همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بهترين روش براي جلوگيري از ايدز

از ابتلا به ايدز، آموزش است. زيرا جهان به اين نتيجه رسيده كه هرچقدر آگاهي در اين زمينه بالاتر برود، ابتلا به ايدز و پيامدهاي آن كمتر است.

به گزارش اباذر اشتري روز چهارشنبه درباره ماجراي ابتلاي تعدادي از اهالي يك روستا در چهارمحال و بختياري به ايدز افزود: برخي مباحث در مورد ايدز كه به مسائل جنسي مربوط است، از لحاظ مذهبي و سنتي، تابو محسوب مي شوند، اما بايد آگاهي رساني و آموزش در اين زمينه انجام شود.

وي ادامه داد: ويروس محلول پرونتوسان چيست اچ آي وي از طريق عطسه و سرفه يا در خيابان راه رفتن منتقل نمي شود و راه هاي انتقال اصلي آن شامل استفاده از سرنگ آلوده بين معتادان تزريقي و روابط جنسي محافظت نشده است.

يكي از مشكلات ماجراي لردگان، پنهان كردن موضوع بود

اين جامعه شناس بيان كرد: در عصر اطلاعات و فضاي مجازي زندگي مي كنيم، بنابراين نمي توان هيچ اتفاقي را پنهان كرد. يكي از مشكلات در زمينه ابتلاي تعدادي از اهالي اين روستا در لردگان به ايدز، پنهان كردن موضوع بود. در عصر جديد اگر اطلاع دقيق و كاملي ارائه نشود، رسانه هاي ديگر اين خلا را با هر چه خودشان مي خواهند پر مي كنند.

وي اسپري براي زخم ادامه داد: اولين خبري كه از اين اتفاق در فضاي مجازي منتشر شد، ابتلاي كل اهالي يك روستا به ايدز بود. وقتي اطلاع رساني درستي انجام نشود، اخبار جعلي فضا را پر مي كند. در اين شرايط نه مي توان به اخبار توليد شده اكتفا و نه مي توان به اخبار رسانه هاي خارجي اعتماد كرد. در نتيجه سردرگمي اتفاق مي افتد و داوري را سخت مي كند.

اشتري افزود: در اين زمينه اصلا نيازي به اعلام اسامي يا راه هاي انتقال ايدز به افراد نيست، بلكه بايد روايت كاملي اعلام شود، اما گزارش كامل و مشخصي از اين موضوع ارائه نشده است. به هر حال دشمنان در حال سرمايه گذاري براي تخريب كشور ما هستند، اما وقتي در ارائه اطلاعات دقيق و شفاف كوتاهي مي شود، تشويش اذهان از طرف دشمن مشكل عروقي اتفاق مي افتد.

آسيب به اعتماد مردم نسبت به حوزه بهداشت

اين جامعه شناس درباره موضوع مطرح شده در زمينه بهورز بازداشت شده در اين منطقه بيان كرد: احتمال هر اتفاقي وجود دارد، اما احتمال مقصر بودن بهورز نزديك به صفر است و امكان پذير نيست.

وي ادامه داد: از زاويه ديد اجتماعي بايد به مباحث فرهنگي توجه كرد كه انگ اجتماعي را به دنبال دارد. زيرا ايدز در جامعه ما بار معنوي و ارزشي بيشتري نسبت به بار علمي و پزشكي دارد. اين در شرايطي است كه انگ اجتماعي به افراد زده مي شود و از آن طرف مولفه هاي سرمايه اجتماعي مانند اعتماد آسيب مي بيند ژل ايكس پرونتوسان و افراد به حوزه بهداشت اعتماد نمي كنند و مشاركت مردم كاهش پيدا مي كند.

اشتري گفت: بايد وجه هاي مختلف اين موضوع مشخص شده و آسيب وارده به اعتماد مردم ترميم شود. البته تنها بخشي از دولت كه در اين زمينه پاسخ داد، وزارت بهداشت بود كه همين موضوع باعث ايجاد آرامش بخشي از جامعه شد، اما بايد بخش هاي ديگر دولت هم وارد مي شدند.

آموزش بايد همواره ادامه داشته باشد

اين عضو هيات علمي پژوهشكده مطالعات اجتماعي و فرهنگي اظهار داشت: وقتي سرمايه اجتماعي دچار آسيب مي شود، براي ترميم آن به زمان نياز است. البته اسپري پرونتوسان راه هاي مختلفي وجود دارد كه مهمترين آن آموزش است و البته بايد همواره به شكل مستمر ادامه داشته باشد. البته بايد بسترهاي اين كار از گذشته ايجاد مي شد، نه اينكه در هنگام بحران به فكر ايجاد زمينه و بسترسازي باشيم.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده