همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
شيره انگور,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
شيره

انگور يكي از شيره‌هاي شناخته شده محسوب مي‌شود كه از قديم در درمان بسياري از بيماري‌ها كاربرد دارد. يكي از مهمترين خواص شيره انگور رفع ضعف عمومي بدن است. اين ماده غذايي فوايد زيادي براي زنان دارد.

به گزارش ميزان، انگور يكي از ميوه‌هاي شناخته شده مي‌باشد كه فرآورده‌هاي زيادي از آن استخراج مي‌شود. شيره انگور يكي از فرآورده‌هاي انگور است كه از آب انگور به دست مي‌آيد و بسيار شيرين است. اين ماده غذايي فوايد زيادي براي سلامتي بدن دارد. در اين مطلب با تمامي مزايا و خواص شيره انگور آشنا مي‌شويم.

 

مهمترين مزايا و موثرترين خواص شيره انگور

ميزان مواد مغذي موجود در شيره انگور، تا حدودي با انگور تازه برابر است از اين رو اين ماده غذايي يكي از پركالري‌ترين مواد غذايي محسوب مي‌شود و مصرف مقدار اندك آن انرژي از دست رفته را جبران مي‌كند. شيره انگور غني از ويتامين‌هاي A, B, C. است و آهن، منيزيم، فسفر و مقداري كلسيم مواد معدني موجود در اين ماده غذايي مي‌باشند. با وجود همه‌ي اين مواد مغذي، شيره انگور يكي از مقوي‌ترين و سالم‌ترين مواد غذايي به شمار مي‌آيد. با اين اعصاب حال مصرف شيره انگور براي تمام افراد توصيه نمي‌شود و ممكن است مصرف آن براي برخي از افراد مضر باشد. در ادامه برخي از خواص شيره انگور و معايب آن شرح داده مي‌شود.

 

فوايد شيره انگور براي كودكان و نوجوانان

از آن جايي كه كودكان و نوجوانان براي رشد نياز به مواد مغذي بيشتري دارند، مصرف شيره انگور براي آن‌ها مي‌تواند علاوه بر تامين كالري، برخي مواد مورد نياز بدن آن‌ها براي رشد را فراهم كند. به همين دليل به والدين توصيه مي‌شود از شيره انگور در رژيم غذايي كودكان و نوجوانان خود استفاده كنند.

 

ضعف عمومي بدن و درمان آن با شيره انگور

سطح كالري شيره انگور بسيار بالا است و از اين رو مصرف اين ماده غذايي براي افرادي كه دچار ضعف عمومي هستند، بسيار مفيد است. همچنين افرادي كه در اثر بيماري طولاني يا عمل جراحي ضعيف شده اند يا افرادي كه بسيار لاغرند، جهت بهبود ضعف خود مي‌توانند از شيره انگور استفاده كنند.

 

خواص شيره انگور در درمان بيماري‌ها

مهمترين خاصيت شيره انگور، انرژي زا بودن آن مي‌باشد. به دليل وجود آنتي اكسيدان‌هاي ضروري در شيره انگور، اين ماده غذايي در درمان بسياري از بيماري‌ها كاربرد دارد. از جمله بيماري‌هاي قابل درمان با شيره انگور يرقان يا زردي، ضعف اعصاب، كك مك، درد‌هاي روماتيسم و امراض شرياني و وريدي است كه مصرف شيره انگور تقش به سزايي در درمان پانسمان نقره براي سوختگي اين بيماري‌ها ايفا مي‌كند.

 

خواص شيره انگور براي روده و معده

يكي از موثرترين خواص شيره انگور، خاصيت پاك كنندگي آن است. به طوري كه مصرف آن باعث دفع اوره و مقداري از اسيد‌هاي غير مفيد بدن مي‌شود و در نتيجه پاك كننده بقاياي غذا‌ها در روده و معده است. به علاوه اين ماده غذايي ضد نفخ است و به خون سازي كمك مي‌كند.

 

مهمترين مزاياي شيره انگور براي پوست

وجود ويتامين‌ها و مواد مغذي مفيد براي پوست در شيره انگور باعث شده است يكي از خواص شيره انگور، حفظ سلامتي پوست باشد. از اين شيره مي‌توان به طور مستقيم بر روي پوست‌هاي دچار لك استفاده كرد. به علاوه مصرف آن بر روي پوست موجب سفت شدن پوست مي‌شود در نتيجه از پيري پوست جلوگيري مي‌كند. به همين دليل در بسياري از محصولات آرايشي و بهداشتي از عصاره انگور استفاده مي‌شود.

 

كم خوني و شيره انگور

اطباي سنتي بر اين باورند كه مصرف مرتب شيره انگور به همراه غذا، آب ميوه و يا به همراه ميان وعده‌هاي غذايي باعث كاهش تنش‌هاي عصبي و در نتيجه درمان كم خوني و حفظ سلامت شخص مي‌شود. به علاوه مصرف شيره انگور درد سينه و سرفه‌هاي مزمن را تسكين مي‌دهد.

 

فوايد شيره انگور در طول بارداري

يكي از اقدامات درماني به منظور رفع خونريزي در اوايل بارداري، مصرف پانسمان suprasorb شيره انگور مي‌باشد. در واقع مواد مغذي موجود در اين شيره، تاثيرات مثبتي بر دستگاه تناسلي زنان و به خصوص عملكرد تخمدان‌ها دارد.

 

مضرات شيره انگور

از آن جايي كه شيره انگور طبيعت گرم و‌تر دارد، مصرف بيش از حد آن توسط افراد داراي طبيعت گرم باعث سوزاندن خون، بالا بردن حرارت بدن، سردرد و جوش زدن در صورت و بدنشان مي‌شود. به همين دليل به افراد گرم مزاج توصيه مي‌شود شيره انگور را محدود استفاده كنند. با وجود انرژي و كالري موجود در شيره انگور، مصرف آن به افراد كم تحرك كه ورزش منظم ندارند، توصيه نمي‌شود چرا كه سبب چاقي و اضافه وزن خواهد شد. به علاوه از شيره انگور حاوي قند زيادي است و از اين رو مصرف آن براي افراد ديابتي مضر است.

 

از آن جايي كه موثرترين خواص شيره انگور مربوط به كالري آن مي‌شود، براي فصل زمستان كه بدن به كالري بيشتري براي گرم كردن خود احتياج دارد، بهترين غذا محسوب مي‌شود.

 

براي جلوگيري از سرماخوردگي شيره انگور به ميزان يك تا دو قاشق غذاخوري قبل از خواب شيره انگور بخوريد.

تذكر:

 

شيره طبيعت گرم دارد و مصرف آن براي گرم مزاج‌ها موجب غليظ شدن صفرايشان مي‌شود و نتيجه آن، جوش زدن در صورت و بدنشان است كه راه درمانش هم خوردن ميوه‌هاي تازه با طبيعت سرد است.

 

افراط در خوردن دوشاب باعث سوزاندن خون، بالا بردن حرارت بدن و سردرد مي‌شود به خصوص در نمايندگي شركت لوهمن روشه گرم مزاجان براي رفع اين حالت بهتر است كه از تخم ريحان و تخم خشخاش استفاده شود.

 

شيره براي افراد ديابتي مضر است؛ گرچه شيره خرما به دليل داشتن مواد قندي كم ضرر (گلوكز و ساكاروز)، براي بيماران ديابتي ضرر كمتري دارد، ولي خوردن آن به آن‌ها توصيه نمي‌شود؛ و حواس تان باشد كه اين ماده به غير از انرژي زا بودن، درصد بالايي كالري هم دارد و اگر شما فرد كم تحركي هستيد كه روزانه بيش از ۲۰ دقيقه پياده روي منظم نداريد يا ورزش نمي‌كنيد، بدانيد كه با خوردن اين ماده مغذي، حتما چاقي و عوارض آن انتظارتان را مي‌كشد.

 

خواص شيره و ارده

اين ماده غذايي كم خوني را درمان مي‌كند و موجب بهبود حافظه مي‌شود؛ شيره با ارده چاق‌كننده و براي افراد لاغر مفيد است. شيره با ارده گرمي‌بخش است و رطوبت را از بدن خارج مي‌كند؛ اين ماده غذايي براي درمان اختلالات كبدي و كليوي هم موثر است. شيره با ارده نقش موثري در درمان آرتروز دارد؛ اين ماده غذايي سبب تسكين درد‌هاي استخواني و ناشي از روماتيسم هم مي‌شود. شيره با ارده به علت داشتن ويتامين‌هاي A. E؛ و C. خاصيت آنتي‌اكسيداني دارد و موجب تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود؛ اين ماده غذايي به رشد كودكان و نوجوانان هم كمك شاياني مي‌كند.

 

شيره با ارده پلاكت خون را افزايش مي‌دهد بنابراين اين ماده غذايي براي افرادي كه پلاكت خون پاييني دارند، مفيد است. شيره با ارده موجب پانسمان كلاژن جوان‌سازي پوست مي‌شود و نقش موثري در رفع خواب‌رفتگي اندام‌ها به ويژه پا‌ها و بهبود سرگيجه‌هاي ناشي از كم خوني دارد؛ اين ماده غذايي براي بيماران در دوران نقاهت هم مفيد است.

 

افراد گرم مزاج (صفراوي‌ها) در مصرف شيره با ارده بايد اعتدال را رعايت كنند و اگر دچار غلبه گرمي شدند بايد مقداري از تركيب عرق شاه‌تره و كاسني، خاك شير و تخم شربتي يا خيار به همراه كاهو را ميل كنند.

 



منبع

تظرات ارسال شده