همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

دستگاه وكيوم تراپي زخم

معرفي دستگاه وكيوم تراپي Vacumed V.A.C

شركت مهندسي فن آور پويا سپاهان به عنوان اولين شركت ايراني سازنده دستگاه وكيوم تراپي افتخار آن را دارد كه براي اولين بار در كشور يكي از پيشرفته ترين تكنولوژي هاي موجود در زمينه ترميم زخم را ارائه نمايد , اين دستگاهي منحصر به فرد در زمينه ترميم زخم به شمار مي آيد كه حاصل فعاليت چندين ساله تيم مهندسي شركت فن آور ميباشد. اين دستگاه با طراحي كاملا ايراني قادر است تا با نهايت دقت فشار منفي مورد نياز را توسط پمپ در درمان زخم فراهم كند.همچنين اين دستگاه كاملا هوشمند مي باشد و داراي سه مد كاري پيوسته و متناوب و ديناميكي وهمچنين نمايشگر ديجيتال و علائم هشدار دهنده مي باشد كه تمام فرايد درمان را تحت كنترل خود ميگيرد و با استفاده از پيشرفته ترين امكانات , اثر بخشي درمان را تضمين مي كند.

دستگاه وكيوم تراپي زخم براي درمان زخم هاي ، زخم ديابت ، درمان زخم هاي مرتبط با شكستگي ها عميق

دستگاه وكيوم تراپي زخم براي درمان زخم هاي ، زخم ديابت ، درمان زخم هاي مرتبط با شكستگي ها عميق

تاريخچه وكيوم تراپي

مفهوم استفاده از فشار منفي بر روي سطح زخم مفهوم تازه اي نيست بلكه از ۵۰ سال پيش مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است استفاده از سيستم ساكشن بسته از اوايل سال ۱۹۵۰ در درمان زخم مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۷۶ اولين گزارش رسمي از سوي Fox & Golden مبتني بر استفاده از فشار منفي پيوسته (Continuous) و تاثير آن در تسريع فرايند التيام Subcutaneous Surgical Procedure در مجلات روسيه منتشر شد . از آن پس اعمال وكيوم به بستر زخم به عنوان يك Atmospheric bandage شناخته شد.در طول سال هاي ۱۹۸۰ و اوايل ۱۹۹۰ مقالاتي در باب استفاده از فشار منفي در روسيه منتشر شدو سپس تا سال ۱۹۹۵ به انگليس وارد شد و از آن زمان استفاده از اين پروتكل در درمان انواع زخم هاي مزمن مانند زخمهاي بستر، زخم‌هاي با منشاء ديابت و زخمهاي باز ناشي از سكشتگي هاي ارتوپدي و غيره در اروپا و امريكا مورد استفاده قرار گرفت و اكنون بسياري اززخمهائي كه بروشهاي ديگر قابل درمان نيستند و يا فرايد درمان آنها پر هزينه و طول دوره درمان طولاني دارند از اين روش استفاده مي شود . تحقيقات نشان مي دهد با كاهش طول دوره درمان موثر زخم ها ، بيش از ۴۰% هزينه هاي درمان را كاهش مي دهد.

معرفي روش بكار گيري وكيوم تراپي در درمان زخم Negative Pressure Wound Therapy (NPWT)

به عبارتي ديگر روش وكيوم تراپي زخم عبارت است از اعمال فشار منفي به بستر زخم تحت شرايط كاملا كنترل شده است . در اين روش درماني , بستر زخم با استفاده از فوم پلي يورتان يا پلي وينيل پوشانده شده سپس به منظور ايزوله سازي زخم از محيط اطراف و حفظ رطوبت زخم , با استفاده از فيلم شفاف خود چسب و درين اعمال خلاء , پانسمان زخم تكميل مي گردد و فشار منفي ايجاد شده توسط پمپ وكيوم به محيط دروني اين پانسمان منتقل مي شود و بستر زخم در معرض اعمال فشار منفي قرار مي گيرد.

فشار منفي مورد استفاده معمولا در بازه۸۰ mmHg الي -۱۲۵ mmHg مي باشد ولي تعيين ميزان دقيق اين فشار منفي با توجه به شرايط بيمار و وسعت و ابعاد زخم صورت مي گيرد. اين روش درماني باعث تسريع التيام زخم مي گردد. علي رغم سادگي اين درمان , نكات بسيار مهمي بايستي در استفاده از اين روش مورد توجه قرار گيرديكي از پارامتر هاي تعيين كننده در ميزان اثربخشي اين پروتكل درماني جنس و چگالي فوم مورد استفاده مي باشدچگالي اين فوم بايستي به گونه انتخاب شود كه باعث انتشار بهينه فشار منفي در سطح زخم گردد. مطالعات نشان داده اند كه اين پارامتر مي تواند تاثير بسزايي در ميزان اثربخشي درمان داشته باشد.

نكته مهم ديگري كه بايستي در مورد نحوه پانسمان زخم بستر مورد توجه قرار گيرد جنس مواد به كار رفته در پانسمان مي باشد . مواد به كار رفته بايستي ضد حساسيت , آنتي باكتريال و از موادي باشد كه به بستر زخم نچسبد و باعث انتقال عفونت و يا ايجاد خونريزي نگردد . دومين پارامتر مهم در اين پروتكل درماني , تامين فشار منفي به گونه اي پايدار و كاملا ثابت مي باشد.هر گونه نوسان در ميزان فشار منفي اعمال شده به بستر زخم مي تواند باعث كاهش ميزان تاثير درمان گردد.

به چه دليل اعمال فشار منفي در درمان زخم موثر است ؟

  • نزديك شدن لبه هاي زخم به يكديگر تحت تاثير وكيوم
  • افزايش خون رساني به بافت هاي اطراف زخم
  • افزايش ميزان اكسيژن و مواد غذايي رسيذه به زخم
  • تسريع تقسيم ميتوز
  • تسريع در تشكيل بافت گرانوله
  • جمع آوري ترشحات زخم و عفونت هاي باكتريايي از سطح زخم
  • كاهش مواد كراتينه و راديكال هاي آزاد و ادم
  • كاهش شديد رشد باكتري ها
  • حفظ رطوبت زخم در محيط پانسمان ايزوله Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
دستگاه وكيوم تراپي زخم براي درمان زخم هاي ، زخم ديابت ، درمان زخم هاي مرتبط با شكستگي ها عميق

دستگاه وكيوم تراپي زخم براي درمان زخم هاي ، زخم ديابت ، درمان زخم هاي مرتبط با شكستگي ها عميق

چه زخم هايي را مي توان به وسيله دستگاه وكيوم تراپي درمان كرد ؟

انواع زخم هاي فشار , زخم هاي بستر , زخم هاي پاي ديابتي و نوروپاتيك , زخم هاي مربوط به نارسايي هاي عروقي زخم هاي ترواتيك , زخم هاي مربوط به شكستگي هاي باز , ارتوپدي وانواع زخم هاي باز شده جراحي , فيستول هايي با انتهاي بسته و مورد استفاده در موضع فلاپ و گرافت.

معرفي روش درمان زخم به وسيله‌ي دستگاه وكيوم تراپي

اين روش درماني در ابتدا بر روي زخم هاي بزرگ و مزمن با ترشحات زياد كه به درمان هاي عادي پاسخ نمي دهد مورد استفاده قرار مي گرفت (Large chronic non-healing heavily exudates wounds) امروزه اين روش به عنوان يك روش غير دارويي براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرد . (non-pharmocological treatment ) و عمده ترين موارد كاربرد اين روش در درمان زخم هاي مزمن و حاد (chronic & acute ) شامل :

  • Pressure ulcers
  • Diabetic foot
  • Abdominal
  • Trauma
  • Extremity
  • Dehisced surgical
  • Open sterna
  • Wound with
  • Complex abdominal wall
  • Partial –thicknes
  • Ulcers (such as diabetic, pressure or venous
  • Flaps & grafts
  • Sub Chronic
  • Patient with split thickness grafts (STSGs)

از جمله كاربرد هاي جديد درمان با فشار منفي ,درمان نوزادان و اطفال براي معالجه زخم هايي مانند :

  • Congential abdominal wall defects
  • Wounds with fistula
  • Open sterna wounds following mediastinities

موارد كاربرد

بيشترين كاربرد درمان بواسطه فشار منفي در مديريت درمان زخم هايي با شرايط زير مي باشد :

Large , stage III , stage IV ulcers كه بافت گرانوله ضعيف و ناكافي يا ترشحات زيادي دارند به طور كلي وكيوم براي زخم هاي مزمني كه (Chronic) بعد از ۴ هفته, ابعاد ان كمتر از ميزان ۳۰ درصد كاهش مي يابد يا حجم ترشحات ان به قدري زياد است كه با تعويض پانسمان روزانه نتوان ترشحات را كنترل و مديريت كرد , مورد استفاده قرار مي گيرد.

ساير موارد كاربرد وكيوم در درمان

كاربرد ديگر فشار منفي براي كاهش ميزان باكتري هاي موجود در زخم مي باشد .تلاش هاي زيادي كه در راستاي كاهش حجم ميكروب زخم صورت مي گيرد نشان مي دهد كه با استفاده از scalpel نمي توان زخم را به طور كامل از ميكروب زدود ,در حقيقت بريدن بافت هاي مرده و حذف باكتري ها از سطح زخم در بيشتر مواقع غير ممكن است

لازم به ذكر است كه وجود ميزان ميكروب به اندازه ۱۰ در۱ گرم از بافت critical level محسوب مي شود . استفاده از روش surgical debridment به همراه excision of dead tissue اين امكان را فراهم مي آورد تا ميزان ميكروب موجود در سطح زخم را در بافت يك زخم عفوني (purulent wound) از ميزان ۱۰به ميزان ۱۰ كاهش دهد اگرچه اين ميزان كاهش در حجم باكتري ها به ندرت از طريق scalpel حاصل ميشود معمولا براي به پايان رساندن جراحي از طريق بخيه زدن كافي نمي باشد. وكيوم به عنوان روشي براي تسريع واماده سازي زخم هاي مقاوم به درمان (persistent non-healing & trophic ulcers) براي انجام autografting و نيز به عنوان يك روش پيشگيرانه در مقابل مشكلات بعد از عمل (Post operative complication) در مورد acute posttraumatic wounds و شكستگي هاي باز (Open fractures ) به كار مي رود بعلاوه وكيوم را ميتوان به عنوان روشي در برداشت بافت هاي مرده در زخم هاي عفوني كه به دلايل مختلف ايجاد شده اند به كار برد.

اهميت كاربرد دستگاه وكيوم تراپي در زخم هاي ديابتي

بيماراني كه داراي زخم هاي مزمن عود كننده (recurrent ulcers) مي باشند بيشترين هزينه را به درمان خود اختصاص مي دهند و بيماراني كه به علت زخم پاي ديابتي متحمل قطع عضو مي شوند سالانه هزينه زيادي را به جوامع و مراكز درماني تحميل مي كنند لازم به ذكر است كه در يك فرد مبتلا به ديابت , احتمال ايجاد زخم ناحيه پا در طول زندگي بيشتر از ۲۵ درصد مي باشد زخم هاي ايجاد شده در ناحيه پا (foot ulcers) عمده ترين دليل بستري بيماران ديابتي در بيمارستان مي باشد به طوريكه در امريكا ۱۶ درصد از پذيرش كل بيمارستان ها و ۲۳ درصد از مجموع روزهاي سال در تمام بيمارستان هاي امريكا به بيماران ديابتي اختصاص مي يابد كه به دليل زخم در ناحيه پا بستري مي شوند. در انگليس تنها در سال ۲۰۰۱ ,۲۵۲ ميليون يورو صرف هزينه درمان پاي افراد ديابتي شده است.

از جمله روش هاي جديد براي درمان زخم پاي ديابتي عبارت است از :

  • Bone-marrow –derived stem cell
  • Bioengineered skin equivalent
  • Growth factor therapy
  • Negative pressure wound therapy

چگونگي درمان

در اين روش فشار منفي به صورت پيوسته يا متناوب در بازه ۵۰ تا ۱۷۵ ميليمتر جيوه به بستر زخم وارد ميشود. فشار بهينه اي كه مورد استفاده قرار مي گير معمولا ۱۲۵ ميليمتر جيوه مي باشد فشار منفي معمولا به مدت ۴۸ ساعت ابتداي درمان به صورت پيوسته بر روي زخم اعمال مي شود.

انواع پروتكل‌هاي درماني

  • پيوسته
  • متناوب
  • يك پروتكل درماني جديد با عنوان dynamic pressur control با مخفف DPC :

در اين روش درماني , فشار در بازه هايي به مدت ۶ دقيقه از ۲۵ ميلي متر جيوه به ۷۵ (۱۲۵) ميلي متر جيوه افزايش و سپس در مدت ۶ دقيقه اين فشار از ميزان ۷۵ به ۲۵ ميلي متر جيوه كاهش مي يايد اين روش درماني در حقيقت بين ۲ پروتكل درماني متناوب و پيوسته قرار دارد و درد كمتري را براي بيمار فراهم مي كند اين پروتكل مزيت ديگري نيز دارد :

Helps minimize possible dressing leaks that can occure in the absence of negative pressure

مقايسه درمان پيوسته و متناوب

در مورد ساختار هاي ناپايدار و يا پانسمان هايي كه در نقاط متحرك بدن صورت مي گيرد , درمان پيوسته پيشنهاد مي گردد به عنوان مثال در نواحي chest wall و يا non-intact fascia استفاده از درمان پيوسته به منظور كاهش امكان ليك كردن به دليل تكان خوردن و جابه جا شدن پانسمان صورت مي گيرد. همچنين در بيماراني كه داراي ريسك بالاي خونريزي هستند يا زخم هايي با ترشحات بسيار زياد دارند و يا flaps &grafts به تازگي انجام شده است و يا زخم هايي با acute enteric fistula از درمان پيوسته استفاده مي شود.

مكانيزم اثر

هدف در درمان با فشار منفي تبديل زخم باز و مقاوم به درمان به زخم كنترل شده است به گونه اي كه ترشحات اضافي و آلوده به عفونت از بستر زخم جمع اوري شده و جريان خون در بافت بهبود يافته و دفع بقاياي سلولي و متابوليت از سيستم لنف بهتر صورت گيرد اصلي ترين مكانيزم عمل براي تاثير فشار منفي در تسريع التيام زخم عبارت است از :

  1. ايجاد يك محيط مرطوب و ايزوله براي بهبود زخم
  2. حذف عفونت و ترشحات اضافي از سطح زخم
  3. كمك به بهبود جريان خون موضعي در محل
  4. كاهش كلوني باكتري ها
  5. افزايش سرعت تشكيل بافت هاي گرانوله در موضع
  6. افزايش سرعت تقسيم ميتوز
  7. Removal of harmful proteases و Assisted profusion و Reducing edema

از طرفي استفاده از فوم در پانسمان , به عنوان سدي مناسب (barrier ) در مقابل نفوذ باكتري ها و كاهش ميزان عفونت زخم موثر است و از نفوذ باكتري ها از سطوح اطراف زخم به عمق ان جلوگيري مي كند لازم به ذكر است كه اگرچه يكي از مكانيزم هاي اثر در بهبود زخم حذف ترشحات از سطح زخم است , ولي فشار منفي حتي در درمان زخم هايي كه ترشح كم دارند نيز به كار ميرود و موثر واقع مي شود .زخم هايي كه ميزان ترشح انها كمتر از ۸۰ ميلي ليتر در روز مي باشد نيز به درمان با فشار منفي پاسخ مي دهند دقت شود كه مطالعات صورت گرفته در خصوص ميزان تاثير فشار منفي در درمان زخم بيشتر به صورت case study و كمتر به صورت cohort studies مي باشد.

مواردي كه وكيوم پاسخ نمي دهد

  1. Chronically contaminated ischial pressure ulcers
  2. Severely immunocompromised lung transplant patient with a non- healing thoracotomy wound
  3. Persistent underlying cellulits and osteomyelities
  4. Wound with a high output enterocutaneous fistula

موارد منبع كاربرد استفاده از دستگاه وكيوم تراپي

فوم مورد استفاده در وكيوم تراپي و پانسمان ان را نبايد مستقيما در تماس با موارد زير قرار داد :

Exposed blood vessel

Nerves , organs , anastomic sites

همچنين از وكيوم تراپي در بيماراني با شرايط زير نبايد استفاده كرد :

Malignancy in the wound

Untreated osteomylities

Non-enteric and unexpected fistulas

Necrotic tissue with eschar present

توجه : پس از انجام دبريدمان و حذف كامل بافت نكروز و حذف كامل eschar مي توان از وكيوم تراپي استفاده كرد.

از موارد منع مصرف اين روش درماني در زخم هايي با exposed bone مي باشد كه در اين گونه زخم ها مشكلات عديده ديگري مانند عفونت استخوان و يا لبه هاي تيز استخوان هاي شكسته مي تواند سبب بروز مشكلات ديگري نيز گردد.

سختي نقاط پانسمان

Knee و Coccyx و Rectal region

ساير موارد كاربرد وكيوم در درمان

كاربرد ديگر فشار منفي براي كاهش ميزان باكتري هاي موجود در زخم مي باشد.تلاش هاي زيادي كه در راستاي كاهش حجم ميكروب زخم صورت مي گيرد نشان مي دهد.كه با استفاده از scalpel نمي توان زخم را به طور كامل از ميكروب زدود در حقيقت بريدن بافت هاي مرده و حذف باكتري ها از سطح زخم در بيشتر مواقع غير ممكن است.

لازم به ذكر است كه وجود ميزان ميكروب به اندازه ۱۰ در۱ گرم از بافت critical level محسوب مي شود استفاده از روش surgical debridment به همراه excision of dead tissue اين امكان را فراهم مي اورد تا ميزان ميكروب موجود در سطح زخم را در بافت يك زخم عفوني (purulent wound) از ميزان ۱۰به ميزان ۱۰ كاهش دهد اگرچه اين ميزان كاهش در حجم باكتري ها به ندرت از طريق scalpel حاصل ميشود معمولا براي به پايان رساندن جراحي از طريق بخيه زدن كافي نمي باشد. وكيوم به عنوان روشي براي تسريع واماده سازي زخم هاي مقاوم به درمان (persistent non-healing & trophic ulcers) براي انجام autografting و نيز به عنوان يك روش پيشگيرانه در مقابل مشكلات بعد از عمل (Post operative complication) در مورد acute posttraumatic wounds و شكستگي هاي باز (Open fractures ) به كار مي رود بعلاوه وكيوم را ميتوان به عنوان روشي در برداشت بافت هاي مرده در زخم هاي عفوني كه به دلايل مختلف ايجاد شده اند به كار برد.

چگونه مي‌توان دستگاه وكيوم تراپي (Vacumed V.A.C) را تهيه نمود؟

اصلي ترين انگيزه شركت مهندسي فن آور پويا سپاهان فراهم آوردن امكان درمان براي بيماراني است كه به دليل عدم برخورداري از حداقل امكانات درماني به زخم بستر و … دچار شده اند . از اين رو يكي از پارامترهايي كه در طراحي و توليد اين محصول در نظر گرفته شده است , كاهش هزيته توليد دستگاه مي باشد تا به اين ترتيب بتوانيم گامي موثر در جهت درمان بيماران تمام اقشار جامعه برداريم . براي تهيه اين دستگاه مي توانيد با هريك از شماره هاي شركت مهندسي فن آور پويا سپاهان تماس حاصل كرده و نسبت به خريد و يا اجاره دستگاه براي مراكز درماني اقدام نماييد.

توجيه اقتصادي استفاده از دستگاه وكيوم تراپي

به وضوح هرينه درمان به واسطه فشار منفي از هزينه هاي درمان به روش هاي متداول وسنتي بيشتر است ولي در درازمدت استفاده از فشار منفي براي مراكز درماني و جوامع مقرون به صرفه تر است به گونه اي كه Philbeck و همكارانش در تحقيقات خود نشان دادند.
كه يك زخم با مساحت متوسط ۲۲٫۵ سانتيمتر مربع به مدت زماني در حدود ۲۴۷ روز و هزينه اي معادل ۲۳٫۴۶۵ دلار براي درمان با استفاده از پانسمان هاي سنتي احتياج دارد در حاليكه اين زخم با استفاده از فشار منفي در طول مدت ۹۷ روز و با هزينه معادل ۱۴٫۵۳۶ دلار درمان مي گردد. درمان بواسطه فشار منفي عموما به تعداد تعويض پانسمان كمتري احتياج دارد به عنوان مثال در قطع عضو پا در صورت استفاده از پانسمان هاي متداول نياز است كه پانسمان بيمار هر روز تعويض گردد ولي در بيماران تحت درمان با استفاده از فشار منفي هر ۴۸ ساعت پانسمان تعويض مي گردد كه موجب صرفه جويي در هزينه بيمار و وقت پرستار و سيستم درماني مي گردد.

منبع

تظرات ارسال شده