همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خواب كمتر از 6 ساعت ممنوع

كسالت روز بعد است كه در يك مقاله‌ي علمي به بررسي علت آن پرداخته شده است.

به گزارش : مي‌دانيم كه خواب به دلايل مختلف اهميت زيادي در حفظ سلامت ما دارد. اما يكي از موارد جديد اضافه‌شده به اين فهرست، جلوگيري از كمبود آب بدن است. نتايج يك مطالعه‌ي جديد نشان مي‌دهد كه خواب كم‌تر از شش ساعت در شب مي‌تواند باعث شود كه بدن ما ميزان آب لازم را دريافت نكند.

محققان در پژوهش‌هاي خود دريافتند افرادي كه پانسمان هيدروكلوئيد چيست در شب شش ساعت مي‌خوابند، در مقايسه با افرادي كه هشت ساعت به طور منظم مي‌خوابند، ادرار غليظ‌تري داشته و شانس ابتلاي آن‌ها به كمبود آب بدن ۱۶ تا ۵۹ درصد بيشتر است. طبق يافته‌هاي اين تيم مطالعاتي، احساس كسالت و خستگي بعد از بيدار شدن از يك خواب ناكافي مي‌تواند به دليل كم‌آبي بدن باشد. به همين دليل نوشيدن يك ليوان آب در صبح‌گاه تفاوت بزرگي در احساس نشاط شما ايجاد خواهد كرد.

محققان معتقد هستند كه يافته‌هاي آن‌ها مي‌تواند به نحوه‌ي تنظيمات سيستم هورموني بدن در تنظيم آب هم كمك كند. آن‌ها بر هورموني به نام "وازوپرسين" تمركز كردند سوپرازورب c كه مي‌تواند سطح مايعات بدن را كنترل كند. آشر روزينگر از اعضاي اين تيم پژوهشي مستقر در دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويد: وازوپرسين در چرخه‌ي خواب آزاد مي‌شود. بنابراين، اگر زودتر از حد موعد بيدار شويد ممكن است بخش زيادي از اين هورمون را از دست بدهيد كه همين مسئله باعث اختلال در ميزان آب بدن شما خواهد شد.

از اين رو، وازوپرسين نقش حياتي در حفظ آب بدن را در زمان خواب انجام مي‌دهد. در واقع، اين هورمون مي‌تواند براي جبران كم‌آبي بدن، آب موجود در ادرار را به بدن بازگرداند. چنانچه خواب ناكافي ما باعث شود كه اين هورمون در مقادير مناسب دريافت نشود، دچار پيامدهاي ناگهاني خواهيم لوهمن روشه شد!

طي مطالعه‌اي كه اطلاعات بيش از ۲۵ هزار بزرگسال را در چين و ايالات متحده آناليز و ثبت كرده است، از افراد خواسته شد تا مدت زمان خواب را اعلام كنند و نمونه‌هاي ادرار خود را به منظور آزمايش با بيوماركرهاي شناساگر آب داشته باشند. در اين بررسي، وازوپرسين به‌طور خاص اندازه‌گيري نشد و به‌جاي آن از شاخصي مانند ميزان آب موجود در ادرار كمك گرفته شد .

البته شواهد كافي براي برقراري ارتباط بين كم‌خوابي و كم‌آبي بدن در اين مطالعه اثبات نشد اما مشخص شد كه نوعي ارتباط زيستي بين اين دو عامل برقرار است. محققان در اين خصوص مي‌گويند كه براي پيدا كردن اين ارتباط به نمونه و پانسمان phmb زمان بيشتري نياز است. در واقع، سطح خواب و ميزان آب بدن مي‌توانند بر يكديگر تاثير متقابل بگذارند.

روزينگر مي‌گويد: اين تاثير مي‌تواند به‌صورت چرخه‌اي باشد؛ به طوري كه كم‌آبي بدن باعث كم‌خوابي فرد شود و كم‌خوابي هم مشكلات كم‌آبي را به‌وجود آورد .

عوارض ناشي از كم‌آبي به خوبي مستند شده است؛ كم‌آبي بدن مي‌تواند اثرات مضري بر توانايي شناختي و خلق‌وخوي افراد بگذارد. ضمن اينكه روي عملكرد كليه و فعاليت‌هاي فيزيكي هم تاثيرگذار است. با توجه به اين موضوع، لازم است كه يك بازنگري در الگوي خواب خود انجام دهيد. اين بررسي مجدد احتمالا شانس زندگي طولاني‌تر سوپرازورب p را افزايش خواهد داد. در عين حال، ممكن است تصميم بگيريد كه يك ليوان آب در كنار تختخواب خود قرار دهيد؛ به‌خصوص اگر بدانيد كه تا ديروقت بيدار خواهيد بود.

روزينگر خاطرنشان مي‌كند: چنانچه خواب كافي نداشته‌ايد و روز بعد احساس خستگي و كسالت داريد، بي‌حالي خود را با نوشيدن آب اضافي جبران كنيد.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده