همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تصور كنيد كه هميشه مجبور هستيد كه شكم خود را بخارانيد، يا اينكه در خانه، محل كار، ملاقات كاري يا مهماني مدام يك دستتان با شكمتان درگير است. از ديد يك فرد اين كار بسيار عجيب است اما فقط يك زن باردار مي تواند بفهمد كه چقدر غلبه بر خارش شكم در دوران حاملگي سخت است. هنگامي كه شما شكم خود را براي تسكين موقت خارش مي خارانيد، سوال بزرگي كه ايجاد مي شود اين است كه آيا بايد بخارانيد يا نه. در اين مقاله از بخش زنان و زايمان دكتر سلام براي يافتن جواب اين سوال به شما كمك مي كند و همچنين راهكاري را براي مقابله موثر با خارش شكم در طي دوران بارداري به شما ارائه مي دهد.

خارش شكم

آيا طبيعي است كه در بارداري خارش شكم داشته باشيد؟

بله، كاملا طبيعي است شكمي كه در حال بزرگ شدن است، به دليل كشيدگي پوست دچار خارش شود. در برخي موارد سينه ها، كف دست ها و كف پاها نيز دچار خارش مي شوند. اين خارش ها به خاطر تغييرات هورموني و شرايط پوستي است كه در دوران بارداري ايجاد مي شود. اگر خارش شديد باشد، بايد بلافاصله با متخصص مراقبت­هاي بهداشتي خود مشورت كنيد.

خارش شكم معمولا در سه ماهه دوم يعني 13 تا 28 هفتگي رخ مي دهد. اما ممكن است در سه ماهه اول يا سوم نيز رخ دهد. خارش در حاملگي هاي چند قلو بيشتر است، زيرا پوست ممكن است بيش تر از حاملگي عادي كش بيايد.

چه عواملي باعث خارش شكم در بارداري  مي شود؟

خارش خفيف شايع است و جاي نگراني نيست و معمولا به دلايل زير اتفاق مي افتد:

گسترش شكم:

خارش شكم، اغلب ناشي از افزايش رحم است. پوست گسترش مي يابد و كش مي ­آيد و به دليل كم شدن رطوبت، خشك مي شود در نتيجه ايجاد خارش مي كند. درمان خشكي مشكل را حل مي كند.

افزايش هورمون ها:

تغييرات هورموني، به ويژه افزايش سطح استروژن، يكي ديگر از دلايل خارش شكم است.

خارش شكم

آيا خارش در دوران بارداري خطرناك است؟

بعضي اوقات، خارش شكم مي تواند نشاني از شرايط جدي پزشكي باشد. ممكن است همراه با خارش شديد، دانه و جوش ايجاد شود.

جوش هاي اروتيك خارشي و پلاك هاي بارداري (PUPPS):

PUPPS شرايطي است كه با برآمدگي هاي قرمز بر روي شكم زنان باردار و تكه هاي كندو مانند، شبيه جوش شناخته مي شود.

تقريبا 1٪ زنان باردار اين بيماري را دارند كه به عنوان جوش چند مورفي بارداري نيز ناميده مي شود. آنها ممكن است در سه ماهه سوم يا پنج هفته آخر بارداري رخ دهند و گاهي پس از زايمان ظاهر مي ­شوند.

علت PUPPS ناشناخته است و زناني كه چند قلو باردارند و يا اولين بارداري خود را مي گذرانند، بيشتر مستعد به آن هستند.

گاهي اوقات PUPPS مي تواند به قسمت هاي ديگر بدن شما مانند ران، باسن، پشت، بازو و پاها پماد زخم گسترش يابد. آنها به ندرت به صورت، گردن و دست شما مي رسند.

پزشكتان معمولا يك پماد موضعي تجويز مي كند. اگر شرايط حاد باشد، آنتي هيستامين يا استروئيدهاي خوراكي توصيه مي شود. PUPPS براي كودك متولد نشده بي ضرر است و بعد از زايمان از بين مي رود. به ندرت اين موضوع در حاملگي هاي متوالي اتفاق مي افتد.

بيماري خارش پوست و بارداري:

اگر متوجه جوش هاي كوچكي شديد كه باعث خارش مي شوند (و هنگامي كه مي خارانيد شكافته مي شود)، ممكن است از يك وضعيت خارش شديد به نام پريگوگو رنج ببريد.

اين بيماري همچنين به عنوان جوش متداول بارداري شناخته شده است كه در شكم، ران يا لگن رخ مي دهد و در اواخر دومين يا سه ماهه سوم توسعه مي يابد.

درمان همانند PUPPS از طريق پماد موضعي و آنتي هيستامين ها و در موارد حاد از طريق استروئيدهاي دهاني انجام مي شود.

مرض خارش پوست براي كودك شما بي ضرر است و به زودي پس از زايمان ناپديد مي شود. در بعضي موارد ممكن است حداكثر تا سه ماه پس از زايمان باقي بماند. آنها مي توانند در حاملگي هاي متوالي رخ دهند.

 خارش شكم و Pemphigoid gestationis:

Pemphigoid gestationis يك وضعيت پوستي حاد است كه در آن بروز جوش هاي خارشي تجمعي شروع مي شوند و به جوش ها يا زخم هاي بزرگ تبديل مي شوند.

اين بيماري همچنين به herpes gestationis به دليل ظاهر ويروس مانندش شناخته مي شود. اين بيماري به احتمال زياد در دوره هاي دوم و سوم و حتي يك تا دو هفته پس از زايمان ظاهر مي شود.

از نزديكي ناف شروع مي شود و به بدن، بازوها، پاها، كف دست ها و كف پاها گسترش مي يابد. براي درمان، استروئيد هاي سفيد تجويز مي شوند. گفته مي شود كه Pemphigoid gestationis كه پس از زايمان ايجاد مي شود با شيردهي كاهش مي يابد.

اين وضعيتي حادتر از PUPPS است و عاملي شناخته شده است كه باعث جلوگيري از زايمان، مشكلات رشد جنين و حتي تولد نوزاد نارس مي شود. اين به اين معني است كه پس از ديدن علائم بايد در اسرع وقت با يك پزشك ملاقات داشته باشيد.

در موارد نادر، زايمان ممكن است جوش ها را گسترش دهد كه معمولا تا چند سال طول مي كشد و خفيف است و از بين مي رود. اين وضعيت مي تواند در بارداري هاي متوالي رخ دهد و مي تواند در هر بارداري شديد تر از بارداري هاي قبلي باشد.

Impetigo herpetiformis:

Herpetiformis Impetigo به دليل ويروس تبخال به وجود نمي ­آيد، اما اين نوعي عفونت پوستي و يك نوع پسوريازيس در دوران بارداري است.

اين بيماري در سه ماهه سوم گسترش مي يابد و با تكه هاي قرمز پر شده با چرك كه به آرامي به جوش هاي بزرگ و پر از سفيدي تبديل مي شود، مشخص مي گردد.

اين تكه ها ممكن است بر روي ران ها، كشاله ران، شكم، زير بغل، زير سينه ها و ساير نقاط ظاهر شود. Herpetiformis Impetigo ، همراه با حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز است.

اين پانسمان زخم وضعيت با كورتيكواستروئيدهاي سيستميك درمان مي شود و شما بايد تحت نظارت متخصص قرار بگيريد. اين بيماري پس از زايمان از بين مي رود و در بارداري هاي متوالي مي تواند دوباره رخ دهد.

كلستاز مزمن بارداري (ICP):

ICP يك بيماري حاد است كه موجب خارش شديد مي شود. اين يك بيماري نادر است و در مورد حدود 1٪ از موارد حاملگي در ايالات متحده گزارش شده است.

اين بيماري در سه ماهه سوم گسترش مي­يابد و شرايطي است كه با كبد مرتبط مي شود كه در آن صفرا به طور عادي خود جريان نمي يابد. در عوض، نمك صفاقي در پوست تجمع پيدا مي كند كه باعث خارش شديد و جوش مي شود.

احتمال دارد كه بيشتر، جوش هاي قرمزي روي پاها، كف دست ها و شكم ايجاد شود. علائم ICP عبارتند از

  • تهوع
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها

ICP بسيار خطرناك است و مي تواند منجر به تولد نوزاد مرده شود.

اين شرايط علائم مشابهي دارند. وقتي متوجه شديد مشكلات پوستي داريد، بايد با پزشك خود مشورت كنيد، تا مشكل دقيق را تشخيص داده و آن را معالجه كند.

چه هنگامي بايد با پزشك خود مشورت كنيد

با پزشك خود تماس بگيريد اگر:

  • خارش شديد در شكم و ساير قسمت هاي بدن ايجاد شد.
  • هيچ تجربه خارشي مرتبط با خشكي يا حساسيت پوست نداريد.
  • خارش به تمام بدن گسترش يابد.
  • داشتن خارش و جوش هاي شديد، كه ممكن است به علت PUPP يا ICP، در سه ماهه سوم باشد.
  • گسترش خارش، همراه با مدفوع رنگي، ادرار تيره رنگ، استفراغ، حالت تهوع، خستگي و از دست دادن اشتها باشد.

اگر خارش با هيچ وضعيت بهداشتي ارتباط نداشته باشد، راه حل هاي خانگي ساده يا راه حل هاي بدون دردسر مي توانند به شما كمك كنند.

درمان هاي خانگي براي خارش شكم در بارداري :

در اينجا برخي از راه حل هاي ايمن و طبيعي كه مي توانيد براي خارش، جوش، درد و تورم امتحان كنيد، آورده شده است:

حمام جو دوسر براي خارش پوست:

يك فنجان بلغور جو دوسر را به آب گرم اضافه كنيد و با آن استحمام كنيد. اين كمك مي كند تا پوست تحريك شده و خارش را كاهش دهد. شما همچنين مي توانيد جوراب هاي بلند حاوي بلغور را به دوش حمام ببنديد. هنگامي كه از شير آب گرم استفاده مي كنيد عصاره بلغور از درون جوراب عبور مي كند و به درمان خارش شما كمك مي كند و سبب آرامش شما مي شود.

درمان خارش شكم با حمام جوش شيرين:

نصف فنجان جوش شيرين را در آب گرم بريزيد و تا مدت زماني كه بهبود مي يابيد در آب بمانيد. ترجيحا پودر جوش شيرين كه در آشپزي استفاده مي شود در برطرف كردن خارش و التهاب پوست موثرتر است. شما همچنين مي توانيد يك كاسه جوش شيرين و آب را روي شكم و ساير مناطق خارش بريزيد.

ژل پماد سوختگي آلوئه ورا:

بلافاصله پس از استحمام، استفاده از ژل آلوئه ورا براي تمام آن مناطقي از پوست كه دچار خارش است توصيه مي شود. اين باعث تسكين دادن و كاهش التهاب مي شود. لايه ژل آلوئه ورا از پوست محافظت مي كند و زماني كه شكمتان شروع به خارش مي كند، از آسيب ديدن جلوگيري مي كند.

كمپرس آب سرد:

كمپرس آب سرد بر روي شكم خود را به وسيله يك فلاونل يا دستمال سفره اي كه در آب سرد خيس شده است انجام دهيد تا احساس خارش را كاهش دهيد. شما همچنين مي توانيد آن را علاوه بر استحمام با جو دوسر يا حمام جوش شيرين استفاده كنيد.

مرطوب كردن:

مرطوب كننده كوچكي كه ملايم و بدون عطر است، تهيه كنيد. اين كار اغلب به طور موقت خارش را كاهش مي دهد.

روغن نارگيل:

آليسون كانوان، درباره فايده روغن نارگيل در كتاب Minding Mum سخن گفته است. براي كاهش خشكي و خارش، روغن را بر روي شكمي كه مي خارد، بگذاريد.

سركه سيب:

شما مي توانيد سركه سيب را بر روي شكم داراي خارش بريزيد. اين عمل به طور كامل در از بين بردن خشكي و خارش موثر است.

محصولات بدون عوارض براي خارش شكم:

مرطوب كننده هاي روغني:

اين محصولات براي خارش شكم ايده آل هستند زيرا آنها به راحتي به پوست شما جذب مي شوند. شما مي توانيد آنها را در هر فروشگاه لوازم بهداشتي و يا داروخانه پيدا كنيد. اگر مي خواهيد عطري به آن اضافه كنيد، يك يا دو قطره از روغن هاي اصلي مانند اسطوخودوس يا نعناع را به مرطوب كننده اضافه كنيد. عطر آرام بخش هر نوع تورم را از بين مي برد.

بعضي از اسانس هاي اصلي مثل موم، رزماري، ياسمن، ريحان، گل رز، صمغ منجمد و سرو كوهي در طول بارداري توصيه نمي شود.

 لوسيون كالامين:

چندين بار در روز، مقدار كمي كالامين را روي شكم داراي خارش بزنيد. پماد زخم بستر كالامين حاوي كربنات روي، روي و اكسيد آهن است كه به كاهش خارش پوست كمك مي كند.

لوسيون ويتامين E:

شما مي توانيد از طريق استفاده از لوسيون ويتامين E و يا كپسول روغني كه در فروشگاه هاي محلي وجود دارد، از خارش در دوران بارداري جلوگيري كنيد. استفاده از ويتامين E در حد اعتدال به مدت زياد ممكن است خطر ابتلا به مشكلات قلبي در كودك را افزايش دهد.

علاوه بر داروهاي خانگي و درمان هاي OTC، ممكن است برخي اقدامات پيش گيرنده براي كنترل گسترش اين مشكل مفيد باشد.

جلوگيري از خارش در بارداري :

اگرچه مي توانيد در شروع خارش هيچ كاري انجام ندهيد، اما مي توانيد اقداماتي را براي كاهش يا جلوگيري از تشديد خارش انجام دهيد. مراحل زير را انجام دهيد:

از استحمام با آب داغ اجتناب كنيد زيرا ممكن است باعث خارش شود. به جاي آن از آب گرم براي حمام كردن ستفاده كنيد.

از صابون و ژل هاي داراي بوي قوي استفاده نكنيد زيرا منجر به خشكي پوست مي شود. استفاده از ژل و صابون با عطر ملايم، پوست را نرم مي كند.

لباس هاي گشاد كه تميز و خشك هستند بپوشيد. از پوشيدن لباس هاي تنگ و مرطوب خودداري كنيد، زيرا سبب تشديد خشكي پوست و خارش مي شوند.

در زير نورخورشيد و يا آب و هواي گرم باقي نمانيد زيرا مي توانند پوست را خشك كنند و منجر به خارش شوند. همچنين اشعه ماوراء بنفش خورشيد، باعث افزايش خارش در پوست خشك مي شود.

پوست خود را مرتب مرطوب كنيد. از مرطوب كننده هاي خوب كه داراي pH خنثي هستند استفاده كنيد.

از استفاده طولاني مدت از سيستم تهويه مطبوع خودداري كنيد، زيرا پوستتان را خشك كرده و باعث خارش و سوزش مي شود.

به اندازه كافي آب (حدود هشت تا ده ليوان در روز) بنوشيد زيرا بدن شما را هيدراته كرده و پوست شما را به طور طبيعي مرطوب مي كند.

علل خارش شكم در دوران بارداري متفاوت هستند. هيچ خارش يا جوشي را ناديده نگيريد. با پزشك خود صحبت كنيد و اگر او مي گويد چيزي نيست، نگران نباشيد، ممكن است لازم باشد از برخي از لوسيون هاي OTC يا داروهاي خانگي براي خارش در دوران حاملگي استفاده كنيد كه پزشك توصيه مي كند.

آيا راهنمايي اي براي به اشتراك گذاشتن در مورد چگونگي متوقف كردن خارش در دوران بارداري داريد؟ آنها را در بخش نظرات با ما به اشتراك بگذاريد.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده