همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه براي فرزندم مادر خوبي باشم؟

دارد اما از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به احترام به كودك، درك بالا، صبوري و شكيبايي، تواضع و ... اشاره كرد.

به گزارش ، شايد هيچ موقع به وضوح آن را به زبان نياوريم اما احتمالا همه ما با خود اين سوال را مطرح كرده‌ايم كه: آيا من مادر خوبي هستم؟

اكثر مواقع ما بررسي نمي‌كنيم كه چه روشي را براي چه كاري انتخاب كرده‌ايم و آيا اين روش درست بوده است يا نه؟ و البته هيچ موقع مقياسي را براي سنجش عملكرد خودمان در نظر نمي‌گيريم. ما عموما از مطالعه كتاب و يا تجربيات خودمان و ديگران چيزهايي را فرا مي‌گيريم و مطابق با آن عمل مي‌كنيم.

با اين حال من از بسياري از مادران مي‌شنوم كه مي‌گويند نمي‌دانند كه آيا به اندازه كافي وظايفشان را درست انجام مي‌دهند يا نه؟ اغلب اين سوال با احساس ترس مطرح مي‌شود. ترس از اين كه نكند كنترل اوضاع از دستشان خارج شود و يا خارج شده باشد! مادران از قضاوت شدن مي‌ترسند و در حالي كه كوله‌باري از عشق مادرانه در وجودشان است فكر مي‌كنند در حال از دست دادن عمر خودشان پماد مدي هاني و البته تباه كردن كودكانشان هستند.

مادر بودن چيزي نيست كه آن را از جهان خارج به دست بياوريد بلكه چيزي است كه از ابتدا در شما نهادينه شده است. يك فرد نبايد هدفش اين باشد كه تبديل به يك مادر بي نقص گردد بلكه بايد صفاتي را در خود تقويت كند كه بتواند روابط بين خود و فرزندش را بهبود بخشد.

ويژگي‌هاي يك مادر خوب
بگذاريد يك نگاه دقيق‌تر بيندازيم بر ليست ويژگي‌هاي يك مادر خوب كه قطعا شما اگر همه را نداشته باشيد بسياري از آن ها را دارا هستيد.

درك بالا
منظورمان از درك، توانايي فهم و اشتراك‌گذاري احساسات ديگران است. اگر رفتار شما با كودكتان بر مبناي درك باشد شايد به جايي برسيد كه برايتان سوال پيش بيايد كه چرا او اينگونه رفتار مي‌كند؟اين كه چنين سوالي در ذهن شما ايجاد شود يعني دوست ‌داريد به سمتي حركت كنيد كه شرايط را آرام كنيد و در عين حال ارتباطتان را مستحكم‌تر نماييد. در اين شرايط وقتي دوباره پرخاشگري كودك را ديديد، بقلش كنيد و به او نگاه كنيد و به خودتان بگوييد خودمم بعضي وقتا عصباني ميشم.

درك يعني هر دو نفر در يك جهت و نه در جهت مقابل و متضاد همديگر حركت كنند. ميدان جنگ نيست و هر دوي شما تلاش مي‌كنيد تا در مسير صحيح يادگيري و كمك به يكديگر قرار گيريد.

قدرتمند پانسمان هيدروتك بودن
مادر بودن حتي براي قويترين مادران عوارض روحي و احساسي را به همراه دارد. قوي‌تر كردن خودتان و نيروي درونيتان و اين كه بتوانيد تكيه گاهي براي كودكتان باشيد از هه چيز مهم‌تر است. كودك شما به عنوان مادر نياز دارد تا به شما تكيه كرده و اطمينان داشته باشد تا ترس‌ها و اضطراب‌هايش را مي‌تواند به كمك مادرش التيام بخشد. او بايد بداند هميشه جايي برايش وجود دارد كه راحت باشد و آرامش بگيرد.

صبور بودن
اگر مادر صبوري باشيد و راه‌ هاي دستيابي به شكيبايي را بدانيد، كمتر داد مي‌زنيد و از كوره در نمي‌رويد. چيزهايي نمي‌گوييد كه بعدها از گفتن آن پشيمان گرديد مخصوصا اگر صبح باشد و بخواهيد هرچه زودتر از خانه خارج شويد و روز بدي را سپري كنيد و ... به خاطر همين است كه صبوري را كليد مادري مي‌دانند. شما با قراردادن خود در موقعيت فرزندتان و درك نيازهاي او رفتارش را بيشتر مي‌پذيريد.

تواضع داشتن
ما معصوم نيستيم پس نبايد به گونه‌اي رفتار كنيم كه ديگران فكر كنند مي‌خواهيم نشان دهيم هيچ خطايي از ما سر نميزند. هيچ چيز بدتر از اين نيست كه به غرور اجازه دهيد تا بر شما مسلط شود. بچه‌ها بايد بدانند كه بزرگسالان هم اشتباه مي‌كنند. آيا تا كنون شده سعي كنيد تا بر چيزي سرپوش بگذاريد فقط به خاطر اين قيمت تندروت پلاس كه مي‌ترسيديد كودكتان بفهمد؟ بگذاريد آنها هم بفهمند.

ما نمي‌توانيم از كودكمان انتظار داشته باشيم كه به اشتباهاتش اعتراف كند و به خاطر آن عذرخواهي كند ولي خودمان آن كار را انجام ندهيم. بايد نشان دهيم كه چگونه اشتباه كرديم. اگر سخاوتمند و متواضع باشيد، كودكتان نيز همين گونه خواهد شد.

همانگونه كه شما براي احترام به ديگران از آنها به دلايل مختلف و به خاطر اشتباهاتتان عذرخواهي مي‌كنيد و با اين عذرخواهي به آنان احترام مي‌گذاريد بايد بدانيد عذرخواهي احترام به كودكتان است. كودكان به اندازه ديگران به احترام نياز دارند. در واقع بيشتر از احترام به آنان، چيزي كه اهميت دارد اين است كه بچه‌ها همين رفتار را با ديگران نيز نشان مي‌دهند.

احترام گذاشتن
چشمانتان را ببنديد و به رفتار خود با كودكتان فكر كنيد. سپس از خودتان بپرسيد خودت اگه يه بزرگتر ديگه‌اي مثل پرستار يا معلم با بچت اينجوري حرف مي‌زد ناراحت نمي‌شدي؟غرغرو بودن، ترسناك بودن و يا بي احترامي و يا هر رفتار بد ديگر با بچه‌ها كار سختي نيست.به كودكتان به عنوان يك شخصيت مستقل احترام بگذاريد نه كسي كه يك نسخه ديگري از خودتان باشد. او يك شخصيت فوق‌العاده و مستقل است كه سلايق، شخصيت، نيازها و خواسته‌هايش در حال شكل گيري است.شما بدون شك بايد تذكر تندروت پلاس دهيد و گاهي برخورد كنيد اما هيچ دليلي براي بي احترامي و بدرفتاري با كودك وجود ندارد.

مدير بودن
يك مادر خوب مي‌داند چگونه توجه كند و چگونه پرورش دهد. در عين حال او مي‌داند چگونه مدير خوبي بوده و انتظارات را تعريف كند. بدون شك كودكان نياز به مرزهايي دارند كه در آن محدوده حركت كنند.وقتي كودك من شروع به راه رفتن كرد، پزشك او به من گفت كه مشخص كردن مرزها و امن كردن خونه وظيفه توئه. وظيفه شما به عنوان مادر فراهم كردن ابزار مورد نياز و البته حمايت از كودك براي رشد و يادگيري است.

حامي بودن
اگر انسان خودخواهي باشيد شايد شنيدن اين قسمت برايتان كمي سخت باشد. ما مي‌توانيم كودكمان را پرورش دهيم تا بتواند ارزش‌هاي مد نظر ما را دنبال كند اما هيچ وقت نمي‌توانيم ويژگي‌هاي شخصي را به آنان تحميل كنيم.

من يك دوست دارم كه ۳ فرزند دارد. زماني كه اولين بچه آن‌ها به دنيا آمد، او و همسرش بسيار هيجان زده بودند تا او را به سمت ورزش سوق دهند. آن‌ها در ذهنشان كودكي ساخته بودند كه در آينده بتواند هر ورزش قابل تصوري را انجام دهد. چهره آنان را تصور كنيد زماني كه ديدند كودكشان هيچ علاقه‌اي به ورزش ندارد و دوست دارد كتاب بخواند. دومي كمي به ورزش علاقه داشت و سومي همان كمي علاقه را هم نداشت.

دوست من يك درس مهم بيماري پوستي از اين داستان گرفت و آن اين بود كه تحميل كردن علاقه، شخصيت و تفريحاتي كه ما به عنوان پدر و مادر به آنها علاقه داريم جواب نمي‌دهد و شايد نوعي بي احترامي به شخصيت كودكمان باشد.

منبع: ني ني بان



منبع

تظرات ارسال شده