همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نكات طلايي براي سلامتي چشم

۱) از بيماري هاي چشمي مطلع باشيد و مداوماً براي دادن تست بينايي نزد پزشك برويد

بيشتر مشكلات بينايي از بيماري هاي چشم مثل پيري چشم، آب آوردن چشم، بيماري هاي ديابت شبكيه و آب مرواريد ناشي مي شود.

در پيري چشم، سفت و سخت شدن رگ هاي چشم از ورود اكسيژن و مواد غذايي جلوگيري كرده و باعث مي شود كه به شبكيه چشم آسيب برسد. ۵۴ درصد بيماريهاي چشم در آمريكا مربوط به اين بيماري است.

آب آوردن چشم بيماري است كه به عصب هاي چشم كه اطلاعات بينايي را از مغز به چشم منتقل مي كند صدمه مي زند. به خاطر اينكه تا تعداد زيادي از اين عصب ها خراب نشوند و صدمه نبينند، مشكلي براي بينايي فرد ايجاد نمي شود، بيش از نيمي از افراد مبتلا به اين بيماري اصلاً از آن خبر ندارند درمان سوختگي با آب جوش و زماني متوجه مي شوند كه ديگر خيلي دير شده است.

بيماري هاي ديابت شبكيه يكي از عوارض مزمن بيماري ديابت است. در اين بيماري، رگ هاي خوني شبكيه چشم مسدود شده و صدمه مي بينند. تقريباً نيمي از افراد ديابتي به اين بيماري چشمي مبتلا مي شوند.

آب مرواريد از تيره و تار شدن عدسي چشم ناشي مي شود كه معمولاً به ديد كم ميانجامد.

چون تشخيص زودهنگام مي تواند تاثير بسيار زيادي داشته باشد، توصيه مي كنيم كه مداوماً براي آزمايشات چشم به دكتر مراجعه كنيد. افراد بالاي ۶۵ سال و افرادي كه مبتلا به ديابت هستند بر اساس بيماري هاي ذكر شده بيشتر در معرض خطر هستند و بهتر است كه سالانه حتماً آزمايش چشم بدهند. پزشك چشم مي تواند حتي قبل از اينكه شما علائم بيماري را در خود مشاهده كنيد، بيماري شما را تشخيص داده و به شما براي درمان آن كمك كند.

۲) از عينك آفتابي استفاده كنيد

همه ما ميدانيم كه استفاده از كرم هاي ضد آفتاب براي پوستمان بسيار خوب است، اما بيشتر افراد فراموش مي كنند كه چشمانشان نيز به محافظت قطره فروزومال در برابر آفتاب نياز دارد. نيازي نيست كه حتماً مستقيم به خورشيد نگاه كنيد تا چشمانتان آسيب ببيند. اشعات UV مي تواند از روي برف، شن، سنگ فرش و آب منعكس شود.

اين اشعات UV احتمال ابتلا به پيري چشم و آب مرواريد را افزايش مي دهد و همچنين به آفتاب سوختگي قرنيه چشم نيز مي انجامد كه باعث كوري موقت مي شود.

عادت كنيد كه هميشه در بيرون از ساختمان از عينك آفتابي استفاده كنيد اما فكر نكنيد اگر عينك آفتابي شما خيلي تيره است مقاومت بيشتري در برابر آفتاب دارد. قبل از خريد عينك آفتابي اطمينان حاصل كنيد كه ۱۰۰ درصد در برابر اشعات UV محافظ است.

۳) از خستگي چشم جلوگيري كنيد

نشستن طولاني مدت پشت كامپيوتر باعث خستگي چشم مي شود كه باعث صدمه زدن به چشم است. تاثيرات كوتاه مدت خستگي چشم غير قابل انكار است: درد چشم، آبريزش چشم، تاري چشم و سردرد.

براي كاهش خستگي چشم در مواقع كار با كامپيوتر نكات زير را رعايت كنيد:

نور كامپيوتر را با استفاده از فيلترهاي نور يا تغيير جهت كامپيوتر كاهش دهيد.

خيلي نزديك به مانيتور ننشينيد چون نگاه چسب بخيه كردن به چيزي كه خيلي نزديك چشم قرار دارد خستگي چشم را بيشتر مي كند.

نور زمينه را تنظيم كنيد.

ماهيچه هاي چشم را با گاه گاه نگاه كردن به جسمي در فاصله دور استراحت دهيد.

۴) از عينك هاي محافظ استفاده كنيد

علاوه بر بيماري ها، صدمات چشمي هم يكي ديگر از مهمترين عوامل كوري و آسيبهاي چشمي است. در واقع، بيش از يك ميليون نفر هرساله از صدمات چشمي در كشور آمريكا رنج مي برند. متاسفانه ۹۰ درصد اين آسيب ها قابل پيشگيري بوده است اگراز عينك ها محافظ استفاده مي كردند.

در موارد زير از عينك محافظ استفاده كنيد:

در هنگام استفاده از شوينده هاي شيميايي در خانه چون بيشتر آنها قدرت خورندگي داشته و سطح چشم را صدمه مي زنند.

در كارگاه هايي كه معمولاً با گرد و خاك سر و كار دارد.

در هنگام استفاده از دستگاه چمن زن چون اينگونه دستگاه ها ممكن است يكدفعه سنگ يا چنين چيزهايي را هوا كند.

در همگام كار كردن روي ماشين.

هنگام ورزش به خصوص ورزش هايي كه با توپ هاي كوچك و تند و تيز انجام مي گيرد.

۵) ورزش كنيد، غذاي مناسب بخوريد و از پزشكي كودكان گياهان كه براي چشم مفيد است استفاده كنيد

خير، خوردن هويج زياد ديد شما را بهتر نمي كند، اما گرفتن ويتامين ها و مواد معدني لازم براي چشمتان بسيار خوب است. سعي كنيد كه از يك رژيم غذايي متعادل شامل انواع ويتامين هاي A، E و C و همچنين روي، مس، سلنيوم و آنتي اكسيدان استفاده كنيد.

ورزش كردن هم مي تواند با پايين آوردن فشار خون (كه باعث پايين آمدن فشار خون در رگ هاي چشم نيز مي شود) به خصوص در افراد مبتلا به ديابت و افرادي كه چشمانشان آب آورده است كمك كند.

همچنين سعي كنيد از گياهاني كه براي چشم و بينايي مفيد هستند مثل زغال اخته، زآكسانتين و ليكوپن استفاده كنيد. زغال اخته به محافظت ديواره هاي مويرگي چشم كمك مي كند و بنابراين از آب آوردن چشم، آب مرواريد و پيري چشم جلوگيري مي كند. همچنين باعث بهتر شدن ديد چشم در شب مي شود.

زآكسانتين كه در مواد رنگي گياهان يافت مي شود از چشم در برابر اشعات UV محافظت مي كند. ليكوپن هم در گوجه فرنگي و ميوه هاي قرمز يافت مي شود و يك آنتي اكسيدان قوي به شمار مي رود.

▪ مراقب چشمانتان باشيد

محافظت قيمت پماد زخم بستر كامل از چشمانتان امري بسيار مهم است و خيلي هم دشوار نيست. همه چيز به خودتان بستگي دارد-سعي كنيد به طور منظم به چشم پزشك مراجعه كنيد، از عينك هاي آفتابي در بيرون از منزل و از عينك هاي محافظ در مواقع لزوم استفاده كنيد. با رعايت اين نكات مي توانيد از بينايي خود تا حد زيادي مطمئن شويد.

منبع: بيتوته



منبع

تظرات ارسال شده