همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

اين درمان اغلب به عنوان تفريح درماني ناميده مي شود. تفريح درماني به بيماران مبتلا به فلج مغزي براي شركت در فعاليت هاي تفريحي مورد علاقه شان كمك ميكند. يك درمانگر تفريح درماني به بيماران براي شناسايي توانايي ها، علايق،

رويكردهاي تطبيقي و هر فرآيند لازم براي كمك به مشاركت آنان همكاري خواهد كرد و به آنان كمك مي‌كند فعاليت هاي تفريحي كه به آن علاقه مند هستند را انجام دهند. درگير شدن بيماران مبتلا به فلج مغزي در فعاليت هاي تفريح درماني به افزايش كيفيت زندگي آنها كمك مي كند. در حقيقت  تفريح درماني توانايي بهبود تجربيات ذهني، اجتماعي و جسمي اين بيماران را دارد. در اين مقاله از بخش مغز و اعصاب به تفريح درماني مي پردازيم.

تفريح درماني , فلج مغزي

درك تفريح درماني

همه از تفريح ​​و سرگرمي هاي مورد علاقه خود لذت مي برند اين مسئله براي بيماران مبتلا به فلج مغزي نيز يكسان است. فعاليت هاي تفريحي، مهم نيست كه چه هستند، موجب ايجاد اوقات فراغت خواهند شد و ​​باعث بهبود توانايي مشاركت در محيط  و ارتباط با افراد ديگر مي شود. اين روش درماني بيماران را به مشاركت در ورزش، برنامه هاي فرهنگي و ساير رويدادها و فعاليتهايي كه باعث افزايش مهارت هاي شناختي و توانايي هاي جسمي بيمار مي شود، تشويق مي كند.

از آنجا كه تفريحات مزاياي زيادي را به همراه دارد، تفريح ​درماني به بيماران فلج مغزي اين فرصت را مي دهد تا زندگي كاملا عادي را تجربه كنند. تفريح درماني تجربه هاي اجتماعي، روحي و جسمي را ارائه مي دهند كه مزاياي بسياري دارد. اين نوع درمان به بيمار امكان مي دهد تا در فعاليت هاي لذت بخش كه از آن مي توانند چيزهايي هم ياد بگيرند، شركت كند.


بيشتر بدانيد: 10 پيشنهاد براي تقويت ذهن و حافظه


توجه به اين نكته مهم است كه تفريح درماني فراتر از لذت و يادگيري است. اين نوع درمان به منظور افزايش توانايي بيماران مبتلا به فلج مغزي طراحي شده است. در اين درمان بيماران با استفاده از استراتژي، برنامه ريزي و درگير شدن در كارها تشويق عاطفي ميشوند و با بهبود عملكرد جسمي، درگير شدن در فعاليت ها و لذت بردن و بهره مندي از آنها يك قدم به جلو برخواهند داشت.

اگرچه ساير روشهاي درماني ممكن است نياز بيمار به بهبود عملكرد بدني را برطرف سازند، اما تفريح درماني بر روي از بين بردن موانع اي كه بيماران را از انجام فعاليت اسپري پرونتوسان هاي تفريحي و تقويت زندگي دور ميكند، متمركز مي شود. در تفريح درماني بيماران شانس شركت در فعاليت هاي اوقات فراغت را دارند كه  كيفيت كلي زندگي آنان را بالا مي‌برد.

با گذشت سال ها، فرصت هاي تفريحي پيشرفته تر شده و فعاليتهاي اصلاح شده اي را ارائه مي دهد كه اين امكان را براي افراد داراي اختلالات جسمي فراهم مي كند تا در فعاليت هاي مورد علاقه خود شركت كنند. به عنوان مثال ، بسياري از ورزش ها مانند بسكتبال، تنيس و فوتبال اصلاح شده اند تا افراد در صندلي هاي چرخدار بتوانند با سهولت آن را بازي كنند.

البته، تفريح درماني فراتر از ورزش است و به دنبال اهداف فرهنگي و هنري نيز مي رود. بيماران مبتلا به فلج مغزي ممكن است با حركات اصلاح شده و تجهيزات تطبيقي ​​در كلاس‌هاي رقص شركت كنند. از تجهيزات كمكي و برنامه هاي كاربردي تخصصي مي توان براي كمك به بيماران در خلق آثار هنري استفاده كرد.

فوايد تفريح درماني در بيماران فلج مغزي

براي بيماران مبتلا به فلج مغزي، درمان تفريحي مزاياي بسياري دارد. تفريح درماني اين امكان را براي بيماران فراهم مي كند تا بيشتر درگير شوند، عملكرد فيزيكي را افزايش داده و اتصالات عصبي اساسي را بهبود مي‌بخشد.

محيط هاي انفرادي و گروهي هم مزايايي دارند و هم صرف وقت براي فعاليت هاي تفريحي فرصتي را براي بيماران فراهم مي كند كه احساس نااميدي، تنهايي يا افسردگي را كنار بگذارند. براي بسياري از بيماران، اين نوع درمان حس موفقيت را به وجود مي آورد و احساس اعتماد به نفس را بهبود مي بخشد.

همچنين بيماران از داشتن فرصت براي شركت در فعاليت با افراد ديگر كه داراي علايق مشابه هستند، بهره مند مي شوند. اين كار تعامل بين بيماران، دوستان، همكاران، همكلاسي ها و اعضاي خانواده را افزايش مي دهد و افراد ديگر را در مقابل توانايي هاي فزاينده افرادي كه با معلوليت روبرو هستند قرار مي دهد.

تفريح درماني , فلج مغزي

برخي از مزاياي جسمي خاص كه با تفريح ​​درماني همراه است شامل موارد زير است:

  • هماهنگي بهبود يافته
  • افزايش انعطاف پذيري و قدرت
  • قدرت بهتر ورزشي
  • بهبود در مهارت هاي جسمي
  • سلامتي و تناسب اندام كلي بهبود يافته

تفريح درماني همچنين اسپري براي زخم از مزاياي روانشناختي و شناختي زيادي برخوردار است از جمله:

  • اضطراب و عصبانيت را كاهش مي دهد
  • پذيرش بهتر معلوليت
  • مشكلات كمتري در مورد انزواي اجتماعي
  • مهارتهاي اجتماعي پيشرفته
  • افزايش توانايي در مديريت افسردگي و استرس
  • تصوير بهتر از بدن
  • بهبود در سلامت كلي
  • توسعه مهارت هاي تصميم گيري و تحليلي
  • بهبود رفتار كلي
  • اعتماد به نفس بالاتر

چه كسي مي تواند از تفريح درماني بهره مند شود؟

تفريح درماني مي تواند به نفع بيماران فلج مغزي در هر سني باشد. هر بيمار مي تواند از اين نوع درمان بهره مند شود اگرچه فعاليت هاي تفريحي معرفي شده بايد از نظر سن نيز مناسب بيمار باشد. كودكان و نوجوانان خردسال با بازي ها، هنرها، فعاليت هاي زمين بازي و ورزش به خوبي اخت خواهند شد. با اين حال، هرچه بچه ها بزرگتر مي شوند، ممكن است رويكردهاي تفريحي كه با نظم بيشتري برگزار مي شوند، مانند موسيقي، تئاتر و ورزش ‌هاي تيمي، به آنها معرفي شود.

نوجوانان ممكن است بخواهند در يك محدوده خاص مورد علاقه مانند گفتگو، غواصي، گلف، رقصيدن يا شنا درگير شوند. از آنجا كه ممكن است بزرگسالان، فرصت ها و علاقه هاي آنان را ناديده بگيرند، تمركز بر گسترش فرصت ها و علاقه ها مي تواند براي بيماران بزرگسال موثر باشد. تيم پزشكي بيمار مي توانند با يك درمانگر تفريحي همكاري كنند و برنامه اي را تهيه كنند كه نه تنها منافع بيمار را برآورده كند، بلكه به درمان آنها نيز كمك كند.

تفريح درماني , فلج مغزي

تفريح درماني و مداخلات شخصي

تفريحات مبتني بر فعاليت در رفتار، اصلاح شناختي، اصلاح بدني، ارتباط، سازگاري و عملكرد استفاده مي‌شود. با اين حال، هر يك از برنامه هاي درماني به صورت جداگانه براي پاسخگويي به نيازهاي منحصر به فرد بيمار طراحي شده است. آنچه برروي يك بيمار كار مي كند ممكن است به خوبي براي بيمار ديگري جواب ندهد.

درمانگر تفريح درماني با شناسايي بيماران، موانع عاطفي و جسمي با بيماران همكاري خواهد كرد. آنها هرگونه سازگاري را كشف كرده و در صورت لزوم به اصلاحات كمك مي كنند. سازگاري ها و تغييرات مورد نياز ممكن است از بيماري به بيمار ديگر متفاوت باشد، اما با مداخله فردي، بيماران قادر خواهند بود از مشاركت كامل شركت وارد كننده بي بران در فعاليت هاي تفريحي مورد نظر خود برخوردار شوند.


بيشتر بدانيد: بيماري هاي مغز و اعصاب كودكان؛ فلج مغزي و راه هاي درمان آن


براي كودكان، درگير شدن در درمان تفريحي ممكن است استرس زا باشد. برخي از تكنيك هايي كه درمانگران در بيماران فلج مغزي استفاده مي كنند، براي ايجاد انگيزه در آنها طراحي شده است اما درمانگران همچنان بايد براي ايجاد اعتماد به نفس در كودكان تلاش كنند. براي درمان كودكان روشهاي جديدي براي غلبه بر موانع يا انجام وظايف مي‌تواند در نظر گرفته شود.

تعدادي از مشاركت متداول كه ممكن است در يك برنامه درماني تفريحي فردي استفاده شود عبارتند از:

  • آموزش سلامتي
  • مراقبه
  • تكنيك هاي مديريت استرس
  • مهارت هاي بازي
  • فعاليت هاي گروهي كوچك و تعامل
  • فعاليت هاي تربيت بدني
  • مشاوره در مورد رفتار
  • اجتماعي شدن
  • ادغام با يك جامعه
  • تكنيك هاي آرامش
  • بازآموزي شناختي

شروع به كار با تفريح درماني

بيماران و اعضاي خانواده غالباً مي تواننددريابند كه فرصت هاي تفريحي زيادي براي بيماران وجود دارد. قبل از شروع به كار درمان تفريحي، به ويژه براي بيماران فلج مغزي با اختلالات شديد جسمي، ارزيابي علائم بيمار، نيازهاي تطبيقي، خلق و خوي و قابليت ها بايد توسط يك متخصص واجد شرايط انجام شود.

درمانگران براي تهيه يك برنامه درماني مناسب با پزشك بيمار همكاري خواهند كرد. آنها همچنين ممكن است براي تعيين توانايي هايي كه قبلاً به دست آورده است با متخصصان حرفه اي بيمار مشورت كنند. مهارت هاي اجتماعي بيمار، كارهاي روزمره و تيم پشتيباني نيز قبل از تعيين يك برنامه شخصي، مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرند.

تفريح درماني , فلج مغزي

ارزيابي كامل بيمار قبل از درمان ممكن است شامل مشاهده بيمار در محيط باليني، مرور پرونده پزشكي او، همكاري با ساير اعضاي تيم پزشكي بيمار و انجام تست هاي استاندارد باشد. پس از ارزيابي و آزمايش، يك درمانگر با برنامه درماني متفاوتي روبرو خواهد شد. استراتژي هاي چندگانه ممكن است مورد استفاده قرار گيرد تا بيماران در هنگام شركت در فعاليت هاي تفريحي، راه حل هايي براي هرگونه شكاف اجتماعي، شناختي و جسمي ايجاد كنند.

درمانگران محلول پرونتوسان چيست براي آموزش آنها در استفاده از تجهيزات تخصصي مورد نياز همكاري خواهند كرد و دستورالعمل نحوه استفاده از روشهاي جايگزين را براي شركت در فعاليتهاي مورد نظر ارائه مي دهند. با پيشرفت درمان تفريحي، درمانگران به ارزيابي پيشرفت و مشاركت بيمار ادامه خواهند داد. هرگونه تغيير در برنامه ممكن است در صورت لزوم ايجاد شود و تا اطمينان حاصل شود كه بيمار حداكثر مزاياي اين نوع درمان را كسب مي كند.

ژل ايكس پرونتوسان


منبع

تظرات ارسال شده