همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري شايع در مازندران

است كه به آن بيماري هزار چهره هم مي‌گويند.

به گزارش به نقل از ايسنا مصطفي جوانيان با بيان اينكه اين بيماري مي‌تواند تظاهرات باليني متعددي به اشكال مختلف داشته باشد، اظهار كرد: عمدتاً اين بيماري از طريق فرآورده‌هاي لبني آلوده مثل شير، پنير، بستني و تماس مستقيم با حيوان آلوده به انسان منتقل مي‌شود.وي تصريح كرد: علائم اين بيماري تب، درد و كوفتگي بدن، تعريق شبانه و كاهش وزن است وهر چند كه ممكن است عوارض بيماري‌هاي ديگر را تقليد كند اما به طور معمول درد مفاصل و درد اسكلتي عضلاني جزء شايع‌ترين علائم اين بيماري است كه در انسان بروز مي‌كند.

معاون بهداشتي و درماني دانشگاه علوم پزشكي بابل خاطرنشان كرد: دامداران يا دامپزشكاني كه دست اندركاران زايمان دام هستند، اگر از دستكش يا وسايل ديگر استفاده نكنند و يا دستشان خراشي داشته باشد اين بيماري به آن‌ها هم سرايت خواهد كرد و علاوه بر آن راه انتقال ديگر اين بيماري از طريق استنشاق يا تنفس است كه آن بي براوون هم به ندرت اتفاق مي‌افتد.

جوانيان با تاكيد بر اينكه تشخيص اين بيماري به صورت آزمايش خون انجام مي‌شود، افزود: درمان اين بيماري، آنتي بيوتيك است كه به مدت يك تا يك و نيم ماه بايد دارو مصرف شود و در موارد نادر بنا به تشخيص پزشك ممكن است طول درمان بيشتر شود.

وي در مورد راه پيشگيري از تب مالت گفت: براي تب مالت واكسن حيواني وجود دارد كه بهترين راه جهت جلوگيري از گسترش اين بيماري و واكسيناسيون حيوانات اهلي بوده كه توسط اداره دامپزشكي انجام مي‌شود و علاوه بر آن پاستوريزاسيون شير و فرآورده‌هاي لبني نيز يكي از راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است.

تب شاليزار بيماري عفوني شايع در مازندران

معاون بهداشتي و درماني دانشگاه علوم پزشكي بابل با بيان اينكه تب شاليزار يك بيماري مشترك بين انسان و دام (زئونوز) است، تصريح كرد: منبع اصلي آن حيوانات هستند و انسان به طور تصادفي دچار اين بيماري مي‌شود و از طريق تماس زخم يا خراش‌هاي بدن يا مخاط با آب و خاك آلوده يا تماس مستقيم با حيوان آلوده، به ژل زخم پرونتوسان انسان منتقل خواهد شد.

جوانيان ادامه داد: بيشتر در افراد كشاورز و شاليكاران و كساني كه با آب آلوده سر و كار دارند، اين بيماري ديده مي‌شود چراكه اين ميكروب از طريق ادرار حيوان آلوده، خاك و آب را در زمين كشاورزي آلوده كرده و اگر خراشي در پوست انسان وجود داشته باشد، اين بيماري به آن‌ها سرايت خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: اگر اين بيماري در پنج روز اول تشخيص داده شود، درمان آن خيلي ساده خواهد بود و بعد از ۵ روز درمان آن بيشتر حمايتي خواهد شد بنابراين اين بيماري در اوايل فصل بهار شروع و با مرسوم بودن كشت دوم تا اواخر تابستان و اوايل پاييز ادامه دارد.

معاون بهداشتي و درماني دانشگاه علوم پزشكي بابل با اشاره به اينكه اين بيماري دو مرحله دارد، افزود: در مرحله اول خيلي از بيماران دچار تب، درد بدني، ضعف و بي‌حالي مي‌شوند كه افتراق آن از ساير بيماري‌هاي تب دار مشكل است و اكثر بيماران نيز در همين مرحله خود به خود بهبود مي‌يابند اما برخي از بيماران وارد مرحله دوم بيماري شده كه شدت تب كمتر و علائمي مانند زردي، كاهش پلاكت خوني و درگيري كليوي را اسپري linovera ممكن است، به وجود آورد.

جوانيان با اشاره به اينكه براي تب شاليزار واكسن انساني وجود ندارد، گفت: بهترين راه پيشگيري از تب شاليزار رعايت اصول بهداشتي در مزرعه است و بهتر است از كشاورزي مكانيزه يا چكمه استفاده شود تا اين بيماري به كشاورزان سرايت نكند.

هپاتيت‌هاي ويروسي را جدي بگيريم

وي با بيان اينكه هپاتيت A يك بيماري حاد است كه از طريق غذا و آب آلوده به انسان منتقل مي‌شود، تاكيد كرد: علائم اين بيماري تهوع، استفراغ و بي‌اشتهايي است و موجب بالا رفتن آنزيم‌هاي كبدي مي‌شود و در نهايت، درمان آن حمايتي خواهد بود.

معاون بهداشتي و درماني دانشگاه علوم پزشكي بابل با اشاره به اينكه هپاتيت Bو C هردو از ويروس‌هايي هستند كه از طريق خون و ترشحات جنسي به انسان منتقل مي‌شوند، عنوان كرد: بيشترين راه انتقال از طريق تماس با ابزارهاي آلوده به خون مانند وسايل غير استريل شده دندانپزشكي، استفاده مشترك از تيغ، ناخن گير و يا استفاده سرنگ در بين معتادان است و انتقال مادر آلوده به جنين يكي ديگر از راه‌هاي نمايندگي b braun مهم انتقال اين ويروس در كشور ما محسوب مي‌شود.

جوانيان با اشاره به اينكه هپاتيت B يك بيماري حاد و مزمن بوده كه در كشور ما واكسن آن موجود است، تصريح كرد: از سال ۷۲ تا كنون براي تمامي كودكان تزريق اين واكسن انجام مي‌شود كه يكي از دلايل كاهش ابتلا به اين بيماري در سال‌هاي انجام همين واكسيناسيون است.

وي در خصوص هپاتيت C گفت: هپاتيت C به صورت فرضي بوده و هر چند كه واكسن ندارد اما خوشبختانه داروهاي خوبي براي اين بيماري در طي سال‌هاي اخيرساخته شد كه موجب درمان كامل بيماران مي‌شود، به همين دليل درمان براي تمامي بيماران مبتلا به هپاتيت C توصيه مي‌شود.

معاون بهداشتي و درماني دانشگاه علوم پزشكي بابل بيان كرد: متاسفانه در صورت نبود درمان و پيگيري مناسب بيماران مبتلا به هپاتيت B وC ممكن است دچار نارسايي كبد و يا سرطان كبد شوند بنابراين به تمامي مبتلايان به اين نوع هپاتيت توصيه مي‌شود به پزشك متخصص مراجعه كنند.

جوانيان در خصوص هپاتيت D خاطرنشان كرد: فردي كه علائم و بيماري هپاتيت B را ژل پرونتوسان دارد، هپاتيت D در بدن او نشان داده مي‌شود.

وي يادآور شد: هپاتيت E مثل هپاتيت A حاد است اما مزمن نيست و راه انتقال اين بيماري نيز گوارشي است و از طريق آب و غذاي آلوده به انسان منتقل مي‌شود.



منبع

تظرات ارسال شده