همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مصرف رازيانه,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
يك

متخصص طب سنتي تاكيد كرد: مصرف عرق گياه رازيانه، در كنار فوايد بسياري كه دارد، مي‌تواند براي خانم‎‌هايي كه در ناحيه سينه يا هر ناحيه ديگري كيست دارند، مضر باشد و توصيه مي‎شود، خانم‎هايي كه كيست دارند از مصرف رازيانه، خودداري كنند.

دكتر فريبا رشدي، متخصص طب سنتي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: نمايندگي محصولات هارتمن مصرف بيش از حد و خودسرانه گياهان دارويي به شكل‌هاي مختلفي مثل عرق، پودر و دم نوش به دليل اين كه مصرف دارويي دارد، مي‌تواند عوارض ايجاد كرده و مشكلاتي را در طولاني مدت، به بار آورد. 

 

وي افزود: مثلا گياهي مثل بادرنجويه در كنار خاصيت‌هايي مثل مفرح قلب بودن و نشاط بخشي كه دارد، مي‌تواند باعث افزايش فشار خون در برخي افراد شود و نبايد با اين تفكر كه مصرف گياهان دارويي، هيچ عارضه‌اي ندارند، آن‌ها را به طور بي‌رويه مصرف كنيم. 

 

وي در ادامه با اشاره به يكي از پرطرفدارترين گياهان هورموني كه امروزه توسط بسياري از خانم‌ها مصرف مي‎شود، پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد ادامه داد: گياه رازيانه، مزاج گرم و خشكي داشته و افرادي با اين مزاج، اگر در مصرف رازيانه زياده‌روي كنند، دچار مشكل خواهند شد، از اين رو بهتر است اين گياه با مصلحي مثل سكنجبين و صندل، استفاده شود و در مصرف آن نيز، تعديل مد نظر باشد. 

 

اين متخصص طب سنتي با بيان اينكه تاكنون در هيچ منبع علمي، مسمويت شديد و عارضه خاصي از مصرف رازيانه، گزارش نشده است، گفت: رازيانه گياهي مدر و تعرق آور بوده و براي كساني كه مشكل دراپينگ يا قطره قطره ادرار كردن دارند، مفيد است. 

 

وي اضافه كرد: اين گياه همچنين موجب تقويت قوه هورموني و تخمدان پماد زخم شده و ضد نفخ بودن از مهم‎ترين ويژگي‌هاي درماني آن است، رازيانه مدر حيض نيز بوده و مصرف آن باعث افزايش خونريزي ماهانه مي‎شود و بسياري از خانم‎ها براي پيشگيري از يائسگي زودرس از عرق اين گياه استفاده مي‎كنند. 

 

وي با اشاره به خاصيت هورموني استروژني اين گياه، گفت: مصرف اين گياه به دليل داشتن استروژن، در دوران بارداري توصيه نمي‎شود؛ چرا كه ضرورتي براي مصرف استروژن در دوران بارداري وجود ندارد، در مجموع، مصرف هيچ گياه دارويي در اين دوران، مورد تاكيد نيست، اما مصرف رازيانه در دوران شيردهي و براي افزايش شير مفيد  بوده و قطره‎هاي آن نيز در بازار موجود بوده و هيچ ضرري براي وريدي مادر و كودك ندارد. 

 

رشدي بيان كرد: رازيانه خاصيت ضد عفوني‌‎كننده، ضد ويروس و باكتري و قارچ كشي نيز دارد و به ويژه عفونت مجاري ادراري را از بين مي‌برد و موجب تقويت قوه بينايي مي‎شود، اين گياه خاصيت خلط آوري و ضد اسپاسم نيز دارد. 

 

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه در طب سنتي، رشد بي رويه موهاي زائد با عملكرد ساير ارگانيسم‎هاي بدن، ارتباط دارد، افزود: اين كه مصرف رازيانه به دليل هورموني بودن، باعث كاهش رويش موهاي زائد مي‎شود، ممكن است درست باشد، اما رشد موهاي زائد را در طب سنتي با اصلاح مزاج، مي‎توان كاهش داد. 

 

وي با اشاره به برخي تداخلات ژل هيدروزورب دارويي گياه رازيانه، متذكر شد: اين گياه با دارويي مثل فنوباربيتال تداخل داشته و افرادي كه آسم آلرژيك نيز دارند بايد در مصرف رازيانه احتياط كنند. 

 

رشدي در پايان خاطرنشان كرد: گياهاني مثل هويج، سويا، كنجد، شيرين بيان، ريشه قاصدك، مارچوبه، شنبليله و گل گاو زبان نيز خاصيت هورموني دارند و بايد در استفاده از آنها احتياط شود.

 



منبع

تظرات ارسال شده