همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رگ هاي عنكبوتي روي بيني و راههاي درمان آنها

رگ هاي عنكبوتي روي بيني و راههاي درمان آنها

رگ هاي خوني شكسته شده روي صورت، منبسط شده و پاره مي‌ شوند يا به عبارت ديگر شكسته مي شوند و همين امر باعث ديده شدن آن ها از زير پوست مي شود. اين رگ هاي خوني قرمز رنگ به رگ هاي شكسته شده و يا عنكبوتي معروف هستند.

رگ هاي عنكبوتي معمولا روي صورت يا پاها ديده مي شوند، هرچند ممكن است در هر جايي از بدن ظاهر شوند. اين رگ هاي خوني به جز ظاهرشان نشانه ديگري را به وجود نمي آورند.

در اين مقاله ما به علل و راه هاي درمان خانگي و زمان مراجعه به پزشك در مورد اين رگ هاي عنكبوتي مي پردازيم. با ما همراه باشيد.

علت ايجاد رگ هاي عنكبوتي چيست؟

رگ هاي خوني عنكبوتي در هر كسي متفاوت بوده و مي تواند در هر سني خودش را نشان دهد اما در برخي از افراد احتمال مشاهده اين رگ هاي خوني به مراتب بيشتر از ساير افراد است.

برخي از علل رگ هاي خوني عنكبوتي بر روي صورت عبارتند از:

ژنتيك: افرادي كه اعضاي خانواده شان رگ هاي خوني سوپرازورب پي عنكبوتي دارند نسبت به ساير افراد بيشتر در معرض رگ هاي عنكبوتي هستند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: صدمه پرتوهاي خورشيدي مي تواند اين عروق خوني را بزرگ تر كرده و آن ها را به پوست نزديك تر سازد.

تغييرات آب و هوايي: تغييرات شديد آب و هوايي ممكن است بر روي گردش خون بدن تاثير بگذارد و سبب بروز رگ هاي خوني در صورت شود. رگ هاي خوني نيز ممكن است منفجر شده و شكسته شوند و رگ هاي عنكبوتي را به وجود آورند.

تغييرات فشار: تغييرات ناگهاني و شديد فشار ممكن است سبب ايجاد عروق خوني كوچك شود. يك عطسه يا استفراغ فوق العاده سخت مي تواند اين تغيير در فشار را ايجاد كند.

بارداري: تغييرات هورموني در دوران بارداري ممكن است رگ هاي خوني عنكبوتي را به وجود آورند. اين رگ هاي عنكبوتي مرتبط با هورمون هاي بارداري، معمولا پس از زايمان ناپديد مي شوند.

محرك‌هاي محيطي: قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي خاص يا آلاينده‌ هاي محيطي ممكن است به پوست آسيب رسانده و رگ ‌هاي خوني را بيشتر نمايان سازد.

روزاسه (Rosacea) : اين يك بيماري شايع است كه باعث مي شود كه پوست به دليل وريد هاي بزرگ قرمز شود. افراد مبتلا به روزاسه اغلب عروق عنكبوتي را تجربه مي كنند.

مصرف الكل: الكل مي تواند رگ هاي خوني را به طور موقت رقيق كند. مصرف مشروبات الكلي ممكن است منجر به ظاهر شدن رگ هاي لوهمن روشه خوني قرمزي روي صورت شود.

آسيب: آسيب‌هاي سر كه باعث كبودي مي‌ شوند نيز ممكن است باعث شكسته شدن رگ ‌هاي خوني شوند. در اين حالت، رگ‌ هاي خوني اغلب به عنوان كبودي التيام مي ‌يابند.

درمان رگ هاي خوني صورت:

يك پزشك معمولا با يك معاينه بصري مي تواند رگ هاي خوني عنكبوتي را تشخيص دهد. گزينه هاي درماني بسياري وجود دارد اما همه درمان ها براي همه افراد كارساز نيستند بنابراين ممكن است فرد مبتلا به رگ هاي عنكبوتي قبل از پيدا كردن راه حل، چندين راه را امتحان كند.

رتينوئيدها:

كرم هاي رتينوئيدي براي بسياري از بيماري هاي پوستي تجويز مي شوند و پزشك ممكن است رتينوئيدها را براي برخي از افراد مبتلا به وريد عنكبوتي معرفي كند. رتينوئيد ها ممكن است به كاهش قرمزي رگ ها و افزايش سلامتي پوست كمك كنند. با اين وجود، ممكن است پوست را خشك كنند و باعث خارش و قرمزي نيز شوند.

اسكلروتراپي:

اسكلروتراپي شامل تزريق يك محلول خاص مستقيما درون رگ است. مواد تزريقي كمك مي كند تا عروق خوني را كه باعث مي شود خون زير پوست قابل مشاهده باشد، ناپديد شود. ممكن است برخي از افراد با استفاده از اين روش مجبور به تحمل درد و ناراحتي شوند، اما اين عوارض جانبي بايد ظرف چند روز برطرف شوند.

ليزر درماني:

ليزر يكي از روش‌هاي متداولي است كه براي درمان رگ هاي عنكبوتي به كار مي رود. با سوپرازورب سي اين حال، ليزر درماني نيز مي تواند به پوست آسيب برساند كه فرد مي تواند در طول بهبودي آن را حس كند. اين روش درمان يك روش پرهزينه و در عين حال همراه با درد است. ممكن است رگ هاي عنكبوتي بهبود يافته به روال قبل برگردند و ممكن است لازم باشد اين روند تكرار شود.

اشعه ليزرسطحي و نور (IPL)

اين درمان ممكن است به معني كاهش زمان بهبودي و آسيب كمتري به پوست باشد. در اين روش از اشعه ويژه‌اي استفاده مي شود كه بدون آسيب رساندن به لايه بالايي به لايه‌هاي عميق‌تر پوست نفوذ مي‌كند.

درمان IPL مشابه روش ليزر درماني براي رگ هاي خوني عنكبوتي عمل مي كند، اگرچه ممكن به چندين جلسه براي دستيابي به نتايج نياز داشته باشد.

پيشگيري از رگ هاي عنكبوتي صورت

پيشگيري جراحي پوست از رگ هاي عنكبوتي صورت

پيشگيري از رگهاي عنكبوتي:

گام هايي كه يك فرد جهت پيشگيري از ظاهر شدن رگ هاي عنكبوتي انجام دهد، عبارتند از:

اجتناب از گرماي شديد: درجه حرارت بسيار بالا، سونا يا هواي گرم ممكن است رگ هاي خوني را منبسط كند و احتمال ظاهر شدن رگ هاي عنكبوتي را افزايش دهد.

محدوديت در قرار گرفتن در معرض نور خورشيد: استفاده از كرم هاي ضد آفتاب، كلاه و لايه هاي اضافي مي تواند احتمال شكنندگي رگ ها را كاهش دهد.

پوشاك حفاظتي: نمونه هايي از جمله كلاه بيس بال مي تواند از ايجاد رگ هاي عنكبوتي ناشي از آسيب جلوگيري كنند.

اجتناب از وازوديلاتورها (منبسط كننده رگ ها): وازوديلاتورها عروق را با خون پر مي كنند و ممكن است رگ هاي عنكبوت را برجسته تر كنند. وازوديلاتورهاي رايج شامل كافئين، غذاهاي تند و الكل هستند. حتي نوشيدن الكل متوسط مي تواند باعث ايجاد قرمزي و رگ هاي خوني در برخي افراد شود.

چه هنگام بايد به دكتر مراجعه كنيم؟

رگ هاي عنكبوتي هيچ آسيب يا علائم اضافي را ايجاد نمي كنند. افرادي كه با ظهور رگ هاي عنكبوتي آشنا هستند مي توانند سعي كنند علت مستقيم آن را بفهمند و اقدامات لازم را براي جلوگيري از آن انجام دهند. در برخي موارد، رگ هاي خوني روي صورت ممكن است نشانه اي از وضعيت پزشكي اوليه باشند.

اگر فردي علت ظاهر شدن پانسمان زخم حفره اي رگ هاي عنكبوتي اش را نمي داند بايد از يك پزشك متخصص براي بررسي و تشخيص آن كمك بگيرد.

ممكن است علت ايجاد رگ هاي خوني عنكبوتي بر روي صورت استفاده از لوازم آرايشي باشد.

بسياري از درمان هاي دارويي و داروهاي خانگي علاوه بر ارتقاء سلامت كلي پوست، مي توانند به كاهش و يا رفع مشكل كمك كنند.



منبع

تظرات ارسال شده