همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
براي حفظ سلامت مثانه چه كنيم؟

از خواب شوند، اهميت دارد. نوشيدني‌هاي كافئين‌دار، مانند قهوه، چاي، و نوشابه‌هاي گازدار و همچنين نوشيدني‌هاي الكلي، مانند آبجو و شراب، از آن جمله هستند.

به گزارش : مثانه يكي از مهمترين اندام‌ها در بدن انسان محسوب مي‌شود. اين اندام مسئوليت كمك به تخليه مواد زائد مايع از بدن را بر عهده دارد. اين وظيفه‌اي دائمي است كه مي‌تواند چند بار در روز رخ دهد و بر همين اساس به دفع ادرار چند باره روزانه نياز است. به رغم نقش چشمگير در كمك به حفظ سلامت بدن، مثانه اندامي بسيار پويا است و با افزايش سن انسان دستخوش تغييراتي مي‌شود. اغلب، اين تغييرات شامل فعال‌تر شدن مثانه مي‌شوند و فرد هرچه بيشتر به استفاده از توالت نياز پيدا مي‌كند. افزون بر اين، مثانه مي‌تواند با افزايش سن انسان با تغييرات سلامت لوزالمعده مواجه شود، اگرچه اين شرايط تا حدود زيادي با چگونگي رفتار و رسيدگي ما به اين اندام در طول زندگي‌مان بستگي دارد. اما براي حفظ سلامت مثانه چه كارهايي مي‌توانيم انجام دهيم؟

پرهيز از نگه داشتن ادرار

يكي از ساده‌ترين و آسانترين اقداماتي كه مي‌توانيد براي حفظ سلامت مثانه خود انجام دهيد، پرهيز از نگه داشتن ادراربراي مدت زمان طولاني است.

اگرچه ممكن است گاهي اوقات مجبور به انجام اين كار شويد، اما نگه داشتن مداوم ادرار مي‌تواند به عضلات اطراف مثانه آسيب وارد كند و قضاوت درباره اين كه به واقع چه زماني به استفاده از توالت نياز داريد را دشوار سازد.

پرهيز از نوشيدن ديرهنگام مايعات در شب

اگر از جمله افرادي هستيد كه حداقل يك بار در شب از خواب بيدار مي‌شويد تا مثانه خود را خالي كنيد، محدود كردن ميزان مايعات مصرفي هنگام شب ايده خوبي محسوب مي‌شود. اين كار احتمال خواب شبانه با كيفيت بالا و بدون وقفه كه بدن به آن نياز دارد را افزايش مي‌دهد.

به كرم رژودرم طور ويژه، پرهيز از مصرف مايعاتي كه مي‌توانند مثانه را تحريك كنند و موجب بيدار شدن از خواب شوند، اهميت دارد. نوشيدني‌هاي كافئين‌دار، مانند قهوه، چاي، و نوشابه‌هاي گازدار و همچنين نوشيدني‌هاي الكلي، مانند آبجو و شراب، از آن جمله هستند.

به عنوان يك قانون، دو ساعت پيش از خواب مايعات مصرف نكنيد و تلاش كنيد مصرف مايعات خود را در محدوده آب، آبميوه، و نوشيدني‌هاي فاقد كافئين حفظ كنيد.

عجله نكردن هنگام دفع ادرار

اگر قصد داريد مثانه خود را سالم و كارآمد حفظ كنيد، هنگام دفع ادرار زمان كافي به اين كار اختصاص دهيد و براي خروج از توالت پيش از اين كه مثانه به طور كامل تخليه شود، عجله نداشته باشيد. اين يكي از بهترين كارهايي است كه مي‌توانيد براي پيشگيري از آسيب ديدن مثانه و يا مراجعه بيش از اندازه به توالت انجام دهيد. دفع ادرار در حالت نشسته مي‌تواند به تخليه كامل مثانه كمك كند.

پرهيز از پوشيدن لباس‌هاي تنگ

لباس‌هايي كه مي‌پوشيد مي‌توانند اثر قابل پانسمان زخم توجهي بر سلامت مثانه شما داشته باشند. لباس‌هايي كه تنگ نيستند، مانند زيرپوش‌هاي نخي، مي‌توانند به مجراي پيشاب اجازه خشك شدن دهند. اما با پوشيدن لباس‌هاي تنگ توانايي مجراي پيشاب براي خشك شدن را كاهش داده، در شرايطي كه احتمال مرطوب باقي ماندن و تشويق رشد باكتري‌ها را افزايش مي‌دهيد. اين شرايط مي‌تواند موجب شكل‌گيري يك عفونت تحريك كننده يا حتي دردناك شود. پوشيدن لباس‌هاي گشاد همواره در هر زمان و هر مكاني، مانند ساعات كاري، امكان پذير نيست، اما زماني كه به خانه مي‌رسيد، نوع پوشش خود را تغيير دهيد و از لباس‌هاي راحت استفاده كنيد.

عدم مصرف الكل

مصرف الكل بدن را با مشكلات سلامت بسياري مواجه مي‌سازد. به عنوان مثال، الكل به كبد، اندامي كليدي كه مسئوليت پالايش سموم را بر عهده دارد، آسيب وارد مي‌كند. مصرف بيش از اندازه الكل حتي مي‌تواند به بيماري كبد منجر شود كه اين شرايط مي‌تواند كشنده باشد.

مصرف الكل مي‌تواند فشار مضاعفي را به واسطه پردازش مايع خريد قطره فروزومال اضافي و عبور آن از بدن بر مثانه وارد كند. با افزايش سن، ما هرچه بيشتر به تخليه مثانه خود نياز پيدا مي‌كنيم و مصرف الكل مي‌تواند بر شدت اين مشكل بيفزايد. اگر با يك مشكل سلامت در مثانه خود مواجه هستيد، مصرف الكل را كنار بگذاريد.

كاهش مصرف كافئين

ما اغلب كافئين را به عنوان يك ماده مخدر در نظر نمي‌گيريم، اما در حقيقت اين گونه است.

امروزه، كافئين شايد يكي از محبوبترين مواد مخدر قانوني باشد، زيرا به شكل‌هاي مختلف از نوشيدن چاي، قهوه، نوشابه‌هاي گازدار و نوشيدني‌هاي انرژي‌زا تا پودرهايي كه پيش از تمرينات ورزشي مصرف مي‌شوند و همچنين به شكل مكمل در دسترس است. هر روز، ميلياردها نفر در سراسر جهان از كافئين براي بيدار كردن بدن خود و انجام فعاليت‌هاي روزانه كمك مي‌گيرند.

اما اين شرايط براي مثانه كه وظيفه تخليه مايعاتي مانند چاي، قهوه و نوشابه‌هاي گازدار را بر عهده دارد، يك مشكل محسوب مي‌شود. كافئين موجود در آنها همانند هيدروژل يك عامل ادرارآور عمل مي‌كند كه به معناي تخليه بيش از اندازه مايع و كم آبي بدن انسان است. مطالعات در اين زمينه همچنان جريان دارند، اما به نظر مي‌رسد افرادي كه نگران شرايط سلامت مثانه خود هستند بايد مصرف كافئين را محدود كنند.

منبع: زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده