همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
10ترفند براي جلوگيري از آسيب به چشم

چشم و بينايي است. روش‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه مي‌توان با استفاده از آن‌ها به حفظ و ارتقاي سلامت چشم و بينايي كمك كرد. با ما همراه باشيد...

به گزارش : چكاپ منظم چشم‌ها يكي از روش‌هاي بهبود قدرت بينايي و جلوگيري از آسيب‌ها و بيماري‌هايي هستند كه مي‌توانند بينايي و سلامت چشم را تحت تأثير قرار دهند. در ادامه اين مطلب مي‌توانيد چند راه براي بهبود بينايي و حفظ سلامت چشم را بخوانيد.

ويتامين‌ها و مواد معدني

ويتامين‌هاي A، C و E و همچنين ماده معدني روي شامل آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه مي‌توانند به جلوگيري از دژنراسيون ماكولا كمك كند. در توضيح دژنراسيون ماكولا بايد بگوييم كه شرايطي پزشكي است كه مي‌تواند تاري ديد و يا از دست دادن كامل بينايي را در پي داشته باشد. به‌بيان‌ديگر دژنراسيون ماكولا وضعيتي است كه در پي آن، ماكولا (بخشي از چشم كه ديد مركزي را كنترل مي‌كند) خراب مي‌شود.

منابع غذايي حاوي اين مغذي‌ها عبارت‌اند از انواع ميوه‌ها و سبزي‌هاي رنگي شامل:

-- هويج

-- فلفل قرمز

-- بروكلي

-- اسفناج

-- توت‌فرنگي

-- سيب‌زميني شيرين

-- مركبات

همچنين غذاهاي سرشار ژل زخم پرونتوسان از اسيد چرب امگا ۳ از قبيل ماهي سالمون و دانه‌هاي كتان نيز براي سلامت چشم مفيد هستند.

كاروتنوئيدها

كاروتنوئيدها نيز جزو مواد مغذي مفيد براي بينايي هستند. لوتئين و زآگزانتين، كاروتنوئيدهاي موجود در شبكيه چشم هستند كه مي‌توان آن‌ها را در سبزيجات سبز برگ، بروكلي، كدوسبز و تخم‌مرغ يافت.

همچنين لوتئين و زآگزانتين را مي‌توان به‌صورت مكمل دريافت كرد. اين كاروتنوئيدها مي‌توانند با ارتقاي تراكم رنگ‌دانه‌هاي ماكولا و جذب نور آبي و فرابنفش، از ماكولا محافظت كنند.

تناسب‌ اندام

تمرين منظم و حفظ وزن در شرايط ايده‌آل و سالم براي حفظ سلامت چشم‌ها مؤثر است. ديابت نوع ۲، كه بيشتر در ميان افراد چاق و افرادي كه اضافه‌وزن دارند شايع است، مي‌تواند به رگ‌هاي بسيار كوچك درون چشم آسيب برساند.

اين شرايط را رتينوپاتي ديابتي مي‌گويند. وجود و گردش قند زياد در خون افراد، باعث آسيب به ديواره‌هاي رگ‌هاي خوني مي‌شود. رتينوپاتي ديابتي موجب نشت خون و مايعات از رگ‌هاي بسيار كوچك موجود در شبكيه چشم (بخش پشتي و حساس به نور در چشم) به داخل چشم مي‌شود و به بينايي آسيب وارد مي‌كند.

گفتني است تحت نظر داشتن و كنترل مداوم قند خون در كنار حفظ وزن و تناسب‌اندام، احتمال بروز و گسترش ديابت نوع ۲ و عوارض جانبي ناشي از آن را كاهش مي‌دهد.

مديريت و كنترل بيماري‌هاي چشم درد مزمن

ديابت تنها بيماري نيست كه ممكن است به بينايي صدمه وارد كند. بيماري‌ها و شرايط ديگري مثل فشارخون بالا و ام‌اس نيز مي‌توانند به بينايي آسيب برسانند. اين بيماري‌ها مرتبط با التهابات مزمن هستند كه در واقع بدن انسان را از سر تا نوك انگشتان پا دچار آسيب مي‌كند.

به‌عنوان‌مثال التهاب عصب بينايي مي‌تواند منجر به درد و از دست دادن كامل بينايي شود. بنابراين به علت اينكه برخي از بيماري‌ها مثل ام‌اس را نمي‌توان درمان كرد، بنابراين بايد سعي به مديريت و كنترل شرايط اين بيماري‌ها با رفتارها، عادات و داروهاي مناسب شود.

به‌طور مثال مي‌توان فشارخون بالا را به‌طور مؤثر با يك رژيم غذايي سالم، تمرينات ورزشي و داروهاي ضد فشارخون كنترل كرد.

استفاده از عينك‌هاي محافظ

اگر كارهايي انجام مي‌دهيد كه سلامت چشم‌هاي شما را مي‌تواند تحت تأثير قرار دهد، لازم است كه از چشم‌هاي خود با پوشش‌هاي متناسب مثل عينك‌هاي ايمني مراقبت كنيد.

بنابراين به ياد داشته باشيد كه اگر در معرض مواد شيميايي قرار داريد و يا سروكارتان با اجسام تيز و برنده است و يا در كار خود با تراشه‌هاي چوب و قطعات فلزي درگير هستيد و يا هر نوع فعاليت ديگري داريد كه ممكن است در پي آن چيزي وارد چشم شما شود و به سلامت چشم آسيب برساند، استفاده از عينك محافظ ضروري است.

استفاده از عينك آفتابي

عينك بي براوون آفتابي فقط براي زيبايي و جذابيت نيست. استفاده از عينك آفتابي يكي از مهم‌ترين گام‌ها براي حفاظت از چشم و ارتقاي سلامت و قدرت بينايي افراد است. بنابراين نياز به عينك آفتابي داريم تا حدود ۹۹ الي ۱۰۰ درصد اشعه‌ي UVA و UVB تابيده‌شده از خورشيد را بلوكه كنيم.

عينك آفتابي از چشم ما در برابر شرايطي كه منجر به آسيب چشمي خواهند شد محافظت مي‌كند. اين شرايط شامل آب‌مرواريد، دژنراسيون ماكولا و ناخنك مي‌شود. منظور از ناخنك بافتي است كه روي چشم و در قسمت سفيدي آن رشد مي‌كند و مي‌تواند منجر به آستيگماتيسم و متعاقباً تاري ديد شود.

لازم به ذكر است كه استفاده از كلاه‌هايي با نقاب‌هاي بزرگ كه سايه بر چهره ما مي‌افكنند نيز جهت محافظت از چشم در برابر آسيب‌هاي نور خورشيد مؤثر هستند.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰

چشمان ما در طول روز دائماً در حال كار و تلاش هستند و فشار روي آن‌ها وجود دارد و خوب است بدانيم كه چشم‌ها در چنين شرايطي نياز به استراحت دارند. در واقع شايد همين حالا نيز چشمان شما نياز به استراحت داشته باشد. گفتني است در افرادي كه مدت‌ زمان زيادي از روز را به كار كردن با كامپيوتر و موارد مشابه اختصاص مي‌دهند، فشار بيشتر و شديدتري روي چشم‌ها وجود دارد. براي كاهش اين فشار، مي‌توان از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كرد.

اين قانون به اين شكل است كه هر ۲۰ دقيقه، بايد زل زدن به كامپيوتر را متوقف كنيد ژل ايكس به چيز ديگري در فاصله‌ي ۲۰ پايي و به مدت ۲۰ ثانيه نگاه كنيد.(۲۰ پا حدوداً ۶ متر است)

ترك سيگار

همه ما مي‌دانيم كه سيگار كشيدن براي ريه‌ها و قلب مضر است. اما بايد بدانيد كه سيگار كشيدن به‌طور چشمگيري احتمال بروز آب‌مرواريد و دژنراسيون ماكولاي وابسته به سن را افزايش مي‌دهد.

خوشبختانه بايد بگوييم كه چشم، ريه، قلب و ساير ارگان‌ها و اعضاي بدن ما اين قابليت را دارند كه با وجود آسيب‌هايي كه طي ساليان مصرف مواد دخاني متحمل شده‌اند، بتوانند بازسازي خود را از اولين ساعات ترك كردن مواد دخاني آغاز كنند.

سابقه خانوادگي سلامت چشم

برخي از مشكلات و شرايط مربوط به چشم ارثي هستند. بنابراين داشتن اطلاعات كافي در زمينهٔ سابقه سلامت چشم خانوادگي مي‌تواند به اقدامات پيشگيرانه و مراقبت‌هاي بهتر چشم منجر شود.

شرايط ارثي مربوط به چشم عبارت‌اند از:

* گلوكوم يا آب‌سياه

* دژنراسيون شبكيه

* دژنراسيون ماكولاي وابسته به سن

* آتروفي بينايي

نظافت دست‌ها و لنزها

چشم‌هاي ما نسبت به ميكروب‌ها و عفونت‌ها بسيار آسيب‌پذير هستند. حتي كوچك‌ترين مقادير از اين موارد نيز مي‌توانند بر روي بينايي ما تأثير بگذارند. بنابراين لازم است كه حتماً قبل از لمس كردن چشم‌ها و يا لنزها، دستان خود را بشوييم.

يك دستورالعمل بسيار مهم در رابطه با سلامت چشم‌ها نمايندگي b braun اين است كه "دست‌هاي خود را بشوييد و لنزهاي تماسي خود را ضدعفوني كنيد." توجه داشته باشيد كه هميشه از لنزهاي تماسي خود طبق دستورالعمل سازنده و يا پزشك استفاده كنيد. گفتني است وجود ميكروب در لنزهاي تماسي مي‌تواند منجر به عفونت‌هاي باكتريايي در چشم شود.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده