همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
7رفتار غلط و آسيب رسان به كليه را بشناسيد

را در بدن بر عهده دارند. توليد ادرار، سم زدايي و دفع مواد زائد از بدن و همچنين تنظيم فشار خون از جمله مهم ترين كارهاي كليه ها در بدن است.

به گزارش : با همه اهميتي كه كليه ها براي حفظ سلامت بدن دارند، خيلي از ما آنطور كه شايسته است مراقب آنها نيستيم. طوري كه تعداد بالايي از افراد سالانه از بيماري ها مختلف مربوط به كليه جان خود را از دست مي دهند. جالب است بدانيد از جمله ي اين بيماري هاي مرگبار سنگ كليه است.

در اين مقاله مي خواهيم برخي از رفتارهاي غلط و آسيب رسان به كليه ها را با هم بررسي كنيم.

۱- نوشيدن چسب هارتمن كم آب

نوشيدن كم آب بزرگترين عامل تخريب كليه ها است كه هر روز آن را بر كليه هايمان تحميل مي كنيم. كار اصلي كليه هاي ما تنظيم الكتروليت ها و تركيبات خون و دفع مواد زائد از آن است. زماني كه ما به حد كافي آب و مايعات ننوشيم، اول از همه فشار خون كاهش پيدا مي كند و اين كاهش فشار خون و كاهش مايعات بدن به همراه هم باعث تجمع مواد زائد در بدن مي شوند.

۲- پربودن مثانه براي مدت طولاني

عادتي كه خيلي از ما داريم نگه داشتن ادرار براي مدت زمان طولاني است و به جاي پاسخ سريع به پيامي كه مغز در مورد پر بودن مثانه و دفع ادرار به ما مي دهد، ساعت ها آن را نگه مي داريم.

نگه داشتن ادرار خطرات زيادي براي سلامت كليه و مجاري ادراري دارد. ايجاد سنگ كليه، سنگ مثانه، هيپرتروفي عضلات جدار مثانه به اكتيكوت دليل فشار و هيدرونفروز (يا همان افزايش فشار ادرار در كليه) از جمله شايع ترين عوارض نگه داشتن ادرار است.

خيلي وقت ها همين مشكلات به ظاهر كوچك و مزمن هستند كه مي توانند به نارسايي كليه و حتي دياليز منجر شوند.

بي اختياري ادرار به دليل جريان شديد ادرار يكي ديگر از عوارض شايع نگه داشتن ادرار براي مدت زمان طولاني است.

۳- مصرف بيش از حد سديم

متابوليسم سديم مصرفي يكي ديگر از وظايف كليه هاست. نمك خوراكي مهم ترين منبع سديم دريافتي است و بخش غالبي از آن توسط كليه ها دفع مي شود.

زماني كه ما ميزان زيادي نمك و غذاهاي حاوي سديم مثل غذاهاي كنسرو شده را مصرف مي كنيم، كليه سريعا درگير دفع سديم از خون مي شود.

پس ما با مصرف نمك در حقيقت يك فشار اضافي قيمت پانسمان هارتمن بر كليه ها وارد مي كنيم و رژيم غذايي پر نمك به معني اعمال يك فشار دائمي بر كليه ها است.

۴- مصرف بيش از حد مسكن ها

مصرف داروهاي مسكن براي كاهش درد امروزه به يك عادت بد براي مردم ما تبديل شده است.

متاسفانه اين روزها افراد با كوچكترين احساس درد مثل سردرد و كمردرد و خلاصه هر دردي به اولين چيزي كه فكر مي كنند مصرف مسكن هاست.

بيشتر اين مسكن ها عوارض شديدي را براي اندام هاي مختلف بدن از جمله كليه ها به همراه دارند.

تحقيقات نشان داده است مصرف طولاني مدت داروهاي مسكن، جريان خون كليه ها را كاهش داده و علاوه بر كاهش عملكرد و قدرت كليه در دفع مواد زائد، خطر سنگ هاي كليه و تخريب سلول هاي كليه (يعني همان نفرون ها) را افزايش مي دهد.

۵- مصرف بيش از حد پروتئين

مصرف عفونت بدن بيش از حد پروتئين ها مانند كساني كه زياد گوشت و مرغ مي خورند و ارتباط خوبي با سبزي ها و ميوه ها ندارند و يا مصرف پودرهاي پروتئيني بدنسازي توسط جوانان باعث تخريب شديد كليه ها مي شود.

علت آن است كه وقتي مصرف پروتئين از حدي بگذرد، مقدار اضافي آن بايد از بدن دفع شود.

بخشي از بار سنگين تجزيه پروتئين ها بر كليه ها اعمال شده و باعث واردآمدن فشار بر آن مي شود. در اين شرايط تخريب سلول هاي كليه امري بديهي است.

۶- ناديده گرفتن سرماخوردگي و آنفلوانزا

يكي ديگر از خطراتي كه سلامتي كليه ها را تهديد مي كند، ناديده گرفتن همين سرماخوردگي هاي به ظاهر ساده است.

مطالعات نشان داده اند افراد مبتلا به بيماري هاي كليوي سابقه ابتلا به سرماخوردگي هاي مكرر را دارند. همچنين ديده شده هارتمن كه افراد مبتلا به بيماري هاي كليوي نسبت به سرماخودگي و آنفلوانزا حساس ترند و بيشتر سرما مي خورند.

۷- مصرف الكل

يكي از مهم ترين خطرات مصرف الكل، آسيب كليه هاست. الكل حاوي سموم زيادي است و تصفيه آن از خون، فشار زيادي به كليه ها وارد مي كند.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده