همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چند راهكار ساده براي جلوگيري از خرو پف كه شايد به كارتان بيايد

مبتلا به اختلالات خواب بسيار بيشتر از زمان هاي گذشته است. زندگي پرمشغله و صنعتي امروزي و استرس هاي تحميلي بر فرد از يك طرف و گسترده شدن انواع بيماري ها از طرف ديگر باعث شده خيلي از افراد خواب كافي و طبيعي را چه از نظر مدت و چه از نظر كيفيت نداشته باشند.

به گزارش : يكي از شايع ترين مشكلات خواب، خروپف شبانه است كه نه تنها باعث كاهش كارآيي خود فرد مي شود، بلكه خيلي وقت ها آرامش را از اطرافيان را مي گيرد.

شايد در نظر اول فكر كنيد خروپف مساله مهمي انواع پانسمان نقره نيست، اما همين مشكل به ظاهر ساده بر زندگي كساني كه به طور مزمن و شديد درگير آن هستند، تاثيرات جدي به جاي مي گذارد.

از خستگي و تحريك پذيري روزانه كه بگذريم، فراموش نكنيد اختلالات خواب مي توانند شروع كننده ساير بيماري ها باشد.

***علت خروپف

خروپف يا همان خُر خُر شبانه زماني ايجاد مي شود كه جريان هوا نتواند آزادانه در بيني و دهان گردش پيدا كند.

معمولا اين حالت به دليل باريك بودن مجاري تنفسي ايجاد مي شود كه يا به دليل وضعيت نامناسب بدن در زمان خواب است و يا به دليل وجود ناهنجاري هايي در بافت نرم. همه اين مشكلات با باريك كردن مجاري تنفسي، باعث سختي عبور هوا و صداي خرناس شبانه مي شوند.

** قيمت پماد زخم بستر شايع ترين علت هاي خروپف

سن: با گذشت از سنين ميانسالي و بالاتر رفتن سن، گلو باريك و باريك تر مي شود و قدرت انقباض عضلات موجود در اين نواحي كاهش پيدا مي كند.

جنسيت و تفاوت هاي فيزيولوژيك: مردها مجاري هوايي (تنفسي) باريك تري نسبت به زن ها دارند و براي خروپف مستعد ترند. گلوي باريك، شكاف كام، لوزه سوم بزرگ و ديگر ويژگي هاي جسمي كه به خروپف مي انجامند، اغلب ارثي مي باشند.

مشكلات مجاري بيني و سينوس ها: انسداد مجاري هوايي، علاوه بر ايجاد مشكلات تنفسي باعث ايجاد خروپف هم مي شود.

چاقي: حتما دقت كرده ايد كه خروپف و ساير اختلالات خواب در افراد چاق بيشتر است. بافت چربي زياد و قدرت انقباضي پايين خريد قطره فروزومال عضلات در افراد چاق، علت اين مشكل است.

الكل، سيگار و داروها: مصرف الكل، سيگار كشيدن و حتي مصرف برخي داروهاي خاص مي تواند با كاهش انقباض عضلات گلو زمينه را براي ايجاد خروپف فراهم آورد.

حالت خوابيدن: خوابيدن به پشت معمولا خروپف را تشديد مي كند، چراكه باعث كاهش انقباض عضلات گلو و مسدود شدن مجاري هوايي مي شود.

***براي كاهش خروپف چه بايد كرد

** تغيير سبك زندگي

كاهش وزن: كاهش تنها چند كيلوگرم از وزن افراد چاق مي تواند با تاثير بر توده چربي، مجاري تنفسي را باز كرده و خيلي وقت ها به خروپف پايان دهد.

ورزش: فعاليت بدني هم مي تواند به كاهش خروپف و حتي متوقف كردن آن كمك كند. فعاليت هايي پزشكي كودكان كه باعث اعمال فشار بر عضلاتي مانند بازوها، پاها و عضلات شكم مي شوند، در كاهش خروپف شبانه موثرند.

ترك سيگار: اگر سيگار مي كشيد، احتمال گرفتاري به اختلالات خواب و به خصوص خروپف و خرناس شبانه در شما بيشتر است. علت آن است كه سيگار باعث تحريك مخاط گلو و بيني و انسداد مجاري تنفسي مي شود.

خودداري از مصرف قرص هاي خواب آور و آرامبخش: علت آن است كه اثرات آرامبخش آنها بر عضلات گلو و مجاري تنفسي با كاهش قدرت انقباض آنها باعث اختلال در عبور هوا و مشكلات تنفسي مي شود. پس اگر از خروپف رنج مي بريد، بهتر است قبل از مصرف اين داروها با پزشك معالج خود مشورت كنيد.

** اقدامات لازم قبل از خواب

پاك كردن بيني: آبريزش و گرفتگي پماد مديكال هاني بيني همانطور كه استنشاق هوا را دچار مشكل مي كند، با ايجاد انسداد در عبور هوا زمينه را براي خروپف نيز فراهم مي آورد.

تهويه مناسب و رطوبت اتاق: احتمال خروپف و مشكلات تنفسي در خواب، با افزايش رطوبت هوا افزايش پيدا مي كند. پس وجود يك تهويه مناسب مي تواند در كاهش اين مشكلات مفيد باشد.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده