همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
تولد زودهنگام «نوزاد» چه بيماري‌هايي را به دنبال دارد؟‌

انجام زايمان در زمان‌هاي انتخابي توسط مادران كاملا اشتباه است، گفت: كامل نشدن ريه نوزاد و ابتلا به بيماري‌هاي آسم، اوتيسم و بيش‌فعالي از جمله عوارض سوء تولد زودهنگام نوزادان است.

به گزارش : اين روزها فرهنگ اشتباهي در برخي خانم‌هاي باردار شكل گرفته كه براي به اصطلاح ماندگار كردن تاريخ تولد فرزندانشان زمان زايمان خود را در روزهاي خاص مانند روز تولد خود، همسر، تاريخ ازدواج و يا مناسب‌هاي خاص تعيين مي‌كنند و بدون توجه به آسيب‌هاي ناشي از تولد خريد قطره فروزومال زودهنگام نوزاد، سلامت فرزند خود را به خطر مي‌اندازند.

مريم كاشانيان متخصص زنان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين پرسش كه «آيا زايمان زودرس و انتخاب زمان دلخواه توسط برخي مادران براي به دنيا آوردن نوزاد خود از نظر پزشكي قابل تأييد است؟، اظهار داشت: متأسفانه واقعيتي كه در چند سال اخير بين برخي از خانم‌ها به وجود آمده اين است كه فكر مي‌كنند روز، ماه و زمان تولد نوزادان بايد متناسب با روز تولد خود، همسر و سالگرد ازدواج‌شان صورت گيرد.

وي با تأكيد بر اينكه اين تصور كاملاً غلط است،‌گفت: بسياري از متخصصان زنان زير بار انجام اين كار نمي‌روند؛ البته ممكن است عده معدودي از پزشكان لوزالمعده اين كار را انجام دهند.

*تولد نوزاد فقط در هفته سي و نهم انجام شود

اين متخصص زنان يادآور شد: قطعاً ما زمان‌هاي خاصي براي انجام زايمان داريم كه فكر مي‌كنيم نوزاد كاملاً رسيده و مي‌تواند متولد شود؛ براي نمونه اگر قرار است عمل سزارين انجام شود، بايد مادر 39 هفته كامل را گذرانده باشد و در آن زمان است كه عوارض خروج نوزاد از بدن مادر به حداقل مي‌رسد.

كاشانيان افزود: زودتر از اين زمان زايمان كردن عوارض خاصي متوجه جنين و نوزاد مي‌كند كه حتي در آينده زندگي نوزاد خود را نشان مي‌دهد؛ اينكه فردي تصور كند كه زايمان خود را زودتر انجام داده و اتفاقي براي نوزادش به وجود نيامده است و در نتيجه اين را توصيه كرده و چنين اتفاقاتي هيدروژل نيز براي نوزادان ديگر نيز به وقوع نمي‌پيوندد، صحيح نبوده و متأسفانه اين برداشت غلط را نيز به ديگران منتقل مي‌كند.

وي با تأكيد بر اينكه انجام عمل سزارين بايد در موعد مقرر يعني در هفته سي و نهم انجام شود، تصريح كرد: اگر هيچ مشكل طبيعي وجود نداشته باشد كه به دليل وجود اين مشكل لازم باشد جنين زودتر به دنيا بيايد، زمان تولد نوزاد در هفته سي و نهم تمام است؛ حال اينكه اين زمان مصادف با روز خاصي باشد، از نظر ما اهميتي ندارد.

* نوزاد تنها يك هفته زودتر مجاز است متولد شود

اين متخصص زنان اضافه كرد: ضرورت دارد يكسري از نوزادان به دليل وجود مشكلات خاص زودتر به دنيا مي‌آيند كه اين موضوع در حيطه مسائل علمي است و بايد اتفاق بيفتد، پماد سوختگي اما وقتي بخواهيم كه نوزاد دلخواه به دنيا بيايد، بايد صبركنيم سي و نه هفته تمام از دوره بارداري گذشته باشد؛ بنابر اين فقط يك هفته از زمان بارداري كه در نظر گرفته شده مي‌توان جنين را زودتر به دنيا آورد.

كاشانيان با اشاره به عوارض بسيار سوء تولد نوزادان قبل از زمان طبيعي زايمان، خاطرنشان كرد: ممكن است در اين زمان ريه جنين به طور كامل رسيده نباشد و ريسك اينكه نوزاد دچار نارسايي ريه باشد، زياد است و نوزاد نياز به NICU (بخش مراقبت‌هاي ويژه كودكان‌) پيدا مي‌كند و اينكه عوارض بسياري از اين بخش مانند عفونت به نوزاد منتقل شود، زياد است.

وي با اشاره به پيامدهاي منفي ديگر تولد زودهنگام نوزادان، متذكر شد: چنين نوزاداني در آينده پانسمان زخم در معرض بيماري‌هاي آسم، اوتيسم و بيش‌فعالي قرار مي‌گيرند؛ در نتيجه اينكه والدين تصور كنند نوزادشان زودتر به دنيا بيايد و در آينده مشكلي نخواهد داشت، كاملاً نادرست است؛ ضمن اينكه عوارض ديررسي وجود دارد كه معلوم نيست چه زماني ظاهر مي‌شود.

منبع: فارس



منبع

تظرات ارسال شده