همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رابطه مستقيم دلبستگي‌هاي دوران كودكي و سلامت روان در بزرگسالي

ارشد روانشناس باليني گفت: سلامت روان همه‌ي ما تحت تاثير پيوند دلبستگي است كه در سنين مختلف ايجاد مي‌شود.

به گزارش : وحيد اكبري متخصص و كارشناس هارتمن ارشد روانشناس باليني در خصوص سلامت روان اظهار كرد: عزت نفس كه در تمام دوره هاي زندگي به آن نياز داريم و نبودش سبب اختلالات مختلف مي‌شود با پيوندهاي عاطفي به‌ وجود مي‌آيد كه رشد دلبستگي، بالاترين درجه‌ي آن است.

وي در خصوص دلبستگي كودك به مادر گفت: برخلاف باور عمومي، چسبيدن كودك به مادر به‌ خاطر يادگيري و حتي نياز به غذا و تامين سلامت پماد هارتمن جسمي نيست، بلكه به‌ دليل امنيت رواني است كه چنين رابطه‌ي سرشار از صميميت به‌ وجود مي‌آيد و به‌ همين خاطر كودكان هنگام جدايي از مادرشان، شديداً آشفته و مضطرب مي‌شوند.

بيشتر بخوانيد: چند راهكار ساده براي دور كردن اضطراب

اكبري با اشاره به اينكه كيفيتِ دلبستگي در كودك براساس ارتباط او با والدينشان شكل مي‌گيرد، مطرح قيمت پانسمان هارتمن كرد: بزرگسالاني كه خودشان تجربيات ناخوشايندي در دوران كودكي داشته‌اند با اين‌كه محكوم نيستند والدين بي‌عاطفه‌اي شوند، اما اتفاقات ناگوار دوران كودكي يا كمبود محبت در گذشته، بر نحوه‌ تربيت فرزندانشان، تأثير منفي مي‌گذارد؛ مگر اين‌كه در پي درمان و به‌دست‌ آوردن آگاهي لازم باشند.

اين روانشناس بيان كرد: اكتيكوت دلبستگي باعث شكل گيري شخصيت، توانايي مقابله با موقعيت هاي پر استرس و حتي برقراري روابط سالم مي‌شود و از آن‌طرف، محروميت جدي از مراقبت و توجه‌ي مادر، موجب پرورش فردي بي‌عاطفه و مضطرب، همراه با روابط سطحي خواهد شد.

اكبري با بيان اينكه امنيت هسته ي نظام دلبستگي نام گرفته است، تصريح كرد: رابطه با فردي عفونت بدن كه دلبسته‌ي او هستيم و به ما پاسخ مي‌دهد، موجب اعتمادبه‌نفس در فرد مي‌شود. اگر كسي چنين امنيت و آرامشي را به دست آورد، مي‌تواند در مسيري كه توسط طرف‌ مقابل فراهم كرده است، گام بردارد و با اميدواري آينده‌ي خويش را در روشنايي طي كند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده