همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفندهايي براي آنكه از وسواس خلاص شويم

بيماري وسواس چيست؟

اين افراد حداقل يك ساعت از اعصاب وقت خود را در شبانه روز، صرف اين وسواس‌هاي فكري و عملي مي‌كنند، اين بيماري در تمامي زمينه‌ها بر زندگي فرد اثر منفي مي گذارد كه شامل روابط اجتماعي، رابطه زناشويي، تحصيل و شغل است.

وسواس‌هاي فكري به اشكال متفاوت بروز مي‌‌كنند، به عنوان مثال مي توان به ترس بي دليل از ميكروب‌ها و عفونت‌ها، شستن بيش از حد دست‌ها و اشياء، استرس قفل كردن درب خانه يا اتومبيل، چك كردن مدام شيرهاي آب و گاز، وسواس در انجام همه كارها به صورت ايده آل و چيدن اشياء به صورت كاملا منظم و در رديف خاص اشاره كرد.

بعضي از موارد وسواس نمايندگي شركت لوهمن روشه در شستن دستها يا بستن شير آب، بيشتر خود فرد را آزار مي‌دهند، ولي برخي ديگر مانند وسواس در چيدن منظم اشياء، معمولا باعث رنجش همسر و فرزندان و ساير اطرافيان مي شود، چون در صورت به هم خوردن اين نظم، فرد دچار وسواس و عصبانيت مي شود و ممكن است رفتارهاي پرخاشگرانه از خود نشان دهد.

معمولا اكثر افراد بالغ از داشتن وسواس آگاهي دارند، ولي همه آنها، آن را به عنوان يك بيماري تلقي نمي‌كنند. از سوي ديگر، كودكان معمولا از داشتن وسواس خود آگاهي ندارند، از آنجايي كه بيماري وسواس در صورت درمان پانسمان نقره براي سوختگي نشدن تشديد مي شود و تمام شئونات زندگي فرد را تحت الشعاع خود قرار مي‌دهد، شايسته است كه در صورت تشخيص، هر چه زودتر مورد درمان قرار گيرد.

درمان بيماري وسواس چيست؟

درمان‌هاي دارويي و روانپزشكي براي اين بيماران به كار برده مي‌شوند. از آنجا كه افراد مبتلا به اين بيماري معمولا دچار كمبود ماده‌اي به نام سروتونين در مغز خود هستند، درمان‌هاي دارويي معمولا تجويز داروهاي موسوم به «مهاركننده هاي انتخابي بازجذب سروتونين» است كه جلوي بازجذب ماده سروتونين را در مغز مي‌گيرد.

درمان‌هاي پانسمان كل اكتيو روانپزشكي معمولا به شكل رفتار درماني است و به كمك روان درمانگر صورت مي پذيرد. در اين روش فرد براي مدت كوتاهي و با درخواست درمانگر (و يا با اجبار او) در مواجهه با عاملي كه از آن پرهيز مي كند قرار مي‌گيرد ولي درمانگر بيمار را از دادن پاسخ نهي مي‌كند.

در واقع به فرد آموزش داده مي شود كه چگونه در مقابل عادات تكراري وسواس گونه خود مقاومت كند و واكنشي نشان ندهد. اين روش درماني در طي جلسات متعدد و با افزايش زمان رويارويي ادامه مي يابد. تحقيقات پانسمان suprasorb نشان داده است كه وقتي درمان هاي دارويي و روانپزشكي به همراه هم به كار برده مي‌شوند، نتايج درماني بهتري نشان مي دهند.

به هر حال با توجه به اينكه حدود يك تا سه درصد افراد در جوامع مختلف دچار اين بيماري هستند، شناخت علائم اين بيماري و درمان‌هاي موجود مي‌تواند كمكي بزرگ در راهنمايي اين افراد به سوي درمان باشد.

منيع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده