسند و آزاردهنده‌اي دارد. به‌همين دليل اصلاح موهاي گوش و بيني با قيچي يا هر وسيله ديگر براي رعايت بهداشت شخصي، مشكل خاصي ايجاد نمي‌كند و حتي ضروري است. فقط بايد دقت داشت كه در زمان كندن موهاي گوش و بيني، آسيبي به بافت گوش و بيني وارد نشود و از كندن بيش از حد آن اجتناب كنيد.

كندن موي گوش و بيني

روش‌هاي صحيح اصلاح موي گوش و بيني

۱. استفاده از موزن دستي

موزن دستي وسيله‌اي راحت، ساده و بدون نياز به نمايندگي شركت لوهمن روشه باتري است كه امكان استفاده در هر مكاني را دارد.

۲. استفاده از قيچي مخصوص

فرق اين قيچي با قيچي معمولي در نوك گرد آن است. دقت داشته باشيد كه استفاده از قيچي معمولي به علت نوك تيز آن، ممكن است به بافت داخلي گوش و بيني آسيب برساند. از اين‌رو، استفاده از قيچي‌هاي معمولي توصيه نمي‌شود.

قيچي مخصوص اصلاح موي بيني و گوش

۳. استفاده از موم يا وكس

در اين روش مو از ريشه و به صورت يكجا كنده مي‌شود. در اين روش درد خواهيد داشت، ولي خيال شما تا مدتي طولاني از بابت موي بيني و گوش راحت است. البته استفاده از اين روش را توصيه نمي‌كنيم؛ زيرا ريشه‌كن كردن موهاي اين نواحي، با عوارضي كه در ادامه خواهيم گفت، همراه است.

همچنين بدانيد: درمان جوش صورت بعد از وكس و راه‌هاي پيشگيري از آن

۴. استفاده از موزن چرخشي

تكنولوژي با خود راحتي مي‌آورد؛ پس خوشحال باشيد و از اين وسيله استفاده كنيد. بسته پانسمان كل اكتيو به نوع آن، اين وسيله از منبع باتري يا برق تغذيه مي‌شود. اين وسيله‌ ايمن بوده و در صورت استفاده درست، مي‌توانيد موي گوش و بيني خود را به راحتي اصلاح كنيد.

موزن بيني و گوش

مراقبت‌ هاي لازم در اصلاح موي گوش و بيني

  • قبل از اصلاح موي گوش و بيني، حتما وسيله مورد نظر را ضد عفوني كنيد.
  • حتما در يك مكان با نور مناسب، موي گوش و بيني خود را اصلاح كنيد.
  • در زمان اصلاح كردن موي گوش و بيني، حتما در مقابل آينه بايستيد تا بتوانيد اصلاح كردن خود را مديريت كنيد.
  • بعد از اصلاح، از دست زدن به داخل گوش و بيني اجتناب كنيد و با استفاده از يك دستمال نم‌دار پارچه‌اي، موهاي اضافه را از درون گوش و بيني خود خارج كنيد.

حتما بخوانيد: نكات خيلي مهم در رفع موهاي زائد بدن

عوارض كندن موي گوش و بيني

موهاي گوش و بيني، نقش حفاظتي در برابر عوامل خارجي دارند و به‌ همين خاطر نبايد پانسمان suprasorb به‌طور كلي ريشه‌كن شوند. كندن و دست‌كاري بيش از اندازه اين موها (مخصوصاً موهاي بيني) مي‌تواند خطر ابتلا به موارد زير را افزايش دهد:

  • جوش‌هاي چركي
  • عفونت
  • موي زيرپوستي
  • تورم
  • افزايش كرك داخل حفره گوش و بيني
  • اثرات منفي روي مغز

كندن موي گوش و بيني/

دقت داشته باشيد كه با كندن موهاي نواحي گوش و بيني، مقداري از پوست آن نيز كنده شده و ممكن است باعث عفونت شود. اين عفونت مي‌تواند در خون به جريان بيفتد. جريان خون نيز از گوش و بيني مستقيماً در پشت مغز تخليه مي‌شود. پس در صورتي كه عفونت، اين نقطه از مغز را مسدود كند، مشكلات بسيار جدي به وجود خواهد آمد. (به اين شرايط ترومبوفلبيت يعني التهاب سياهرگ‌ها مي‌گويند.)

بيشتر بدانيد: درمان مو‌هاي زيرپوستي در طب سنتي با ۲۰ ماده طبيعي در خانه

سخن پاياني

در اين مقاله به روش‌هاي كندن موي گوش و بيني اشاره شد؛ اما بهتر است براي رعايت بهداشت شخصي، موي گوش و بيني را كوتاه كنيد و از پيكو اسميت اند نفيو ريشه‌كن كردن آن‌ها بپرهيزيد. به نظر شما بهترين روش براي اصلاح موي گوش و بيني كدام است؟ لطفا نظرات خود را با كاربران دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد. همچنين شما مي‌توانيد مطلب فوايد مو در بيني را نيز در سايت دكتر زخممطالعه كنيد.

تظرات ارسال شده