همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درمان تومورهاي سرطاني با AMG 510,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
پژوهشگران

آمريكايي، داروي جديدي براي درمان سرطان ارائه داده‌اند كه مي‌تواند به كوچك شدن و از بين رفتن تومورهاي سرطاني كمك كند.

به گزارش ايسنا و به نقل از نيوساينتيست، پژوهشگران آمريكايي باور دارند كه يك داروي لايتسيموس آزمايشي مي‌تواند تومورهاي ناشي از جهش ژنتيكي را كه عامل بسياري از انواع سرطان هستند، كوچك كند و به ارائه روش‌هاي جديدي براي درمان شخصي‌سازي شده سرطان منجر شود.

از هر چهار نفر، معمولا يك نفر به جهش در ژن "كي‌رس" (KRAS) مبتلا مي‌شوند. اين ژن، در توليد پروتئيني نقش دارد كه رشد سلول‌ها را كنترل مي‌كند. جهش در ژن كي‌رس، موجب رشد غير قابل كنترل سلول‌هاي معمولي و نهايتا بروز سرطان منجر مي‌شود.

"جود كانون" (Jude Canon)، از پژوهشگران شركت بيوتكنولوژي و داروسازي "امژن" (Amgen) گفت: اكتي كوت بيماران مبتلا به تومورهاي جهش يافته كي‌رس، معمولا به سختي شناسايي مي‌شوند و درمان كارآمدي دريافت نمي‌كنند.

يافتن روشي براي هدف قرار دادن اين پروتئين، از هنگام كشف آن تاكنون هنوز موضوعي دشوار و چالش‌برانگيز است.

كانون و همكارانش در بررسي‌هاي خود، ارتباطي ميان جهش كي‌رس با يك جهش متداول موسوم به جهش "G12C" يافتند. كشف اين موضوع، به آنها امكان داد تا دارويي ارائه دهند كه به پروتئين جهش‌يافته متصل مي‌شود و از عملكرد آن پيشگيري مي‌كند.

جهش عفونت جاي بخيه سزارين G12C، تقريبا در ۱۳ درصد بيماران مبتلا به آدنوكارسينوم ريه كه نوعي "سرطان ريه سلول غيركوچك" (NSCLC) است، سه درصد سرطان‌هاي مربوط به روده بزرگ و دو درصد از ديگر تومورهاي جامد به چشم مي‌خورد.

هنگامي كه پژوهشگران، داروي جديد خود موسوم به" AMG 510" را آزمايش كردند، دريافتند كه هشت موش از ۱۰ موش مورد بررسي آنها توانستند با كمك يك دوز بالا از اين دارو، از سرطان نجات پيدا كنند.

پژوهشگران، اثر داروي خود را بر چهار بيمار مبتلا انواع زخم به رشد بدخيم ريه سلول غير كوچك نيز آزمايش كردند. پس از شش هفته، تومور يكي از بيماران كه ۱۸۰ ميلي‌گرم از دارو را دريافت كرده بود، تا ۳۴ درصد كوچك شد و بيماري كه ۳۶۰ ميلي‌گرم از دارو را دريافت كرده بود، ۶۷ درصد كاهش تومور داشت. دو بيمار ديگر كه ۱۸۰ ميلي‌گرم از دارو را دريافت كرده بودند، كاهش يا افزايشي در اندازه تومور خود نداشتند.

كانون و همكارانش دريافتند كه AMG 510 مي‌تواند سيستم ايمني بدن را در مقابل سرطان آماده كند. پس از اين كه دارو توانست تومورهاي موش‌ها را از بين ببرد، زخم ساق پا پژوهشگران تلاش كردند تا سلول‌هاي تومور جديدي را به آنها تزريق كنند اما بدن موش‌ها، به پرورش سلول‌هاي تومور كمك نكرد و نشان داد كه سيستم ايمني بدن آنها بهبود يافته است.

اين دارو مي‌تواند به روش خوبي براي بهبود درمان‌هاي شخصي‌سازي شده تبديل شود و به درمان انواع متداول و نادر سرطان به خصوص سرطان ريه سلول غير كوچك كمك كند.

اين پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسيد.



منبع

تظرات ارسال شده