همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

نحوه صحيح حمام كردن در بارداري چگونه است و دماي آب چقدر بايد باشد؟

اگرچه حمام كردن باعث آرامش و تسكين درد ناشي از گرفتگي عضلات مي‌شود، اما حمام كردن در بارداري با بايدها و نبايدهايي همراه است. مادران در اين دوران بايد از وان آب داغ و سرد، استفاده از جكوزي و سونا اجتناب كنند.

حمام كردن در بارداري

ستاره | سرويس مادر و كودك - دوران بارداري مي‌تواند دوران بسيار شادي باشد، زيرا مادر و پدر لحظه‌ها را براي به دنيا آمدن فرزند خود مي‌شمارند. از طرف ديگر اين دوران براي خانم‌ها بسيار حساس است، زيرا سلامت جنين كاملا به سلامت مادر بستگي دارد. در نتيجه مادران باردار با محدوديت‌هايي مواجه هستند، يكي از اين محدوديت‌ها به شيوه حمام كردن در بارداري مربوط مي‌شود. در اين مطلب به شيوه صحيح حمام كردن در بارداري محلول پرونتوسان چيست مي‌پردازيم و مضرات دوش و وان آب داغ در اين دوران را شرح مي‌دهيم.


در اين مطلب مي‌خوانيد:

  • روش صحيح حمام كردن در بارداري
  • مضرات حمام آب داغ در دوران حاملگي
  • استفاده از وان آب سرد يا گرم در بارداري
  • سوالات متداول

روش صحيح حمام كردن در بارداري

حمام كردن يك راه عالي براي تسكين گرفتگي عضلات در دوران بارداري محسوب مي‌شود، البته در اين دوران نبايد وارد وان آب گرم يا سرد شويد. آب داغ و آب سرد مي‌تواند به جنين آسيب برساند. در حقيقت دماي آب نبايد خيلي بيشتر يا كمتر از دماي بدن شما باشد. به علاوه هنگام ورود و خروج به وان حمام و راه رفتن در حمام بايد احتياط كنيد. با رعايت اين نكات مي‌توانيد در دوران بارداري هر روز دوش بگيريد و دردهاي ناشي از كمردرد و گرفتگي عضلات را تسكين دهيد.

مضرات حمام آب داغ در دوران حاملگي

مضرات اسپري براي زخم حمام آب داغ در دوران حاملگي

همان‌طور كه گفتيم، حمام كردن امري بسيار آرامش بخش است، اما اين كار در دوران بارداري بايد با رعايت نكاتي همراه باشد. در اين مدت نبايد دوش آب داغ بگيريد، به بيان ديگر از حمام كردن و دوش گرفتن با آبي كه بسيار داغ‌تر از دماي بدن است، خودداري كنيد. دماي زياد آب مي‌تواند براي شما و جنين‌تان مشكلات بسياري را ايجاد كند، برخي از اين مشكلات عبارتند از:

  • افت فشار خون
  • اختلال در اكسيژن رساني و رساندن مواد مغذي به جنين
  • افزايش احتمال سقط جنين
  • سرگيجه
  • احساس ضعف
  • نقص عضو جنين، به خصوص در سه ماهه اول

به همين دليل استفاده از سونا، وان‌ آب گرم، حمام بخار و جكوزي در دوران بارداري خطرناك است. از سوي ديگر برخي از مادران نگران هستند كه آب حمام بتواند وارد رحم شده و به كودك در حال رشد آن‌ها آسيب برساند. خوشبختانه، كودك شما در كيسه بارداري درون مايع آمنيوتيك محافظت مي‌شود، بنابراين حتي اگر آب به درون رحم نفوذ كند، جنين شما در كيسه در امان خواهد بود.

استفاده از وان آب سرد يا گرم در بارداري

دماي آبي كه مادران باردار هنگام استحمام استفاده مي‌كنند، مشكل عروقي نبايد به ميزان چشمگيري بيشتر از دماي بدن آن‌ها باشد. بنابراين حمام كردن با آب داغ توصيه نمي‌شود. اين در حالي است كه دوش گرفتن با آب ولرم نه تنها باعث تسكين درد عضلات مادر مي‌شود، بلكه مي‌تواند براي جنين نيز مفيد باشد.

البته توجه داشته باشيد كه آب نبايد سرد باشد، چرا كه آب بسيار سرد مي‌تواند سيستم دفاعي جنين را تضعيف نمايد. اگر با آب بسيار سرد در دوران بارداري حمام كنيد، شكم درد و حالت تهوع نيز در انتظار شما خواهد بود.

حمام كردن در بارداري

سوالات متداول در مورد حمام كردن در بارداري

۱. چرا نبايد در دوران بارداري با دوش آب داغ حمام كنيد؟

آب داغ باعث افزايش دماي بدن مادر خواهد شد، اين موضوع جريان خون به جنين را كاهش مي‌دهد و باعث ترشح هورمون استرس مي‌شود. در نتيجه سلامت جنين به خصوص در سه ماهه اول بارداري به خطر مي‌افتد.

۲. آيا زنان باردار بايد زياد حمام كنند؟

همان‌طور كه گفته شد، منعي براي حمام كردن خانم‌هاي باردار وجود ندارد، اما بايد شركت وارد كننده بي بران به نكات گفته شده توجه كنيد تا خطري براي جنين شما به وجود نيايد. اگر نكات گفته شده را رعايت كنيد، حمام كردن براي مادران باردار بسيار مفيد خواهد بود زيرا درد عضلات آن‌ها را كاهش مي‌دهد.

۳. آيا حمام گرم مي‌تواند باعث سقط جنين شود؟

پژوهشي كه در سال ۲۰۰۳ ميلادي انجام شد، نشان داد كه حمام آب داغ مي‌تواند احتمال سقط جنين را افزايش دهد. نتايج اين پژوهش حاكي از آن بود كه خطرات حمام كردن در دوران بارداري با آب گرم در سه ماهه اول بيش‌تر از زمان‌هاي ديگر است.

سخن پاياني

از آنجايي كه دوران بارداري، دوران بسيار حساسي محسوب مي‌شود، پيشنهاد مي‌كنيم حتما مشورت‌هاي لازم را از پزشك مخصوص خود بگيريد و به تجويزهاي او عمل نماييد تا بتوانيد به بهترين شكل اين دوران را پشت سرد بگذاريد و فرزندي سالم را به دنيا آوريد. يكي ديگر از نكاتي كه بايد در بارداري به آن توجه كنيد، چگونگي خوابيدن است، از آنجا كه هيچكدام از ما نمي‌توانيم از خوابيدن اجتناب كنيم، بنابراين بايد شيوه صحيح آن را بياموزيد تا مشكلي براي شما و جنين به وجود نيايد. براي به دست آوردن اطلاعات بيشتر در اين مورد توصيه مي‌كنيم مطلب نحوه صحيح خوابيدن در اسپري پرونتوسان بارداري چگونه است؟ را مشاهده كنيد. نظر شما در مورد حمام كردن در بارداري چيست؟ چه توصيه‌اي در اين زمينه داريد؟ لطفا تجربيات و نظرات خود را با ما و ساير همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده