همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد شكستگي استخوان چه مي دانيد؟ با علائم شكستگي استخوان آشنايي داريد؟ چگونه ميتونا آن را درمان كرد؟ استخوان ها اسكلت بدن را تشكيل مي دهند. آن ها اين امكان را به ما مي دهند كه با محيط خود ارتباط برقرار كنيم و بدن را در برابر گرانش بلند كنيم. استخوان ها نقاط پيوند عضلات هستند كه به ما اجازه مي دهند تا بدويم، بپريم، بشينيم، زانو بزنيم، چنگ بزنيم و بلند شويم. در اين مقاله از بخش ارتوپدي دكتر زخم به بررسي شكستگي استخوان مي پردازيم.

شكستگي استخوان

استخوان ها همچنين از اندام ها در برابر آسيب هاي احتمالي محافظت مي كنند و مغز استخوان ( بافت داخل استخوان) مسئول توليد سلول هاي خوني مي باشد. استخوان ها محل ذخيره بدن براي كلسيم است. از نظر سلولي، كلسيم هميشه تحت تاثير هورمون هاي است كه در بدن وارد و خارج استخوان مي شود.

شكستگي استخوان

هورمون پاراتيروئيد سطح كلسيم در جريان خون را افزايش مي دهد، به اين معني كه باعث آزاد شدن آن توسط استخوان و كاهش استحكام استخوان مي شود. كلسيتونين سطح كلسيم خون را كاهش مي دهد و به برگشت كلسيم به استخوان كمك مي كند. كلسيم در جريان خون لازم است تا به عملكرد سلول هاي ماهيچه از جمله قلب كمك كند. سطح هورمون باعث حفظ كلسيم در استخوان مي شود تا سطح كلسيم خون در حد طبيعي حفظ شود. به همين دليل، كلسيم و ويتامين D براي ذخيره سازي كلسيم در بدن مهم هستند.

چه چيزي باعث ايجاد شكستگي استخوان مي شود؟

هنگامي كه يك فشار بيروني بر روي استخوان اعمال مي شود مانند ضربه يا افتادن، احتمال اين وجود دارد كه استخوان نتواند در برابر مقدار نيرو مقاومت كند و مي شكند. اين از دست دادن منجر به شكستگي مي شود. يادآوري اين نكته مهم است كه شكستگي يا ترك خوردن همه وضعيت يكساني را توصيف مي كنند، آسيب ديدگي به استخوان در جايي كه آسيب ديده است.

هيچ يك از اين اصطلاح ها جدي تر از ديگري نيست. شكستگي و ترك خوردگي همه به يك معني است. براساس شرايط، ميزان فشار مورد نياز ممكن است خيلي زياد نباشد. افرادي كه مبتلا به پوكي استخوان هستند، استخوان هاي آن ها فاقد كلسيم مي باشد و بسيار شكننده هستند، يك آسيب جزئي يا حتي سنگيني ممكن است نيروي كافي را ايجاد كند تا باعث شكستگي فشرده سازي مهره پشت يا شكستگي لگن شود.

انواع متداول شكستگي استخوان كدام اند؟

شكستگي ها معمولا با توجه به محل آن ها، چگونگي هم ترازي استخوان ها، عوارض مرتبط با عملكرد خون و عصب و همچنين پوست سالم در منطقه آسيب ديده، توصيف مي شود. اصطلاحات و تعاريفي كه در پزشكي براي توصيف شكستگي به كار مي رود، به متخصصان مراقبت هاي پزشكي اجازه مي دهد تا دقيقا جاي شكستگي كه در استخوان اتفاق افتاده است را توصيف كنند.

براي يك نقطه مرجع، قلب مركز بدن قرار گرفته شده است و توصيفات آناتوميك براساس موقعيت آن ها در مراجعه به قلب مي باشد. زماني كه موقعيت روي بدن يا درون بدن را توصيف مي كنيد، تصور كنيد به حالت مستقيم ايستاده ايد و بازوها را به آرامي از طرف خود به جلو برده ايد و كف دست ها را به جلو چرخانده ايد.


بيشتر بدانيد: سنجش تراكم استخوان چيست؟ علائم، تشخيص و درمان پوكي استخوان


اصطلاحات آناتوميك رايج مورد استفاده براي توصيف شكستگي شامل موارد زير مي باشد:

  • پروگزيمال ( نزديك به مركز بدن) و ديستال (بالاتر از مركز): آرنج به مچ دست نزديك است (پروگزيمال) و مچ دست به آرنج فاصله دارد (ديستال)
  • قدامي (قسمت جلويي بدن) و خلفي ( قسمت پشتي بدن): قفسه سينه به پشت قدامي است و پشت به قفسه سينه خلفي است.
  • مياني ( قسمت وسط بدن) و جانبي ( لبه بيروني بدن): گوش ها به صورت جانبي از بيني قرار دارند و بيني به صورت مياني از گوش قرار دارد.

با فكر درباره­ي بدن در وضعيت آناتوميك، شكستگي ها را مي توان با مكان آن ها در استخوان و چگونگي هم ترازي و ارتباط با يكديگر توصيف كرد. شكستگي ها جابه جا شده يا جابه جا نشده هستند، به اين معني كه آن ها به طور مناسب تراز شده اند يا خير. برخي از پزشكان نشان داده اند كه همه شكستگي ها داراي جابه جايي كمي هستند و اصطلاح ” جابه جايي جزئي ” را ترجيح مي دهند. توصيفات شكستگي همچنين مسير مورد نظر در استخوان ها را نيز شامل مي شود.

  • عرضي: شكستگي از عرض استخوان عبور مي كند.
  • اريبي: شكستگي در يك زاويه رخ مي دهد.
  • مارپيچ: شكستگي مارپيچ يا در طول استخوان امتداد دارد.
  • خرد شده: شكستگي بيشتر از دو قسمت است و در چندين قطعه وجود دارد.

شكستگي استخوان

اصطلاحات ويژه در شكستگي استخوان

شكستگي يك سو از استخوان

در كودكان كوچك، استخوان ها هنوز جامد نشده است و زماني كه فشار وارد مي شود، سر خم مي كنند و كاملا شكسته نمي شوند. اين اصطلاح از وضعيت مشابهي ناشي مي شود كه سعي مي كنيد شاخه پانسمان phmb جواني را از درخت جدا كنيد.

برآمدگي

در كودكان، وقتي فقط يك قسمت از استخوان خم مي شود، آن را برآمدگي يا شكستگي ناقص مي نامند.

شكستگي باز

شكستگي باز وضعيتي را توصيف مي كند كه استخوان از روي پوست نفوذ مي كند.

پوست در محافظت از قسمت داخلي بدن در برابر عفونت بسيار مهم است. اگر پوست پوشاننده شده شكستگي استخوان آسيب ببيند، چه بريده شود، پاره شود يا خراشيده شود، امكان اين وجود دارد كه باكتري ها از جهان بيرون به شكستگي استخوان حمله كنند و منجر به عفونت شوند. شكستگي به دو گونه باز ( اگر پوست آسيب ببيند) و بسته ( اگر پوست سالم باشد) طبقه بندي مي شود. شكستگي باز به جراح ارتوپد نياز دارد تا محل شكستگي را براي جلوگيري از استئوميليت ( عفونت استخوان) شست و شو دهد. براساس شرايط، انواع شكستگي، ميزان آلودگي پوست و زخم و وضعيت فرد، اين روند ممكن است در اتاق عمل انجام شود.

شكستگي فشاري

ستون فقرات از 7 مهره گردن، 12مهره قفسه سينه و 5 مهره كمري تشكيل شده است. ستون فقرات بدن را در برابر جاذبه نگه مي دارد و از نخاع محافظت مي كند. شكستگي فشاري مي تواند با پوكي استخوان، آسيب يا تروما ايجاد شود.

در افراد مبتلا به پوكي استخوان، استخوان ها  كلسيم را از دست مي دهند و مهره ها ضعيف مي شوند و درنتيجه توانايي مقاومت در برابر گرانش را ندارند، بنابراين آن ها با گذشت زمان فشرده مي شوند.

شكستگي فشاري ناشي از آسيب ديدگي ممكن است به دليل شكستگي باعث ناراحتي در نخاع يا ريشه عصبي شود و امكان دارد اين اتفاق نيز نيفتد.

شكستگي فشاري ناشي از تروما به احتمال زياد به دليل تصادف با موتور سيكلت يا افتادن از ارتفاع رخ مي دهد.

شكستگي جمجمه

هدف جمجمه محافظت از مغز است. اين يك استخوان صاف است و در معرض مستقيم ضربه قرار دارد كه باعث شكستگي مي شود. از آنجا كه نگراني اصلي آسيب ديدن مغز است نه جمجه، اشعه ايكس به طور معمول براي ديدن آسيب ديدگي جمجه انجام نمي شود. در مقابل، اگر در مورد آسيب ديدگي مغز نگراني وجود داشته باشد، سي تي اسكن مغز توصيه مي شود. شكستگي جمجمه معمولا با تورم موضعي و خونريزي در محل آسيب ديدگي همراه است.

شكستگي جمجمه قاعده اي، آسيب به استخوان پايه مغز را توصيف مي كند. يافته هاي جسماني ممكن است شامل تخليه خون از گوش يا بيني، كبودي پشت گوش ( نشانه مبارزه) و كبودي اطراف چشم ( چشم راكون) باشد.

با شكستگي جمجمه فرو رفته، شكستگي استخوان مي شود و تكه ها به سمت داخل هل داده مي شوند. براساس عمق فرو رفتگي استخوان و وجود درگيري بافت مغز، ممكن است به عمل جراحي نياز باشد.

با شكستگي جمجمه باز، پوست سر شل مي شود و زخم به پوشش هاي فيبري مغز (مننژ) متصل مي شود. جراحي اغلب براي جلوگيري از عفونت انجام مي شود.

شكستگي استخوان

شكستگي استرسي

شكستگي استرسي نتيجه چندين تروماهاي ريز است كه استخوان قادر به تحمل و جذب فشارهاي مكرر بر روي آن نمي باشد. اين يك آسيب ديدگي بيش از حد است. اغلب در قسمت تحتاني پا به ويژه در دوندگان و ديگر ورزشكاران مشاهده مي شود. در صورت عدم درمان و اگر فرد به فعاليت هايي كه در آن دخالت دارد ادامه دهد، شكستگي استرسي به سمت شكستگي كامل پيشرفت مي كند. اين معمولا در ورزشكاران مخصوصا دوندگان، تنيس بازان، بازيكن بستكبال و ديگر ورزش ها كه با دويدن و پريدن بر روي سطح سفت همراه است، ديده مي شود. شكستگي قدم رو نامي است كه به شكستگي استرسي استخوان متاتارس پا داده شده است. اين در سربازاني توصيف مي شود كه مسيرهاي طولاني را قدم رو يا راهپيمايي مي كنند.

شكستگي استخوان در كدام استخوان ها شايع تر است؟

شايع ترين شكستگي ها شامل استخوان ترقوه (كولاربون)، ساعد ( شعاع و اولنا)، مچ دست و مچ پا و لگن مي باشد. شكستگي هاي بسته نسبت به شكستگي هاي باز متداول تر است( پوست پوشيده شده سالم بماند يا آسيب ببيند). در كودكان، شكستگي شعاع ديستال شايع ترين نوع شكستگي است. شكستگي معمولا در شعاع نزديك به مچ دست اتفاق مي افتد اما خود مفصل را درگير نمي كند.

شكستگي دست و انگشتان

آسيب ديدگي دست و انگشت بسيار شايع است زيرا در معرض فعاليت هاي روزمره قرار مي گيرند. علاوه بر استخوان ها، متخصص مراقبت بهداشت علاقه مند خواهد بود تا اطمينان حاصل كند كه هيچ گونه آسيبي به تاندون يا عصب در ارتباط با استخوان (هاي) شكسته وارد نشده است. از آنجايي كه آناتومي دست بسيار پيچيده است، براي شكستگي هاي پيچيده ممكن است به يك متخصص ارتوپد يا پلاستيك مراجعه شود. بسياري از آن ها فقط به آتل بندي يا آتل گچي نياز دارد اما گاهي اوقات نياز به جراحي ضروري مي باشد.

مچ شكسته

افتادن روي يك دست يكي از شايع ترين دلايل براي شكستگي مچ دست است. اغلب شعاع ديستال است كه آسيب مي بيند و شكستگي با بيشتر از يك استخوان همراه است. گذشته از شعاع، شكستگي سوپرازورب p مچ دست ممكن است شامل شكستگي استخوان كارپال مچ دست (كارپوس) باشد، آن هايي كه شعاع را به استخوان هاي بلند دست ( متاكارپال) متصل مي كنند.

پزشكان اغلب به دنبال شكستگي استخوان اسكافوئيدي ( استخوان بين قسمت پاييني انگشت شصت و قسمت بالايي شعاع) و دررفتگي لونات ( استخوان كنار استخوان اسكافوئيدي) مي باشند كه ممكن است ديدن آن در اشعه ايكس بسيار دشوار باشد. در بسياري از موارد، مچ دست حتي اگر اشعه ايكس عادي باشد نيز ديده نمي شود زيرا در معاينه فيزيكي پزشك ممكن است در مورد شكستگي پنهاني يا مخفي احتمالي نگران شود( شكستگي به اندازه اي كوچك است كه در اشعه ايكس ديده نمي شود).

براساس استخوان آسيب ديده و تراز بودن آن، جراحي ممكن است نياز باشد و همچنين نباشد. صرف نظر از درمان، هدف اين است كه مچ دست به صورت تراز قرار بگيرد، مخصوصا اگر شكستگي سطح مفصل را درگير كند. تراز ضعيف ممكن است در آينده منجر به آرتروز شود.

شكستگي لگن

شكستگي هاي لگن شايد شايع ترين شكستگي است كه در افراد 75 ساله يا بيشتر ديده مي شود. در حالي كه افتادن و تروما دلايل بارز اين شكستگي هستند، در بسياري از اوقات به دليل پوكي استخوان، افراد مستعد شكستگي لگن مي شوند و لگن به صورت خود به خود شكسته مي شود.

مفصل لگن از اتصال دو استخوان در يك توپ و حفره تشكيل شده است: 1. حفره در لگن ( استابولوم) و 2. توپ ( سر استخوان ران). شكستگي لگن به شكستگي مفصل لگن و ران اشاره دارد. تقريبا همه شكستگي هاي لگن نياز به جراحي دارند و نوع جراحي بستگي به جايي دارد كه شكستگي در آن اتفاق افتاده است.

شكستگي استخوان

شكستگي استخوان پا

هر يك از استخوان هاي اندام هاي تحتاني در معرض شكستگي قرار دارند. شكستگي پا ممكن است مفصل زانو را درگير كند و درمان بستگي به نوع شكستگي دارد. به همين ترتيب، شكستگي قسمت تحتاني پا ( تيبيا و فيبولا) و تالوس ( نزديك ترين استخوان پا) ممكن است مفصل مچ پا را درگير كند. شكستگي و دررفتگي پا همانند دست پيچيده است. به دليل آناتومي آن ها، تشخيص آن ها در اشعه ايكس ساده دشوار است.

انگشت پا

شكستگي انگشت پا يكي از شايع ترين شكستگي ها است و ممكن است توسط سابقه و معاينه جسماني تشخيص داده شود. اشعه ايكس بسته به وضعيت باليني ممكن است لازم باشد و همچنين ممكن است لازم نباشد.

شانه شكسته

شكستگي استخوان ترقوه ( كلاربون) يكي از شايع ترين شكستگي استخوان است و همچنين شكستگي سر بازويي (توپ) در افراد مسن كه مي افتند، كاملا شايع است. براساس ميزان خرد شدن( چگونه قطعات استخوان سر بازويي شكسته شده) نياز داشتن يا نداشتن به عمل جراحي مشخص مي شود. درمان هاي اوليه معمولا با يك بانداژ شروع مي شود. كتف يا تيغه شانه يك استخوان صاف است و بسيار سخت مي شكند. مكانيسم آن معمولا ضربه مستقيم است. براي شكستگي كتف بايد هر آسيب مرتبط با آن ارزيابي شود.

علائم و نشانه هاي شكستگي استخوان چيست؟

شكستگي استخوان صدمه ديده است. پوشش استخوان (پريوستوز) غني از عصب است كه مي تواند هنگام ملتهب شدن، دچار درد شود. عضلات اطراف شكستگي براي جلوگيري از حركت محل شكستگي منقبض مي شوند و اين انقباض ممكن است درد را افزايش دهد. از آنجا كه عضلات و تاندون آسيب نديده است، فرد مي تواند اندام مصدوم را حركت دهد.

به همين دليل، بخاطر اينكه شما مي توانيد منطقه آسيب ديده را حركت دهيد، به اين معني نيست كه شكستگي اتفاق نيفتاده است. در صورت آسيب به شريان نزديك، آسيب مي تواند كم باشد ( آسيب ديستال) و در صورتي كه عصب آسيب ديده باشد، ممكن است دچار بي حسي شود ( ديستالي).

چه زماني بايد با دكتر تماس بگيرم اگر فكر مي كنم كه استخوانم شكسته است؟ بيشتر استخوان هاي شكسته نياز به مراقبت پزشكي دارد اما فوريت مراقبت بستگي به نوع شكستگي و شرايط آن دارد.

شكستگي استخوان چگونه تشخيص داده مي شود؟

. پزشك سابقه آسيب ديدگي بيمار را بررسي مي كند، آسيب ديدگي را معاينه مي كند و به دنبال آسيب هاي احتمالي ديگر است كه ممكن است رخ بدهد.

  • به دنبال پارگي، بريدگي پوست، پوست اطراف ناحيه آسيب ديده بررسي مي شود.
  • ناحيه حساس شده و متورم شده براي تشخيص استخوان آسيب ديده ارزيابي مي شود.
  • . نوع اشعه ايكس به كار گرفته شده بستگي به آسيب دارد.
  • گاهي اشعه ايكس ساده آسيب را نشان نمي دهد. اگر پزشك هنوز نگران است، سي تي اسكن يا ام ار آي ممكن است توصيه شود.

شكستگي استخوان در كودكان

تشخيص شكستگي در كودكان مشكل است زيرا استخوان ها به طور كامل شكل نگرفته اند. بسياري از قسمت هاي استخوان در حال توسعه عمدتا از غضروف تشكيل شده اند و هنوز كلسيم در آن ها جاي نگرفته است. استخوان هاي درحال رشد نيز داراي صفحات رشد است كه ممكن است شكستگي را تقليد يا پنهان كند. در بعضي مواقع، تشخيص لوهمن روشه شكستگي براساس معاينات جسماني انجام مي شود حتي اگر اشعه ايكس آسيب را نشان ندهد.

درمان شكستگي استخوان چيست؟

درمان اوليه يك شكستگي با تثبيت و بي حركتي آغاز مي شود. در زمينه رايس ( استراحت، يخ، فشار) مي تواند به آسايش بيمار كمك كند و از حركت شكستگي استخوان جلوگيري كند. اغلب، درد همراه با شكستگي ناشي از منقبض شدن عضلات اطراف محل شكستگي است كه سعي مي كند تا از حركت جلوگيري كند. آتل بستن ممكن است به تسكين بخشي از درد كمك كند. براساس نوع آسيب، ارائه دهندگان EMS ممكن است كشش را براي تثبيت و كنترل درد در نظر بگيرند. براي شكستگي هاي غير باز يا ديگر شكستگي ها كه بدون جراحي اورژانسي قابل درمان هستند، هدف اين است كه براي حفظ تراز آناتوميك آسيب را بي حركت كنيم تا استخوان بهبود يابد.

شكستگي استخوان

استخوان در سه مرحله بهبود مي يابد:

مرحله واكنشي:

لخته خوني كه در محل شكستگي تشكيل مي شود، شروع به سازماندهي مي كند و بلوك هاي ساختماني بدن شروع به پل زدن شكاف بين دو انتهاي شكستگي استخوان مي كند.

مرحله ترميم:

سلول هاي تخصصي مستقر در لايه بيروني استخوان(پريوستوز)، شروع به تشكيل شبكه اي از غضروف و استخوان به نام كالوس مي كنند كه باعث شكستگي مي شود. استخوان هاي بيشتري قرار دارند كه استحكام منطقه را ايجاد مي كنند.

مرحله بازسازي:

طي چند سال آينده، بدن سعي خواهد كرد تا اين توده استخوان را در اندازه و شكل اصلي خود مجددا تخريب كند.

در بخش اورژانسي، علاوه بر راه رفتن در كلينيك يا مطب پزشك، اخرين كاري كه معمولا انجام مي شود، استفاده از تركيبي از لنت نرم، ابزار آتل ( فايبرگلاس و گچي) و بسته هاي مايع مي باشد. اين آتل مانند گچ بندي جنبي نيست، زيرا در شكستگي احتمال تورم بافت هاي اطراف وجود دارد و اگر گچ سفت در محل قرار بگيرد، تورم مي تواند عوارضي از جمله درد قابل توجه و مشكلات احتمالي خون را ايجاد كند. پس از مرخص شدن بيمار، دستورالعمل آن ها براي بهبود صدمات و يخ گذاشتن بر روي منطقه مورد نظر وجود دارد حتي آتل به كاهش تورم و التهاب كمك مي كند.

بعد از چند روز، پس از برطرف شدن درمان اوليه، يك گچ جنبي جايگزي آتل مي شود تا زماني كه شكستگي بهبود يابد. مدت زمان بهبودي بستگي به نوع شكستگي و محل آن دارد. ممكن است از اشعه ايكس استفاده شود تا تعيين كند كه گچ چه موقع بايد برداشته شود. شكستگي انگشت و دست ممكن است پيچيده تر باشد. دست يك شبكه پيچيده از تاندون ها، رگ هاي خوني و عصب است كه اجازه مي دهد تا عملكرد حركتي خوبي داشته باشد. آنچه ممكن است بهبود قابل قبول و تراز در پا و بازو باشد، ممكن است در يك دست مناسب نباشد.

برخي از آسيب هاي انگشت به حمايت آتل فلزي يا ضربه يك انگشت به انگشت ديگر نياز ندارد، در حالي كه بعضي به عمل جراحي نياز دارد. نوع درمان به نوع آسيب ديدگي بستگي دارد. بسياري از آسيب هاي انگشتان پا به خودي خود بهبود مي يابند و تنها به حمايت ضربه يك انگشت به انگشت ديگر نياز دارد.

درمان شكستگي هاي دنده شامل كنترل درد مي باشد كه بيمار يك نفس عميق مي كشد و اجازه مي دهد ريه در زير محل آسيب ديده انسباط يابد تا از ذات الريه جلوگيري كند. آسيب هاي دنده با باند پيچيده نمي شوند تا به كنترل درد كمك كند زيرا اين كار حركت آن ها را محدود مي كند و از انبساط ريه جلوگيري مي شود. به همين دليل، شكستگي دنده به طور كلي 4 تا 6 هفته طول مي كشد تا بهبود يابد و ممكن است باعث درد در طول روند بهبودي شود.

شكستگي استخوان

عمل جراحي براي شكستگي استخوان چگونه است؟

تصميم به عمل براي شكستگي به نوع شكستگي، اينكه مي تواند به خودي خود در تراز خوبي بهبود يابد و وجود عوارض احتمالي ديگر بستگي دارد. گاهي بيماران براي جا اندازي بسته ( تنظيم مجدد استخوان) و آتل بندي شكستگي به اتاق عمل منتقل مي شوند.

وقتي كه شكستگي به طور قابل توجهي جابه جا شده و از حالت تراز در آمده باشد، حركت دادن يا دست كاري استخوان بدون بيهوشي بسيار دردناك مي باشد. اگر به نظر مي رسد كه شكستگي ناپايدار است و با آتل و گچ نمي تواند به خوبي در محل و در تراز قرار بگيرد، در اين صورت به جا اندازي باز و تثبيت داخلي (ORIF) نياز مي باشد. برشي ايجاد مي شود كه بتوان قطعات استخوان را شناسايي و تراز كرد.

از صفحات فلزي و پيچ، سيم يا ميله براي تثبيت شكستگي استفاده مي شود. ممكن است اين سخت افزار را براي هميشه در جاي شكستگي قرار دهند و يا ممكن است به طور موقت تا زماني كه شكستگي بهبود يابد، وجود داشته باشد. شكستگي لگن تقريبا هميشه نياز به ORIF دارد تا بيمار بهبود يابد و مجددا توانايي راه رفتن را به دست بياورد.

ممكن است در شرايطي كه به عروق و عصب آسيب رسيده باشد، جراحي انجام شود و پانسمان هيدروكلوئيد چيست نياز به ترميم و كم كردن فشار باشد. در شكستگي هاي باز اغلب براي اينكه از عفونت(استئوميليت) به استخوان جلوگيري شود، بايد آن را شست و شود دهند كه اين كار را در اتاق عمل انجام مي دهند.

چگونه مي توان از شكستگي استخوان جلوگيري كرد؟

بسياري از شكستگي هاي استخوان به دليل تصادفات در خانه، كار و بازي اتفاق مي افتد و همه آن ها ممكن است قابل پيشگيري نباشد. استفاده از تجهيزات ايمني مناسب و اقدامات احتياطي ممكن است خطر آسيب ديدگي را به حداقل برساند اما نمي تواند آن را به طور كامل از بين ببرد.

با افزايش سن، خطر افتادن در خانه افزايش مي يابد و برخي از اقدامات پيشگيرانه زير مي تواند به كاهش خطر افتادن كمك كند:

  • مطمئن شويد كه نور كافي است
  • كفش نبايد لغزنده باشد
  • فرش هاي شل يا كف هاي ناهموار بايد تعمير شوند
  • مسيرهاي پر رفت و آمد مانند تختخواب تا حمام يا آشپزخانه تا پذيرايي بايد از خطرات وسايل اضافه مانند مبلمان زيادي، تابلوها و جعبه پاك شود
  • كف حمام و وان نبايد ليز باشد
  • براي راه پله ها نرده وصل كنيد و از كيله حمام در حمام استفاده كنيد

استخوان ها با افزايش سن پير مي شوند و مديريت پوكي استخوان يك تعهد مادام العمر است. افزايش مقدار كلسيم در استخوان ها، خطر شكستگي را خود به خود كاهش مي دهد و همچنين باعث مي شود تا استخوان به اندازه كافي قوي شود تا در برابر صدمه مقاوم باشد كه در غير اين صورت شكستگي اتفاق مي افتد. راه هايي كه مي توان از پوكي استخوان جلوگيري كرد عبارت اند از:

  • ورزش هاي تحمل وزن را افزايش دهيد
  • مطمئن شويد كه شما در رژيم غذايي خود به ميزان درست كلسيم و ويتامين D مصرف مي كنيد. در صورت لزوم از مكمل استفاده كنيد
  • سيگار نكشيد
  • از مصرف زياد الكل خودداري كنيد

بيشتر بدانيد: جراحي شكستگي در سيگاريها


پيش بيني شكستگي استخوان چيست؟

شكستگي يك آسيب ديدگي شايع است اما پيش بيني آن بستگي به استخواني كه شكسته شده، محل شكستگي، وجود هرگونه عوارض و وضعيت پزشكي فرد دارد. بيشتر شكستگي هاي بازو و پا به خوبي بهبود مي يابند و هدف اين است كه فرد به سطح فعاليت اصلي خود بازگردد.

شكستگي استخوان

دلايل شكستگي استخوان

تروما: اين شامل افتادن، آسيب هاي پيچ خوردن، آسيب هاي ورزشي، تصادفات با ماشين يا حتي مبارزه مي باشد.

وضعيت پزشكي كه استخوان را ضعيف مي كند: اين شامل پوكي استخوان، عفونت، پوكي استخوان ناقص، استفاده مزمن از استروئيد يا تومورهايي كه در استخوان ها اتفاق مي افتد، مي باشد.

آسيب هاي بيش از حد: معمولا در ورزشكاران، شكستگي هاي استرسي(جابه جايي مويي ترك ها در استخوان) كه ناشي از حركات تكراري و فشارهاي مكرر روي استخوان است، ديده مي شود.

سوپرازورب c


منبع

تظرات ارسال شده